onsdag 17 juni 2020

Alla dessa ”rådgivare”

Även om jag inte regelmässigt rabblar ekonomipoddarnas friskrivningsdrapor om att alla är ansvariga för sina egna beslut och inget ska ses som rekommendationer brukar jag inte ge råd i bloggen utan möjligen berätta hur jag eller andra har gjort varpå folk får bestämma vad de vill ta till sig.

Men jag retar ihjäl mig på alla människor som känner ett behov av att berätta hur allt är och funkar. Världen vore så oändligt mycket enklare om alla bara sa vad de vet och inte vad de tror eller hoppas. Fakta är fakta, medan subjektiva åsikter eller gissningar bör anges som just det.


Såg en Flashbacktråd där frågeställaren har 420000 kr att placera med en tidshorisont på tio år. Genast dyker det upp en ”hjälpande” medmänniska som inleder med att säga: ”Är absolut ingen expert.” Nej, det ska gudarna veta! Resten av rådet lyder nämligen:
Men man brukar väl säga att man inte ska placera mer än 30 % av sitt kapital. Så investera 120-130k och sedan sätter du in i princip resterande på ett räntesparkonto exempelvis.

Så det brukar ”man” säga? Var i all världen har han/hon hittat någon som gjort en så urbota korkad rekommendation?! Min fördom om flashbackianer säger mig att frågeställaren är under 25, men även med ena foten i pensionärslivet känns det helt galet att lägga 70 procent, nästan trehundratusen kronor, i räntepapper.

Det är lite som att fråga folk efter vägen. Ingen erkänner att de inte har en aning om var adressen du efterfrågar ligger. Alla kastar ur sig gissningar till höger och vänster, norr och söder. Att säga att man inte är expert kan tyckas ödmjukt, men i detta och många andra fall känns det som en falsk och spelad återhållsamhet för att rättfärdiga att man säger något alls när man helt uppenbart vet exakt ingenting, avrundat uppåt.

Piloten är död. Finns det någon bandymålvakt som kan flyga planet istället? Är det det du menar?!

30 kommentarer:

  1. Ang flashbackfrågan så kan jag tycka att vart du ställer frågan borde ge en hint om svaret.
    Banken: säljer sina egna produkter
    Kompisgänget: Ääähh, ta en bärs nu. Lev livet för faan
    Sparo-bloggen: Fråga inte mig! Ditt ansvar. Men om du abslotumåste fråga så föreslår jag att du sparar dom!

    ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst, klart att man måste sätta alla råd i sitt perspektiv, men det är ändå beklagligt att folk som inte har en aning väljer att svara, oavsett frågan.

      Radera
    2. Ställer man en fråga på flashback får man ha i åtanke att det kommer komma svar från folk som inte har en aning om vad de svarar på...

      Radera
    3. Ja, det gäller nog överallt (Facebook är antagligen ännu värre), men det gör det inte mindre beklagligt.

      Radera
  2. Angående börsen finns det ju ingen som vet till 100% någonting? Allt är ju mer eller mindre kvalificerade gissningar. Däremot kan man ju ge sunda råd till någon som önskar detta kring t.ex. sin privatekonomi. Men att "tipsa" om fonder och aktier är inget annat än rent säljeri, där finns det ingen som helst "rådgivning" inbakad om du frågar mig. Däremot, om vederbörande vill gå i på börsen kan man ju för all del ge ett förslag på hur detta bör gå till.

    Tyvärr är många i min bekantskapskrets helt clueless kring detta med ekonomi, fonder, aktier etc, jag har gett upp att ens försöka reda ut deras röror. Merparten sitter med dyra fond-i-fondprodukter från valfri storbank... om de ens har något sparande. Vart ska dessa personer få hjälp? Inte från banken i alla fall...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är sant att ingen vet, men inleder man sitt råd med "Man brukar väl säga..." bör det vara något som mer än en person sagt, någon gång.

      Jag gick igenom en kompis fonder och hittade några riktigt usla investeringar, bl a en fond-i-fond med rejält tilltagen avgift-i-avgift. Skrev en lista med ändringsförslag. Tror du han bytte ;-)? Kanske borde ha postat det på Flashback istället.

      Radera
  3. Du sätter ord på en spaning jag haft ett tag. Jag är med i en ekonomigrupp för kvinnor på Facebook. Det är näst intill fascinerande hur ofta någon ställer en fråga där, bara en halv googling bort som besvaras hej vilt av massor av folk. Ofta gäller frågorna ekonomi vid en skilsmässa eller bostadsköp, alltså ganska stora summor. Svaren sträcker sig ofta från rena felaktigheter (enligt lag) till helt uppåt väggarna. Ibland har de tur och får in svar från någon som faktiskt kan (tex jobbar på KFM, är jurist mm) och som påpekar felaktigheterna.

    För nån dag sen ville en person ha tips om hur hon ska låta bli att shoppa loss så fort hon har sparat ihop en betydande slant. Någon svarade snabbt "köp aktier för pengarna" (vilket var ett ovanligt bra råd för denna grupp) men fick till svar av frågeställaren att DET känns så osäkert för tänk om de tappar i värde! Som om konfektionskläder, heminredningsprylar, restaurangbesök och bilar inte gör det!

    Varför jag trots det ändå är med i gruppen? Jo, i början var det nog för att få tips, men numera är det för att få en inblick i hur "Svensson" tänker ekonomiskt. Och ibland vill man känna sig extra klok och duktig ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. När rätt personer ger råd är webbforum helt fantastiska. Inte minst ifråga om träning har jag fått väldigt bra hjälp, och allt detta devalveras (i bästa fall) för varje idiottips. Men precis som du tittar jag, lite som när man kör förbi en trafikolycka.

      Fick hon som inte ville shoppa feedback om andrahandsvärdet av kläder och heminredning? Hon låter lite som en annan grupp människor, de som egentligen inte vill ha råd utan bara bekräftelse på att de redan gör allting rätt. I detta fall: "Unna dig gumman, det är du värd! *Handhjärta, handhjärta*"

      Radera
    2. Har varit med i ett antal grupper för utdelningsaktier, privatekonomi, bilvård och allt vad det nu kan vara. Tröttnade då samma frågor kommer om och om igen, sen 25-30 kommentarer per fråga för att reda ut det hela.

      Exempel på frågor kan vara

      "Vad tror ni om Telia?"

      "Tips på bästa polermaskin och medel?"

      "Hur investera på lång sikt?"

      Ovan frågor kräver ju en smärre jobbintervju för att kunna besvara på något seriöst sätt, ändå fylls dessa fb-grupper med dylikt. Inte ofta slutar personen svara när nån bemödar sig med att försöka ge svar.

      Kom snabbt fram till att de grupperna inte var något för mej...

      Radera
    3. Ja, särskilt den sista frågan var väldigt allmänt hållen. Och visst, om frågeställaren visar mindre engagemang än de som svarar (vilket inte alls är omöjligt) tröttnar man direkt.

      Radera
    4. Vet faktiskt inte om hon blev upplyst om andrahandsvärdet på shoppandet, men jag var bra sugen på att för en gångs skull ge mig in i diskussionen. Fast nåt annat kom emellan och sen tappade jag bort inlägget i det långa flödet. Misstänker att jag hade fått mothugg om att jag är världens elakaste häxa om jag ens andats ordet "andrahandsvärde"

      Spargrisen (som glömde signera 17/6 kl 09:01)

      Radera
    5. Oj, vad med grisar det blev i tråden nu ;-).

      Främsta anledningen att jag lämnade Facebook var just debattklimatet. Om två personer tyckte olika strömmande genast tio till för att "stoppa bråket" och förhandlade en kreativ diskussion om något vettigt till tjafs om vem som kränkt vem.

      Radera
  4. Ibland kanske det är entusiasm som gör att man inte bara kan hålla käften när man borde. Det är helt enkelt kul att snacka om det man är intresserad av, är det ekonomi så snackar man akter och sparstrategier i det oändliga. Hur många gånger har du hört, "var utdelningsinvestarare, sitt lugnt i båten, köp på dippen". Smarta och trevliga folk ger tips om saker de är intresserade av. Likaså kan jag höra höra mig själv låta som en skiva på repeat: "bla bla ränta på ränta..."

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag undrar om rådgivaren som föreslog minst 70 procent räntespar är intresserad av ekonomi. Jag tvivlar.

      "Var utdelningsinvesterare, sitt lugnt i båten, köp på dippen" är inget dumt råd, men en ekonomisk nybörjare fattar nog inte mycket av det. "Vadå dippen, vad är utdelningar?"

      Radera
  5. Fast han har ju rätt ,många "sparexperter" säger att man inte ska investera hela summan på en gång. Att man ska sprida ut investeringar på flera tillfällen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men här får jag verkligen uppfattningen att rådet är att aldrig ha mer än max 30 procent aktier.

      Radera
    2. svårt att veta vem som avläst honom bäst, men hans tips är ju fortfarande bättre än att ha pengarna som baankkontant och bli uppsutten av inflation som trådstartaren tycks ha?

      Radera
    3. jag själv skulle ge honom som råd att läsa 7 habits of successful people och Så här blir du miljonär i hängmattan men jag har inte flashback konto

      Radera
    4. Senast jag kollade hade han åtminstone inte försvarat sig mot kritiken, men det är i och för sig ingen garanti.

      Jag har inte heller konto på Flashback, jag hade säkert bara bråkat med någon och blivit avstängd :).

      Radera
  6. Många reagerar när de får höra att de bör ta reda på mer på egen hand, tex i ett mer djuplodat och allvarligt samtal, så frågar de personer i sin närhet eller vänkrets som oftast inte har en aning om något i fråga.
    Det är på sätt och vis som en blind leder en blind. Många nöjer sig med det, därför att de ju har följt rådet om att ta reda på mer och de har ju gjort det på det sätt de känner till. Förr innebar det för det mesta via telefonsamtal eller över en kopp kaffe men har numer kompletterats med av Sparo beskrivna forum. Inget nytt under solen direkt, endast solens fläckar varierar över tidens gång.

    Det är ett extremt fåtal som sätter sig in i aktuellt ämne genom att läsa böcker, läsa forskningsrapporter. De flesta är inte tillräckligt intresserade utan vill ha en snabb och enkel lösning nu så att de kan slippa tänka på det. För att göra något annat som kanske intresserar dem tex [fyll i valfritt underhållningsprogram]

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker som sagt att forum är både bra och bekvämt, men man får inte bli för bekväm. Många verkar tycka att info som inte finns på Facebook och möjligen Wikipedia inte är värd att leta efter.

      Radera
  7. Flashback är komedi att läsa, speciellt ekonomidelen. Dock så gäller det att hitta guldfynden. Finns de skribenter som är väldigt vettiga där och som lärt mig massor, de är dock i absolut minoritet. Jag har själv inget konto där för då göra annat än att klanka ner på folk.

    När bekantskapskrets frågar mig så ställer jag motfråga, vilken risk? Trisslott eller madrass?

    Beroende på intresse, kunskap och våghalsighet så blir mina förslag allt från räntekonton med insättningsgarati till obskyra kanadensiska silverbolag.

    För de allra flesta rekommendar jag dock globalfond med månatlig automatiskt insättning och inte logga in på det alls.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, kom på nyss, träffade två släktingar på kalas nyss. Hade gett råd till bägge vid nyår vad de skulle köpa. Den ena blev orolig för mina förslag (jag är övertydlig med brasklapp om allt kan försvinna etc) så där blev det sparkonto på collector till 0.65% och den andre frågade mig själv vad jag skulle köpa, jag berättade om att jag tittat på Aurcana och skulle precis gå in med en stororder. Han drog till 100% i aurcana... Jag spekulerar hejvilt i det mesta men jag kör aldrig mer än max tio procent i ett enskilt bolag.

      Iallafall så släkten tystnade när denne killen hyllar mig och mina råd som mer än fördubblade hans pengar på ett halvår. Han sålde hälften och köpte en ny bil.

      Den andre med räntekontot förklarade hur riktigt besviken hon var på mig, hon hade behövt en ny bil också.....

      Radera
    2. Nu vill jag absolut inte pusha för denne silverbolaget, "i know nothing!"

      Radera
    3. för sent redan laagt in order på 5 miljoner , kommer hållaa dig ansvarig btw

      Radera
    4. Jag får erkänna att jag nog mest läst ekonomidelen av Flashback för humorns skull, men jag tvivlar inte på att det finns vettiga skribenter.

      Att satsa allt i ett silverbolag känns onekligen lite vågat, men på vilket sätt var det ditt fel att den andra satt in pengarna på ett sparkonto? Sist jag kollade var myndiga ansvariga för sina egna beslut och jag antar att hon är vuxen eftersom hon kör bil.

      Radera
  8. Nu ger inte jag direkta råd heller, men jag försöker (det är hela min bloggs idé) att ge råd kring principer. Det tror jag är mycket bättre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det tror jag också. Det gäller att tänka "rätt" i det stora för att ta rätt beslut i detaljer.

      Radera
  9. I en diskussion kan det vara kul att diskutera utan att veta. Men Så mycket tid som ödslats på att individer känner ett behov av att gissa i situationer där det enda alla andra vill ha är fakta
    /Christer

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det viktiga är att man är tydlig, men gissningar känns mer okej på "Vad är meningen med livet?" än "Hur hittar jag till Stortorget?".

      Radera