Det finns företag som inte är
seriösa, som saknar moral och inte drar sig för att lura folk.
Antagligen tänker ni nu ”Ja...?” och förstår inte att jag
precis kommit med ovärderlig och tidigare okänd kunskap. För det
har jag ju inte. Oseriösa försäljare har funnits så länge det
funnits pengar och kanske ännu tidigare.
Ändå läser vi ständigt historier om
folk som låtit sig luras utan att vidta några som helst
försiktighetsåtgärder. Som Rashid som köpte en stavmixer, inte läste det finstilta och sedan inte
upptäckte att pengar drogs från kontot varenda månad i åtta
månader!
Till Rashids försvar ska sägas att
han inte verkar se sig som ett offer. Han tar den ekonomiska smällen
och inser att han troligtvis inte kommer att få tillbaka pengarna.
Han säger sig mest vilja varna andra. Däremot finns naturligtvis
inget försvar för att han inte upptäckt att det dragits pengar från
hans kontot förrän efter över ett halvår och ett halvdussin
”abonnemangsavgifter”.
Jag näthandlar ibland av för mig
okända företag, men jag har aldrig någonsin gjort det utan att
först webbsöka företagsnamnet ihop med ord som bluff, fraud och
scam. Hade Rashid gjort det med Plusshop hade han fått upp mängder
med varningar och sett flera kundrecensionssajter redovisa riktigt
dåliga resultat. Långt innan Rashid köpte sin stavmixer med
tillhörande abonnemang fanns hundratals beskrivningar av företagets
”affärsmodell”.
Måste verkligen alla blåsta människor
bli blåsta personligen av varenda skojare på nätet? Informationen
finns ju där! Vad mer ska behövas?!