torsdag 10 januari 2019

Varför tjänar Tesla inga pengar?

Den som är helt ointresserad av ekonomi tror nog att elbilsföretaget Tesla är världens mest framgångsrika bilföretag. Kanske världens rikaste företag alla kategorier. Och så är det ju inte. De visar nästan alltid röda siffror och det är inga små förluster utan kvartalsrapporter på typ 700 miljoner dollar back.


Tesla har i stort sett aldrig gått med vinst ens under ett kvartal. De gjorde det under Q3:an 2018, men för det mesta har det varit brakförlust. Sedan 2010 är den totala förlusten drygt 60 miljarder! Tesla är med andra ord företagens Venezuela.

Det här väcker några frågor hos mig. Hur stora förluster kan en ”succé” ha och ändå kallas succé? Om ett företag inte går med vinst när deras produkter är glödheta i hela världen, som elbilar nu, hur ska de någonsin kunna vända trenden?


Det finns liknande exempel. Varenda människa (ja, inte jag såklart) använder Spotify dagligen. Artisterna är skitsura för att de inte får mer än tramspengar, så då måste det väl gå jättebra för företaget? Nej, det är miljardförluster även där.

Om jag hade drivit ett företag som alla ville vara kund i, men som ändå inte tjänade pengar skulle jag nog ge upp och leta upp en ny affärsidé. Men visst, massiv reklam kan också funka.

36 kommentarer:

  1. Skulle säga att det beror på. Ett företag med rika ägare kan ju vara väldigt expansiva under en lång period i syfte att försöka göra supervinster i framtiden. Många företag siktar ju på en marknad och försöker göra sig stora där för att sen expandera när kapitalet tillåter. En annan teknik är att köra all in och riskera allt men samtidigt ge sig själva chansen att bli totala dominanter.

    I detta fallet tror jag mer på Spotify än Tesla långsiktigt dock. Spotify skulle ju till exempel kunna ta bort sina gratiskonton vilket troligen hade ökat deras intäkter något och kapat deras utgifter. Men de hade samtidigt tappat en stor del av sin potentiella kundskara som de vill kapitalisera på i framtiden.

    Tesla känns ju däremot som ett lekprojekt och e fin vision mer än något företag som kommer tjäna massa pengar i framtiden...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst kan taktiken lyckas, men troligt känns det inte.

      Håller med om valet mellan Spotify och Tesla, men Spotify har under mycket lång tid vant sina användare vid att det finns ett gratisalternativ. Jag tror att de flesta skulle reagera på samma sätt som om Gmail eller Hotmail tar bort gratisvarianten.

      Radera
    2. Man har ju dock genom åren infört ganska stora begränsningar i gratiskontot. Från början var det ju bara reklam som var skillnaden (har själv använt Spotify sedan betastadiet om jag minns rätt). Vad jag förstått det som så förlorar Spotify pengar på dessa konton vilket gör att jag tror man kommer ta bort alternativet i framtiden. Just nu erbjuder man det för att konkurrenter inte gör det och man då vill försöka köpa sig marknadsandelar.

      Utöver detta så finns det ju potential i satsningar kring eget material, något som till exempel Netflix lyckats med på ett utmärkt sätt.

      Radera
    3. Själv har jag aldrig haft konton vare sig i Spotify eller Netflix, så tjänsterna har jag ingen åsikt om, men jag tror att du har rätt om ekonomin. Dock inte säker på att de får med sig särskilt många till betalande alternativ. Människan vänjer sig lätt vid gratis.

      Radera
  2. Tesla är en succé och har redan lyckats. Det folk glömmer är att hela idén med Tesla från Musk var att introducera el-bilen till allmänheten och nu är marknaden påväg dit. Han vann.

    Sen kommer Musk klara sig oavsett hur det går för Tesla pga hans andra företag och tidigare inkomster. Helt enklet, Musk mål med tesla var inte att bli rik utan att åstakomma något för sakens skull... Därför är Tesla skakigt att investera i för att ligga lång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ifrågasätter inte det. Musk är varken idiot eller värdelös på att driva företag. Jag ifrågasätter bara hur något som ligger så rätt i tiden kan vara så svårt att tjäna pengar på.

      Radera
  3. Även om jag inte äger en Tesla själv är jag väldigt imponerad av Elon Musk och Tesla just för deras nytänk och att de bryter mot väldigt många "gamla sanningar". Givetvis är investeringskostnaderna enorma då de har byggt nya fabriker, designat nya bilar och anställt en himla massa folk.

    De tidiga Teslorna (S, X) var väl mer tänkta som körande reklampelare än som något som kunde generera vinst. Det är nu först med Model 3 de har något som kan kallas vinstmarginal.

    Något som jag ser som en "risk" med deras filantropiska affärsmodell är just service och support. Ser man på Bilia så tjänar de ju de grövsta pengarna på att reparera fel på bilar de sålt samt på en massa eftermarknadsprylar. Elon Musk anser det ju mer eller mindre vara hädelse att som han (fritt citerat) "make money by building defective products". En elbil har betydligt färre delar som kan gå sönder samt att servicen är betydligt enklare än för en ICE-bil. Idag försöker ju t.ex. Nissanverkstäder ta extremt bra betalt för service på deras Leaf för att göra i princip ingenting mer än lite visuell inspektion av bilen samt kanske byta bromsvätska och fylla på spolarvätska. Jag tror inte att detta kommer att accepteras i längden av kunderna, så företag som säljer elbil måste dessvärre hitta nya inkomstkällor, eller minska sina vinstkrav/omkostnader rejält.

    Något som många biltillverkare är dåliga på är att ta betalt för mjukvaruuppdateringar. Teslorna är i princip fullmatade med hårdvara från fabrik och detta gör ju att det öppnas upp en marknad för diverse mjukvaror man kan ta betalt för om man vill.

    Tesla har en intressant affärsmodell och ska de någonsin börja tjäna pengar så är det nu när de fått fart på Model 3-försäljningen. Därefter får vi se :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. När det gäller service skulle jag vara orolig att köpa en Tesla av anledningen att jag inte vet om företagets livslängd är längre än bilens.

      Visst, Tesla kanske visar sig bli en ekonomisk succé i framtiden, men det är inget jag skulle "spela" på.

      Radera
  4. Ja, vi har Amazon tex, tjänar dåligt med pengar runt 1% eller så när dom inte går med förlust. PE på runt 200-500 när det inte är negativt förstås.

    Den som är helt ointresserad av ekonomi tror nog att Amazon är världens mest framgångsrika on-line shoppingföretag...... Kanske världens rikaste företag alla kategorier. Och så är det ju inte.

    Nej, så är det inte - världens rikaste företag alla kategorier. Vilket företag är världens rikaste menar du Larsson?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Amazon var en underbar bil! B18-motorn effektiv och bensinsnål, och linjerna... Jaha, du menar företaget ;-). Jag var av uppfattningen att Amazon är ett väldigt lönsamt företag. Huruvida det är rikast i världen har jag ingen aning om.

      Radera
    2. Amazon tjänar nästan inget på sin handel utan satsar på expansion och marknadsandelar. Vad de tjänar pengar på är all information som de samlar om sina kunder. Det är väl samma som med Facebook och Google.
      Det är inte varorna eller tjänsterna som är produkten, utan det är du.

      Radera
    3. Det är en av anledningarna till att jag inte använder Facebook, och visserligen kan jag inte ha alltför hög svansföring med en Blogspot-blogg, men jag har slutat använda Googles sökmotor.

      Radera
  5. Som tidigare påpekat så ville Elon musk helt enkelt skapa något nytt. Han vill föra mänskligheten framåt. Därför han bl a släppte idén om hyperloop till allmänheten. Han hade inte tid men ville ändå att saker skulle hända för människans bästa. Därför la han ut idén och lät andra företag göra den verklig. Därför han startade boring company, för att ingen annan gjorde det, trots att han lagt fram idén. Som du säger så gick de äntligen med vinst i q3 2018 och nu skall de framöver göra det. De behöver iaf inte ta in mer pengar. Att de intr tjänade pengar var många anledningar men på slutet berodde det på produktionsproblem. De kunde helt enkelt inte tillverka bilarna tillräckligt fort. Men nu är det problemet löst och det kommer poppa upp fler gigafabriker. Nu börjar de t ex på en i Kina. Så som investering tror jag helt klart det kommer gå bra framöver och gör det inte det så tror jag så pass mycket på Elon musk att jag ändå vill vara med och "stödja" hans idéer så gott jag kan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att stödja ett företag bara för att jag gillar idéerna är jag inte tillräckligt rik för. Ska i så fall vara någon medicinsk forskning. Och kanske har du rätt, att det kommer att gå bra framöver. Jag står stadigt vid sidlinjen när det gäller Tesla och har inga planer på att ändra på det. Skulle i så fall vara en liten blankning.

      Radera
  6. "Pappa, du kan inte vinna mot Elon Musk"

    Det är väldigt sällan jag försöker mig på bear produkter, men Tesla blev ett undantagsfall under 2018. Jag tittade länge på caset och tyckte att Tesla var grovt övervärderad och gick in och köpte Tesla Bear med kraftig hävstång. Givetvis totalt fiasko. Det var då jag fick på skallen av min son, som läst Musk Biografier och älskar Teslabilar: "Pappa, vad vad det jag sade, du kan inte vinna mot Elon Musk"

    Nu blir det inget mer försök. Tror jag, tycker fortfarande aktien är övervärderad..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Bara risken att bli hånad av sin son är ju en hävstång som heter duga :-).

      Radera
  7. Sonen fick med mig till Teslabutiken i MoS också. Drillad säljpersonal. Säljaren var väldigt på och trevlig och såg mig nog som en rätt intressant kund tror jag tills hon frågade vilken bil jag körde idag. Subaru Outback. Märkte man hur det klickade till från nån info från säljkurserna. Subaruförare byter inte till Tesla. Punkt slut..

    Jag blev snabbt mindre intressant. Ska dra till med Aston Martin eller Porsche nästa gång, eller vilka som nu är pot Tesla kunder. Jag är det inte, jag behöver en terrängbil som tål misshandel, mkt lera och kyla och många mil från laddstationer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Undrar om det lönar sig att ge upp på kunder på det sättet. För det mesta, helt klart, men den gång de har fel riskerar det att bli dyrt.

      Radera
    2. Så pass ignoranta säljare förtjänar ingen kund! Det har för övrigt hänt ett flertal gånger att jag avstått köpa saker bara för att personalen är ignorant och missbedömer kunden helt och hållet.

      För övrigt krävs nog bara en helt vanlig lågkonja för att affärsmodeller som Teslas ska knäckas. Precis som tidigare i historien, mönstret lär fortsätta.
      Mvh https://investera-pengar.blogspot.com/

      Radera
    3. Absolut! Det är då Signs ska hyra in Julia Roberts som från fönstret av sin Rolls ropar "Big mistake, big, big mistake!" till Teslasäljaren och dennes chef.

      Radera
    4. Låter som en bra ide, jag är med på det:-)

      Radera
  8. Jag håller med dig som vanligt Micke men en sak som många glömmer när de talar om (och ofta sågar) Tesla är att de har något som INGEN annan har. De har en hel infrastruktur med laddare över hela västvärlden. De har dessutom de allra snabbaste laddarna som finns. Dubbelt så snabba som den näst snabbaste snabbladdare faktiskt. Och för den som kör elbil är det här något väldigt viktigt.

    Därför tycker jag att man ska jämföra Tesla med tex ett Volvo som också äger Statoil(eller Cirkel K för den som är lite modern).

    Därmed inte sagt att jag skulle investera i Tesla. Aldrig! Deras ekonomi ser kass ut men det är viktigt att veta vad man jämför med.

    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du menar att om ett par år kommer merparten av Teslas inkomster från laddarna, för den som inte betalar får stå där och försöka ladda sin Tesla med en 199kr-laddare från Biltema ;-)?

      Radera
    2. Haha. I Teslas laddare finns handtag mm kla. Det är bara att stanna bilen och sticka i sladden i bilen. Ungefär som när du tankar så Biltema göre sig icke besvär ;).

      Jag menar att Tesla har betydligt större värden än bara sina bilar och jag tror personligen att de kommer börja sälja el till andra bilmärken än bara Tesla. Sen tror jag inte tillräckligt på dem för att investera i dem ;).

      Aktiepappa – nytt inlägg på bloggen!

      Radera
    3. Jag förstår väldigt lite av tekniken, men jag förstår att Biltema inte har samma grejer. Det var lite det jag menade, för min kommentar var inte bara tänkt som sarkasm. Världen är full av företag som tjänar mer pengar på service eller reservdelar än på huvudprodukten. Bläckstråleskrivare är nästan gratis, bläcket svindyrt. Standardmobilen kostade ett tag en krona, abonnemangen desto mer. Osv. Kanske kan Tesla (och andra) faktiskt tjäna stora pengar på laddning när elbilar får större marknadsandel.

      Radera
    4. Ytterligare en aspekt på att inte tjäna pengar är att bli av med alla konkurrerande företag för att sedan chockhöja priserna. Om någon galen politiker skulle få för sig att förbjuda alla bilar utom elbilar skulle Tesla ligga bra till.

      Radera
    5. Men så galna tror jag inte ens svenska politiker är, och vad jag förstår är fler biltillverkare inne på el nu.

      Radera
    6. Nu har det kommit i nya regeringsöverenskommelsen:
      Från år 2030 ska det inte längre vara tillåtet att sälja nya bensin- och dieseldrivna bilar. Regeringen kommer att driva ett motsvarande förbud i hela den Europeiska unionen.

      Radera
    7. Europeiska politiker brukar inte bry sig nämnvärt om vad svenska politiker har för sig, men vi får väl se vad det är för drivmedel som gäller på 30-talet.

      Radera
  9. Något av det bästa jag gjort som barn var att jobba en stor del av sommaren med bärplockning. Lingon och blåbär. Jag började i runt 7 årsåldern och höll på med det till tonåren. Från början sålde jag som alla andra gjorde till lokala uppköpare. Sen skaffade jag egna direktkunder i sthlm - både privatpersoner och restauranger. Förstår mer och mer i efterhand hur många positiva saker man fick ut av detta - man lärde sig tidigt att tjäna och spara egna pengar, man lärde sig små grunder i företagande och man fick en grym kondis och uthållighet.

    På den tiden var bärpriserna faktiskt så bra att det var bra mkt mer lönsamt än att sitta i kassan på ICA (annars absolut inget fel på det, men passade inte mig..). Ett år för väldigt väldigt länge sedan fick jag 22 kr kilot för lingon, det är runt dubbelt mot dagens pris. Och det gick att plocka många kilon en bra dag...

    Läste någon artikel i nån kvällstidning för några år sedan att bärplockning minsann är att likna vid slavarbete - tidiga mornar, tungt bärande, etc. Tiderna förändras, jag tyckte det var fritt och i stort toppen, även om det inte alltid var kul att sticka ut en mulen dag tidigt på morgonen då man hade lov.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att den här kommentaren var avsedd att landa under inlägget om barnarbete, inte Testa ;-).

      Jag håller med, bärplockning är nyttigt på alla vis, och inte bara för barn. Det är bra märkligt att det kan löna sig att ta hit bärplockare från andra sidan jorden samtidigt som det finns människor i Sverige som är arbetslösa och studenter som både skulle behöva röra sig mer och tjäna en extra slant på sommarlovet.

      Radera
    2. Minns då man efter en dag i gymnasiet åkte och plockade en stor hink lingon, kanske 10 kg, vilket blev en summa motsvarde månadspengen på några timmar. I dag ska en 16-åring ha 800 kr i månadspeng (källa: Nordea) vilket med kilopriset 8 kr gör att det skulle krävas 10 hinkar istället för en. Snacka om inflation...

      Radera
    3. Jag skulle vilja se ansiktsuttrycket på den gymnasist som får höra att han förväntas plocka 100 liter lingon för att få månadspeng :-).

      Radera
  10. "Varför tjänar Tesla inga pengar?"
    Tja, senaste kvartalet tjänade de över 1 miljard /månaden.

    "Den som är helt ointresserad av ekonomi tror nog att elbilsföretaget Tesla är världens mest framgångsrika bilföretag."
    Jo, det finns väl inte någon annan stor bilförsäljare som har tiodubblat sin försäljning på 4 år , eller?

    "Tesla har i stort sett aldrig gått med vinst ens under ett kvartal. De gjorde det under Q3:an 2018, men för det mesta har det varit brakförlust. Sedan 2010 är den totala förlusten drygt 60 miljarder!"

    Så ser det ut för de flesta företag som är i en expansionsfas. Det är väl bara IKEA som först sparar ihop vinster och betalar expansion kontant, övriga företag lånar för att expandera.
    Det är inte så att dessa miljarder är förlorade, utan de är investerade i nya Gigafactories, laddstolpar, patent, batteriteknik osv. Dessa investeringar kommer generera vinster under 20-30 år framåt, och aktiekursen baseras på dessa kommande vinster.
    Är 60 miljarder mycket i bilbranchen? VW kommer investera 400 miljader på elbilsteknik de kommande åren. Flera andra märken lägger liknande summor.

    Risken med företag som detta är att de överinvesterar och står med överkapacitet och försäljningen minskar. Men detta har aldrig skett med Tesla ännu, och är svårt att se överkapacitet i närmsta framtiden också.
    PS. Aktien har rusat nästan 20% idag...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte om du noterade att jag skrev inlägget för 9,5 månader sedan. Du kan knappast beslå mig med felaktigheter för en period som inte hade varit när texten skrevs. Kanske borde jag skriva "Reservation för ändringar under överskådlig tid" längst ner i mina bloggtexter, men jag tänkte att det skulle framgå av sammanhanget.

      "Jo, det finns väl inte någon annan stor bilförsäljare som har tiodubblat sin försäljning på 4 år , eller?"

      Det vet jag inte, men nu gällde inte texten hur många bilar de sålde utan att de inte tjänade pengar på att tillverka dem. Det är ju med vinst man mäter framgång, inte med försäljning eller omsättning.

      "Är 60 miljarder mycket i bilbranchen? VW kommer investera 400 miljader på elbilsteknik de kommande åren. Flera andra märken lägger liknande summor."

      Återigen, äpplen och päron. Jag skrev att Tesla förlorat 60 Mdr och du svarar att det är peanuts för VW ska investera 400 Mdr. För det första är förluster och investeringar inte per automatik samma sak och för det andra är Testa och Volkswagen två väldigt olika företag.

      Kul för Tesla om det går bra för dem så att de slipper vara bilvärldens Venezuela, jag har ingenting emot det.

      Radera