måndag 29 maj 2023

I praktisk handling

När det kommer till miljö finns det två grupper som sticker ut för mig: De som lever som de lär och de som kräver en massa av andra. Den sistnämnda gruppen limmar fast sig på motorvägen för att hindra andra att köra bil, sätter sig på t-banevagnstak för att hindra andra från att åka kollektivt eller häller färg i fontäner för att hindra andra att... Ja, fan vet varför.

Och så finns de som istället för att vifta med pekpinnar försöker inspirera andra. För några år sedan bloggade jag om en kille som duschar i regnvatten, odlar växter för att använda bladen som organiska dasspapper och tillverkar biogas av sin skit.

Nu läste jag om ett gäng bosatta på Rådmansö som anlägger sin egen våtmark. De skämtar i reportaget om att det inte var någon bra idé att limma fast sig i vägbanan eftersom det är grusväg, men självklart hade de inte gjort det ändå. De jobbar konkret istället för att prata och godhetssignalera.


Men färgar de håret?!

Det slår mig att vi alla kan göra likadant. Det är inte bara barn som gör som vi gör och inte som vi säger. Jag skulle aldrig ge ett seriöst spartips utan att testa det själv och varför ska vi lyssna på ”miljöaktivister” som skapar trafikkaos men som inte har gjort ett enda dugg för miljön när vi istället kan lyssna på människor som visar praktiskt vad man kan göra för att påverka på riktigt? Det gäller inte bara miljö utan ekonomi, träning eller vad som helst. Låt oss t ex inspireras av snälla människor istället för människor som bara säger att man ska vara snäll. Skillnaden kan vara milsvid. 

26 kommentarer:

  1. Bra spaning. Politiska partier och organisationer vill lära andra att leva på "rätt sätt", och gödslar fram stormtrupper med kommunikatörer på alla plan så till den milda grad att kärnverksamheten börjar slira.

    Då uppskattar jag desto mer de som agerar utan pekpinnar från andra, i en liten skala. Det inspirerar mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Politiker har ett dilemma där eftersom de alltid vill ha det bättre än det folk de styr över. Dock skulle det gå att ta ner hyckleriet ett hack. De skulle t ex inte behöva leva på skattemedel efter att de avgått eller fått sparken.

      Radera
    2. Håller med anonym ovan om att detta är en mycket bra spaning. Har aldrig förstått varför man ska förstöra för andra istället för att själv vara ett föredöme.
      Och alla dessa proffsdemonstranter som dyker upp på det senaste och trendigaste. Har de inga riktiga jobb själva? Förmodligen inte...

      Radera
    3. Jag fattar verkligen inte heller. Det enda de lyckas med är att få folk att hata miljöaktivister, det borde inte gynna deras sak.

      Radera
  2. Leva som man lär? Då skulle ju miljömupparna behöva avstå en massa. Det går ju inte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men då kanske man borde sluta att lära som man inte lever.

      Radera
    2. Det vore mycket välkommet.

      Radera
  3. Nu är du tämligen generaliserande. Hur de som demonstrerar mot t ex koldioxisutsläpp lever och vad de gör och inte gör vet vi ju faktiskt inte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan vi inte vara ganska säkra på att det inte innefattar riktigt miljöarbete? Annars hade internet varit nedlusat av exempel på det.

      Radera
    2. Skulle vi utgå från vad som står och inte står på Internet skulle vår uppfattning om vår omvärld vara ganska skev.

      Radera
    3. Det kan vi såklart inte alltid göra, men nu pratar vi om en rörelse som har större delen av media på sin sida, journalister som aldrig ställer en kritisk fråga till miljöterr... aktivister och som garanterat inte skulle missa en chans att visa hur "goda" de är.

      Radera
    4. Du menar Gröna Khmerer?

      För övrigt bekräftar den här filmsekvensen precis alla förutfattade meningar jag har om aktivister…
      https://twitter.com/nexta_tv/status/1583082433209315334

      Radera
    5. Mm, så intresserade av miljön var de.

      Radera
  4. Det där med att färga fontäner måste jag nog erkänna att jag gjort själv, som studentbus. Onödigt förvisso men det var sport för examinerande klasser på Teknis att lämna sitt märke vid avslutningen. Var även med och svetsade ihop och gjöt fast ett monument över klassen på skolgården, studentikost men ack så skojigt o spännande vid tidpunkten.
    Fantastiskt hur mycket vatten 50g kaliumpermanganat kan färga blodrött för övrigt.

    Ganska oskyldigt och ej andra till direkt skada, även om vaktmästaren nog var av annan åsikt.

    Miljötalibaner har jag dock inget till övers för.
    /JB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som bus kan jag ändå förstå vitsen. Vi la akvariefisk i vattenbehållaren i skolbespisningen.

      Radera
    2. Har ni tänkt att lite bus också kostar skattebetalarna?

      Radera
    3. Jag tänkte nog inte så mycket på det på högstadiet, nej.

      Radera
  5. Nu förstår inte jag riktigt vad du menar Micke. "Miljöintresse" är ju inte för den goda sakens skull, utan mest bara för att det är en extremt lönsam industri för de involverade. Det sysselsätter väldigt många, även om det inte producerar någoting alls annat än problem för omgivningen och mängder av ökade bidrag. Dessutom får de agera godhetsknarkare officiellt.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske är det så, det verkar ju inte ha så mycket med den faktiska miljön att göra.

      Radera
  6. Kul att du sa att du inte ville bli biodlare i länken från 2019 ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var mycket märkligt formulerat. Bara några månader senare besökte jag en biodling (bloggade om det också) och då hade jag redan läst mycket om det, så visst tusan ville jag det. Kanske menade jag professionellt.

      Radera
  7. Jag tycker nog att jag gör mitt för miljön utan att egentligen vara aktivist. Jag gör det mesta rätt, och har nagonstans mellan 2,5-4 ton CO2 utsläpp, beroende pa vilket test jag gör. Det lär vara 8 ton i genomsnitt enligt google.
    Fast jag blev lite aktivist i höstas när jag fick veta att de ska riva tva vackra hus alldeles jämte mitt samt hugga ner nästan 100-ariga träd, ett helt gäng. De vill bygga en hel massa lägenheter plus ett underjordiskt garage. Annu har inte bygget pabörjats, men det blir svart att vinna mot kapitalet, oavsett vad hemsidan säger i min stad. Jag far väl limma fast mig pa gräsmattan ;).
    /Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samma här. Jag försöker minimera bilkörning och inköp, köper inte utrymmeskrävande halvfabrikat osv. Fast inget av detta gör jag för att minska mitt "fotavtryck" utan för att inte slösa pengar i onödan.

      Att vilja värna om gamla hus och gamla träd är inte miljöaktivism utan sunt förnuft.

      Radera
  8. Kommer att åka på intervju för ett jobb 7 mil bort. Får jag det är det 36400 km per år. Det blir miljövänligt.
    /JB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett bra cykelavstånd ;-)

      Vi får hålla tummarna då.

      Radera