tisdag 15 januari 2019

”Vem ska bygga vägar?”

Libertarianer som förordar en liten stat eller ingen alls får ständigt frågan ”Vem ska i så fall bygga vägar?”. Ja, tydligen finns det människor som tror att nationalstater funnits längre än det funnits vägar, för annars måste de väl begripa att en skattefinansierad stat inte är en förutsättning för att vägar ska byggas?


Nu är jag varken libertarian eller politiker, men jag kom att tänka på detta när jag såg en notis om ett skidspår i Östersund. När politikerna tyckte att det kostade för mycket att preparera skidspåren i Torvalla gjorde två privatpersoner det. Kommunen säger att proceduren tar sju timmar. För Jonathan och hans kompis tar det 35 minuter.

Så vad händer då? Politiker från alla färger gör en helomvändning. Nu ska de börja hitta nya metoder (som inte tar tolv gånger längre tid än Jonathans?). På sina hemsidor och i sociala medier tävlar nu partierna om vem som var först med att pudla.

Det vettiga sättet vore naturligtvis att fråga Jonathan vad han ska ha för att fortsätta att göra jobbet snabbt och smidigt istället för en kommun som uppenbarligen varken vill eller kan. Jag gissar att det skulle kosta en bråkdel. Självklart bryter det mot någon lag om upphandling. Men så gå ut i media och berätta vad det kostar, så kan ju andra intressenter lägga ett bud för nästa vinter.


Jag motsätter mig inte en stat och kan tycka att det finns fördelar med att medborgarna betalar en slant för att täcka gemensamma kostnader. Men jag är inte socialist, det finns tillfällen då privata initiativ är att föredra. Av en mängd olika skäl, inte bara ekonomiska.

Att Östersunds kommun nu gör helt om och säger sig vilja preparera skidspår för glatta livet beror naturligtvis på att de inser att Jonathan hade kunnat sätta upp en lapp i den lokala Konsumbutiken och bett dem som vill ha spår att swisha en slant. Det hade blivit bättre, billigare och gått snabbare (närmare bestämt 35 minuter istället för sju timmar), och så kan vi ju inte ha det.

23 kommentarer:

  1. Det handlar bara om kontroll. När systemet upptäcker att det är överflödigt ska det minsann överkompenseras in i kaklet så att folket inte glömmer bort vems tutte dom förväntas suga på under resten av livet.

    Bleh!

    - https://utbrytningen.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, nog känns det som att man i första hand vill hindra folk från att förstå hur överprisad tjänsten var när den tog sju timmar, när privatpersoner plötsligt gör den på en tolftedel av tiden. Fattar kommuninvånarna det kanske de fattar att skolbespisningen, det kommunala äldreboendet och fastighetskontoret också slösar med deras pengar.

      Radera
  2. Kan man inte liksom förbjuda alla privata initiativ, det skulle lösa i princip alla problem som politiker har?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan man. Ett riksdagsparti med mer makt just nu än de någonsin haft tidigare har på agendan att förbjuda privata företag inom vissa branscher från att tjäna pengar, och på sikt vill de förbjuda privat ägande överhuvudtaget. Runt var tionde väljare tycker att det här är bra idéer.

      Radera
    2. Om jag förstår det rätt har det provats storskaligt och under längre tid i världen redan, och enligt anhängarna var det väl med framgång ?

      Radera
    3. Vad, ett totalförbud av privat ägande och vinster i välfärden? Ja, bl a i Nordkorea och jag har inte hört någon klaga.

      Radera
  3. Det är lite intressant generellt med utvecklingen för preparerade skidspår - för inte så länge sedan var bara tanken på att få folk att betala för att åka skidor i skogen på natursnö skrattretande, nu är det accepterat på många av våra skidorter - alltifrån Grönklitt till Åre. Åre tar väl närmare hundringen per dag för att man ska få åka i deras längdspår. I sthlm samma pris, men då pratar vi konstsnöspår.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att konstsnöspår kostar jag är med på, men när det gäller att åka runt på skidor i naturen och betala hundralappar är jag rädd att jag tillhör de skrattretade.

      Radera
  4. Jag var inköpare på mitt jobb som kommunalanställd i ett antal år och reglerna sa att det som inhandlades skulle va ekologiskt (vi måste tänka på miljön) och endast köpa hos dem vi hade upphandlingsavtal med. I praktiken innebar det att behövde vi en månad pennor, hushållspapper och låt säga kaffe så levererades detta från 3 olika ställen. En stor lastbil kunde komma med lådan med pennor, storlek skokartong. Nästa lastbil med ett flak kaffe och den 3:e med lite hushållspapper. I själva verket skulle vi kunna beställa detta från närliggande Maxi-butik och få det hemkört, alternativt gå upp och köpa det själva till en billigare kostnad för både oss och miljön.

    SvaraRadera
    Svar
    1. haha, ååhhh vad onödigt :)

      Radera
    2. Det där känns vanligt och tyvärr inte bara inom stat och kommun. Man silar glatt mygg och sväljer kameler, bara man kan påvisa att man gjort något bra för miljön, hur kortsiktigt det än är.

      Radera
  5. Säga vad man vill men det ÄR skillnad på egna och andras pengar.

    SvaraRadera
  6. Nu tror jag iofs de jämför äpplen och päron. Jag undrar om killen som skötte det privata har räknat in alla moment som att ta sig till platsen och hem samt inköp av drivmedel etc, vilket jag antar är inräknat i det kommunala beräkningen som iofs är tämligen generös.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan stämma, men det tar alltså tolv gånger så lång tid för kommunen! Även om de privata dubblar tiden, sedan dubblar den igen, och så en tredje gång är de fortfarande väsentligt snabbare.

      Radera
    2. Jag förstår inte heller vad kommunen har räknat in i de 7 timmarna. Det låter absurt mycket.

      Radera
    3. Ja, det känns som att de inte bara räknar in inköp av drivmedel utan också borrar efter oljan och raffinerar den :-).

      Radera
    4. Plina:s argument låter lite som de som brukar dyka upp på forumet byggahus.se när någon hantverkare saltat notan rejält. Ofta har de lagt på åtskilliga timmar för transport fram och tillbaka mellan olika butiker för att de inte haft delarna med sig från början. Det som är mest iögonstickande är att de ofta debiterar samma timtaxa för att åka och hämta skruvar eller kontakter som för själva arbetet samt för resan till och från arbetsstället. Nu säger jag inte att egenföretagare ska arbeta gratis men en del verkar ha en del gemensamt med kommunen i detta inlägg.

      Radera
    5. Efter att jag skrev inlägget hörde jag en teori om detta. Någon har regelmässigt angett sig behöva sju timmar för att preparera det här spåret. En inte alltför djärv gissning är att det ligger 30 minuter från hemmet eller kommunkontoret. Alltså "slumpar" det sig så att det blir exakt en heldag så att de den dagen inte hinner (behöver) göra något mer än att preparera detta skidspår.

      Radera
  7. Men, men tänk om politiker i själva verket är överflödiga? Tänk om det tex inte behövs en gigantiskt stor skolnämnd, i varje enskild kommun? Och tänk på Repalau, han skulle ju riskera bli utan statlig miljonersättning för att utreda sig fram till att staten alltid vet och kan bäst. Kan vi ha det så, va?
    https://investera-pengar.blogspot.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att många politiker är överflödiga. Jag tror t ex att man utan vidare kan dra ner antalet riksdagsledamöter till hälften. Vidare känns det som att antalet kommunalråd stigit från ett per kommun till fler. Tror det är fyra i min. Troligen också helt onödigt.

      Reepalu klarar sig nog. Alltid finns det någon gemutredning att göra.

      Radera
  8. Det är alltid någon som vill bestämma. Plockar vi bort politikerna ploppar någon annan upp. Inför vi direktval är det alltid någon som ser sin chans att styra genom massiv lobbying.
    Tycka vad man vill men politikerskrået är det minst onda.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Möjligt. Helt övertygad är jag inte.

      Radera