lördag 19 januari 2019

Privatleasing av bil

Det finns otroligt många fenomen jag inte förstår. SMS-lån, obligationsfonder, Justin Bieber... Och privatleasing av bil. Det är inte ofta man gör bra bilaffärer, men att privatleasa en bil känns som garanterad storförlust varje gång, inte bara när bilen går sönder.

Jag förstår att jag inte tillhör målgruppen (den här gången heller), men vem gör då det? Kanske den som känner behov av att alltid köra senaste modellen, men då behöver man ju lobotomeras! Okej om man har råd med det, men privatleasing är väl det ultimata beviset på att man inte har det?


Nästan inga privatleasingbilar kostar under 2000 kr/månad, och det under förutsättning att man inte kör mer än 1000 mil per år, väljer bort alla tillval och binder upp sig på tre år. Vill du ha dragkrok? Då blir det ytterligare 95 kr/månad. Automatlåda: 300 kr. Va, vill du ha vinterdäck också?!

Och när du ändå är igång kan du välja till däckhotell också. Jag tror att få privatpersoner egentligen skulle betala för det om de visste vad det kostade, men den magiska frasen ”det ingår” gör att man tror att det är gratis eller åtminstone väldigt billigt.


Det är själva poängen med hela leasingidén? I värsta fall leasar du en nästan ny bil som redan gått rätt många mil som taxi. Så har du den i 36 månader à 3000 kr och betalar över hundra papp, men märker det inte för det var ju ”bara” 3000 kr i månaden. Att du istället hade kunnat spara hälften genom att köpa en helt okej bil för 50000 kr, låtit bli att serva den och mer eller mindre kastat bort den efter tre år hör inte hit, för då hade det ju kostat mer än 3000 kr första månaden.

Det är väl därför svensken snart inte äger någonting utan hyr en bil från bilfirman, tv och telefon från hifi-butiken och bostad från banken. Om bara någon börjar hyra ut familjer kan vi hyra ett helt liv för exakt lika mycket som nettolönen. Återstår lite uppläggningsavgifter. De tar vi snabblån på.

88 kommentarer:

  1. Sparo, jag förstod att hyra en familj från ditt inlägg i sin helhet var menat som skämt, men jag skojar verkligen inte att det går att hyra en familj helt seriöst i Japan där ensamheten är så pass stor att behovet finns att ha en inhyrd familj. Det du, min vän!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaså det finns? Nice. Riktigt bra ide. Får man den perfekta versionen då eller verkligheten? :) Måste googla på det sen. Kanske man snart kan få en robotfamilj med..

      Radera
    2. Är japaner ännu mer ensamma är svenskar? Trodde vi var världsbäst på det här området också. Attans! ;)

      /Eva

      Radera
    3. Verkligheten är alltid galnare än man kan föreställa sig.

      Radera
    4. Hittade denna intervju, verkligen intressant.
      https://www.theatlantic(punkt)com/family/archive/2017/11/paying-for-fake-friends-and-family/545060/

      Radera
    5. Märkligt! Och lite sorgligt. Men vad har du emot korrekta länkar: https://www.theatlantic.com/family/archive/2017/11/paying-for-fake-friends-and-family/545060/

      Radera
    6. Ren artighet, visste inte om du ville ha utgående länkar från din blogg, men då vet jag fortsättningsvis det inte är ett problem.

      Radera
    7. Jadå, så länge de har relevans. Kommentarer med rena spamlänkar går bort.

      Radera
  2. Hyra familj, hihi.. väldigt kul idé. Skulle inte förvåna mig om det kan slå också.

    Har inte alls räknat på det där med leasing av bil men själv nog haft maximal otur när jag köpt begagnade bilar några stycken.
    En fick jag skrota. Det var 80 000 på ett halvår borta.
    En annan fick renoveras för massa pengar, la säkert 50 000 redan i början på den bilen som kostade runt 35 000 och var mycket pengar då. Haft några nya bilar med, de höll bra. Det som är trist är väl att man låser in pengarna som man ist skulle kunna få ränta på. Fast då kanske man tar lån?!
    Jag har alltid betalat bilarna kontant.
    Var superkul om än dyrt ha bil men nu inte kört på massa år.
    Har vänner med bil ist och ger dem en slant för omkostnader och hjälp vid skjutsande. Även om vissa kör gratis. Blir absolut billigast för mig som körde för lite för det ska vara värt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bil är dyrt. Om man inte accepterar att ha en bil som är så pass gammal att den slutat minska i värde, men jag förstår att få gör det.

      Använder man inte bil särskilt ofta kan hyrbil/taxi vara ett ekonomiskt alternativ, de gånger det behövs.

      Radera
    2. Hade en vän som hade en riktigt skruttbil och levde billigt som ung. Idag har den personen riktigt mycket pengar :) Fattade ju inte sånt på den tiden, men idag kan jag ångra lite att jag inte var smartare. Hade kunnat varit pensionerad nu, men men.. lätt att vara efterklok.

      Radera
  3. Det är värdeminskningen av bilen som gör leasing till en bättre affär än vad du framställer det som. Plus att den är problemfri. En bil minskar lätt 60-100KSEK på tre år, pengar du förlorar helt om du köper. Slå ut det på tre år och nettokostnaden för att köra en problemfri bil är relativt låg. Kostnaden för försäkring och service ingår också, vilket gör nettokostnaden ännu lägre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men din matematik förutsätter väl nästan att bilen är helt ny. Vem (och varför) köper en helt ny bil för privat bruk?

      Radera
    2. Av statusskäl. Men du vet förstås inget om behovet av status, ännu mindre om känslan när detta behov, om än högst tillfälligt, uppfyllts. Ger vissa människor den lycka den uppfattar att de behöver för att leva väl. Bara så du vet, jag bildar dig lite här du djupt oförstående och okunniga människa. ;)

      Föräldrar kan tycka detta med statusbehov är så självklart att de för över behovet på sina barn som inte alltid själva så självklart uppfattat behovet. Har själv påtalat ungdomars i mitt tycke överdrivna behov av status för deras föräldrar och mötts av hårt motstånd och faktiskt ilska. Visste ju inte att föräldrarna stödde beteendet, att orsaken fanns inom familjen, att det var något som aktivt pådyvlades. Skrattade ändå för mig själv när jag minsann avslöjat det löjliga i beteendet inför ännu mer löjliga föräldrar. Tyckte jag vann en stor poäng på deras bekostnad, erkänner min skadeglädje. ;) /Eva

      Radera
    3. Jag har köpt två nya. Var innan jag fattade detta med tidigt pension, sparande, få avkastning på pengar, o s v..
      Fördelen var iaf att de höll väldigt bra, inte in på verkstan hela tiden som de två begagnade.

      Radera
    4. Ena var statusskäl, hade alltid önskat mig en lyxig bil. Andra var eftersom det var praktiskt, liten smart bil som aldrig gick sönder och bensinsnål..
      Numera rätt ointresserad av bilar, men vissa statussaker är fortfarande kul som väskor, mobiler, kanske skor..
      Idag lite bättre koll på ekonomi så köper jag nån statussak har det ofta ett syfte. Sen har vissa sociala kretsar och arbetsplatser dresscode, men är man medveten om att man kanske köper väska X för att i slutändan få högre lön och det betalar sig är det okej..

      Radera
    5. Jodå, jag kan förstå statusargumentet, men om någon jag känner köper en sprillans bil istället för en nästan lika bra men obetydligt begagnad för betydligt mindre pengar skulle de inte vinna anseende hos mig. Hos andra? Fan vet, men tror inte det. Och hade jag barn skulle jag vara ännu mer noga med att inte göra något dumt eftersom barn som bekant gör som man gör, inte som man säger.

      Och jodå, jag kan förstå vitsen med att köpa en ny bil för att veta att ingen idiot kört slut på den (det framgår ju inte alltid av mätvärdet), men det kan omöjligt vara värt det strikt ekonomiskt.

      Radera
    6. Vissa blir impade, andra inte. Är nog individuellt, men skulle jag köpa bil idag skulle jag nog leta efter några år begagnad..

      Var nyss ute och åkte med väns bil, ny och leasad, jättefin. Tänker såhär att om nån är är lite äldre säg 70-75 år kanske det är dumt köpa bil? Bättre leasa? För medelåldern att dö är väl runt 80...

      Radera
    7. Om man är en frisk 70-åring tycker jag inte man ska räkna in döden i kalkylen. Själv tänker jag bli minst 100 och köra bil tills jag är 97.

      Radera
    8. Det låter som riktigt bra framtidsplaner :)

      Radera
    9. Jag köpte min bil 2008 för 60 000 kr. Den är tillverkad 2002. Nu är den värd 5000 kr, snart dags att köpa "ny". Jag bara skrattar åt alla som har nya bilar.

      Radera
    10. Samma här, och skrattar de tillbaka bjuder jag på det.

      Radera
  4. Hur menar du att värdeminskningen är bättre för leasing? Tror den är inbakad i månadsavgiften oavsett...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, nog känns det så.

      Radera
    2. Inte bättre, men månadskostnaden för att leasa bilen inberäknar värdeminskningen. Om en bil kostar 200 000 att köpa är den i bästa fall värd 130 000 efter tre år. 70 000 försvinner i värde på tre år, eller 1944 spänn i månaden. Kostar bilen 3000 att leasa är nettokostnaden 2056 pengar - kostnaden för försäkring och service. Lägg till räntekostnaden för ett billån och leasingkostnaden blir rätt modest för att ha en ny, problemfri bil.

      Radera
    3. Jag vill bara tillägga att 1944+2056=4000, inte 3000.

      Radera
    4. Tror du räknar aningen fördelaktig för komma fram till din poäng här. Har vid flera tillfällen följt den idé som du förespråkar här, dvs. köpa bilar med ett par år på nacken. Men min erfarenhet säger mig att även dessa bilar gör att privatleasing fortfarande är en bättre affär. Hade exempelvis en Volvo V60 från 2014 som jag sålde i höstas, köpte den 2017. Värdeminskningen var, vid privatförsäljning, 60 tkr. på bara ett år. Då har jag inte räknat med ytterligare kostnader för försäkring, däck etc. Då har dessutom Volvo bra andrahandsvärde. Skulle jag slå ut samtliga kostnader för bilen och värdeminskningen landar jag långt över leasingkostnaden för motsvarande bil som är sprillans ny, säkerligen närmare 6-7 tkr per månad. Hade jag sålt bilen till en bilfirma hade jag dessutom förlorat ännu mer på affären.

      Radera
    5. Nu var väl din kommentar avsedd för Money Cowboy och inte mig, men vill bara skjuta in att mitt alternativ aldrig har varit att köpa en ny eller nästan ny bil. I min text skriver jag t ex om "helt okej bil för 50000" och då snackar vi ju inte om en Volvo från 2014 inköpt 2017.

      Radera
  5. Ja, det lustiga i sammanhanget är att det finns gott om begåvade personer som faktiskt lyckats inbilla sig själva att privat-leasing är något som skulle vara ett bra ekonomiskt alternativ för bilägande. Det rör väl sig kanske ofta om ngt slags förnekande, man vill ha en sprillans ny bil, men saknar pengarna?
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade en kollega som förklarade för mig att privatleasing var bra "för att man slipper ha en gammal bil, och man måste inte ha pengarna". Jag hade inget svar på det. Jag lider oerhört med min 17 år gamla bil, och att handla för pengar man inte har är ju alltid bra.

      Radera
    2. Ett svar skulle kunna vara: "Du har fel." Man måste alltid ha pengarna. Har man dem inte direkt måste man ha mer sen.

      Radera
  6. Att köpa en helt ny bil privat behöver inte vara så tokigt om man behåller den länge eller kanske t.o.m kör slut på den. Och sköter underhållet förstås.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, och ännu bättre blir det om man köper en tre år gammal bil och behåller länge eller till man kört slut på den

      Radera
    2. Ja, nog röstar jag på alternativ 2 här. Tror ändå att det är ovanligt att den som köper en helt ny bil har tänkt behålla den i decennier.

      Radera
    3. Ja, och ännu bättre blir det om man köper en tio år gammal bil och behåller länge eller till man kört slut på den

      Radera
    4. Det är ett ännu bättre alternativ i mitt tycke.

      Radera
  7. Jag räknade på privatleasing åt en bekant förut. Det var stor skillnad i pris mellan olika märken/handlare. Vissa fick jag till nästan billigare än vad jag uppskattade privatfinansierad bil. Så helt fel prissatta var inte alla.

    Mina reflektioner var att extrautrustning blev dyrt, övermil blev ganska dyrt. Risk för "onormalt slitage" när man återlämnar.

    Sen kan man ju diskutera om man behöver köpa ny bil men det värdesätter ju vissa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Efter att bara skummat marknaden drog jag samma slutsats. Helt obetydliga finesser blir dyra i slutändan eftersom man betalar X kr/månad för dem.

      Radera
  8. Nja, min reflektion när jag sett privatleasingpriser har snarare varit att det är förvånansvärt billigt. Jag har dock inte lusläst detaljer och utgått från att det är en sprillans ny bil man får.
    Jag hade själv tjänstebil i många år och känslan är att kostnaden för privatleasing blir liknande. Det är ju betydligt dyrare att köra tjänstebil än en 10 år gammal privatbil men det är jäkligt problemfritt och härligt!
    Så min slutsats är att det stora valet står inte mellan privatleasing eller privatfinansiering utan mellan ny eller gammal bil.

    //Krusse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ju två olika val/frågor. Själv tycker jag inte att nybilsdoften är värt fem- eller sexsiffrigt, men det är en smaksak. Jag skulle ändå säga att en något år gammal köpt bil alltid tycks billigare än privatleasingalternativen.

      Radera
    2. Nybilsdoften är svårslagen, därför finns den hos Wonderbaum och kostar -håll i dig nu- hela 34kr.
      "har en härlig ny-bils-doft. Fånga nybilskänslan med en doft av läder och kryddor"
      Grattis Larsson, ett hett tips från en daglig läsare.
      Fast 34kr är ju ca 5% av din månadsmatbudget så om jag ser den på rea och nedsatt med 80% så återkommer jag här kommentarsfältet.

      Radera
    3. Nybilsdoftswunderbaum alltså. Hur har världen klarat sig så länge utan dessa...?

      Radera
    4. Ja där är vi överens men vi snackar äpplen och päron. En äldre bil är billigare än en ny, ja.
      Men vill man ha en ny är nog inte privatleasing så dumt. Ganska jämförbart med egen finansiering eller ett normalt tjänstebilsavtal av idag.

      //Krusse

      Radera
    5. Jag skulle tvärtom säga att privatleasing är jättedumt. Har man inte pengarna till en bil bör man avstå och köpa en man har råd med. Privatleasing är ett garanterat sätt att betala en massa pengar för något man inte ens äger.

      Radera
  9. Det beror ju på vad man ska ha bilen till. Jag har en tjänstebil, funkar som privatleasing på ett ungefär. Jag har åkt ca 1000 mil i Europa under 2018, och då vill jag ha en bil som är säker och fungerar helt utan fel. Jag väljer då att betala för en ny Volvo att betala för varje månad, trots att jag sparar så mkt jag kan till pension

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men en tjänstebil är väl avdragsgill? Kanske också pyntad av en arbetsgivare som del i en förhandling? Och är en helt ny bil säkrare än en några år gammal?

      I slutändan kokar det såklart ändå ner till vad man värdesätter och till vilket pris, men hittills har jag inte sett ett privatleasingerbjudande som verkat ens i närheten av vettigt.

      Radera
    2. Tjänstebil är lite billigare än privatleasing men kostar mkt ändå
      Min Volvo skickar signaler till en central med folk som kommer i högtalaren om man krockar eller bilen stannar pga problem. De skickar då ut tex ambulans eller annat som behövs. Det är viktigt för mig och familjer!

      Radera
    3. Ja, att bägge är dyra tvivlade jag aldrig på, men tjänstebil förstår jag nyttan med, så där är en skillnad.

      Om min bil stannar pga tekniskt fel föredrar jag att hala upp telefonen och ringa efter hjälp istället för att någon central ska skicka servicebil på automatik. Visst, vi skulle alla kunna gå runt med uppkopplat EKG och larmdosor. Kanske skulle ett och annat liv räddas, men vore det ens värt det?

      Radera
    4. Vi tycker tydligen olika, vilket är ok. Jag prioriterar säker bil med bra prestanda, och ser till att mitt liv är säkrare på detta sätt. Samt lägga pengar på massa upplevelser, även i Europa som sagt. Och bor man inte i storstäder, så behövs bilar

      Radera
    5. Lite olika tycker vi, men jag tror att du gör det till en onödigt stor "konflikt". Jag tror bara inte att en helt ny bil är säkrare eller ens mer driftsäker än en bil som rullat ett par år. Prisskillnaden är definitivt större än kvalitetsskillnaden.

      Att bilar behövs utanför storstäderna är vi helt överens om. Jag är ganska säker på att jag kommer vilja äga bil livet ut.

      Radera
    6. Har du bil Micke? Var bor du då? Trodde du bodde nånstans Stockholmsområdet...

      Coolt det där med larm som sänds till central vid krock. Visste inte det fanns, men låter väldigt smart. Klart kör man mycket per år är det ju viktigt att ha nåt man trivs med och för säkerheten. Vet de var på mig med om säkerhet att jag hade för liten bil, därför jag bytte till snäppet större för ev krock..

      Radera
    7. Ja på bägge, men Stockholm känns inte som en framtidslösning för mig. Bil däremot.

      Radera
    8. Gissar på du kommer köpa eller bygga nåt tiny house :) Kan ha sååå fel nu, men bara en känsla..

      Radera
    9. Ingen aning. Kanske privatleasar en husbil :-).

      Radera
    10. Kan vi inte få ett inlägg om funderingar kring framtida boende för dig Micke? :)

      Radera
    11. Nej, det kan vi inte. Jag ledsnade efter reaktionerna på mitt utlandsboendeinlägg. Nästa inlägg i det ämnet kommer när jag flyttat. Möjligen.

      Radera
    12. Om du har bil nu och får in det i 7000 månadens budgeten är det imponerande. Trodde inte du hade det.

      Radera
    13. Jodå, gammal och skattebefriad, endast trafikförsäkring.

      Radera
    14. Skulle vara kul att läsa nåt inlägg med kostnader varje månad om du inte redan gjort det. Vi har gjort men inser ju att iaf efter man slutat jobba (eftersom det är massa merkostnader för att jobba, hålla ett socialt liv igång) går det att skära i en hel del..

      Radera
    15. Jag vet inte. Tror att det skulle bli lika ointressant som en redovisning av aktieportföljens utveckling.

      Radera
    16. Nja det tror jag inte, skulle t ex vilja veta vad för typ av mat du gör på 700 kr dieten. Samt om du hoppar saker t ex försäkringar och sånt en del av oss andra tar för självklarheten för vi inte läst på eller förstått.
      Är det t ex budgeterat för slitage möbler/husgeråd i dessa 7000? Har lagt in det i vår post. Chansar lite förvisso..
      Förstått som du äger ditt boende med, låg avgift? Är bara nyfiken för vill bli inspirerad att sänka våra utgifter med, iaf att kunna tänka såna banor att det är möjligt.

      Radera
    17. De senaste tio åren har jag sålt fler möbler än jag köpt, så då blir det väl en pluspost. Husgeråd känns inte heller som en budgeteringsvärd post i mitt hushåll.

      Radera
  10. Om som Volvo nu kommit på ny underdel, kallas SPA, så kan de få till många nya saker, bla till säkerhet. Men du har rätt, dessa stora ändringar kommer inte varje år utan jag tror nästa stora uppdatering kommer år 2021. Och de åren de stora ändringar inte sker, så stiger inte priserna så mycket per år

    SvaraRadera
  11. Själv köper jag ca 5år gammal bil och kör tills det börjar bli jobbigt. Har bara blivit 2 bilar för 120000sek på 15år:). Samt ungefär 5st servicebesök! Mvh och tack för intressant blogg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!

      Ja, det är en kalkyl som låter helt rimlig. För något decennium sedan hade den dessutom varit vanlig. Det här att alla människor, oavsett livssituation och inkomst "måste" ha en snudd på ny bil hela tiden känns bara dumt.

      Radera
    2. Kan tillägga att nuvarande bilen kanske äf värd 50-60000sek. Utan barn hade jag skaffat mycket mindre och billigare bil.
      Spännande med flyttplaner berätta mer...
      Mvh aktiemamma

      Radera
    3. Ja, det där med barn är ett gissel :-).

      Radera
  12. Har aldrig förstått varför man vill köpa ny bil när man kan köra Volvo 240.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tacka vet jag Volvo Duett! B16- eller B18-motor, gott om plats i både motorrum och bagageutrymme, lätt att byta glödlampor, olja och allt annat man ska kunna göra själv.

      Radera
    2. Nej! Inte b18! Stötstångsmotorer är knökigt att justera ventilerna på, överliggande kamaxel ser jag som ett måste och då är det 240 som gäller ;)

      Radera
    3. Justera ventiler är så långt över min kompetensnivå att det kvittar. Håller med om att 240 är en bra bil med lång livslängd, men designmässigt ligger den långt efter Duett, PV och Amazon.

      Radera
  13. Här sitter en som nyligen köpt bil. Drygt 50000kr och 5000mil på mätaren. Ingen som helst extrautrustning. Ska bara kunna ta mig från a till b.
    Köpt till största delen kontant. (Utgiften kom lite plötsligt då min förra bil förvandlades till skrot på några sekunder.)
    Räknar på att om jag kör den 20000mil och/eller har den i 5år. Då blir värdeminskning 2.50kr/mil eller 10000kr/år om den inte skulle vara värd något sen. Måste vara bättre än att leasa?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kör du 4000 mil per år (20000/5, om jag förstod dig rätt) finns garanterat inte en privatleasingdeal som skulle kosta dig mindre än 30000 kr/år. Så ja, det måste vara bättre, hur man än räknar.

      Radera
    2. Tog bara 2 enkla huvudräkningsmöjligheter. Min förra bil rullade 10000mil under en 6-årsperiod.

      Radera
    3. Då kan du komma ner lite lägre på privatleasing, men aldrig mot 10000 kr eller ens det dubbla.

      Radera
    4. Billigare, ja. inte nödvändigtvis bättre...
      Och bil är en av de, ganska få, saker som det inte behöver vara fel att låna till.

      Radera
    5. Jag tycker att bil är en av de allra sämsta sakerna att låna till.
      - Behövs inte, finns andra alternativ.
      - Aldrig värdebeständigt.
      - Hög ränta (om du inte kan banka in det i bolånet).

      Inte riktigt lika dumt som att ta lån för att åka på semester, men det är uppe där och krigar.

      Radera
  14. Nu köpte jag den inte för att den skall stå på garagegången, utan för att ta mig mellan stugan i Härjedalsfjällen och bostaden i Stockholm- 60 mil ekel resa Som pensionär håller jag till i stugan ca 50% av året och med tanke på hur fjällvädret kan vara måste man ha en bil man kan lita på. Man skall inte bara ta sig dit, men måste också kunna ta sig ut om något oförutsett skulle hända. Så en stabil fyrhjulsdriven bil blev det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varken jag eller någon annan här har motsatt sig fyrhjulsdrift (har själv haft det när jag bodde så att det fanns anledning). Inte heller en hyfsat ny bil om man har råd och vill lägga pengarna på det.

      Radera
  15. Vi har privatleasing via jobbet... ganska förmånlig sådan iom att det är kostnadsneutralt för jobbet, d.v.s. de gör inga stora vinster på oss. Jag och maken bilpendlar 16 mil (t/r) till jobbet varje dag och körde tidigare en gammal audi som varken var trafiksäker eller bränslesnål. När vi räknade och jämförde blev det lika billigt (dyrt) med leasingbilen än med audin (och vi hade då inte råd att köpa en nyare bil). Men det är också värt mycket för oss som kör så långt att köra en ny bil och minska risken för strul längs vägen.

    I alla fall. Nu flyttar vi närmre jobbet istället, så då blir det såklart ett annat läge. Vad jag försöker säga är väl att det kan finnas mer eller mindre rimliga skäl att välja privatleasing, även om vi kanske är ekonomiska idioter i viss mån.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sjukdomsinsikt ;-). Nej då, visst kan det finnas skäl, och som med alla utgifter tycker jag att det viktiga är att man gör aktiva val. Det finns billiga, äldre bilar som drar 3-4 dl/mil, så det kan inte vara nödvändigt med privatleasing för att åka bränslesnålt, men om ni tycker utgiften är rimlig så är den det.

      Radera
  16. Är inte så insatt i privatleasing. Men vad jag förstått så verkar det som ett rätt värdelöst sätt att "äga" en bil på, min gissning är att även om man varit skiträdd om bilen, så kommer de hitta på något som gör att alla gånger man varit om sig med bilen kommer kännas som helt i onödan.

    Inser att vi är totalt olika, men jag tycker att om man t.ex sätter upp en plan där man sparar in utgifter på 5000kr/månaden och när man uppfyller den så belönar man sig med en dyrare tjänstebil, men givetvis inte motsvarande hela beloppet om 5000kr. Finns ju trots allt fördelar med upgrades i en bil, t.ex bättre bilstereo, starkare motor osv, grejer jag uppskattar. Kör inte så mycket bil men när jag väl gör det så skall det vara roligt att åka bil. Då är det okej att det kostar.

    Men som sagt jag privatleasar inte, jag företagsleasar inte ens utan köpte den på företaget. Vet inte om det var smartast men fick bilen till ett bra pris och är väldigt nöjd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väl alltid bra att vara rädd om den bil man kör, men eftersom det vid leasing inte är din bil har du ingen glädje av att den kommer hålla extra länge.

      Kan man spara 5000 kr/månad och öronmärka till bil föreslår jag att man köper en bil när man sparat ett antal månader.

      Radera
    2. Haha självklart, att bara spara en månad 5000kr är ju ingen konst :)

      Radera
    3. Jag tror att många ser det som helt omöjligt att spara 5000 kr/månad enbart till bil. För många är det säkert också det.

      Radera
  17. Vad har du emot obligationsfonder? Jag brukar köpa i bolaget spiltan högräntefond för alla momspengar jag får in, när de sedan skall betalas så säljer jag fonderna. Så klart skulle jag tjäna mer på att köpa aktier, men vill ogärna ta en stor förlust då tidsperioden är tre månader(i längsta fall). Visserligen skulle jag klara av en smäll på 50%. Så jag kanske borde göra samma sak med en globalfond istället.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ingenting emot dem. Jag skrev det som exempel på fenomen jag inte begriper.

      Radera