tisdag 2 maj 2023

Tramslök

Mat har blivit dyrare och det är inte mycket som är bra med det. Men en liten fördel är att människor därigenom kommit på att det lönar sig att plocka bär, svamp och annat. Det är inte bara billigare utan också generellt nyttigare än processad mat. Och att det är bra för miljön att jag hämtar hem årets blåbärsbehov med cykel råder det inga tvivel om.

Det här uppmanar jag alla att göra och har tidigare tipsat om Skogsskafferiet där man kan se vad som växer var i Sverige, när man ska skörda och vad som är bra med respektive gröda. En riktigt användbar sida!

Men nej, det här är tydligen inte heller bra. På Öland gnäller folk på att det plockas ramslök. Byborna gnäller på trafiken och markägaren på skräp som slängs. Trafik får de nog bara hacka i sig (vi snackar om en månad om året!), men att skräpa ner är såklart helt förkastligt. Allemansrätt bygger på ömsesidig hänsyn.

Det logiska vore att rikta in sig på nedskräpningen, kanske sätta upp informationsskyltar (markägaren i reportaget pratar en skogsdunge) eller be polisen dyka upp när det är rusningstrafik bland ramlöksskördarna. Men nej, istället kräver man att ramslöken ska fridlysas!

Fridlysning, även fredning, är en metod som används för att skydda växt- och djurarter som riskerar att försvinna eller på annat sätt hotas.

Det här gäller alltså ramslök, som växer friskt i hela Götaland och Svealand och som ofta beskrivs som ett ogräs omöjligt att utrota när det t ex fått fäste på en villatomt. Vad är det för fel på mänskligheten?! Jag ger mig tusan på att vi skulle kunna svälta ihjäl om så hela kostcirkeln fanns gratis att hämta runt husknuten. Antingen för att folk är för lata för att göra det, eller också för att de faktiskt gör det, men då hindras av andra. Avgå alla!

20 kommentarer:

  1. För den som vill tjäna pengar på sin fritid kan jag rekommendera hjortron. Finns frysta på Ica för 350 kronor kilot …

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och inte frestas man av att äta dem själv heller för de smakar ju fan ingenting.

      Radera
    2. Kan vara världens mest överskattade bär

      Radera
  2. i Blekinge är ramslök fridlyst vet jag. Min fru råkar gilla denna växt, medans jag har väldigt svårt för både lukten och smaken. Vi får åka till Skåne för att plocka, där den inte är fridlyst. Tröttsamt, då jag inte förstår vad det är som är så speciellt med den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är det verkligen fridlyst? Som mitt citat här uppe visar ska fridlysning endast användas om själva växten är hotad och jag tror inte att ramslök är hotad någonstans där den växer?

      Men jag kan ha fel och då tar jag tillbaka alltihop och påstår motsatsen :-)

      Radera
    2. https://sv.wikipedia.org/wiki/Ramsl%C3%B6k "Arten är lokalt fridlyst i Blekinge" tyvärr är det så, flera av min frus bekanta åker också +20 mil för att plocka denna växt då den inte får plockas i närområdet. De lokala facebook-grupperna är tämligen vigilanta när det gäller detta...

      Radera
    3. Se där, vad märkligt! Och man kan inte bara använda sig av "Skörd, gräv, tig" ;-)?

      Radera
  3. För några år sedan hade ingen hört talas om tramslök och då fanns inte problemet. Sen tog nån modekock upp det och plötsligt skulle ALLA ha löken i allting! Den är klart överreklamerad.
    Vad är nästa steg? Att man ska fridlysa gräslöken så att vi inte får klippa vår egen gräsmatta? För smakskillnaden är inte så stor (tycker jag).

    Den där ölänningen får helt enkelt vänta ut denna modecykel och hoppas på nästa. Har vi tur så är det maskrosor eller björnloka som blir poppis :-D

    Spargrisen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Äh, ramslök har varit känd åtminstone under hela min livstid och det skulle förvåna mig om inte mina mor- och farföräldrar också plockade den.

      Radera
    2. Fanns också dyrchips med ramslök ett tag, hyfsat gott.

      Radera
    3. Det kan jag tänka mig. För mig vinner gräslökschips över alla moderna påfund med chili, surkräm osv.

      Radera
  4. Jag appladerar alla som vill äta lokalproducerad mat, men farflocken som följer alla s.k. mästerkockar är bara faniga. Ramslök har jag aldrig provat, och känner inget behov av heller. Sparo, du far odla gräslök sa kan du göra egna chips.
    Jag tänker ocksa mycket pa var maten kommer ifran, och köper sällan varor fran andra länder. I Sverige har jag förstatt att det är vanligt med tacos och guacamole pa fredagar. Sa avokadon ska plockas antagligen nagonstans i Sydamerika, paketeras, fraktas, packas upp, för att slutligen sta pa en hylla i en svensk matbutik. Allt för att svensken ska fa sitt lystmäte tillgodosett pa helgen. Det rimmar illa med 1,5%-malet i Parisavtalet, fast det är nog inte manga svenskar som bryr sig om.
    /Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligare om de har lärt sig detta av sin mormor och inte random tv-kock, men det viktiga är att folk tar vara på mat och inser att det finns mycket gratis i naturen.

      Jag har precis fått en kruka gräslök av grannen, så nu är det bara latheten som hindrar mig.

      Ja, avokado tror jag är något av det sämsta man kan köpa ur miljösynpunkt. Man kan bry sig om miljö även om man inte tycker att en tiondels procent högre koldioxid gör något.

      Radera
  5. Aj då. Det här låter helt klart som ett fall för den svenska polisens insatsstyrka. Kanske som en övning med helikopteranfall och liknande. Dvs som de brukar göra mot våra hemska jägare i landet :)
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ibland finns det resurser :-)

      Det låter inte som att det ska behövas polisinsatser, mer info bara.

      Radera
  6. Ja, det är fruktansvärda scener som utspelar sig på Öland!
    ”Kaos när tusentals jagar ramslök på Öland: "Plockar säckvis"”.

    När upploppen i Frankrike där de tände eld på poliser kallades ”stökigt”.

    Chips togs upp i kommentatorsfältet. Är alls ingen matrecensent, men när det kommer till chips så finns det bara en sort för mig, OLW, Estrella, Lays, Pringles (är det ens chips?!) kan slänga sig i väggen.

    Svenska lantchips lättsaltade är som oxfilé jämfört med roadkill. Tidigare har de kostat några väl värda kronor mera än svenssonchips, men de har inte alls passat på att höja priset så mycket de kan och är numera billigare för 200 g.

    En perfekt blandning av god knaprig potatissmak, fräsch solrosolja och precis lagom med salt för att gifta ihop det hela. Perfektion! De smaksatta varianterna skyr jag som pesten då de tyvärr kryddat bort det suveräna med chipsen…

    https://lantchips.se/chips/lantchips-lattsaltade/

    /JB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kände också att det var en bit ifrån tredje världskriget ;-)

      Min chipsreferens är bara att jag undviker OLW, men jag är inte religiös motståndare om det bjuds.

      Radera
    2. Finns en anledning till att OLW var den första jag nämnde. :-)
      /JB

      Radera
    3. Ja, även om smaken är subjektiv är ju OLW rent objektivt som Estrellachips efter 1-2 dygn i en skål i varmt klimat.

      Radera