söndag 28 maj 2023

En fantastisk uppfinning

Termos, thermos, TV-kanna ... Kärt barn har många namn. Den uppfanns 1874 och när jag var ung (strax efter) tror jag att varenda familj hade en hemma. På den tiden fanns visserligen inga kapselmaskiner som bryggde kopp för kopp, men jag har en känsla av att ganska många även idag brygger en hel kanna kaffe eller te åt gången.


Ööh... Har den trådlöst wifi?

Trots det är termosen betydligt ovanligare. Jag vet många som låter kaffet stå på varmhållning en bra stund, och andra som häller bort kaffet som inte dricks första halvtimmen. För mig är det obegripligt. En bra termos kostar några tior och den håller kaffet varmt i många timmar.

Sedan är jag så funtad att jag inte skulle kasta kaffet eller teet ens om det vore iskallt. Försiktig värmning i mikron funkar alldeles utmärkt, och även om drycken börjat kallna i termosen har man nytta av värmen som är kvar när det ska värmas på nytt.

Förutom att termosen håller värmen hemma gör det också att man kan ta med sig varm dryck, på bilresan, skogspromenaden eller fisketuren. Ska jag på dagstur har jag nästan alltid med mig kaffe. Ute på stan kostar kaffet 10-50 kr/kopp. Motsvarande kostnad för en hembryggd kopp är under kronan.

Ja, det kräver framförhållning, men om jag ska sitta i bilen i många timmar – för att inte tala om jag, som idag, ska stå på en marknad och sälja honung en hel dag – så vet jag att jag kommer bli kaffesugen och då ser jag bensinmacksautomatkaffe som ett personligt misslyckande.

48 kommentarer:

  1. Då kan jag ärligen komma med mitt säkert nästan inte alls unika bi-skämt. Vad säger amerikanska bin som återvänder till bikupan? "Honey, I'm home!" Ja, ja, jag hittar ut själv …

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är för trött för att inte skratta :-)

      Radera
  2. Kaffa på stan. Får se nu, nej jag minns inte sist jag la pengar på något så värdelöst faktiskt. Vad tar tex Starbucks per koppen idag, räcker 60 spänn?
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har förstått att en bulle och kaffe på pressbyrån i dag kostar ynka 99 kronor, men bara om man är mormor förstås ;-)

      Radera
    2. Är det SÅ illa. Jag har hittat för 10 kr flera gånger i Norge, men då är jag i och för sig inte på Starbucks. Och Pressbyrån trodde jag var en lågprisbutik vad gällde automatkaffe.

      Radera
    3. Om man jobbar på sossarnas spelbolag och säljer kombilotter, och vill övertala sina fattigpensionärskunder har jag förstått att argumentet Pressbyråns 99 kr för kaffe&bulle är ett helylleargument som får kunden att tacka ja till lottprenumersationer.
      Något annat är självklart ett hot mot (social-)demokratin förstås ;-)

      Radera
  3. Som icke kaffe- eller te- drickare spar jag de pengarna genom att ha med kallt vatten i termos istället. Eller fryser in lite vatten i PET-flaskor och den toppar med vatten när man åker hemifrån.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har jag också gjort. Helt perfekt om man doserar rätt med mängden is så att man får iskallt vatten hela dagen.

      Radera
  4. Jag är så gammal att när jag var liten så var innerflaskan i termosen av glas. Inte perfekt om man var en sprallig grabb på utflykt. Nuförtiden tål de nästan vad som helst men nu är jag inte sprallig längre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också krossat någon termos i barndomen så att man fick varm choklad med glasbitar :-(

      Radera
    2. Jag vill oxå passa på att nämna att min höga ålder korrelerar med krossade innerflaskor på termosar. Minns särskilt en gång när jag efter en skidtävling var oerhört sugen på varm choklad och det bara rasslade inne i termosen.

      Traumatiserande.

      Radera
    3. Just den känslan. Tur att man alltid hade backup i form av blandsaft i sirapsflaska (alltid sirapsflaska, tror att det kan ha varit lag på det):
      https://img.tradera.net/images/956/347853956_9d97c50f-f0ed-4639-8c23-5f6c822cab39.jpg

      Radera
  5. Måste vara ett storstadsfenomen. Alla jag känner äger minst en termos. Och de används också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror framförallt att det är en generationsgrej, men självklart finns undantag åt alla håll.

      Radera
  6. En självklarhet att använda termos. Har flera storlekar och med olika vikt beroende på om jag skall åka bil eller vandra. På morgon göra alltid en kanna kaffe i kaffepress (varför lägga pengar på en kaffebryggare, som ger sämre kaffe, tar längre tid, kostar pengar och skapar behov av kaffefilter etc), som hälls över i en Steltonkanna (köpt gratis med poäng från SAS Eurobonus kort som jag endast använde för att samla poäng, men nu har skrotat). Den håller inte värmen så bra, men som sagt kaffet räcker ändå bara till lunch och blir det händelsevis en slatt över mikrar jag den. Funkar fint. Har alltid kaffe med mig på vandring, ibland bara på en enkel promenad i naturen på en timme, och alltid när vi åker bil längre sträckor. Att man vill ha/behöver kaffe är ju en naturlag, så jag skulle aldrig någonsin göra mig beroende av köpekaffe.
    /Christoffer S.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kaffe smakar alltid bättre i skogen.

      Radera
  7. En vattenkokare för bil och snabbkaffe är ett alternativ till termoskaffe när du är på marknad.

    Tom-Hjördis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men man vet aldrig om man har tid. Inte ens säkert att jag hinner till bilen under marknadstimmarna, om jag inte har fått ställa den bakom min försäljningsplats.

      Radera
    2. Du kan fundera på om en sådan här är värd sitt pris. https://www.hornbach.se/p/kaffebryggare-makita-dcm501z-utan-batteri-och-laddare/10076589/
      Nybryggt kaffe för 30-40 spänn koppen kanske säljer som honung på marknaden. ;)

      Tom-Hjördis

      Radera
    3. "Du kan tillreda upp till 640 ml kaffe med en batteriladdning. Det motsvarar ungefär fem varma koppar."

      Det var inte många koppar men det ger dig nybryggt kaffe när du håller stånd. Fast 1 000 kr + priset för batteri är ett högt pris jämfört med en kaffetermos.

      Tom-Hjördis

      Radera
    4. Jag ger mig tusan på att när den där går sönder har kaffet verkligen kostat 30-40 kr per kopp om man lägger på inköpspriset.

      Radera
  8. Jag är inte så stor på kaffe, men jag tar gärna med en termos med matig soppa och/eller några kokta korvar när jag är ute på något heldagsäventyr. En frusen petflaska vatten som någon skrev är kanon också för att ha kallt, gott vatten och även för att kunna hålla smörgåsar eller så fräscha under dagen. Tack o lov för moderna termosar med metallbehållare så man slipper forna tiders söliga missöden när man inte varit försiktig nog...
    /JB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Soppa i termos har jag aldrig kört, men det är en bra idé för att få med sig varm mat.

      Radera
    2. Det finns termosar för mat. De har större öppning och är inte lika djupa som vanliga termosar. https://www.prisjakt.nu/c/termosar-for-utomhusbruk?2890=3917

      Tom-Hjördis

      Radera
    3. Jag har sett någon sådan, till och med som använts av andra. För litet behov för mig att köpa in, men jag har inte tänkt på att soppa skulle funka i en vanlig "kaffetermos".

      Radera
    4. Annars är ju varmkorv i termos en klassiker. Jag har också en mat-termos, kanon att ha gryta i

      Radera
    5. Jag äter inte varmkorv, klassisk eller ej.

      Radera
    6. Jag är mest ute snöfria tiden, och förutom längre promenader är jag en hel del på flyguppvisning o ännu mera bilracing, från folkrace till STCC och TopFueldragracing.

      Gemensamt är att det tar från tidig morgon till sen kväll, nä inte mina egna skogspromenader då, samt att maten på plats är både dyr o dålig, så en termos krubb med tillbehör som är i tillräcklig mängd för att jag ska kunna släppa tanken är besparande både ekonomi och oro när magen kurrar.
      /JB

      Radera
    7. Sparo, funkar lika bra i vanlig kaffetermos, det kör jag. Vad är skillnaden liksom?
      /JB

      Radera
    8. Det är väl just öppningen som är skillnaden. Soppa borde funka i bägge, korv och majskolvar bättre i mattermos.

      Radera
    9. mattermosen används flitiga här när det vankas utflykter. kokt korv är ju det allra lättaste men även soppa eller min variant på pyttipanna med ris funkar bra (kokt ris, grönsaker och vad korv eller kött som blivit över steks ihop som en pyttipanna).

      Radera
    10. Att mat-termosen är lite bredare i öppningen ser jag ärligt talat som en totalt ointressant detalj i sammanhanget. Soppan, grytan eller korvarna är en baggis att få ut ur en vanlig kaffetermos.

      Man har uppfunnit och fått folk att köpa något för ett problem som ej är verkligt...

      /JB

      Radera
    11. Pyttipanna i en kaffetermos verkar ändå onödigt bökigt.

      Radera
    12. Inga problem.
      /JB

      Radera
    13. Man har med sig en kåsa eller så ändå eller?

      Radera
    14. Behövs ej heller, termosen brukar ha ett lock som funkar som kåsa. Så nej, jag vidhåller att inga speciella termosar behövs för hyggligt finhackad mat.
      /JB

      Radera
  9. Annars kan du hålla utkik efter en mokkabryggare på loppisar och annat, en sån man har vatten i botten och kaffe i en bägare och sen skruvar på en kanna på toppen. Jag har en för 2-3 italienska koppar, det blir en lagom kopp för mig. Den gör bara det kaffet som går åt samt att förbrukningen på kaffepulver är lägre med en sån. Och för dig som har vedeldat vore den ju perfekt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dock inte den här delen av året :-)

      Radera
  10. Har du mycket honung kvar från förra säsongen eller är det nyslungad honung? Hur många burkar får du sålt en dag som denna och hur många timmar är du på marknaden?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är förra årets honung. Har runt 40 kg kvar. Sålde kanske tio burkar honung idag, men detta var mer av en bakluckeloppis, så huvudsyftet var att sälja möbler, porslin och annan skit. Honungsförsäljningen var bara bonus.

      Radera
  11. I Norge hade de "statoilkoppen", och motsvarande för konkurrenterna. Kostade några hundralappar och gav fri påfyllning av kaffe hela året. Toppendeal tyckte jag som var ute och körde mycket. Men vet inte om det finns fortfarande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte just Statoilkoppen då eftersom Statoil blivit Circle-K, men fenomenet finns.

      Radera
  12. Själv dricker jag sällan te och ännu mer sällan kaffe så det där "måste finnas kaffe annars dör jag (eller omgivningen)" finns inte. Däremot så är jag expert på att skruva isär termoslockets alla delar (gummipackning mm) för att kunna diska ur varm choklad ordentligt. Finns inget äckligare än odiskad chokladtermos. det skulle vara om nån har haft kaffe i chokladtermosen och inte diskat ordentligt. Denna någon är den kaffedrickande familjemedlemmen som inte tycker att det spelar någon roll....
    Jo, det finns en sak som är äckligare och det är varm choklad gjord på vatten istället för mjölk!

    Men även om det funnes himmelsgott kaffe som dessutom är gratis när du är ute på marknader så är det ju ändå ett logistikproblem att INTE ha med sig eget. För tänk om det just DÅ när du är iväg nån minut, kommer nån som vill köpa allt du har att sälja!

    Jag var tidigare i månaden på lite förevisningar hos en leverantör. Då fick vi var sin ganska snygg termosmugg när vi var utomhus och fick behålla den. Vissa sådana har en förmåga att läcka vid minsta lutning (tex i en cykelkorg, eller ryggsäck), så det måste kontrolleras. Annars var det en lagom storlek.

    Spargrisen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har klarat kaffefria perioder utan större problem. När jag slutade röka kändes det vettigt att ta en kaffepaus och när en värdelös läkare rekommenderade mig att inte dricka kaffe gjorde jag som hon sa tills jag träffade en riktigt läkare. Så det där med att man dör utan kaffe är nog ganska överdrivet.

      En bra grej med kaffe är att det är väldigt lättdiskat. Man kan inte vänta för länge, men annars funkar hett vatten utan skrubbning utmärkt.

      På marknad snackar man ihop sig med någon intillsittande säljare som får hålla koll på mitt med om jag t ex behöver pudra näsan. Men visst är det smidigt att slippa tänka på det.

      Termosmuggar har jag aldrig fastnat för, jag vill gärna ha större mängd för säkerhets skull.

      Radera
    2. Pimplade kaffe som ett jehu på förra jobbet, lätt 6-8 koppar om dagen. Men nu utan kaffeautomaten och en mikropaus utom räckhåll blir det högst ett par koppar snabbkaffe i månaden, när jag måste upp tidigt och bete mig som en människa utan morgonsurhet och inställningen att all kommunikation innan lunch är att betrakta som en krigsförklaring. :-D
      /JB

      Radera
    3. Jag är inte alls känslig för koffein, kan dricka kaffe det sista jag gör och somna med kaffesmak i munnen.

      Radera
    4. Precis tvärtom, och skillnaden mellan att bli skönt uppiggad och ett darrande nervvrak kan bero på dagsformen. Knepigt, var ej så förr.

      Radera