”Det är inte ofta man gör bra bilaffärer, men att privatleasa en bil känns som garanterad storförlust varje gång, inte bara när bilen går sönder.”För det facila priset av 8785 kr/månad kan du exempelvis få köra en Range Rover, fast max 1700 mil per år. De flesta privatleasingbilar kostar över tre papp i månaden, även små bilar med ganska lågt inköpspris.
En aspekt som knappt nämndes då är
att man oftast binder upp sig på tre år, och om man av någon
anledning inte har behov av bilen så länge (eller inte klarar
kostnaden), så sitter man med skägget i brödrosten. Blocket vimlar
av överlåtelseannonser av dessa privatleasingavtal. Inte nog med
att man då måste hitta någon som vill ha den bil man leasat, man
ska hitta någon som vill ha den extrautrustning man valt, och som är
villig att betala för den. Här är ett exempel:
”Pga tjänstebil så körs inte denna bil och kan överlåtas. Utrustning: - Antispinn - Bromsassistans - Färddator - Bluetooth - Yttertemperaturmätare - Multifunktionsratt - Sportratt - Sätesvärme (fram) - Fällbara baksäten - Farthållare - Regnsensor - Airbag förare - Airbag passagerare fram - Sidoairbags - Avstängningsbar airbag - ISOFIX-fästen bak - Antisladd - Avåkningsvarnare - Parkeringssensorer (bak) - Trötthetsvarnare - Centrallås (fjärrstyrt) - Autobroms - ABS-bromsar - Sidokrockgardiner - Eluppvärmda sidospeglar - Start-/stoppfunktion - Bluetooth (handsfree) - Servostyrning - Läslampa - Startspärr - Körfilsassistans - Vägfilsassistans - Nödsamtal - Röststyrning - Ljussensor - Fartbegränsare - Bagagelucka (fjärrstyrd) - Mattor (textil) - 12V-uttag - Euro NCAP 5 - ACC - Bagagelucka (automatisk) - Plant lastutrymme - Euro 6 - AUX-ingång - USB-uttag - Digital hastighetsmätare - Delbart baksäte - Avbländande sidospeglar - Sminkspegel - Svensksåld - Elhissar (fram och bak) - LED Strålkastare”Har den ingen varningstriangel ;-)? En del av dessa tillbehör kanske känns självklara (centrallås, mattor), andra fånigt onödiga (sminkspegel, läslampa). Att de nämns tror jag beror på att leasingtagaren har fått betala för varenda en av dem, och många småsummor i månadskostnad blir stora när de måste multipliceras med 36. Men det är klart, vem vill tvingas åka runt i en bil utan fjärrstyrd bagagelucka eller eluppvärmda sidospeglar...
Mr Lee Sing Boss.
Jag undrar i mitt stilla sinne hur
många av de annonserande privatleasingtagarna som hittar någon som
vill ta över deras avtal och hur många som tvärtom får betala
3000-10000 kr i månaden i de två år som återstår till friheten. Hade jag haft ett hjärta hade jag tyckt lite synd om dem.
Det där är väl standard i de flesta moderna bilar så egentligen är väl listan där mer som en uppräkning av bilens utrustning. Jag gissar att tex sminkspegel inte är ett tillval utan det är ngt som funnits länge i Volvos bilar. Personligen skulle jag inte välja leasing för jag är allergisk mot bindningstider.
SvaraRaderaDu har en poäng. Det där är ungefär 60 grejer/funktioner. Mycket är standard. En del var försäljningsargument, men bara en del av dem hade gått att välja bort.
RaderaJag delar din allergi.
Jag skulle aldrig leasa en bil. Familjens olika bilar har alltid köpts kontant av ihopsparade pengar. Min svärfar däremot tecknade ett leasingavtal på tre år. Sedan gick han tyvärr och dog ett år in i det avtalet. Jag trodde i min enfald att avtalet då skulle upplösas och bilen återföras till ägaren. Så var inte fallet. Det blev en dyr affär innan allt var löst.
SvaraRaderaSå inte ens döden släpper taget om leasingtagaren?! Det var värre än jag trodde.
RaderaNej, men det borde finnas viss arbitragevinst i att ta över ett befintligt avtal. Förhandlingsläget är ju i alla fall gott. 'Bara priset blir rätt'
RaderaMärkligt det där med svärfadern, hoppas ni kontaktade en jurist.
Jag vet inte vad som skulle hända om man ringer på en Blocketannons där de erbjuder ett leasingavtal för 3500 kr/månad och säger man kan betala 2000 kr. Kanske lägger de på luren, kanske finns möjligheten att de betalar 1500 kr/månad i ett år för att slippa se fanskapet.
RaderaInledningen av annonsen var väl bäst? Ungefär "jag är så puckad att jag skaffade en ny bilkostnad innan jag han bli av med den förra, bara för att dubbla mina kostnader liksom..." :)
SvaraRaderaMvh investera-pengar.blogspot.com
Ungefär så. Visst kan det dyka upp exceptionella händelser, men ofta vet man ju om det också, att det kan hända, och då gör man klokt i att inte sätta sig i den sitsen.
RaderaJag är inte övertygad om att leasing är så dåligt. Alternativet är att köpa bilen själv (med lån eller utebliven alternativavkastning). Din överlägset största kostnad för nybilsköpet är då värdeminskningen, den slipper du med leasing.
SvaraRaderaAtt köpa begagnad bil borde alltid vara billigaste alternativet. Men vad är sämst av de två sätten att få köra ny bil? Och är skillnaden verkligen särskilt stor?
Jo, för du kan inte enkelt släppa avtalet. Sen är det kreditkostnad som tillkommer - har du pengarna är det bara onödigt.
RaderaAtt värdeminskningen upphör att vara en kostnad för att man har en eller annan finansiering stämmer helt enkelt inte. Den kostnaden kommer du få ta oavsett.
Slipper skulle jag inte säga. Tycker den verkar väl inbakad.
RaderaSen kan jag inte för mitt liv förstå hur man kan tycka att det är värt merkostnaden att köpa en helt ny bil jämfört med en som är 2-4 år gammal. Om man inte badar i pengar, men väldigt få gör det.
Två problem med ditt leasande över nyköp. För det första efter 3 år leasing så har du betalat 126k (3.5k x 36 månader) men du står utan någon tillgång för dina pengar. Allt du kan hoppas på är att de inte anser att bilen är mindre värt än den borde vara (eller du får betala värdeförlusten också, och gissa om de kommer leta orsaker att få dig betala extra om du inte leasar en ny bil). Köper du bilen och betalar på lånet har du fortfarande en tillgång som du kan sälja.
RaderaFör det andra så sjunker den i värde men du har kvar bilen. Vad händer efter tre år om du inte leasar en ny bil? Yup, du för nöjet att betala igen för en ny bil och dess värdeförlust. Så om du köper en ny bil vart tredje år eller mindre och åker under 1500 mil om året (varför har du bil igen?) så är fördelen att köpa för du får en tillgång och behöver inte köpa nytt vart tredje år.
Det låter inget vidare.
RaderaTycker att det här är lite väl vinklat. Visst, jag kan köpa att man sitter rejält fast i de flesta leasingavtal. Men, det är också en av få nackdelar.
SvaraRaderaDen stora fördelen som vi ser är ju att man "hyr" bilen under en period under premissen all inclusive. Visst, parkering, bränsle och vägavgifter tillkommer. Men i övrigt är alla andra stora poster såsom försäkring, skatt, service, reparationer, vägassistans etcetera inkluderat.
Helt enkelt ganska bekymmerslöst.
Det går att få riktigt bra leasingavtal, t ex en XC60 på tre år för 6 000 kr/mån all inclusive. Det är drygt 200 tkr på tre år, eller 36 kr/år/person om man är två som delar, vilket det ofta är.
Vill man vara på den säkra sidan ser man då självklart till att ha sparat ihop de 200K kronorna på förhand, för att eliminera risken som man pratar om här, att sitta fast i ett treårsavtal.
Och nej, man kan inte jämföra med att inte ha bil.
Vill man slimma ekonomin skall man så klart planera sitt liv så man inte behöver bil alls. I andra hand ingen bil i kombination med hemleveranser, hyrbil och taxi vid enstaka tillfällen.
Är bilen en nödvändig funktion kan jag helt hålla med om att det är bättre med en begagnad som är 2-4 år och som man behåller i 3-4 år.
Vill man dock ha en ny bil och köra den bekymmersfritt är leasing helt klart ett intressant allternativ.
"Tycker att det här är lite väl vinklat. Visst, jag kan köpa att man sitter rejält fast i de flesta leasingavtal."
RaderaOch det är ju det texten handlar om. Jag har aldrig påstått mig eller ens försökt skriva blogginlägg där jag täcker alla aspekter av alla ämnen. Den texten skulle bli rätt lång och spretig ;-).
Om jag skulle vilja lägga tvåhundratusen på en bil skulle jag alla dagar i veckan köpa en för det och antagligen ha en bil som betingar ett värde efter tre år.
Att hyra en limo med chaufför som står på gatan dygnet runt vore också ganska bekymmersfritt, men det betyder inte att det är ett intressant alternativ rent ekonomiskt.
Fast jag tycker inte det är något konstigt med att "sitta fast i ett avtal". Det är ju hela grejjen med avtal, att två parter kommer överens om vad som gäller, ofta inom en särskild tidsperiod.
RaderaMin invändning var att du dissade leasingavtal generellt med hänvisning till att man "sitter fast i det".
Om dina behov bättre matchar alternativet att slanta upp 200K up front för en bil som faktiskt har det värdet vid inköpstillfället för att sedan "sitta fast med de här pengarna i bilen" till dess att du säljer den och får tillbaka restvärdet så är det säkert ett bra alternativ det med. Men inte nödvändigtvis det som är det ekonomiskt bästa. Alternativets utveckling avgör om det är bättre eller sämre ekonomiskt. Men det är svårt att veta innan. Allt bygger på antaganden.
Limo med chaufför vore väldigt smidigt, men knappast det som jag menade. Utan jag syftade på att leasing ger (kan ge) en bra balans mellan kostnad och värde (i form av smidighet, bekvämlighet etc). Inte nödvändigtvis till den nivån att det ingår en chaufför.
Nja, leasingavtal dissar jag i länken till min tidigare text, av ekonomiska skäl. Att man sitter fast var bara ytterligare en negativ grej jag inte ens reflekterade över då.
RaderaHåller med om att limo-jämförelsen var orättvis. Tyckte bara att "bekymmersfritt" måste problematiseras, för det kommer ju med ett pris.
Tycker nu att ni är lite väl negativa till privatleasing. För många otekniska personer med god ekonomi är tre tusen i månaden för att ha tillgång till en ny (och förhoppningsvis) driftsäker bil ingen stor utgift. För ett ungt akademikerpar med nettolöner på över tjugo tusen blir bilkostnaden då försumbar. Den stora smällen kommer i stället när den ska lämnas tillbaka om du misskött bilen.
SvaraRaderaOm du ens hittar ett leasingavtal för 3000 kr/månad är det den absolut billigaste bilen med enklaste utrustningen. Varför inte köpa en sådan istället, ett par år gammal? Jag kan inte meka bil överhuvudtaget, men när det behövs kan man ringa en mekaniker som gör det. Den peng han tar för det tvingas man troligen punga ut med varje månad på en leasingbil, oavsett om den funkar eller inte.
RaderaJa, den stora smällen kan komma efteråt, men små smällar kommer garanterat varje månad.
Det skulle vara intressant att se statistik på hur mkt kunderna egentligen betalar.
SvaraRaderaOm du kan leasa en bil för 5000kr permånad i tre år med fastställt antal mil och så kallat garanterat restvärde.
Om alla kunder i slutändan betalade 180 000kr så är det ok. Man ser hela kostnaden och då är det upp till var och en.
Men om man i genomsnitt betalar 200 000 tusen så betal ju folk ca 10% mer än vad som står i annonsen. Dvs det finns ett merpris med i kalkylen som företaget räknar med att du kommer betala...
Jag vet dock inte om det är så. Jag har inte hört särskilt mkt om att folk har gällt över att det kostade att lämna in bilen i slutet på avtalet. Bekymret är att folk i gemen inte tycker om att erkänna sig lurade...så frågan är om folk är nöjda eller tyst missnöjda.
Jag vet inte. Men det är en stor osäkerhetsfaktor när jag räknar på det.
Mvh
Thz
Det kan diskuteras om tvåhundratusen för en bil i tre år är okej, men det är en annan diskussion.
RaderaJag tror man skäms. Jag fick själv betala någon tusenlapp för slitage när jag lämnade tillbaka min hyresrätt och det var ingenting jag utannonserade i bekantskapskretsen, även om jag fortfarande tycker att det var en felaktig avgift.
Makalöst, det finns alltså folk som gladeligen pyntar 200k för "nöjet" att hyra något under 3 ynka år? Sanslöst.
SvaraRaderaOm det åtminstone vore en bostad. Det skulle svida för mycket för mig, men då skulle jag ändå förstå bedömningen.
RaderaNär man väljer att rada upp allt som ingår som standard så men inte nämner något som kan vara relevant så blir man ju inte mer sugen. Finns det vinterdäck till exempel? Konstigt att de inte nämde varningstriangeln som du skrev eller att den har sidorutor av glas...
SvaraRaderaJa, när man skriver att den har mattor ger det snarast en negativ känsla, som att de vill friskriva sig för allt. Sven Melander köpte bil i Nöjesmassakern för jättelite pengar, skrev snabbt på, lämnade över pengarna och sa "Jag kan bara åka nu då?" varpå försäljaren sa "Javisst, om du bara skaffar en motor, växellåda och tank så är det bara att tuta och köra".
RaderaSå även om man dör måste man alltså betala leasingen, tiden ut.
SvaraRaderaVad händer med leasingavgiften om man råkar parkera bilen i valfri "utsatt förort" och dessutom glömmer en bensindunk stående utanför bilen? Om man blir löst från avtalet då kan det vara en ledtråd till varför det brinner så mycket på parkeringarna där.
Leasingbil får vara för min del, likaså nybil, men en lite äldre, välskött lågmilare skulle nog passa bra.
/Surgubben
Ja, inte för att det där med döden blev droppen, men även jag passar.
RaderaIntressant teori om bilbränder. Jag har ingen aning, men det där borde någon faktiskt gräva i. En del bilbränder har ju visat sig vara uträknade försäkringsbedrägerier och inte ungdomliga illdåd, så kanske finns leasingavtal också med i ekvationen.
Kanske har skrivits redan men om jag skall ta över en leasingbil med tillhörande avtal ifrån en annan peron, varför skulle jag betala samma kostnad per månad som den personen som tecknade avtalet gör? Bilen är ju inte ny, visserligen är avtalsperioden närmare sitt slut men inte vill jag ta över lesingen till samma kostnad som den som ursprungligen tecknade avtalet? Jag vill ha det billigare, annars kan jag ju lika gärna signa upp mig på ett nytt avtal med en ny bil själv.
SvaraRaderaTänker jag fel?
Vet inte om du tänker fel, men jag tänkte likadant i en kommentar högre upp:
Radera"Jag vet inte vad som skulle hända om man ringer på en Blocketannons där de erbjuder ett leasingavtal för 3500 kr/månad och säger man kan betala 2000 kr. Kanske lägger de på luren, kanske finns möjligheten att de betalar 1500 kr/månad i ett år för att slippa se fanskapet."
Borde finnas prutmån.