Handen på hjärtat är vi väl aldrig
så himla förändringsbenägna. När bensinpriset slår rekord
svarar alla tillfrågade att de inte skulle klara en endaste höjning
till, men när den kommer fortsätter de såklart att köra bil.
Några skäl som anges som de
vanligaste svaren på frågan i denna enkät är ändå för
dumma:
Tätare turer i kollektivtrafiken
Tätare turer i kollektivtrafiken
Ärligt talat, dagtid tror jag inte att
man behöver vänta mer än femton minuter någonstans.
Snittväntetiden om man aldrig kollar när bussar och tåg går utan
bara ställer sig vid hållplatsen är knappast mer än fem minuter,
i rusningstid ännu mindre. Klarar man inte det har man andra problem
än ont om tid.
Avgångstiden passar inte arbetstiderna
Kan stämma för den som jobbar natt,
men att inte vilja ställa sig vid en bussterminal i Stockholm mitt i
natten har nog andra orsaker. Jobbar man dagtid skulle jag säga att
det är rent skitsnack. Men inte så dumt som:
Bättre cykelbanor
Den som skyller sitt bilåkande på att
Stockholms cykelbanor är för dåliga har garanterat inte cyklat de
senaste fem åren. På många ställen är cykelbanorna lika breda
som bilvägarna, dessutom i bättre skick och oftast helt tomma. Jag
har full respekt för den som inte vill cykla, men att skylla på att
de nyasfalterade cykelbanorna, som dessutom sopsaltas hela vintrarna,
bara är tre meter breda är bara dumt.
Men som vanligt passar folk på att
kräva ännu fler cykelbanor, bussar, tåg och tunnelbanor. Dessutom
gratis, och gratis kollektivtrafik är en omöjlighet. Möjligen kan
den bli avgiftsfri, och det kan man propagera för, men att föreslå
att fordon, drivmedel och personal ska vara gratis visar att man
förstår väldigt, väldigt lite om ekonomisk verklighet.