torsdag 18 juni 2020

Är gratis alltid gott?

Jag tycker mig vara en människa som uppskattar livets små glädjeämnen, jag gillar det som är gratis och ogillar slöseri. Men det finns gränser även för mig. När jag såg nedanstående bortskänkes-annons började jag titta mig runt i rummet efter dolda kameror.


En keps alltså. Inga måttangivelser och en rätt grynig bild. Gratis förvisso, men hur ser marknaden ut? Även om jag hade haft gångavstånd till Vendelsömalmsskolan hade jag inte övervägt att ta kontakt med annonsören. Vad är värdet på en begagnad keps liksom? Jag skulle gissa att 0 kr är ganska nära sanningen.

Gratis mat gillar jag om möjligt ännu mer än annat gratis. Jag plockar bär och har till och med bloggat om när jag plockat nässlor och maskrosor som väl får betraktas som rent ogräs. Men även här har jag en gräns, och detta hamnar nedanför den.


En påse pulverbearnaise och en skvätt torkad lök. Och så en portion müsli – ”någon jävla kråkmat från utlandet”, som Stefan Sauk uttryckt det.


Vem vaknar upp en morgon och kommer på att hon ska skänka bort sina matvaror (där minst två av tre är sånt jag antagligen inte hade tagit emot om jag så fått det gratis i affären? Att ringa en person på Södermalm (ja, jag var tvungen att kolla) och säga ”Hej, jag heter Micke och skulle gärna ta emot din pulverbea och torkade lök mixad med klumpförebyggande konserveringsmedel” är inte aktuellt. Varken idag eller andra dagar.

Imorgon är en annan dag (hette en riktigt kass låt), närmare bestämt midsommarafton. Vid denna tid på året brukar jag halvera bloggtakten. Så även i år. Nästa inlägg kommer på lördag, sedan siktar jag på måndag osv.

15 kommentarer:

  1. Ja det är underligt att folk orkar annonsera om sånt ens. Kepsen kunde väl lämnas till Myrorna eller liknande. Maten, om man inte vill äta den själv ens, är sopor. I synnerhet numera när någons virus eventuellt medföljer i de öppnade förpackningarna.

    Lite trist att du drar ner på frekvensen igen, jag uppskattar dina dagliga inlägg. Varför inte publicera fasta dagar istället för varannan? T.ex Må,On,Fr,Sö varje vecka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Virus hade jag inte ens tänkt på.

      Grejen är att ni läsare drar ner på frekvensen alldeles oavsett om jag skriver eller inte. Vet inte om fasta dagar vore bättre. Min tanke utanför lågsäsong är ju att alla ska veta att man lugnt kan gå in varje dag och alltid hitta något nytt. Kör jag fasta bloggfria dagar nu kanske läsare vänjer sig vid det och så tar det halva hösten då betydligt färre ser mina inlägg skrivna på tisdag/torsdag/lördag i ditt exempel.

      Radera
    2. Gillar hur du tänker! Då får vi ju fyra blogginlägg mot att annars bara få 3,5 i veckan. :)

      Radera
    3. Exakt, det var den haken jag ville slippa så här i idétorkan ;-).

      Radera
    4. Halvan: ja det var ett lite maskerat försök att lura till oss ett halvt inlägg extra i veckan :)

      Radera
    5. Vafalls! Vissa av oss är rättrogna följare som inte missar en dag, oavsett årstid!

      PS. Jag skrev detta enbart för att få använda ordet "Vafalls".

      Radera
    6. "Vafalls" är aldrig fel. "För bövelen" är en annan favorit.

      Djupt hedrad om det stämmer, men statistiken är tydlig med att allt färre vill läsa bloggar på sommaren och då tänker jag att det är bättre att ge engagerade läsare chansen att hoppa över några dagar utan att ha så mycket text att läsa ifatt.

      Radera
  2. Lite gulligt är det ändå att man inte bara slänger utan tänker att man kan skänka bort grejerna. Fast någon annans gamla mat, dessutom i öppnade förpackningar, har hög äckelfaktor. Hade de dessutom velat ha betalt hade jag skrattat mig fördärvad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Till en gräns. Jag skrev tidigare om när jag hämtade upp ett skrivbord på Bortskänkes.se. Smidigt och trevligt, ägaren slipper ta det till tippen eller krångla med prutande idioter.

      Men gammal mat eller en keps som kostat 50 spänn ifall det inte var reklam - lite sinnessjukt.

      Radera
  3. Prova på tillvaron som utlandssvensk på ort med ansenlig mängd svenskar. Då blir sådant vardagsmat avd. hej jag ska flytta och vill göra mig av med allt som jag inte behöver. Och vi alla hamnar i den sitsen förr eller senare, ditt andra exempel är typexempel på hur det brukar se ut.

    Senast jag flyttade ställde jag ut det jag inte behövde utanför bostaden med en lapp som skrev varsågod - gratis på det lokala tungomålet och allt var borta på några timmar. Det kostar helt enkelt mer att frakta bort det hela än att ge bort det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du menar att de sätter ut en keps-annons i den lokala köp&sälj-gruppen? Folk är underliga.

      Att ställa ut grejer har jag varit med om. Tror inte jag gjort det själv, men grannar har ställt ut allt möjligt, från tavlor till leksaker och böcker. Då är det ju noll jobb, bara en post-it-lapp. Men att ta bilder och skriva en annons känns väldigt mycket överkurs.

      Radera
  4. Gratis är gott så länge det verkligen är gratis, ofta finns det ett pris i form av marknadsföring eller personuppgifter. Förmodligen inte i detta fallet. Gissar snarare på psykiska problem i fallet pulversås. Kanske ett desperat behov av uppmärksamhet, inte helt olikt hur vissa pensionärer verkar ha ett behov av att gå och handla för att få växla ett fåtal ord med kassörskan(vilket är tragiskt på många sätt).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, nog känns det som någon slags tragik i botten oavsett om det är tvångstankar eller förvridet miljötänk.

      Radera
    2. Svanesang,
      det påminner mig om "presenter" man kan få från postorderföretag. När jag fyller år får jag regelmässigt en "present" - förutsatt att jag gör en beställning för si och så mycket. Present, jo jag tackar.

      Vad gäller pensionärer har jag märkt att de ofta går och handlar på lunchrasten. När man har bråttom för att hinna handla på lunchrasten är det fullt med pensionärer men går man lite tidigare finns icke en pensionär i sikte. De vill väl ha lite liv och rörelse omkring sig de också.

      Radera
    3. Kan ju också vara så att pensionärer vill äta eller gå på Konsum exakt klockan 12 även om de inte har lunchrast utan kan gå när de vill. Min moster var pensionär i tjugo år och hade väckarklockan på 6:00 varenda morgon. För mig vore det helvetet på jorden, för henne var det en rutin hon ville behålla även när hon inte behövde.

      Radera