Som ni förstår var det mest barn som ägnade sig åt denna verksamhet. För vuxna konsumenter var kundvagnen värdelös, men den lämnades ändå på butiksparkeringen. Det är min bild, men kanske funkade det inte så bra eller så blev barnen latare för senare fick man lägga en femkrona i vagnen för att få lös den och för att få tillbaka den måste man låsa fast den igen. Det räckte för att få behålla vagnarna.
Idag är dessa låsanordningar
ovanliga. Gissningsvis för att rätt få kunder använder mynt. Men
det finns en skillnad mot 1980-talet – vagnarna lämnas inte längre
på parkeringen. De flesta gör såklart det även om jag personligen
varit sugen på att bygga om en kundvagn till fåtölj ända sedan
jag såg Lasse Åberg sitta i en sådan i samma veva som jag själv
tjänade pengar på att samla kundvagnar. Idag är de nog vanligare
som ”engångsgrillar”.
Eller varför inte som konstverk? Vem
vill inte ha en triumfbåge byggd av Icavagnar?
Ganska många va? Allra vanligast är
att man kör sin mat ända hem till dörren och lämnar vagnen där i
väntan på att barn ska använda den som lådbil och att kommunen
därefter forslar den trasiga vagnen därifrån.
Av ren nyfiken kollade jag upp priset på kundvagnar. Den billigaste jag hittade kostar 1715 kr. Vi kan väl gissa att en butik som köper in tusen stycken får mängdrabatt, men runt 1500 kr lär de i alla fall kosta. Jag ser mer eller mindre trasiga vagnar långt från närmaste butik var och varannan dag. Och de jag inte hittar där är nog inbakade i summan på matkvittot.
Av ren nyfiken kollade jag upp priset på kundvagnar. Den billigaste jag hittade kostar 1715 kr. Vi kan väl gissa att en butik som köper in tusen stycken får mängdrabatt, men runt 1500 kr lär de i alla fall kosta. Jag ser mer eller mindre trasiga vagnar långt från närmaste butik var och varannan dag. Och de jag inte hittar där är nog inbakade i summan på matkvittot.