måndag 21 januari 2019

Entusiasmera unga

Alla ni kan med små medel bli mångmiljonärer, och nu tänker jag berätta hur.

Så skulle jag inleda ett privatekonomiskt föredrag för gymnasieelever. Sedan skulle jag berätta om ränta-på-ränta-effekten och om hur man tar makten över sin egen ekonomi.

Varför berättar jag då detta? Jo, i flera inlägg har jag funderat över hur man kan hjälpa andra att ”se ljuset” när det kommer till privatekonomi, och inte minst unga människor behöver ledas på rätt spår. Jag tog ju upp en sextonåring hos Dr Phil och menade att loppet är kört, men de flesta ungdomar är knappast körda för livet även om de verkar lite slöa.


Och så fick jag ett mejl från en gymnasielärare (hon får vara anonym om hon inte vill outa sig i kommentarsfältet) som ibland upplever sig som en ”tråkkärring som predikar” när hon pratar med sina elever. Hon bad om tankar och inspiration och skriver: ”Vanligtvis brukar jag som mentor prata med min klass om ekonomi och ansvar, att i synnerhet de kvinnliga eleverna har en tendens att vara genuint ointresserade av ekonomi”.

Mitt första råd är att inte göra detta till (ännu) en fråga om kön för det är det inte. Män och kvinnor tenderar att spara olika, men mängder av stora nätgrupper och föreningar med enbart kvinnliga medlemmar vittnar om att det finns ett ekonomiintresse även hos tjejer. Att dra könskortet kommer bara göra att ännu fler tjejer sätter på sig offerkofta och gnäller sig genom livet, så bara gör inte det.


Med det avklarat gäller det att hitta vinklar intressanta för gymnasister. Vad unga vill spara till är jag alldeles för gammal och oinsatt för att veta. Jag skulle kunna gissa telefoner, kläder, körkort, bil och handpenning på första bostaden, men jag behöver inte gissa för det kan de få berätta själva istället. Och det här är viktigt, för de kommer t ex inte relatera till pension, det är knappt att jag som 47-åring gör det.

Men en gymnasist som lär sig att hålla i pengarna, inte köpa en massa skit utan istället skaffa sig ett vettigt sparande kommer ha ett lättare och bättre liv än de som inte gör det. Även med små inkomster, se på Aktiestinsen:


Svårare än så är det faktiskt inte, och precis som Aktiestinsen är jag förvånad att inte fler väljer att bli mångmiljonärer. Recept:
  • Undvik spontanköp, tänk en extra sväng om inköpet kommer berika ditt liv.
  • Utvärdera hela tiden dina fasta utgifter. Går de att sänka eller stryka utan uppoffring, gör då det.
  • Spara inte det som blir över efter konsumtion. Konsumera det som blir över efter att du sparat.
  • Ta inte lån om det inte är absolut nödvändigt utan handla hellre för avkastningen på sparat kapital. Enkelt uttryckt kostar det dubbelt att handla på kredit och är gratis att handla för ränteintäkter.
  • Spara på börsen. Gör gärna bra investeringar, men ärligt talat är det inte livsnödvändigt så länge riskerna sprids. Se bara till att du förstår vad du köper och formulera för dig själv varför.
Vad säger ni andra, vad är era bästa privatekonomitips till gymnasieelever? Hjälp dem och deras lärare i kommentarsfältet så gör ni en god gärning.

59 kommentarer:

  1. Det bästa tipset, om det vore genomförbart, är att få unga att försåt att även mor och far är en ändlig resurs. De snyter inte pengar ur näven varje morgon även om det kanske verkar så ibland. Det ungdomarna behöver lära sig är att det de får att röra sig med varje månad är en ändlig resurs och vad de kan "unna sig" är i direkt relation till hur de har hanterat denna ändliga resurs tidigare. Har de köpt en massa skit så har de bara kvar pengar att handla skit för. Har de hållit på i alla fall en del av pengarna så kan de lägga de på någonting substantiellt som behåller i alla fall en del av sitt värde. Huvuddelen är att de måste förstå att det är deras eget ansvar att lära sig hushålla med de pengar de har, för om föräldrarna inte kan det så kommer de aldrig att lära sig utav dem.

    https://utbrytningen.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där tycker jag föräldrarna bör lära barnen redan när man börjar med veckopeng eller t o m lördagsgodis. Att det här är vad som finns att röra sig med den här veckan, när det är slut är det slut och så här har alla det.

      Sen inser jag att en del föräldrar är skitdåliga på den delen av uppfostran, och har de inte själva fått med sig det från hemmet är det svårt att lära ut det till sina barn :-(.

      Radera
    2. Hej, det är jag som är gymnasieläraren! Nu fastnar jag direkt vid första kommentaren. Min erfarenhet med det flesta elever jag har från olika gymnasieskolor i Göteborg och utanför så arbetar ungdomarna hellre själv än att be sina föräldrar. Hellre tar de två jobb vid sidan av skolan, arbetar kvällar och helger för att kunna konsumera (två-tre klänningar plus skor till studenten, resor, körkort). Just med argumentet att föräldrarna inte har råd eller att man inte vill belasta dem. MEN det rör sig alltid om konsumtion. Så de kommer övertrötta och utarbetade till skolan pga de vill finansiera kortfristig konsumtion. Jag har EN elev som har ett ordentligt sparande. Värsta scenariot är att gå ut utan betyg och inga pengar. Nävl, de har arbetslivserfarenhet....

      Radera
    3. Intressant! Och samtidigt skrämmande att de redan vid så unga år är så beroende av konsumtion att de är villiga att offra så mycket av sin frihet.

      Radera
  2. Gillar den där offeroverallen :) Prata om ränta på ränta effekten kanske. Visa med grafer hur den ser ut och hur mycket pengar man kan få om man spar lite. Samt ge konkreta tips på hur man skaffar ISK och kapitalkonto samt vad för fonder, aktier man kan börja med. Det gör det inte så svårt.
    Tycker även Economistagrupperna på FB är bra för tjejerna.
    Sen kan man väl prata om hur skönt det kan vara att jobba bara lite eller inget alls tidigare. Skräckexempel att behöva jobba till vadå 75 år som den generationen kanske kommer behöva. Annars måste man vara lite cool när man pratar med yngre så de förstår tror jag. Presentera allt i en snygg presentation med bilder..
    Ränta på ränta effekten, jämställdhet, att slippa som många tjejer vara beroende är väl sånt tjejerna kan lyssna på.
    Killarna vet jag inte, de vill väl mest ha snygga tjejer utfall de inte gillar killar då, men går kanske att trycka på sånt med. Killarna brukar väl ofta känna mer ångest över att bli framgångsrika så de i slutändan kan få snygga tjejer ? :)
    Sen vill alla resa, ha coola liv så kan de genom att spara lite få coolare liv gillar de nog det..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är ju inte så svårt och det är kanske den viktigaste lärdomen för extra försiktiga människor, att alla kan lära sig att spara och investera.

      Visst är det en skräck att vara tvungen att jobba till 75, men överflödig info till "odödliga" sjuttonåringar. Hade vi tänkt så långt fram hade vi inte börjat röka, bara för att nämna ett exempel på kortsiktigheten hos unga.

      Jag förstår inte nyttan med att göra skillnad på killar och tjejer. Alla behöver pengar för sitt oberoende, för att ha råd att bo och leva, kunna välja jobb efter intresse och inte enbart efter ekonomi, förverkliga drömmar osv. Helt oberoende av kön, hår- och hudfärg, sexuell läggning, politiska värderingar och nästan allt annat.

      Radera
    2. Möjligt man inte ska göra skillnad, men hänger man på Economistagrupperna ett tag ser man tjejer ofta tampas med annorlunda problem än killarna. Tänker bara man vinklar presentationen beroende på målgrupp.

      Har inte forskat nämnvärt i detta utan mest lite saker jag hasplade ur mig tillsammans med morgonteet:) Om tjejerna är mindre intresserade av ekonomi beror det dock på något, så då behöver man annan ingångsvinkel..




      Radera
    3. Jag ser ett egenvärde i att inte vinkla presentationen beroende på målgrupp. För att utmana intellektet hos dem som vill skylla sina problem eller tillkortakommanden på vilka grupper de tillhör.

      Radera
    4. Det är möjligt man inte ska göra det, men kan tycka det är ännu viktigare att tjejer i många fall spar eftersom de har:
      1.lägre lön, kvinnor tjänar ca 88% av mäns löner och män tjänar ca 114% av mäns löner. I genomsnitt tjänar män 50 000 mer än kvinnor varje år,
      2. Papporna tar bara ut en femtedel av föräldraledigheten.

      Känns extra viktigt att som kvinna bunkra, vara väldigt försiktig vem man skaffar barn med och om man alls ska skaffa barn, etc..


      Radera
    5. Rättelse:"män tjänar ca 114% av kvinnors löner"

      Radera
    6. Om vi ändå är inne på rättelser vill jag nyansera bilden ytterligare: https://www.youtube.com/watch?v=Xg2psply4no

      Radera
    7. Intressant. Känns säkrast här att vara säker på vad man vill, vara smart, kunna ta kommando och skaffa inga barn :)
      Något man kan införa i ekonomisnacket med eleverna..

      Radera
    8. Men visst är det lite fascinerande att du oavsett input landar i att det är ett argument för att inte skaffa barn :-).

      Radera
    9. Att kvinnor tjänar mindre än män beror på vilka jobb kvinnor och män skaffar. Varför detta är olika är en lång debatt men säkert massa viktiga faktorer.

      Men i Sverige idag enligt nya studier är skillnaden i lön för samma jobb korrigerat för de vanligaste variablerna (ålder/erfarenhet/osv) nästan inget. Skillnaden i ingånglön mellan könen är 2.7% och skillnaden i lön som inte förklaras är 4%. Då är flera stora variabler inte med heller i korrigeringen som riskprofil / personlighet osv som Jordan pratade lite om i sparoslänk. Inte heller föräldraledighet/vab. Skillnaden är med andra ord typ inget.
      Den könsskillnad vi har är att kvinnor i regel har andra jobb än män, men även där är trenden att kvinnor ökar i välbetalda jobb.

      Radera
    10. Tack så mycket! Mycket givande diskussion När jag ser på mina elever (jag vet att det är en liten grupp), så ser jag att de kvinnliga elever i val av sina extraknäck inte är lika strategiska som de manliga eleverna i samma klass. Killarna arbetar gärna i föräldrarnas företag, eller något som de kan koppla till sina intressen. Jag pratade precis under rasten med en ekonomi-elev som presenterar ett företag inom IT som söker ungdomar som vill jobba i telefonsupporten. Mina kvinnliga elever jobbar som servitriser eller i klädbutik (och nej, även om de gillar kläder, så kommer detta inte leda till en nämnvärd karriär eller bättre sparande). MEN elever i sitt beteende gentemot varandra upplever jag mer jämställda än äldre generationer. (Jag är 46.) Vissa beteenden, ageranden eller val kopplas inte av ungdomarna själva nödvändigtvis till genus.

      Radera
    11. Min tanke är att leder man in eleverna i "genustänkfällan" riskerar fler att se kön som en orsak och förklaring till saker och en orsak att inte kämpa för att uppnå egna, individuella resultat.

      Men visst finns det på ett generaliserat plan skillnader mellan könen, vårt sätt att agera och tänka.

      Radera
  3. Kunna separera kortsiktigt belöning samt långsiktigt belöning. Förstå innebörden av ens val som leder antingen till att man alltid lever lön till lön eller att man alltid har en buffert vid oväntade händelser eller om man helt plötsligt vill köpa något/uppleva något att man har kapital till det.

    Hitta andra vägar att få det man vill till ett billigare pris även om det nödvändigtvis inte är helt nytt. Begagnat fungerar, helt gratis fungerar också finns en del grupper där folk ger bort saker helt gratis fullt fungerande apparater eller material som de helt enkelt fått ett överskott av eller att den inte fyller deras funktion för just deras intressen(de har uppgraderat).

    Dela med människor/låna (ej lån av pengar), vem har sagt att man måste äga något för att kunna njuta av något som man själv inte äger? I ett samhälle där vi kan låna och delge med våra resurser så kommer världen bli lite mer hållbar än nu.

    Självinsikt, integritet och självkänsla. Lär känna dig själv, låt inte samhället forma dig helt, vi människor har fått alldeles för mycket influenser från samhället/internet/media/skola/tidningar/tv/reklam/vänner/släkt med mera som påverkar vårat psyke till att tro att vi vet vad vi vill men dessa åsikter och tankar är högst influerade av de faktorer som jag nämnt. Våga stå emot och bilda dig en egen uppfattning om hur livet ska formas eller levas, i dagens samhälle är vi mer likt robotar som följer ett särskilt mönster då det är den gängse uppfattningen om vad livet är.

    Våga ha fel och våga att bli ifrågasatt, i diskussioner och delning av information kan små frön sås till andra människor som sprider sig likt en grönskande fält.

    Ödmjukhet/uppskattning inför livet vi har en jord inte två eller tre, att se verkligheten resa utomlands i länder där vi kan se att vi lever både i lyx och överflöd där rent vatten inte är en självklarhet, mat, tak överhuvudet, internet, samhällsskydd, naturkatastrofer inget är en självklarhet men likväl att uppskatta det vi har är en av våra största styrkorna vi någonsin kommer att ha.

    Allt ovan nämnt är rätt svårt att applicera men men livet är ju inte helt enkelt. Allt har sin tid och kommer att krävas energi från varje individ om man vill utvecklas som människa till ett ännu bättre jag.

    Mvh Anonym-m

    SvaraRadera
  4. "Kunna separera kortsiktigt belöning samt långsiktigt belöning."

    Här känner jag att Marshmallowtestet ger en fin inramning: https://sparosverige.blogspot.com/2016/05/ekonomisk-spontanitet-ar-alltid-av-ondo.html

    "Begagnat fungerar".

    Ja, i förlängningen hoppas jag att min översta punkt ovan ska leda till följdfrågan "Hur kan jag fixa detta så billigt som möjligt". Det är värt att leta lite extra, acceptera längre leveranstid och kanske köpa begagnat eller i sämre skick/utgåva om det sparar pengar.

    Att våga stå på sig och stå emot är också goda råd, men jag undrar hur många lektioner som skulle krävas för att komma fram med detta viktiga budskap.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, till både dig, Micke, och anonym! Detta kommer jag definitivt att använda mig av.

      Radera
  5. Jag berättar lite olika för mina ungdomar (äldre tonåringar i lärlingstrappa inom byggsektorn) det främsta är rökning och energidryck. För killarna berättar jag att kuken blir kortare om man röker flera år (läste någonstans ca 3cm som mest om 7år+ rökning pga blodgenomströmningen) och att de aldrig kommer att se Zlatan drickandes en red bull (är väl ingen toppidrottare m kan förstöra sin kropp med energidryck).

    Tjejerna är vuxnare (enl min erfarenhet så ligger tjejer i 17-20 årsåldern kanske fyra - fem år före killar mentalt sett i motsvarande ålder) så med dem bara räknar jag ut hur mycket de slösar på skit och då räknar vi om i vad de gillar, vanligtvis jackor. Typ två jackor i månaden spar du in om du skiter i att köpa fem redbull och ett pkt cigg om dan på pressbyrån.

    Därefter går jag lite olika, med killarna säger jag att de måste ju kunna försörja en snygg brud, "fattiga killar får bara brudar om han har stor kuk och den har du redan kortat ner frivilligt så där är det kört

    Med tjejerna förklarar jag hur viktigt det är med fuckoff kapital, det de sparar ska de behålla för sig själv och inte berätta för någon. Att det värsta de kan göra är att sätta sig i ekonomisk beroende hos någon annan.

    Steg tre om de lyssnar (finns alltid någon som vägrar)är att berätta om lån, förutom första bilen om och om det absolut behövs en för att ta sig till jobbet så det enda man får låna till är boende. Allt annat ska man spara till innan man köper.

    Sen brukar jag skriva på diverse gipsväggar siffror och hur procent fungerar.

    Överkurs är ISK, månadssparande och diverse fonder

    SvaraRadera
    Svar
    1. hahaha, låter helt galet kul. Fast är ju sådär och inte verkar det bli nån större skillnad med åren heller...:)

      Radera
    2. Bedrövligt om sådana argument ska behövas, men funkar det så gör det och vem sätter sig frivilligt i dubbla negationer - dålig ekonomi OCH liten kuk? Det är illa nog med det ena: https://www.youtube.com/watch?v=OCrL71ARi8A

      Radera
    3. Fast ingen kommer lyssna på dig om du är så sexistisk och töntig som du låter.

      Radera
    4. Ano, hur fungerar det då? Berätta gärna. Kanske kommer från annan planet, men tror faktiskt argumenten ovan fungerar rätt bra. För sk "vanliga människor" då..

      Radera
    5. Är inte ett dugg förvånad över Unknown här. Det är väl sådan stil många lärare får köra med för att nå någonstans. Om man inte gör det är man mossig och trist, som jag då, som inte klarar den stilen alls. Tror Unknowns metod når fram bättre än det mesta, i alla fall för vissa ungdomar. Farligt däremot att säga "vissa ungdomar". Snacka om att skapa grupper och bestämma deras nivå i förväg. Beundrar Mickes tal här ovan kl 13.10. Det sjunger i öronen!

      /Eva

      Radera
    6. Unknown 12:08 Bra exempel på målgruppsanpassad kommunikation. Eller som det också kan uttryckas:
      "Tala med bönder på bönders vis men med lärde män på latin"

      Radera
    7. "Sen brukar jag skriva på diverse gipsväggar siffror och hur procent fungerar." Haha unknown 12:08, jag kan bara hoppas att mina barn får en lärare som du. Du gör helt rätt i att köra kortsiktiga mål, jag minns själv hur oerhört ointresserad jag var att höra om rökningens långsiktigt dåliga konsekvenser. Men den dagen någon började prata gula tänder...fortsatte jag några år till men slutade så småningom. Och att snorren blir lidande (har hört fler versioner av detta nyligen, tror det var på Joe Rogan Experience, där han fördömer tobaksrökning) (men röker på rätt bra med cannabis?) tror jag är ett väldigt bra argument om den sätter sig som grupptrycks-norm.

      Jag tänker att detta med pengavett som flera redan sagt är lite learning by seeing adults doing. Om föräldrarna beter sig som att enda vitsen med tillvaron är att löneshoppa och åka på dussincharter en gång om året, är det detta beteende barnen kommer att ta efter. Hörde ett ChooseFI med bloggaren och mångmiljonären Rocky Lalvani vars barn själva har fått "figure out" hur de ska skrapa ihop till collegestudierna och väl där gör de enligt honom av med mycket lite pengar eftersom de "aldrig fått lära sig att sätta likhetstecken mellan märkeskläder och självkänsla". Att inympa ett sådant sätt att se tillvaron borde vara det bästa vaccinet mot Lyxfällan som finns. Och som den kloka läraren skriver ovan: ISK etc. är överkurs och rätt enkelt, det kan man ta när glappet mellan inkomst och utgifter finns där och bufferten är klar.

      Radera
    8. Hört att en del tjejer slutar röka när de får klart för sig att man kan få rynkor. Cancer, KOL och sånt kan man leva med, men gränsen dras vid rynkor. Det är för mig ett bra bevis på att olika personer behöver olika morötter och piskor.

      Radera
    9. Det låter bra att låta eleverna räknar ut vad de kan köpa istället för cigaretter, snus mm. Men jag undrar om killarna verkligen vill ha "en snygg brud" som de vill/måste försörja? Skulle de inte bli glada om "brudarna" skulle betala själva? Tror du att dina byggelever förstår vad prostitution är? Om vi tar det omvänd: Vi måste lära tjejerna att inte låta sig köpas... Där är vi tillbaka vid integritet, självinsikt och självkänsla. Och även detta borde tonåringarna i lärlingstrappan inom bygg kunna förstå!

      Radera
  6. Ränta på ränta effekten är ju the shit, problemet är ju bara att den tar tid vilket inte kidsen idag gillar. Å andra sidan så är roulett mer riskabelt...

    Tror att sparande i akter och fonder måste slutas uppfattas som särskilt riskabla ting, snarare är ju bankboken det verkligt riskabla på lång sikt. Man skulle kunna visa diagram för ungdomarna om hur 1 kr utvecklat sig från 1950 till idag då man jämför bankbok, obligationsräntan och aktier. Då blir det rätt tydligt.

    Vet inte om aktietävlingar är det mest genomtänkta på en termins sikt men då blir iaf eleverna sugna på att vara lite mer intresserade. Ett alternativ kan vara att ta fram ett antal bolag som man sedan presenterar och försöker hitta saker som talar för och emot dem. Samt viktigt viktigt, förstå att köper du Volvo så får du inte Volvo-bilar utan lastbilar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ett problem, men i gengäld gör det långa sparperspektivet effekten så mycket större, så ett enkelt matematikexempel borde få dem intresserade.

      Aktietävlingar tycker jag känns sådär. Lite beroende på upplägg, men risken är överhängande att det galnaste alternativet kommer sist och det näst galnaste vinner. Men visst, tvingas man sprida risken och motivera varje bolag i en hel portfölj ger det säkert en del.

      Radera
    2. Jag anser att aktietävlingar är kontraproduktiva av exakt det skäl du nämner Micke. Unga får lära sig att börsen = gambling vilket a) är att fostra ett ej framgångsrikt sparande då att hoppa in och ut och köra galna gissningar bevisat inte leder till bättre resultat än tråkig indexinvestering b) Skrämmer bort en del som annars hade lyckats rätt bra.

      Svårt med de långa perspektiven...hade jag suttit med en Excelsnurra med mitt 18-åriga jag hade jag bara fått spräckta HubbaBubba-bubblor i ansiktet.

      Radera
    3. Ett annat motargument är att en del verkligen hatar tävlingar över allt annat. Ju mer som görs till tävling i livet desto mer kommer de ge upp.

      Radera
    4. Tackar även för detta inlägg. Jag är ytterst tveksam gentemot aktietävlingen. För det första är jag en av dem som avskyr tävlingar. Och det är för mycket gambling. Jag vill just komma åt planerat sparande. Men det fungerar säkerligen som ett exempel man kan räkna igenom. Ska försöka att få med mig en ekonomielev för detta, som han kan hålla en muntlig redovisning om...

      Radera
  7. När mina grabbar fick fast jobb satte jag mig ner med dem första löningen. Tillsammans lade vi upp ett månadssparande i billig global indexfond på vald nätbank (en annan än löningsbanken). Sedan fixade vi två appar, Tink och Dreams. Sedan har de fått sköta sig själva och med tanke på att de aldrig verkar behöva låna pengar av mig verkar det ju ha funkat :).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lysande! Men jag misstänker att det inte var första gången ni snackade pengar, de lär ha fått lära sig en hel del redan tidigare.

      Därför tycker jag att det är jättebra med lärare som på allvar vill nå fram till sina elever. Ännu hellre redan på mellanstadiet än på gymnasiet, men allt är välkommet.

      Radera
    2. Tack! -- Är det ok om jag använder detta inlägg som exempel?

      Radera
  8. Så..
    När folk tar till sig dessa enkla regler o får för sig att investera istället för att konumera är frågan vad dom skall investera i....
    vilka företag skall producera varor om ingen skall köpa?
    Vilka banker/låneinstitut skall låna ut när ingen skall låna?
    vilka ska producera bilar om alla ska cykla
    Vilka reastauranger ska producera mat om alla ska ta me matlåda?
    Vilka Cafeér skall skicka fram fika för en hundring om du ska brygga själv ungjävel etc etc etc
    Kul att slänga in sparade slantar på den börsen... omxtotal5?

    Så läraren, be dina tjejer att konsumera sitt dyra smink för allt i världen.. skall du får någon skattefinansierad lön är det nog bäst att dina tjejer köper allt elände så någon kan producera desamma, få lön och betala sin skatt

    SvaraRadera
    Svar
    1. "vilka företag skall producera varor om ingen skall köpa?
      Vilka banker/låneinstitut skall låna ut när ingen skall låna?"

      Och så vidare, och så vidare in absurdum. Vem har påstått att ingen ska köpa något? Finns det någon som inte köper något? Vem har sagt att alla ska cykla? Jag cyklar inte och har inte tänkt börja.

      Menar du på allvar att det är ett argument emot att sluta göra något privatekonomiskt dåligt att om alla människor i hela världen skulle göra likadant skulle det också bli dåligt? Lever du i en serietidning?!

      Radera
    2. Men hur skulle det gå om alla människor utbildade sig till läkare? Eller om alla människor var astronauter, eller om alla var Rysslands president, eller om alla människor bestämde sig för att bli bostadslösa, eller om alla människor skulle sluta att använda pengar. Eller om alla människor i hela världen skulle få rösta i svenska riksdagsvalet
      Tänk om alla människor skulle äga varsin fabrik, tänk om alla människor skulle använda telefonen samtidigt, tänk om alla människor skulle kommentera här på Sparos blogg

      Ja, tänk om träd kunde växa ända upp till himlen.

      Ja, hur skulle det gå då?

      Radera
    3. Jag tror att det skulle bli jättekonstigt :-).

      Radera
    4. Hej Anonym21 januari 2019 15:30!
      Det här har det aldrig varit tal om. Jag konsumerar. Jag köper inte heller den billigaste make upen. Men jag skulle aldrig få för mig att konsumera mig fram till en dålig ekonomi på lånade pengar eller till en dålig hälsa. Det är det som händer. Okontrollerad konsumtion. Om jag har fler skor än vad jag behöver (egentligen) så har dock inte så många skor att jag inte har mat på bordet eller ett rimligt boende. Det är det det handlar om.

      Radera
    5. Ja, jag vet inte vad lärare anser sig ha för moraliska förpliktelser åt ena eller andra hållet, men att lära eleverna att köpa "allt elände så någon kan producera desamma, få lön och betala sin skatt" känns som fel fokus.

      Radera
  9. Anonym 15:30 är en ukrainsk bot fattar ni väl, hitlagd för att skapa lite mer edge i diskussionen så att BLogger får in pengar att stötta Trump med. Ingen icke-serietidningsmänniska skulle ju orka föra fram de där argumenten på en sparbloggs kommentatorsfält såvida man inte irrat in av misstag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den dagen Blogger, som ägs av Google, stöttar Trump med pengar har helvetet fryst till is och grisar flugit.

      Radera
  10. I grunden tror jag även sparande styrs av incitament. Dvs varför ska jag spara, vad vill jag uppnå, vad vill jag göra i livet, vad krävs för det? Börja där, och sedan hur kommer jag dit? För pengar saknar helt värde i grunden, det är vad de erbjuder som ger värdet. Och det är olika för olika personer.
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var dit jag ville komma med stycket som inleds med:
      "Med det avklarat gäller det att hitta vinklar intressanta för gymnasister. Vad unga vill spara till är jag alldeles för gammal och oinsatt för att veta."

      Låt dem klura ut vad de ska ha pengarna till och ge dem sedan verktygen.

      Radera
    2. Ska jag tro vad ögonen ser här? Det är vad de i första hand vill spara till!? /Eva

      Radera
  11. Det är jag som är den "sexistiske läraren" ovan, två problem finns det med byggelever i lärlingstrappa. Det enda är att de inte läser böcker, har de läst så är det boken om Zlatan. (förutom tjejerna då som oftast läser böcker) det andra är att de tidigt tjänar bra. Ingångslön för en 18 åring är ungefär 15-17k efter skatt för att tillslut när eleven är fullbetald vid 20-21år får 27-30k ut efter skatt vid genomsnittlig ackord och en kortare kör ersättning.

    Det gör tyvärr de flesta till lyxfällematerial när de tidigt kan flasha med cash som deras jämnåriga inte kan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trist om hög ingångslön ska vara ett problem, men jag förstår hur du menar.

      Radera
    2. Hej, jag vet, vi har själv en vän som jobbar inom bygg. Han är inte 30 och hade i några år en högre lön än jag som är legitimerad gymnasielärare och disputerad. Men han har nått sitt lönetak, han kommer inte högre, och han börjar få ont i ryggen. Ett tag funderande han över att läsa till yrkeslärare, men hoppade av under första terminen (antagligen av ren nervositet) ... Nu har jag (äntligen) gått om honom i lön. Och jag orkar nog att jobba i mitt yrka några år längre än han.... Vi ska kolla på det där med marshmallow-testet en gång till!
      Pamela Duckerman träffar i sin bok "Franska barn kastar in mat" upphovsmannen till marshmallow-testet, här kommer länken till hennes artikel i The New York Times: https://www.nytimes.com/2014/09/14/opinion/sunday/learning-self-control.html
      -- Det viktiga är när i kör detta med ungdomarna är att det är något man kan träna på.

      Radera
    3. Själv skulle jag varken palla att jobba som byggare eller lärare någon längre period, men av helt olika skäl :-).

      Intressant artikel. Har läst och sett mycket om marshmallowtestet, men hade dålig koll på Walter Mischels eget levnadsöde.

      Radera
  12. Tack alla för så många idéer, tips och kommentarer! Mycket att bearbeta, en del att planera. Får se hur mina treor klarar sig igenom studenten, sen får jag skola in mina kommande ettor ordentligt! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för ämnesförslaget och lycka till! Jag tycker att kommentarsfältet blev lagom kreativt och stökigt :-).

      Radera
  13. Förresten, vad anser ni om "att inte göra vad som helst för pengar"? Jag försöker lära ut att man måste sätta arbetsinsatsen i relation till lönen, men även långsiktigt, om man tänker på en obetalt praktikplats kan ju vara mer givande i längden än att dra runt en kärra med reklamblad. Vad säger ni? -- Spara kan man bara pengar man har (tjänat)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Generellt tycker jag att man ska ta tillräckligt betalt för sitt arbete. Jag arbetade som artist i tio år, där bokare/krögare ganska ofta ville betala för lite eller ingenting eftersom "det är ett otroligt bra sammanhang att synas i som kommer att leda till mer jobb" och då utvecklade jag nog en allergi för skitsnackare med tunna plånböcker ;-).

      Men det här får nog också bli ett separat blogginlägg för jag tror att jag har många åsikter här med.

      Radera
  14. Haha, konstnär /lärare /sjuksköterskor följer ett kall... Att få jobba med det är lön nog.... Sure, sure..! 🤣

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt galet! I mitt fall jobbade jag dessutom med humor, och det vet ju alla att är det roligt kan det inte vara ett jobb och kräver således inte vanlig lön ;-).

      Radera