fredag 12 juni 2020

Rågbröd

Jag brukar varken köpa eller göra grovt bröd, men nu tyckte jag att det var dags att experimentera med ett lite grövre rågbröd. Detta användes:

2 dl vatten
2 dl mjölk
25 g jäst
1 ½ tsk salt
50 g smör
¾ dl sesamfrön
3 dl rågmjöl
6,5 dl vetemjöl
100 gram russin
havregryn

Blanda och värm mjölk och vatten fingervarmt. Lös upp jästen i vätskan, tillsätt salt, smör, frön och rågmjöl. Rör ihop.


Tillsätt vetemjölet och knåda ihop till en deg som får jäsa under bakduk i en timme.


Häll ner russinen, knåda och dela degen i fyra delar. Forma varje del till en långsmal limpa som du placerar i en långplåt. Låt längderna jäsa under duken i en halvtimme medan du värmer upp ugnen till 200 grader.



Pensla bröden med vatten och garnera med havregryn.


Grädda i 15-20 minuter (eller ännu hellre tills färgen tyder på att de är färdiga). Ät!

12 kommentarer:

  1. Kul timing. Har precis själv deg på jäsning. Det blir en limpa i en form och resten småbröd. Corona (och jästens återkomst i mataffärerna) fick mig att äntligen ta steget. Är ju uppväxt med brödbak hemma, så jag tycker att jag hade en skamligt lång startsträcka.
    Hoppas det smakar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jästens återkomst? Jag har inte märkt att den varit borta.

      Själv är jag inte uppväxt med bröd hemma, bara kaffebröd, men varje gång jag gör matbröd känner jag att jag borde sluta köpa sånt.

      Radera
  2. Kemikaliefritt nygräddat bröd. Prisvärt, nyttigt och gott!
    Å ännu mer prisvärt med surdeg, då sparar man in även jästkostnaden ;-)
    /B.J.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag testade surdeg ett tag, men tyckte aldrig att det blev lyckat. Jag gillar nog inte smaken helt enkelt, så då får jag ta merkostnaden. I detta fall en krona ;-).

      Radera
  3. Kom precis på att jag hade ett oläst Sparo-inlägg framför mig. Surfade in och fick se att det handlar om bröd... Rätt besviken men det säger nog mer om min fredagskväll än ditt inlägg.

    Ha en trevlig helg Micke!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha! Och själv sitter jag vid datorn och jobbar, vilket säger en del om min fredagskväll.

      Detsamma! Min helg har viss potential faktiskt :)

      Radera
  4. Ser gott ut, bröd med russin eller annan torkad frukt tycker jag är underskattad. Tyvärr delar inte sambon riktigt min inställning. Hos oss blir det oftast dessa:
    https://lindasbakskola.se/2014/08/04/stora-ragsiktsrutor-i-langpanna/

    Borde nu när jag tänker på det försöka få till ett vörtbrödsbak snart. De som tycker man bara kan ha det till jul kan sluta läsa nu :). Jag tycker att både saffransbröd och pepparkakor passar sommartid, och varför inte lite kall glögg? Blodpuddingen borde ävrn införas på julbordet, med både kanel och nejlika så trivs den nog utmärkt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där ser inte heller dumt ut.

      Normalt gillar jag russin i bröd, men just detta recept är jag inte säker på om det vann på dem. Nästa gång testar jag nog utan.

      Saffran gillar jag däremot inte alls. Jag tycker att det är motsatsen till russin. Russin kan göra brödet saftigare. Saffran är som damm i pulverform ;-).

      Radera
    2. Kan hålla med om att russin gör det saftigare medan saffransbröd ofta kan kännas torrt, ett tips är att ha mandelmassa i saffransbrödet så blir det också saftigt.
      En fin saffranspasta med räkor är däremot aldrig fel :)

      Radera
    3. Räkor undviker jag ännu mer konsekvent än saffran, men mandelmassa ska jag testa någon gång. Utöver i semlor där den har en given plats.

      Radera
  5. Trevligt recept - tack för tipset!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas det smakar. Och som jag skrev till Micke här ovan: inte hundra på att russin gjorde brödet bättre, så har du inga hemma, skippa dem (kanske även annars).

      Radera