tisdag 9 juni 2020

Corona – världens sämsta ursäkt

Bonnier News varslade nyligen 50 säljare eftersom de inte säljer nog med annonser i koncernens tidningar. Orsak: corona. Det faktum att allt färre läser papperstidningar och att bolagets annonsintäkter minskat i flera år har inget med saken att göra. Nej, det är Covid-19 som är ”the big bov”.

Tidningens trovärdighet gick åt andra hållet.

Redan i februari började företag skylla leveransförseningar på coronapandemin. Inte bara leveranser och inte bara företag med import från Asien som i det läget var den enda drabbade regionen. För flygbolag och hotell kan det möjligen stämma, men nästan alla andra företag som drabbas har andra problem. I Bonniers fall är det ”en strukturell förändring inom print”. Det säger de själva, ändå drar de coronakortet.

Carl Armfelt på TIN Fonder opponerade sig nyligen i en intervju när det påstods att ingen kunde förutse corona. Han menade tvärtom att virus kommer då och då och får marknaden att skaka till. Vi har haft SARS-CoV 2003, ett annat coronavirus, svininfluensan, HIV... Och är det inte virus är det något annat som hindrar expansioner och leveranser, som oljekriser.


Nu menar inte jag att Covid-19 gick att förutse och tror inte att Armfelt heller gjorde det, men bra, stabila företag (och människor) tog höjd för att något som innebär problem någon gång kommer att inträffa och jag tyckte att det var lite befriande att någon sa ifrån. Jag börjar nämligen tröttna på att allt från dåligt uppförande till svikna löften och rena lögner regelmässigt skylls på ett virus skapat på andra sidan jorden. Så lämpligt då.

19 kommentarer:

  1. Det är alltid någon annans fel. Tyckte mina barn när de var små. Vissa verkar inte växa i från det. Det stavas marginal, buffert och soliditet. Både i bolag och hemma i madrassen. Håller med dig och Armfelt till 100%. Dock vart jag förvånad över återhämtningshastigheten i den finansiella marknaden, men det finns ju en risk att vi inte sett slutet än. Eller så kommer något nytt virus. Eller ett krig. Vem vet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog en del konstgjord andning och psykologi i återhämtningen och själv väntade jag på en större korrektion redan utan corona. Att viruset drabbar världsekonomin betvivlar jag inte. Det är när mekanikern på Nisses Bilplåt i Årjäng skyller en missad deadline på pandemiska orsaker jag rynkar pannan.

      Radera
    2. Spelar mindre roll vems fel det är. Skiten har ju hänt ändå. Bättre att se det som ens eget fel då det är lättare att ändra på sig själv än att ändra på andra.

      Radera
    3. Många tänker nog tvärtom - bättre att skylla på någon annan så slipper jag ändra mig.

      Radera
  2. Samtidigt kostar det att bygga lager och hålla sig med mer personal än vad man behöver i normalläge. Inget problem om alla resonerade så men "effektiviserar" en konkurrent kommer fler följa.

    Företaget jag arbetar på (större retailföretag i Sverige) jobbade på hårt för att lösa situationen. Vi drog i alla trådar och köpte in ersättningsprodukter. Vi har leverantörer i både Asien och EU vilket gjorde att vi kunde växla fokus beroende på var det var lock down.

    Vi snabbutvecklade också hemleverans för vår webbshop i de länder där det var stängt vilket gjorde att vi åttafaldigade vår volym på webben under mars/april. Detta kompenserade för de butiker vi var tvugna att stänga i DK.

    När dammet börjar lägga sig kan vi konstatera att vi ökat 15-20% under covid-19. Men det har varit ett hårt arbete att få till det.

    Så nej, man kan inte skylla allt på covid-19.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, marginaler kostar, men klarar man sig inte utan dem i skarpt läge bedriver man inte företag utan rysk roulette.

      Som du konstaterar klarade ju ert företag av det. Jag tror många företag kommer plocka marknadsandelar i år. Andra kommer förlora och skylla på allt annat än sig själva.

      Radera
    2. COVID-19 didn't "BREAK" the system
      COVID-19 "EXPOSED" a broken system

      Typ så :)

      Radera
    3. Ja, och så tar man chansen att skylla allt möjligt på det.

      Radera
  3. Du borde namnge ditt företag. Det skulle vara bra PR.

    SvaraRadera
  4. Du är en stjärna Sparo. Läser din blogg varje dag. Tack för bra blogg. I detta fallet så måste jag meddela att annonsförsäljningen har minskat drastiskt pga Covid-19. Jobbar själv med annonsförsäljning. Expressen har haft merparten av sina inkomster digitalt och inte från printprodukten. Anledningen beror istället på att bolagen tillfälligt har dragit ner på marknadsföringen pga rädsla, mindre omsättning som härrör till Pandemin osv. Sedan har definitivt Bonnier sina utmaningar, det håller jag med om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv och kul med mothugg!

      Men även om Bonnier Media kan ha drabbats av pandemin är det magstarkt att de skyller hela nedskärningen på detta. Särskilt eftersom de ju själva säger att det pågår en "strukturell förändring inom print" vilket ju måste kunna ses som kodord för att allt färre vill läsa deras tidningar.

      Radera
  5. Jag tror att en del företag "passar på" för att t.ex. få stöd av skattemedel. I mitt närområde gick en klädbutik i konkurs tämligen omgående samt skyllde på viruset. På konkursutförsäljningen trängdes folk för att köpa. Några veckor senare hade en ny klädbutik öppnats i samma lokaler och vid öppnandet trängdes köpsugna även då. Det måste ha varit något annat än viruset som var problemet.

    Massmedia har tilldelats skattemedel med hänvisning till viruset. Samtidigt har min lokaltidning (som inte uppbär presstöd) vittnat om att antalet prenumeranter ökat. Man tolkar det som att viruset gör att människor vill hålla sig mera informerade.

    Nej, det här gapandet efter skattepengar är, i många fall, inte särskilt trovärdigt. Sedan är det en annan sak att staten borde sluta att jaga företagare med regelkrångel och höga skatter.

    Vad gäller att förutsäga att det skulle komma en pandemi så gjordes detta redan för minst femton år sedan (tror det var i samband med att fågelinfluensan var aktuell). Utländska experter förutsade att en pandemi skulle komma, man visste bara inte när.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, restauranger gick ju ut och varslade och krävde skattefinansiering efter bara ett par veckor. Mer ovärdigt än trovärdigt.

      Radera
  6. Ja det stämmer. Alla stora mediahus tappar i print och lyckas inte riktigt ta igen det digitalt. Även om merparten av omsättningen redan ligger digitalt. Absolut, du har definitivt en poäng. Det stora problemet är dock att Facebook och Google tar i princip all tillväxt för annonsintäkterna i Sverige. Det är där utmaningen ligger för de stora mediahusen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle säga att den stora utmaningen för alla medier är att tillföra innehåll. Bra, fördjupande texter kommer det alltid finnas en marknad för. Skvaller man lika gärna kan ta del av gratis kommer de flesta aldrig vilja betala för. Klart de ändå skulle vilja ha annonsintäkter, men läsare måste ändå vara grunden.

      Radera
  7. En bild på Expressen och Bonnier? Jag ser inte problemet där, de har ju en direktkanal rakt in i statskassan och till Socialdemokraterna.
    Bara att begära mer bidrag för att öka vinsterna där. Att de sedan säljer ren skit som kunderna i allt mindre utsträckning önskar betala för, vem bryr sig om sådana småsaker? Höj skatten.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte vad de har för kanaler, men lite presstöd har de. Inte så lite heller.

      Radera
  8. Får nog utmana dig lite igen här ;). Den allra största majoriteten av intäkterna kommer inte från privata prenumerationer längre. Den kommer från annonsintäkter från företag. Läsarna är definitivt grunden, helt korrekt. Tack för bra blogg som sagt, nummer ett för mig. Hoppas du ser till att ta bra betalt för annonsintäkter, det är du värd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är klart att det är så, men det beror ju på att kvaliteten har dippat så mycket att prenumeranterna övergett dem.

      Radera