En kompis skulle sälja sin Volvo V70
Diesel från 2005. Han hade köpt den för 15000 kr för två år
sedan, men tänkte sälja den för 10000 kr eftersom han ”ju åkt
med den”. Så vad spelar det för roll? En begagnad bil (eller vad
som helst faktiskt) är värd precis så mycket som någon vill
betala för den.
Men det slutade inte där. Efter ett tag var han beredd att skrota den för att slippa sälja den, så jag
köpte den för 5000 kr. I Norge får man 3000 kr för att skrota en
bil, så jag köpte den med den uttalade målsättningen att tjäna
pengar på min kompis lättja och han var helt okej med det.
Tilläggas bör att jag först och utan framgång försökte övertala
honom om att göra det själv.
Då har man en sån här
då...
Så då satt jag med en Volvo V70 med
några för- och nackdelar. En fjäder var av och behövde bytas,
något lyse som inte funkade, bilen läckte lite diesel, olja och
spolarvätska. Besiktningen var nästan utgången, så den kostnaden
måste jag ta, med risk för fler fel.
På plussidan är det en fantastisk
pendlarbil, är väldigt bekväm och den går på halvlitern. Dock
inget jag vill ha själv. Förutom att den är så ny att det när
som helst kan dyka upp fel som blir för dyra att laga kostar den
för mycket i skatt och försäkring.
Jag började med att besikta bilen för
att förvissa mig om att det inte var fler fel för då hade jag kanske
fått skrota bilen och sett det som läropengar. Det var ett
stabilisatorstag som behövde bytas och lite rost. Värt att fixa.
Så jag började beta av fel för fel.
Spolarvätskebehållaren läckte i slangen/kopplingen ut till lysena.
Den spolningen funkade ändå inte, och behövs inte heller, så jag
tog bort slangen och pluggade den istället. Det här borde ha tagit
en kvart, men eftersom allt på en ny bil (ja, för mig är en 18 år
gammal bil ny) är krångligt var man tvungen att demontera hela fronten för att få ut spolarbehållaren.
Fjädern var ”bara” att köpa och
byta. Den köpte jag begagnad för 400. Rosten lagades och behövde
bättringsmålas lite under dörrarna. Så passade jag på att slipa
och lacka om fälgarna för de såg för dåliga ut. Ska det göras
seriöst får man lämna iväg dem på lackering, men så mycket
tänkte jag inte lägga på det. Jag gjorde en provisorisk lackbox i
garaget och blåste på dem med färgspruta. Färgen kostade 500 kr
och för den slanten blev resultatet över förväntan.
Något annat som är
billigt och som jag förvånas över att folk inte lägger mer tid på
är rengöringen. Det kostar bara tid, och inte särskilt mycket av
den varan heller, att tvätta bilen noggrant på utsidan, dammsuga
och dammtorka invändigt och putsa alla fönster på bägge sidor.
Snabbt och enkelt, men det ger bilen en helt annan känsla.
Avslutningsvis många bilder
och en utförlig beskrivning av bilen i annonsen. ”Det ser de när
de kommer” funkar inte om en för otydlig annons gör att de inte
ens åker och tittar på objektet. Och visa felen också, för när
de ser dem blir de bara förbannade om de inte framgick av annonsen.
Summa summarum: Bilen kostade 5000 kr,
besiktningen 1500 kr, delar och färg 1664 kr och säljannons på 160
kr gör en total kostnad på 8324 kr. Efter sedvanligt prut såldes
bilen för 24000 kr, vilket ger en vinst på 15676 kr.
Bra pengar för nedlagt jobb, men längs
vägen lärde jag mig ändå att inte göra om det. Det kändes som att
precis allt gick på räls nu, från antalet fel besiktningen hittade
till kostnaden för delarna och försäljningsprocessen. Det var
trots allt mycket jobb och nästa gång kanske det går jämnt upp eller
ännu sämre. Man ska aldrig säga aldrig, men det känns som för stor risk.