tisdag 12 maj 2020

”Jävla pretto!”

För ett tag sedan blev jag kallad ”jävla pretto” på Twitter. Det gällde inte ekonomi, men uttrycket går absolut att använda både där och i andra sammanhang.

Det var absolut elakt ment och avsändaren var en sån där som fyller i och fultolkar ens åsikter när deras argument inte riktigt håller, så jag brydde mig inte, men nästan oavsett vem som hade sagt det tar jag inte epitetet negativt. Vad är det egentligen för fel på att ha pretentioner?


Jag kallas hellre ambitiös, men tycker att pretentiös är inom felmarginalen. Jag är inte dummare än att jag förstår att det används nedsättande och för tankarna till självgoda artister av Eva Dahlgren-typ, men jag är inte självgod. Jag tycker bara att om något är värt att göra är det värt att göra det på allvar, så bra det går.

Det gäller inte minst våra två viktigaste tillgångsslag: tid och pengar. Vi har inte obegränsat av något, särskilt inte tid. Ska vi lägga en timme eller en tusenlapp på något betyder det i stort sett att vi prioriterar bort något annat. Då vill vi få ut mesta möjliga av det.


Sen behöver inte allt man företar sig leda till effektiv utveckling, människan är ingen maskin. Det är helt okej, bara man är medveten om det. Men i det stora hela behöver världen högre ambitioner, målmedvetnare mål och fler jävla pretton.

15 kommentarer:

  1. Tycker det kan finnas en viss mental återhämtning i att vara ineffektiv då och då. Ex sopa golvet istället för att dammsuga eller promenera till affären för att småköpa något till skafferiet. Nästan som att sitta och meta i en sjö där det inte tycks finnas fisk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. investerarfar är klok. Jag är nog i grunden lat och ogillar därför att göra saker i onödan. Det är helt enkelt onödigt. Därför för jag allting genomtänkt och effektivt.

      Men jag har upptäckt att det är en lyx och en lisa för själen att göra saker lite mindre effektivt. Det ger insikter i vad som är viktigt.
      /nils

      Radera
    2. Det ligger något i det. Bara det är aktiva val så att man inte är ineffektiv för att man inte begriper bättre.

      Radera
    3. Personligen har jag kommit fram till att det nog är effektivare att sopa golvet än dammsuga. Har du ett relativt litet utrymme så har du sopat golvet innan du ens knappt hunnit få ut dammsugaren ur skåpet. Har bestämt att strunta i att köpa en ny när min går sönder.

      Radera
    4. Som snåljåp vill jag föra fram en medelväg. Genom att börja med att sopa och sedan dammsuga håller dammsugarpåsen (och möjligen dammsugaren) dubbelt så länge. Och med en podd i öronen under bägge rundorna effektiviserar jag tiden.

      Radera
    5. Köpt en dammsugare som inte behöver några dammsugarpåsar, utan dammsugaren har en behållare. Bästa köpet, slipper kostnaden för dammsugarpåsar.

      Radera
    6. Har tänkt på det. Alla (?) byggdammsugare funkar ju på det viset, så det borde vara bäst. Förr var väl påsarna så märkesspecifika att Electrolux antagligen tjänade bra pengar även på påsar, men har en känsla av att det är mycket "piratgrejer" numera.

      Radera
  2. Ser mig själv som ganska anspråkslös, men däremot har jag ingenting emot att andra har höga anspråk eller ambitioner. Så länge det inte inkräktar på min självvalda anspråkslöshet såklart.

    Så där är det upplagt för en viss kollisionsrisk.

    :=)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du inte (som människan i min historia) tar andras handlingar som en indirekt kritik mot dig och dina handlingar ser jag ingen kollisionsrisk alls.

      Radera
  3. Det säger oerhört mycket om den något tragiska person som nyttjar "pretto" som ett skällsord, eller hur?
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske inte oerhört mycket, men visst känns det som ett märkligt uttryck för kritik.

      Radera
  4. ..."men jag är inte självgod." Alltså, jag gillar din blogg och uppskattar mycket av det du skriver, men nog har jag tänkt några gånger att den där Sparo allt är en självgod typ ändå. Men har tänkt det på ett snällt och lite överseende sätt. Erkänn nu hörru, lite självgoda kan vi nog vara allihopa, särskilt när vi i grupp ojar oss över knäppgökar som gör dumma val här i livet, särskilt på ekonomins område.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om självgodhet har en tiogradig skala skulle jag säga att jag är en 4:a. Alla har vi självgoda drag och det här är min subjektiva bedömning, men jag tycker att jag är under snittet.

      Radera
  5. Jag kallar dig för influenser! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tar jag mer illa upp av. Nej då, men jag har svårt att ta det på allvar.

      Radera