söndag 28 juni 2020

Ren skit med ren skit

En del grejer som säljs borde nästan alla köpa medan annat har en mycket liten marknad. Och så finns de där produkterna som inte en enda människa behöver, men som säljer ändå. Jag hittade en hemsida med så mycket meningslösheter att jag inte vill återge deras webbadress för att inte ha på mitt samvete att leda trafik dit, men nu ska jag ändå berätta om skiten.

Först har vi en rengöringsborste för ansiktet som drivs med batteri och ”förhindrar hudföroreningar och trötta ansikten”. Nej, det gör den inte. Mitt ansikte blev mycket trött av att titta på bilden och konstatera att det finns människor som betalar 122 kr för denna produkt.


Nästa vara är en tandkrämsdoserare. Vad fanken är det, kanske du undrar och nu ska du få veta det du inte trodde att du ville veta, men som du snart vet att du inte ville. En tandkramsdoserare möjliggör för dig att sätta tandkräm med den ena handen medan du använder den andra till att exempelvis prata i telefon. Med denna mackapär på väggen behöver du nämligen inte skruva av korken och trycka på tandkrämstuben. ”Sätt bara in tandkrämstuben och tryck till på den inre spaken med borsten.



Jag har levt ett halvt liv utan vara sig den ena eller den andre prylen och kan inte för mitt liv kom på varför jag skulle köpa dem. Om jag skulle komma hem till någon med en tandkrämsdoserare på badrumsväggen hade jag troligen bara gått därifrån. ”Hej då! Vi ses aldrig!

Jag är i allmänhet motståndare till förbud och vore jag diktator skulle jag inte heller förbjuda helt onödig plastskit, men ingen som bryr sig det minsta om miljön eller sin egen ekonomi kan köpa dessa varor utan att framstå som en fullständig jubelidiot. Inte ens enarmade behöver tandkrämsdoseraren, så den funkar inte ens som handikapphjälpmedel. Möjligen för förståndshandikappade.

20 kommentarer:

  1. Verkar vara jättefräscht när hushållens 6 medlemmar i tur och ordning sätter sin tandborste i doseraren. Urk!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan väl i och för sig gälla även för en vanlig tub när det runnit tandkräm på utsidan och den tappats på golvet bakom toastolen, men jag förstår inte heller varför man ska köpa en ny grej att smutsa ner, när den inte behövs.

      Radera
    2. Fast normalt brukar, i vart fall för mig, tuben inte komma i kontakt med tandborsten utan det är endast tandkrämen. Här kommer alla tandborstar i kontakt med den där spaken som krävs för att få ut tandkräm.

      Det är egentligen ett lustigt fenomen som gäller väldig många prylar som marknadsförs som något som ska underlätta din vardag. Prylarna ska underlätta x men sen måste du lägga ner tid på att t.ex rengöra x.

      Radera
    3. Ja, mycket marknadsförs för att underlätta och göra vardagens trevligare. Och ja, de ska rengöras sedan också, bilar, båtar, prylar av alla de slag behöver putsas och fejas. Ibland vill jag ge mig köpstopp även på second hand. För billiga grejer där och lätt att köpa mycket. Fastän man sparar pengar, sparas ju ingen tid, i alla fall inte automatiskt. Inte alltid man tänker på det, på vikten av tidsbesparing alltså.

      Radera
  2. Med friheten i sikte: Inte för mig heller, men i en familj på sex tänker jag att det alltid är någon som sjabblar.

    Anonym: Och folk går på det! Trots att man ska ha en bra värdelös vardag för att den ska piggas upp av en tandkrämsdoserare.

    SvaraRadera
  3. Är det bara jag som undrar hur tandkrämsdoseraren fungerar? Som det ser ut på bilden tycks ju den "inre spaken" klämma mitt på tuben så vad händer sen? Är det meningen att man manuellt ska klämma på tuben för att ladda spaken igen? Det är nästan så jag har lust att köpa en för att få veta...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej. När det inte kommer mer kräm så är ju tuben slut så då slänger man och stoppar i en ny...

      Radera
    2. Anonym: Ja, du är ensam om den funderingen ;-).

      Radera
  4. Den där snurrande borsten användsinte alls i närheten av något ansikte kan jag säga dig mer får du lista ut själv Wink Wink men den dära tandborstgrejen kan va nice om man vill toppsa öronen medans man tar hand om tänderna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, att sätta tandkräm på tandborsten tar ju tre sekunder och då vill man gärna hinna göra något annat under tiden så att man inte slösar bort sitt liv.

      Radera
  5. Dessutom om du var diktator och oroade dig om förbud av tandkrämshållare folket o annat trams skulle du nog bli avsatt snabbast någonsin. Det står 100 lakejer bakom dig som vill ta din plats med kniven redo att hugga dig i ryggen så fort du visar minsta svaghet. Det är därför diktaturer aldrig fungerar spelar ingen roll om du är godheten incarnate.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle ändå inte bli någon bra diktator.

      Radera
  6. Jag är också lite nyfiken på hur tandkrämsdoseraren fungerar, den lämnar så många frågor. Har den batteri och doserar optimal mängd eller avgör man själv genom tiden man håller inne spaken? Hur klämmer den ut det sista ur tuben, eller den sista halvan, när det inte längre funkar att klämma mitt på tuben? Och den största frågan, hur pratar man i telefonen samtidigt som man borstar tänderna? Hhjeej jjahh bååssttar täägnena så duu veet ifajjl dert ää svåt att höra. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du trycker på mute och låtsas lyssna.

      Fick höra om en snubbe som deltog i ett digitalt möte och som glömde matångest av ljudet när han gick först på toa och sen började borsta tänderna. Uppenbarligen hade stämningen på mötet varit betydligt mer avslappnad efter det.

      Radera
    2. Jag förstår det som att den inte doserar en specifik mängd, då hade det åtminstone varit NÅGON poäng med den. När jag gick i skolan tog man sig mjölk och ketchup i skolbespisningen genom att trycka glas respektive tallrik mot en metallvippa varpå vätskan sprutades ut. Vet inte om det funkar så nu, men tror att det är den tekniken.

      Och nej, man får lägga på när man doserat klart, men annars måste man ju lägga på tre sekunder tidigare.

      Tror inte att det skulle stå "matångest" där, men jag förstår vad som hände. Har varit livrädd för att göra något liknande de gånger jag utrustats med trådlöst headset för att stå på scen om en stund och först behöver gå på toa.

      Radera
    3. Autocorrect i farten: stänga av ljudet skulle det stå. Själv är jag väldigt noga med att stänga av ljud och kamera vid dessa möten.

      Radera
    4. "Stänga av ljudet" - programmet: "Äh, han menar nog 'matångest'" Teknik är fantastiskt.

      Radera
  7. En variant på sån där roterande ansiktsborste finns dessvärre i "mitt" hushåll. Jag är varken användare av den eller ansvarig för dess anskaffande. Och jag måste även dessvärre göra Anonym ovan besviken då den av anskaffaren används just till ansiktet...
    Jag har efter många år givit upp försöken att till anskaffaren kommunicera en rationell syn på vissa aspekter av personlig hygien - man får för husfridens skull helt enkelt acceptera att somliga har ett behov av att överdriva...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sympatiserar med din situation (samtidigt som jag njuter av ett kvinnofritt hushåll).

      Radera
    2. Tack! Man får balansera nackdelarna mot fördelarna ;-).
      Men dyker det upp en tandkrämsdoserare är det inte omöjligt att måttet är rågat även för mig...

      Radera