onsdag 10 juni 2020

När snålheten spårar ur

Här följer en historia från ett öppet konto på Twitter, men eftersom jag inte känner någon av de inblandade tänker jag inte länka till den och ber att ingen gör det i kommentarsfältet heller. Och ett förtydligande: All information kommer från den ena parten i en konflikt. Jag kan inte bedöma sanningshalten, men kommer att resonera som att allt är sant, om än rapporterat av en part i målet. Det här är en blogg och ingen domstol. Nu kör vi!

Adam och Eva har haft ett förhållande. För fjorton år sedan köpte de en moped till Adams son, Knatte. Sedan dess har sonen växt upp och Adam och Eva växt isär, men de är sammanlänkade på så sätt att de hann skaffa två gemensamma barn, Fnatte och Tjatte. Dessa vill nu ärva mopeden som vid det här laget stått utomhus i tio år, och ta hem den till Eva.


Adam säger nej. Den ska säljas på Blocket. Från början för 7000 kr, men nu är han nere på 4000 kr. Fast innan han försöker kan han sälja sin halva till Eva, för 2000 kr, alltså självkostnadspris. Eva är inte intresserad av det eftersom hon uppfattar Adam som en girig skitstövel som bara vill jävlas. Har han inte kommit sig för att sälja den på tio år kan det uppfattas som stötande att sälja den till sina egna barn.

Lite beroende på hur överlämnandet av moppen gick till tycker jag att den ägs av Knatte, som för all del borde skänka den till sina halvsyskon. Men med tanke på att mopeden lämnats i barndomshemmet tycker väl Adam att han adopterat den.

Som sagt, jag känner ingen av dem. Att jag överhuvudtaget bryr mig är för att Adam ger oss snåljåpar dåligt rykte. Och så tycker jag synd om Fnatte och Tjatte, som antagligen känner att deras lycka är mindre värd för minst en förälder än möjligheten att få jävlas med sitt ex.


Mina föräldrar höll ihop ”tills döden skiljde dem åt” så jag kan inte riktigt relatera till problematiken med skilda föräldrar som hatar varandra, men tycker att det är bedrövligt när de inte ser till barnens bästa. En del sabbar barnen genom att ge dem allt de pekar på, för att bli älskade eller för att reta exet med sämre ekonomi. Andra gör så här. Har man satt barn till världen får man banne mig agera förälder och i det ingår att kunna resonera med den andra föräldern. Ta hjälp upp ur sandlådan om så behövs! Med vänlig hälsning, barnlös och föräldralös singel.

17 kommentarer:

  1. Har sett trådar om detta på diverse ställen. De flesta är inte lika noga med att hålla parterna anonyma. Undrar om det var värt att göra sig till ett rövhål i hela Sveriges ögon för 2000 kr.

    Känns som en definition på dumsnål.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svårt att sätta sig in i hur de tänker, men jag känner att även om det inte skulle bli konsekvenser är det illa nog. Jag vill inte skämmas när jag ser mig i spegeln och tänker att här är en kille som utnyttjar sitt barns mentala hälsa för att få ge igen på en vuxen.

      Radera
    2. Egentligen så ville han sälja moppen och köpa två halvfina cyklar till barnen kanske? fan vet jag. Men nr1. ska inte exet bidra med något? Eller är hon för snål för att köpa en ny moped till ungarna själv kanske ? Men nr2. om dom vill ha en moped så är det la bara att ta ett sommarjobb jävla skitungar.

      Radera
    3. Stryk nr1 # läste att dom köpt den tillsammans ,vem har kvittot?
      i o för sig hade jag aldrig köpt en moped till min unge från första början

      Radera
    4. Missen med att blogga om händelser eller personer jag inte vet något om är att jag inte har mer bakgrundsinfo än jag skrivit, så det finns garanterat omständigheter som inte redovisats.

      Radera
  2. Visst är det kasst beteende och tycker också att den ägs av knatte. Hur vida det är ett stort nederlag för de andra barnen kan jag inte säga. Men om det är moppen på bilden och ser man alla andras moppar så kanske de andra barnen inte ens vill ha den på deras gård. Skulle knappast betala för den om jag hitta den på blocket. Nu skrev du just att barnen ville ärva den så jag missar poängen här lite. Hur som. Tycker Adam borde betala för att få bort den istället.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, mopeden på bilden har inget med saken att göra. Allt jag vet är att den påstås ha stått utomhus i tio år, och då låter det i mina öron som sopor.

      Radera
  3. Är det nu man ska undra över skillnaden på snålhet och idioti?
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, eller bara konstatera att olika människor lägger olika värden i ord.

      Radera
  4. Jösses, på den tiden jag var free agent och dejtade runt sporadiskt fick jag se enormt mycket hat och bitterhet mellan X som drabbade barnen hårdast.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dels drabbar det barnen, dels är barnen ju faktiskt helt oskyldiga. De har varken valt sina föräldrar eller kombinationen av dem.

      Radera
  5. Det här var väl inget. Jag hade en gång ett vårdnadsmål där en man hotade att avliva barnens kaniner om de inte lämnade mamman och flyttade tillbaka till honom. Detta gjorde han mot sina tre barn som var sju - elva år. Jag har sett massor i den vägen och kan bara konstatera att det finns ingen gräns för vad vissa människor kan göra mot sina egna barn.

    SvaraRadera
  6. Jag brukar säga att sitta på vårdnadsmål är ett utmärkt preventivmedel. Efter det känns det som du aldrig vill riskera att få barn med någon. För rent krasst oavsett vad du tycker om den andra föräldern så måste du i vart fall stå ut med denne de 18 första åren och längre om du vill vara en del av dina barns liv.

    Jag har sett föräldrar som ruinerar den andra parten med vårdnadsmål och allmänt tjafs. Barnets bästa är långt ifrån deras tankar och det enda som räknas är att hämnas på den andra parten eller få upprättelse för någon gammal synd. De kan inte hantera sin besvikelse och bitterhet över att förhållandet upphört och då ska den andra parten straffas. Sedan slits de stackars barnen mellan dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan förstå ilskan och bitterheten, men det borde vara möjligt att se att det går ut över de egna barnen och det var väl inte avsikten.

      Radera
    2. Man tycker det men jag skulle säga att självkännedomen och eftertänksamhet är en ganska stor bristvara hos många.

      Personligen tycker jag alla med barn borde ha 10 timmars obligatorisk terapi vid skilsmässas att de kan förhoppningsvis börja bearbeta sina känslor ett vettigare sätt.

      Radera
    3. Mycket stor bristvara.

      Inte så dum idé!

      Radera