måndag 8 juni 2020

Sälj cykeln!

Någon gång om året rensar min bostadsrättsförening i cykelförråden. Resultatet brukar bli att några tiotal cyklar utan ägare kastas. Till nästa rensning har det fyllts på och processen upprepas. Jag vet inte varför man inte kan sälja dem och ta betalt, men det står ju varje ägare fritt att göra det själv, och min känsla är att även villagarage och förråd innehåller cyklar som blivit över.


Oavsett om de är urvuxna, trasiga eller bara fått en lat ägare som numera helst tar bilen är det ju bättre att avyttra cyklar som inte används. Det finns pengar att tjäna! Även gamla oväxlade damcyklar med rost och bucklor går att få 500-1000 kronor för. Ja, jag har provat själv.

Jag förstår om man inte vill lägga tre helger i garaget för de pengarna, men oftast behöver cykeln betydligt mindre kärlek än så. I bästa fall räcker det att pumpa däcken, men även om man tvingas byta en slang kan det bli väldigt bra timlön.

Grötrimmare på köpet!

Dessutom vinner man utrymmet. Hur många har inte fullproppade källarförråd och bilen stående utomhus eftersom garaget är fullt med bråte? Ganska exakt nu är den bästa tiden på året för att sälja cyklar och detta års olust inför att trängas i kollektivtrafiken lär inte göra dem mer svårsålda.

10 kommentarer:

  1. Känner mig lite träffad här, 2 gånger har jag flyttat ifrån en cykel. Hade säkert kunnat få en femhundring om jag haft lite framförhållning. Men vid flyttarna var det så mycket annat som skulle grejas så orken fanns inte. Och flyttbilen var full.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är nog bättre att försöka sälja eftersom, så att man inte står med allt kvar på slutet.

      Radera
  2. Kan du inte få de övergivna cyklarna från bostadsrättsföreningen? Med lite omvårdnad hade du kunnat få ihop några tusen på några få timmars jobb.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror tyvärr inte det. Vi har förståndsvarierade (eller vad det heter just idag) ungdomar som fixar med rabatter, blåser löv och sånt i föreningen. De skulle gärna få fixa och sälja de där cyklarna och ta pengarna om det hängde på mig. Känns dumt att bara kasta.

      Radera
  3. Jag tror ofta att cykeln inte får plats vid flytt och man inte inser det förrän allt är packat. Då är det bara lättare att lämna cykeln.

    Det har hänt mig en gång. Vid det tillfället skulle även en kompis också flytta dock till en annan stad men hon hade plats för den så hon skulle ta den med sig men glömde den och sin egen cykel. Hon fick dessa sedan transporterade av en f.d. arbetskamrat till sin nya bostadsort. Två flyttar senare för båda av oss konstaterade vi att cykeln fortfarande befann sig på en annan ort än jag och att det skulle kosta alltför mycket att transportera den för att det skulle vara värt det. Efter att ha stått oanvänd i några år var den inte heller i något vidare skick så den fick kasseras till slut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart att det är lättare, men synd att slänga eller lämna något som man skulle kunna få lite betalt för. Ofta är det väl inte just då man slutat cykla, den har kanske stått och samlat damm i flera år.

      Radera
  4. För några år sedan använde vi en firma som heter Cykelåtervinning; jag citerar friskt från deras webbplats:

    "Vi tar hand om hela hanteringen för att rensa er fastighet från övergivna cyklar. Vi delar ut information till de boende, ink. märkningstaggar så alla kan märka upp de cyklar som används. Ungefär 1 vecka innan cykelrensningen delar vi dessutom ut ett påminnelsebrev. Vi tar bort alla cyklar (även låsta) och transporterar dem till ert eller vårt förråd. Där förvaras cyklarna i minst sex månader så eventuell ägare kan avhämta sin cykel innan den återvinns."

    Fungerade utmärkt bra! Cyklarna repareras och säljs "till rimliga priser". Samarbetar med Stadsmissionen. Kan vara något för föreningen?

    cykelatervinning.com

    Wien-Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, bättre att det kommer till användning, även om Stadsmissionen inte skulle vara mitt förstahandsval.

      Radera
  5. Vi sköter det arbetet själva inom föreningen. Processen är att vi märker upp alla cyklar nån gång om året och de som har märkningen kvar ställs undan och anmäls till polisen. Efter några månader säljs de för nån 100-lapp till medlemmar som behöver cykel. Att köpa loss en hyfsad cykel och sälja den vidare till nån student för en 500-lapp känns som snabba pengar om man hade haft tid och lust.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vår förening gör precis likadant, fram till försäljningen för de kastas istället.

      Radera