I nästan alla sammanhang kan vi
snåljåpar enas med miljömupparna om att återanvändning är bra,
men det finns ett undantag – bilar. Där hävdas det plötsligt att
det är bra ur miljöhänseende att kasta gammalt för att köpa
nytt. Jag har en äldre släkting som i samband med inköp av elbil
ska skrota sin fullt fungerande och relativt bränslesnåla bensinbil
från 2005 för ”den ska inte rulla”.
Själv ser jag inte poängen, vare sig
ur ett ekonomiskt eller miljömässigt perspektiv, med att slänga
bort en bil som fungerar. Jag sålde nyligen min Volvo 745 som
funnits i familjen ända sedan den var ny 1988.
Jag sörjer lite. Mina föräldrar åkte
på två bilsemestrar genom Europa med den bilen som också tagit oss
till såväl bröllop som begravningar. Det här var den första bil
jag körde efter att jag tog körkort. Jag har åkt till massor av
jobb i hela Sverige med den och i dess passagerarsäte har ett stort antal av landets ståuppkomiker suttit.
Det senaste året har den tagit mig
genom Norge för att hitta ett hus och därefter mina ägodelar från
Sverige. Jag hade gärna fortsatt att ha den här bilen trots att den
inte, som i Sverige, vore skattefri att äga här, men det blir för
bökigt och dyrt att tulla och registrera in den, så den fick
fortsätta sitt liv hos en svensk tjugoåring (som apropå
miljödiskussionen inte valde mellan den och en ny Tesla).
Om en bil förväntas hålla i tio
år kommer nog ingen lyckas få mig att tro att en det är dåligt
för miljön att köra runt i en bil som borde ha skrotats tre gånger
om. Ja, den kanske drar ett par deciliter mer bensin per mil än
motsvarande ny bil, men det kan knappast motsvara miljöpåverkan tre
nya bilar hade gjort.
Och när det gäller den egna plånboken
är det inte ens en fråga. Kan man leva med begagnat får man mer
pengar över till annat.