En grundläggande princip för handel är att om man inte får någon vara/tjänst så slipper man betala. Detta har ett antal arrangörer av idrottstävlingar helt struntat i de senaste åren. Precis allt går ju att skylla på covid.
Nu har Konsumentombudsmannen stämt arrangören för löpartävlingen Göteborgsvarvet som ställt in både 2020 och 2021. Första året fick de löpare som
betalat möjlighet att flytta fram sin anmälan till året därpå
(om de inte ville ”skänka” avgiften till arrangörsklubben), men
det hade de ingen större nytta av eftersom det ställdes in då
med.
För övrigt är inte startavgiften till ett långlopp
som en teaterbiljett där man kan välja att gå någon annan dag. Det
är ingenting som säger att loppet passar in i planen året därpå.
Samma sak med de hundratals idrottscuper för barn och ungdomar som
ställts in i sista sekunden och där man ”erbjudit” start nästa
år istället för att betala tillbaka. Laget kanske inte ens finns
kvar om ett år, i alla fall inte med samma medlemmar, för de flesta
unga idrottare blir ju äldre.
Göteborgsvarvets arrangör säger indirekt att eftersom Covid inte är deras fel kan de inte betala tillbaka startavgifterna. ”Annars finns inte Göteborgsvarvet kvar, och folkfesten.” På vilket sätt är det löparnas problem, och vad är folkfestligt med ett lopp som ställs in efter att man marknadsfört det hårt ända till den dag då man berättar att det inte kommer att bli av, och att de som betalat blir av med sina pengar?