Ingen gillar reklam. Vi scrollar,
spolar fram, mutear och tittar bort för att slippa påverkas. Ibland
måste man ändå imponeras av smarta reklamkampanjers
genomslagskraft. Hur mycket pengar måste inte den här Volvon sålts
för (och hur mycket jobb lär inte reklammakaren/säljaren fått)?
Och vem minns inte
Dollarstore-tårtorna? Media hatade vd:n Peter Ahlberg, vilket ökade
på försäljningssiffrorna eftersom många konsumenter hatar media.
Ahlberg valde att tacka SVT och ETC genom att erbjuda dem ”genussäkrade tårtor” för att de hjälpt Dollarstore till framgång. Media skrev då om
”skandal-vd:n” vilket givetvis också bara var positivt.
Internationellt har Elon Musk och
Donald Trump varit bäst på det spelet. De kan till och med få bra
PR genom att medvetet stava fel. Media skrattade ut Trump och fattade
inte att han hela tiden låg fem steg före och lät sina största
kritiker bli hans bästa valarbetare. Att Musk nu börjat köpa
Twitter är såklart ingen slump. Sociala medier har alltid varit
”vänsterns” lekstuga. De som nu är rasande och rädda över att
Musk får medial makt har aldrig haft problem med Mark Zuckerbergs
dito.
Den senaste kreativa reklamkampanjen jag lyfter på hatten åt är det norska elcykelföretaget som ger rabatt motsvarande nya p-böter upp till 2000 kr. Visa upp boten och cykeln får motsvarande prissänkning. Varje p-bot ger alltså incitament till att börja elcykla, för den bilägare som i det läget troligen både är förbannad på biltrafik i allmänhet och kan tänkas handla irrationellt genom att göra en dålig affär. Vackert!