tisdag 30 maj 2023

”One man's trash...”

Förr trodde jag alltid att maskrosor var en värdelös växt. Min mamma la varje sommar massor av timmar för att plocka och begränsa återkomsten av maskrosor på tomten. Man fick inte ens brygga maskrosvin. Det var förvisso fascinerande att de kan växa genom asfalt, men det har man ju inte heller någon nytta av, och ärligt talat är det ett väldigt långsamt partytrick.

Men så började jag läsa på och upptäckte att maskrosor är mat. Bladen funkar i sallader, rötterna i rotfruktsgratänger, blommorna i sylt, och sedan 1994 är det återigen tillåtet att brygga maskrosvin.

Som biodlare har jag blivit ännu mer maskrosfrälst. För honungsbin är maskros en utmärkt källa till både nektar och pollen. Just nu, innan vildhallonen blommar, är maskrosor den enda riktigt bra maten för bina, vid sidan av äppelblom. På min tomt har jag lyckligtvis bägge.

Strax innan maskrosorna dök upp klippte jag min gräsmatta och nu låter jag bli tills maskrosorna blommat över. Ser jag en överblommad maskros inom räckhåll för mina bin kan jag inte låt bli att sparka ut fröna för att hjälpa till med spridningen. Om min mamma ser detta från himlen kan jag bara säga: Förlåt!

23 kommentarer:

  1. Tror du får säga förlåt till grannarna också. De är nog inte överförtjusta i att få del av din odling :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den närmaste grannen är 300 meter bort med en skog och en sänka mellan, så jag tror inte att de drabbas av mina maskrosor. Då är jag mer rädd att de ska få mina bin, men det har gått bra hittills.

      Radera
  2. Vi (och ett par till i samhället) hade en del maskrosodlingar på villatomten. Efter att grannarna klagat samlade jag (då typ tio år) upp alla maskrosfrön jag kunde få tag i, och smulade sönder det där de flyger med. En mörk natt strösslade jag ut fröna på surgrannarnas tomter, och kunde sedan se nejden bli allt gulare. Det var roligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Elakt, men skojigt (lite beroende på hur deras klagomål lät).

      Radera
  3. Rötterna kan rostas till ett kaffe/te som jag gillar. Påminner om kaffe men lite mer åt kakaohållet.

    Rötterna ska grävas upp, tvättas, skäras i lämplig storlek och rostas. Det är lite jobb men tvivlar att du Sparo köper 75 g för 179 sek ( 2 386 kr/kg) vilket var den översta träffen på Google :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul, det skulle jag gärna testa! Men helt rätt, inte till det priset.

      Radera
    2. Finns massa recept och videor på nätet med sökordet maskroskaffe eller dandelion coffee :)

      Radera
    3. Det blir intressant att prova, jag har länge tänkt att jag skulle vilja testa olika kaffesurrogat, gärna sådana som användes under andra världskriget.

      Radera
  4. Lätt fascinerad över maskrosens alla användningsområden. Jag har ej provat några av dem men ändå, vem hade kunnat ana det när man som liten knodd smakade på den mkt bittra maskrossaften man får när man bryter av dem...
    /JB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Marmelad och sirap har jag testat. Helt okej.

      Radera
  5. Jag hade ingen aning om att maskrosor är sa nyttiga till sa mycket, men trots det avstar jag nog fran att pröva nagot recept. Men jag tycker maskrosor är vackra att se pa och nöjer mig med det.
    /Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Enklast är att låta bina göra mat av dem.

      Radera
  6. Varje riktig biodlare älskar maskrosor. Jag har många vårlökar i trädgård och park. Då kan man inte klippa gräsmattan innan deras blommor och blad vissnat ner. Då är det så vist ordnat att medans bladen håller på att vissna ner så blommar maskrosorna. När maskrosorna börjar att fröa så klipper man gräset.
    Det skall finnas fler än 600 olika arter av maskrosor (släktet Taraxacum). Kolla så att det stämmer!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska samla dem alla!

      Radera
    2. Fast de börjar ju inte fröa samtidigt. Hur som helst kommer jag nog bli tvungen att klippa inom någon vecka, annars måste jag ta fram röjsågen igen och det har jag varken tid eller lust med.

      Radera
  7. Hållet med några andra läsare, även om jag inte använder maskrosorna så är de fina att se på i gräsmattan. Undra om blomman hade varit lite mera uppskattad med ett finare namn. Vi kanske ska försöka re-branda maskrosen och låta den göra comeback med nytt hipt/modernt namn. Lite likt vissa politiska partier eller produkter uppdaterar sig för att sälja bättre?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske duger det norske namnet som är Løvetann

      Radera
    2. Jag föredrar helt klart det norska namnet. Ser att jag t o m sparat mitt foto här uppe som lovetann.jpg.

      Radera
  8. Smörstekta maskrosblommor blir lite som att ha svamp till maten. Nu gillar jag tyvärr inte svamp själv, men för resten av familjen så är det ett vårtecken :)

    SvaraRadera
  9. Ja, även om namnet maskros i sig inte är säljande har helt klart Miljöpartiet dragit dess namn i smutsen ytterligare.

    SvaraRadera
  10. Gillar inte rosor heller av samma anledning. Men det norska namnet lovetann var fint tycker jag.

    SvaraRadera
  11. Løvetann, om man ska vara petig, eller lövetann. Lejontand rakt översatt alltså.

    SvaraRadera