måndag 15 juni 2020

Bard tweets matter

Jag är sällan överens med Alexander Bard och har ibland svårt att ta honom på allvar eftersom han varit medlem i Folkpartiet (två gånger), Centern, Medborgerlig Samling och Piratpartiet, samt sympatiserat med några till. Vidare har han hunnit avverka 3-4 religioner. Det är fint att man kan byta åsikt, men att göra det en gång i kvarten känns oseriöst. Men han är alltid kul att lyssna på eftersom han har tänkt. Jag gillar när människor gör det.


Jag förstår att det väckte reaktioner. Inte minst i Sverige där några punkter tappats bort i Black Lives Matter-debatten:
  • George Floyd var en multikriminell narkoman. När han greps efter att ha kört bil hög som ett höghus på fentanyl och metamfetamin och försökt handla cigaretter för förfalskade pengar var hans avsikt att köra hem igen. Denne ”hedersknyffel” som Expressens konstredaktör Therese Bohman vill resa en staty till minne av har tidigare bl a riktat ett vapen mot en gravid kvinnas mage och hotat att döda hennes barn.
  • Poliserna som dödade honom vid gripandet hade olika etniska bakgrunder och den vite polis som nu misstänks har en icke-vit fru.
  • Varje år dödas fler vita än svarta amerikaner av polis, både i absoluta tal och i förhållande till sin andel av befolkningen.
  • Av alla mord i USA är den klart minsta andelen, uppdelat på etnicitet, svarta som mördas av vita.

I den mån Alexander Bard var rädd för att missförstås (jag tvivlar) gjorde han misstaget att tro att detta är allmänt kända fakta, när verkligheten är att en stor grupp människor hämtar sin samhällsinformation från mycket selektiva källor, exempelvis SVT.

Det jag reagerade på är att nästan ingen försökte ta debatten med Bard. Jag läste igenom de första c:a 150 kommentarerna han fått. De flesta var negativa, men ingen försökte bemöta det han skrev. Istället var det förslag på att Bard borde skjutas i huvudet, låsas in tillsammans med andra vita män med fel åsikter och framförallt deplattformeras. TV4 borde sparka honom från uppdraget att programleda Talang. Något de direkt sa inte skulle hända, men som skedde bara några timmar senare.

Vi går 180 grader, du kan lita på oss, du kan lita på oss...

Bard har en svart bror och har åtminstone tidigare förespråkat helt oreglerad invandring. Det låter inte särskilt rasistiskt i mina öron, och vad säger han egentligen? Att svarta kan studera, jobba och tjäna egna pengar. Inte att alla svarta lever på bidrag.

Jag känner människor jag försöker påverka att ta bra ekonomiska beslut, börja spara, sluta tänka kortsiktigt osv. För att jag ser potentialen. Andra med lika usel ekonomi pratar jag inte pengar med överhuvudtaget eftersom jag gett upp för länge sen. De kan vara jättetrevliga personer som är rationella i andra sammanhang, men helt oförmögna att tänka vettigt kring pengar. Det är inte Alexander Bard som gett upp om svarta, han säger tvärtom att de borde kasta av sig offerkoftorna.

Och nej, jag tycker inte att George Floyd förtjänade att dö, att människor ska dömas ut pga andras beteende eller att människors värde baseras på ras. Behöver det ens sägas? Tydligen är det lika oklart som att man inte får sympati av att krossa skyltfönster och skrika att människor med fel hudfärg ska hålla käften.

63 kommentarer:

  1. Don't confuse me with facts....Bosse i Bandhagen (= journalistjargong för tittare/läsare) ska ha en åsikt endast, och det är den som media bestämmer.
    Visst får du ha andra åsikter men om du uttrycker dom får du räkna med att hamna i motsvarigheten av Gulag. Du hamnar även för evigt i motsvarigheten till Stasis hemliga register som i Sverige är outsourcat till en NGO som naturligtvis får statliga pengar för sin verksamhet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och jag som trodde att JAG var negativ :-).

      Radera
    2. - Nu kan det inte bli värre, sa Pessimisten
      - Det kan det visst det, sa Optimisten...

      ;-)

      Radera
    3. Det är min devis :-).

      Radera
  2. Snyggt jobbat!

    Mvh

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu får han inte jobba på TV4, men jag tror knappast han gråter över det.

      Radera
  3. En del människor lyssnar på argument och värderar dem, för att sedan komma med motargument. En annan del människor slår omedelbart ifrån sig om argumenten går emot deras världsbild och vägrar att ens fundera på om det kan finnas en poäng med dem.

    Det är uppenbart att den första sortens människor är rationella, och den andra sorten är minst sagt irrationella, nästa religiösa i sin övertygelse.

    Jag blir lätt deprimerad när jag ser att en löjligt stor del av folket, och i synnerhet etablissemanget tillhör kategori två.

    När blev det på modet att vara religiös igen? Jag trodde detta avskaffades i samband med upplysningen... Och visst, mendium som twitter gör väl inget för att förbättra situationen, svårt att argumentera på riktigt med oneliners, nästan som om det vore meningen att fördumma debatten...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Religion är en bra liknelse. Det känns verkligen så. Jag vet inte heller när det hände.

      Radera
  4. Oj Sparo, det här var nog något av det mest politiskt inkorrekta jag har läst på din blogg på länge. Har du fått några hot ännu? Om inte så väntar det nog? Har de kontaktat dina kunder?

    Jag hade funderingar på att skriva något liknande själv, men du han före. Bra att du tog tag i det, för vi vet alla att Sveriges media aldrig skulle ge den bild som du ger ovan. För de har alla övergått helt till fake news och att så medveten och farlig splittring.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kanske saknar fingertoppskänsla, men jag ser inte riktigt det politiskt inkorrekta. Jag uppfattar att tweeten folk reagerat på säger "Jag tror att den här gruppen kan stå på egna ben" och så himla upprörande är väl inte det.

      Radera
  5. Ja det har blivit konstigt i vårt "fria" land.
    Tyck va du vill men håll det för dig själv annars blir du bestraffad...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ska vi ha yttrandefrihet kan det inte innebära att man blir av med jobbet om folk inte håller med.

      Radera
  6. Jag betvivlar inte vad du skriver om Floyd men vore det inte passande med en källhänvisning, ungefär som vi förväntar oss av t.ex SVT? /nils

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det mesta står på hans Wikipediasida:
      https://en.wikipedia.org/wiki/George_Floyd

      Hotet av den gravida kvinnan finns det källor till här:
      https://answers.yahoo.com/question/index?qid=20200605023041AAhkOg8&guccounter=1&guce_referrer=aHR0cHM6Ly9kdWNrZHVja2dvLmNvbS8&guce_referrer_sig=AQAAAIj8saHPpwXnP3VOrUxwNcW-8NVnajHg_jE6zQJiJ9doJTZE5Zb89j75-a4vBbZaxX-QrUw6kOug452noY9yn0XSpuBCQX__FZYid6Ii9McsETYXWN2_RjawSuT7V-G5dey5Kz3Rq86RRikxpioC1wXDM9yT-GkGhmeGk190OiYW

      Radera
    2. Jag är också nyfiken på källan på ffa punkt 3 och 4 i din lista. Tycker det motsäger mycket av den statistik jag har sett, men det betyder ju inte att det är fel.

      Radera
    3. Punkt 4 har jag ju t o m postat ett diagram för. Punkt 3 har du bl a här:
      https://www.statista.com/statistics/585152/people-shot-to-death-by-us-police-by-race/

      Radera
    4. På länken står att läsa "...the rate of fatal police shootings among Black Americans was much higher than that for any other ethnicity, standing at 30 fatal shootings per million of the population as of June 2020." Hur går det ihop med din utsaga i punkt 3: "Varje år dödas fler vita än svarta amerikaner av polis, både i absoluta tal och i förhållande till sin andel av befolkningen."

      Jag förhåller mig kritisk till diagrammet du redovisar i inlägget eftersom den röda texten avslöjar att det är en partsinlaga. BLM handlar primärt om polisbrutalitet mot svarta, inte att vita människor dödar svarta.

      Radera
    5. Himla synd att jag tycks vara den enda i den här diskussionen som har tillgång till sökmotorer i min dator, men ta den här länken istället då:
      https://ucr.fbi.gov/crime-in-the-u.s/2018/crime-in-the-u.s.-2018/topic-pages/tables/table-43

      Dock tvivlar jag inte på att du kommer att fortsätta att förhålla dig skeptisk, även till FBI:s officiella statistik.

      Själv är jag skeptisk mot att BLM primärt handlar om polisbrutalitet mot svarta. Menar du just de senaste demonstrationerna då eller BLM:s verksamhet historiskt? Jag har de senaste dagarna sett alla möjliga utsagor och krav på det vita samhället i allmänhet.

      Radera
    6. Angående punkt 3, det dödas nästan dubbelt så många vita som svarta(iaf i skjutningar), om statistiken stämmer. Men det finns 60.4% vita i USA och 13.4% svarta(2019 U.S. Census Bureau Estimates). Mer än fyra gånger fler vita än svarta. Hur kan då "och i förhållande till sin andel av befolkningen" stämma? Vad är det jag missar?

      Radera
    7. Jag menade i samband med gripanden. Eftersom svarta grips oftare än vita ökar också risken att dödas ("inte alla..." osv). För varje 10000 arresteringar av pistolbeväpnade gärningsmän dör ungefär tre svarta och fyra vita. Alltså är det större risk för en vit än en svart brottsling att dödas vid polisingripande, men jag håller med om att det hade kunnat uttryckas tydligare. Jag får väl försvara mig med att detta var en av flera punkter för att poängtera konflikten mellan Bard å ena sidan, SVT-trogna nyhetskonsumenter på andra. Detaljer i en bisats alltså.

      Radera
  7. Har inte kollat så noga men det ser ut som ett forum. Är det en bra och tillförlitlig informationskälla? /nils

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har inte kollat på länken, men tycker att jag ska hitta andra länkar åt dig utifall att du inte gillar den, är det korrekt uppfattat?

      Gör så här: Öppna en webbläsare, skriv in en sökmotor, exempelvis Google.com eller Duckduckgo.com. I sökfältet skriver du George Floyd pregnant woman metamfetamin eller liknande och så väljer du de länkar du tycker bäst om. Det är inte precis svårt att hitta alternativ.

      Radera
    2. Nej, nej. Du dra (alltför?) snabba slutsatser. Jag har kollat länken men sitter i solen och har svårt att se på mobilskärmen. Du behöver inte samla länkar åt mig. Jag har ju redan fått en. /nils

      Radera
  8. Micke, stort, stort tack för detta inlägg! Jag har försökt resonera med folk på ungefär samma sätt som du skriver här, men fick så mycket skit att jag gav upp. Farligt hur medströms de flesta media har blivit, "journalister" och mediahus som har en egen agenda istället för att förmedla fakta, Instagram-flocken som slår ner på oliktänkande som Egyptens gräshoppor, lynchgäng som tar hand om vad de tror är den rätta sortens sanning, oberoende källor skrattar man åt då de inte passar in i deras världsbild.

    Sedan kan man fundera på varför det är så här. Jag har vänner och familjemedlemmar från 20 år och uppåt som inte längre ens kan googla, än mindre bilda sig en egen uppfattning. Tvärtom måste de ofta få de mest basala begrepp och händelser förklarade för sig i punktform och korta, enkla texter.

    Farligt.

    Wien-Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Glömde den så vanliga frasen "Källa på det?" och så skrattar de när man presenterar varifrån man fått sin information; källorna är per automatik ovederhäftiga då de inte ger den bild de vill ha.

      Wien-Lars

      Radera
    2. Problemet är att många läser en enda, allt utom oberoende, källa och tar dem som en sanning.

      Radera
  9. Intressant. Fanns ingen nyare statistik än 2013? Vore fö intressant att höra Medierna i P1 gräva vidare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Osäker på det, jag hittade ingen. Å andra sidan ser jag inget skäl till dramatiska ändringar efter det, så fördelning är troligen liknande.

      Radera
  10. Du tycker inte det finns ett problem när t.ex. en svart man i USA löper 2.5 gånger större risk att bli skjuten av en polis än en vit man?
    https://www.pnas.org/content/116/34/16793

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja varför är de männen så enormt aggressiva så att de sätter sig i sådana våldsamma situationer? Problematiskt.

      Radera
    2. Ja, tar du ingen som helst hänsyn till att svarta män grips oftare blir det ju så, men det vore ett väldigt ohederligt sätt att debattera.

      Radera
    3. "Black victims were also more likely to be unarmed than whites, and less likely than whites to have evidence suggesting an immediate threat to Law Enforcement."
      https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6080222/

      Så trots att de utgör mindre hot mot polisen och färre gånger har något vapen, så blir de oftare skjutna av polisen.

      Radera
    4. "For instance, Black Americans are much more likely to get arrested on drug charges than white Americans, even though usage rates are comparable. Once arrested, Black defendants are more likely than white defendants to be denied bail, and more likely to receive harsher charges and sentences than white defendants who committed the same offenses"
      https://www.sentencingproject.org/publications/un-report-on-racial-disparities/

      Så trots att en vit och en svart man utför samma brott blir den svarta mannen oftare gripen för det och döms hårdare för samma brott.

      Radera
    5. Beträffande dödligheten har jag producerat både diagram och länkar högre upp. Att svarta har färre vapen (eller i alla fall hade det 2009-2012 som den länken anger) eller om de döms hårdare har jag inte funderat på. Känns en bit från ämnet, alltså Bards tweet.

      Radera
    6. Den orättvisa, eller systematiska rasism som indikeras av statistiken, är just det som BLM protesterar mot. Bards tweet antyder ju istället att dom är mer eller mindre allmänt odugliga. Då är det väl inte jättekonstigt att folk blir förbannade på Bard och tycker att han uttrycker sig rasistiskt?

      Radera
    7. Då tycker jag inte att man läser vad han skriver. Att det finns odugliga/oproduktiva människor (t ex George Floyd) är knappast en nyhet presenterad av Bard.

      Radera
  11. Intressant nog har Expressen givit plats på sin debattsida åt detta inlägg från en riksdagsman (m) som egentligen säger samma sak, om än i något mer polerade ordalag.

    https://www.expressen.se/debatt/vi-ar-manga-som-fatt-en-tuff-start-det-ar-inte-rasism/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den får jag läsa senare, men jag är inte förvånad. Det här är ju inte särskilt kontroversiellt egentligen.

      Radera
  12. Tack för visad ryggrad, Sparo.
    Kalle56

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din uppskattning, men jag ser inte det kontroversiella i att försvara Bard när han tycker att alla människor bör behandlas lika oavsett ras.

      Radera
  13. De svartas situation i USA kan förenklat ha tre olika förklaringar:
    1: De svarta kan skaffa sig ett jobb men vill inte, orkar inte, bryr sig inte. Det här är Bards analys.
    2: De svarta kan inte på grund av biologiska faktorer, bli välfungerande. Detta synsätt skulle göra gamla rasbiologer glada.
    3: De svarta kan och vill, men är utsatta för en omfattande rasism i hela västvärlden vilket gör att de inte får chansen. Detta är BLMs inriktning.
    Det är självklart att det krockar med så olika orsaksanalys.

    Mycket som cirklar kring BLM nu. BLM-rörelsen verkar ha fullt upp med att öka motsättningarna och våldet i samhället. Det blir säkert bra, eller inte.

    Den här är väldigt intressant: (Diskussion om polisvåld och folkgruppsfördelning av denna och de kravaller som sker i USA) https://www.youtube.com/watch?v=vmgxtcbc4iU

    Surgubben

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har svårt att svälja förklaring 3 helt utan 2. Möjligen om det bara gällde USA, men organisationen menar ju att den rasismen finns i hela västvärlden och är så grundmurad att de inte klarar sig utan särlagstiftning. Att prata om slaveriet som orsak till någonting på 2000-talet känns skakigt.

      Däremot tror jag inte (och tror inte att Bard heller tror) att det är så enkelt som att svarta inte bryr sig. De har bara fått lära sig att de är så motarbetade att det inte är någon idé att försöka. Både jag och Bard tänker högre om dem än så.

      Videolänken hinner jag tyvärr inte idag, men tack för den.

      Radera
    2. Så du menar alltså att människor med mörk hy är biologiskt underlägsna på något mentalt sätt?

      Radera
    3. Sparo, visste inte att du har provokatörer och "nättroll" som läsare :O)

      Radera
    4. Unknown: Jag skrev väl ganska exakt tvärtom :-).

      Juristen: Här finns det plats för både tomtar och troll.

      Radera
  14. Gammelmedia är dödsdömda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det vet jag inte, men de får nog räkna med att de inte längre bestämmer vad som är sant.

      Radera
  15. Jättebra skrivet, Sparo! Du har helt rätt och jag håller med dig till fullo.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Skönt att NÅGON gör det ;-).

      Radera
  16. För mig verkar det som att det länge saknats sunt förnuft i media, och bland åsiktsmaskiner. Jag tror inte vanligt folk egentligen tycker bard har fel. Det verkar snarare som att det är en liten klick tyckare som driver häxjakt på alla yttrar någon sorts sunt förnuft, varpå lemmings följer med. Det har varit så nu i många år. SD, klimatet, C19 och nu BLM. Gammelmedia har grävt sin egen grav, men så länge vi har en sovande befolkning kommer ingen putta i liket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att de som ogillar Bard går på autopilot och tolkar honom på ett sätt som gör honom lätt att avfärda. Det blir enklast så.

      Radera
  17. Inte undra på att folk mobbar, när de är så följsamma. Ligger något i vad han säger, men svårt att vara nyanserad på twitter. Skulle vara bättre att fråga hur han menar, men folk fick chansen att klämma åt och tog den för att de ville.
    Spelar ingen roll hur han än försöker rättfärdiga sig själv,han är dömd, som en usel människa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dels är det svårt att vara nyanserad på Twitter, dels tror jag inte att han direkt jobbar på det heller. Och så låter kanske formuleringar som "get their fucking shit together" hårdare för oss svenskar än för dem med engelska som modersmål, men det är bara en gissning från min sida.

      Radera
  18. Bard...jag är mest förvånad över att folk fortfarande verkligen orkar lyssna på vad han säger. Ju mer gapiga, högljudda och tvärsäkra "jag har alltid rätt" människor är desto ointressantare. Snabbspola.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med om att han inte precis har en vinnande stil, men lyckas man tänka bort det har han ofta ett och annat att tillföra, vilket är mer än man kan säga om de flesta av TV4:s övriga programledare. Malou von Sivers och Tilde de Paulas samlade tankar kan jag klara mig utan.

      Radera
  19. Jag har nog tom en bok av Bard, den står i den mer dammiga delen av bokhyllan, någonstans mellan Ridderstråle/Nordström och nån annan framtidsspanare som jag glömt namnet på. Böckerna har helt klart ett värde, det är kul att ta fram dem 20 år senare och se hur tvärsäkra framtidsspaningar faller ut. Brukar vara som de mest tvärsäkra aktieexperterna - det är inte precis de man ska lyssna på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir mer fallhöjd ju högre svansföring man har. Jag har för mig att Bard haft ganska rätt om utvecklingen för internet, men jag har inte gjort någon djupare koll av det.

      Radera
  20. Även om jag också brukar tycka att folk skall kamma sig, skaffa en utbildning och ett jobb så kan jag ändå inte låta bli att tycka att Bard och faktiskt även du Sparo är lite trångsynta i detta fallet. Här i ankdammen Sverige har alla möjlighet att skaffa sig en utbildning. Skolan finns för alla. Alla kan läsa vidare på högskole/universitetsnivå oavsett socioekonomisk bakgrund.
    Men så ser det tyvärr inte ut i t ex USA som vi pratar om i detta fall. Har man inte de socioekonomiska förutsättningarna så är det inte speciellt lätt att skaffa sig en högre utbildning. Då är man begränsad till enklare jobb/socialhjälp och så blir det likadant för nästa generation. Denna "orättvisa" har funnits under lång tid nu. Ja, faktiskt ända sedan slaveriets dagar.
    För att kunna läsa vidare på stipendier måste man verkligen utmärka sig antingen i skolan eller i någon sport. Och de som utmärker sig i sport är långt ifrån alltid de skarpaste knivarna i lådan. Så det är inte heller lösningen för många.
    USA har ett samhällshämmande jätteproblem här. Den enda riktiga vägen ur detta är att erbjuda kostnadsfria högre utbildningar åt alla som kvalificerar sig. Då kan man "get the shit together, get an education and a job".

    R, originalet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så i "the land of the free" är människor med mindre rika föräldrar hänvisade till enklare jobb/socialbidrag? Du har helt rätt i att jag inte håller med om det. Förresten tycker jag att det är trångsynt att se universitetsstudier som enda vägen till god ekonomi, både där och här.

      Radera
  21. Även om man har en svart bror eller en svart fru så kan man väl vara rasist ? Vad statistiken än säger så är väl ändå det stora problemet att polisen skjuter folk vid gripande. Och om vita toppar statistiken så borde väl de med protestera mot polisens agerande. Att svarta nu tröttnat och vill göra något åt problemet kan ju inte ses som negativt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är klart att polisvåld är ett problem oavsett, men det blir märkligt att stämpla det som rasism när man varken har fakta eller statistik på sin sida. George Floyds död verkar vara ett extremt oproffsigt gripande och polismannen som orsakade hans död (kanske allihop) borde utifrån det jag hört och läst inte vara polis. Men rasistiskt? Ingenting tyder på det, liksom ingenting tyder på att problemet med rasism skulle bli mindre av att BLM slår sönder stad efter stad i land efter land.

      Radera
    2. Nja, vilken relevant indikator du än tittar på när det kommer till bemötande från rättsväsendet ser du att svarta systematiskt drabbas värre. Det är själva definitionen av rasism på någon form av systematisk eller institutionell nivå. Att det även finns problem med polisvåld generellt är en annan, om än relaterad fråga. Huruvida den aktuella polismannen är rasist spelar alltså mindre roll, utan händelsen är en viktig symbol i BLMs arbete. Sen vet jag inte om man kan påstå att det är BLM som slår sönder stad efter stad. Möjligtvis en liten klick av demonstrationerna som förstör, men det kan ju inte belasta det stora flertalet som är fredliga och sköter sig. Det samma anser ju exempelvis James Mattis som tidigare var Trumps försvarsminister.

      Radera
    3. Märkligt att svarta drabbas värre när statistiken tydligt visar att vita lättare dör i dessa konfrontationer.

      "Sen vet jag inte om man kan påstå att det är BLM som slår sönder stad efter stad. Möjligtvis en liten klick av demonstrationerna som förstör..."

      Tillhör de demonstrationen är de en del av den. Det finns garanterat skötsamma människor i varenda demonstration i hela världen, men det rättfärdigar knappast det FAKTUM att BLM-demonstrationer världen över lämnar krossade skyltfönster och brända bilar efter sig.

      Radera