fredag 5 maj 2023

Kyrkodling

För 3,5 år sedan skrev jag att jag gärna hade odlat rabarber på släktens gravar. Läsaren Marcus berättade då att han hade satt jordgubbsplantor på sin brors grav, och nu läser jag fler exempel. I Blekinge odlar man potatis på kyrkogården. Inte på själva gravarna alltså utan flera meter från närmaste grav, men tror ni det gör att de går fria från kritik? Inte en chans! Det känns nämligen inte fräääscht.


Hörru masken, du har tvättat händerna va?

Just den kommentaren kommer från en som inte vill äta döda människor med potatis. Det framgår inte om han varit kannibal länge eller om det är potatisen som gör att han vill äta lik till. Generellt verkar de flesta i inslaget tro att de maskar och organismer som luckrar upp jorden just vid grönsaksodlingar är av en annan sort än de som hjälper till att bryta ner döda människor.

Vad tror de förresten gödsel är tillverkat av? Man hör ibland om barn som tror att all mat tillverkas i fabrik eller som skiljer på komjölk och ”vanlig mjölk” (gjord av havre). Det är beklagligt att barn inte förstår hur mat blir till, men när vuxna är lika okunniga blir jag lite rädd.

Själv har jag som sagt en väldigt avslappad syn på döda kroppar och det förstår jag att inte alla har, men att inte kunna äta mat för att den odlats i närheten av gravplatser låter nästan som en fobi, och med tanke på hur mycket skit folk stoppar i sig utan att blinka tror jag att det finns betydligt mer ofräscha ”livsmedel” att rasa över.

26 kommentarer:

  1. Nu kom jag på den gamla filmen Soylent Green med sistarepliken "Soylent Green is made out of people!”
    Tur att inget blåbärsris eller hallonsnår växer vid gamla djurkadaver i skogen haha. Det vill inte jag ha i min sylt iallafall :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag vill inte heller ha kadaver i sylten, men om rötterna vuxit i kadaver eller bajs rör mig inte i ryggen.

      Radera
  2. Jag tänker att det har att göra med svenskars ovilja att acceptera döden och sättet man hanterar döda pa. Att köpa dyra kistor är kanske ett sätt att s.a.s köpa sig fri för att visa att man brydde sig om den döde, även om man inte gjorde det när hen var i livet.
    I vissa länder ligger ju liket pa lit-de-parade sa att man kan ta avsked där, och i andra begravs kroppen först och en ceremoni halls efterat. Da är det ju mindre viktigt i vilken behallare den döde ligger i eftersom fa ser den.
    Själv ska jag kremeras och stoppas i en papplada. Det är alldeles gratis där jag bor. Sedan ska jag strös ut och bli fiskmat. Ingen jävel ska behöva ha bekymmer för mig när jag gar bort. Och de som vill komma ihag mig gör det nog ända.
    Att odla pa en grav är en utmärkt ide, det är ju inte precis som att den platsen används till nagot vettigt. Dessutom planterar ju folk blommor där, sa varför inte odla nagonting vettigt i stället?
    /Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mig får de gärna lägga i en fjärrvärmeanläggning när tiden är inne.

      Radera
    2. Sa passande, med tanke pa hur kallt du hade det inomhus i vintras ;).
      /Annika

      Radera
    3. "Att odla pa en grav är en utmärkt ide, det är ju inte precis som att den platsen används till nagot vettigt." I beg to differ. Vi människor har både förnuft och känslor, och att inrätta tillvaron utan hänsyn till känslor vore oförnuftigt.

      Radera
    4. Jag tycker inte heller att kommunen ska börja odla PÅ folks gravar. Jag har däremot inget emot om de efterlevande tar det beslutet själva.

      När det gäller en odlingsplats i närheten, vems känslor är då trumf?

      Radera
    5. Det finns såklart alltid intressekonflikter, men det vi behöver för en fredligt samhälle är väl att försöka hitta en win-win-lösning?

      Radera
    6. Det jag menar är det alltid finns någon som motsätter sig ett beslut. Ska vi gå på minsta gemensamma nämnare blir ingenting alls gjort. Om "lik & potatis-killen" i reportaget inte vill äta grönsaker odlade vid kyrkan slipper han, men jag tycker att han och de andra får leva med att det odlas i närheten av deras anhöriga.

      Radera
    7. Ja, när jag lyssnar på motiveringen till varför det odlas (https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/har-odlas-potatis-intill-gravarna-pa-kyrkogarden-i-brakne-hoby), så känns mediapubliceringen mest som ett "clickbait". För mig, och jag tror många andra, verkar syftet med odlingarna mer vara att anknyta till bygdens historia och vad de döda har haft omkring sig under sin tid på jorden.

      Radera
    8. Ja, det som upprör mig är första halvan av den här meningen:

      "Tanken är inte att man ska äta det som odlas här, men det är frivilligt om man vill det."

      Idiotiskt att odla mat som inte är tänkt att ätas.

      Radera
  3. Oj då. Ja, så kan man ju också se det. Jag uppfattar det nog mer som ett levande konstverk, men visst, du har en poäng. Mat är förstås i grunden överlevnad, och alla andra betydelser är "kultur". Jag pratade en gång med en trädgårdsmästare vid en anrik gård som rustats upp till ett besöksmål; de hade en grönsaksträdgård som dels var avsedd för att återskapa hur gården sett ut i sina glansdagar på 1700-talet, dels leverera råvaror till restaurangen som huserar där. Han var ledsen över att människor ibland stal grönsaker därifrån. Jag förstår honom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mat kan vara lite av varje, levande djur t ex. Men ett trädgårdsland på en kyrkogård har jag svårt att se som ett levande konstverk. Och även om man kan se det så tycker jag att konsten blir ännu bättre om den går att konsumera. Som t ex detta gamla exempel från bloggen som slutade med ännu konstigare konsumtion:
      https://nyadagbladet.se/kultur/banan-stalldes-ut-som-konstverk-ats-upp-av-student/

      Radera
    2. Haha, vilken sköning! Här håller jag nog med museibesökaren som åt upp bananen och tejpade tillbaka skalet, att hans handling också kunde tolkas som ett konstverk. Och den ursprungliga konstnären verkade ju chill med det.

      Men den här har jag svårare att förstå: "När Cattelan ställde ut sina fasttejpade bananer mot väggen första gången 2019 såldes två upplagor för 120 000 dollar." Alltså wow, vem köpte, och varför?

      Radera
    3. Alla diskussioner om den typen av konst får mig att tänka på denna gamla sketch om en utställd fiskgratäng som aldrig tycks bli inaktuell:
      https://www.youtube.com/watch?v=A1D2hkzgVc0

      Radera
    4. Haha, underbart! Har aldrig sett sketchen förut, men tycker Galenskaparna är geniala. Tack!

      Radera
    5. De har en låg lägstanivå, men ibland är de spot on.

      Radera
  4. Jag har nog aldrig tänkt i dessa banor förut och ju mera jag funderar önskar jag att jag aldrig börjat. Förnuft o känsla går 15 ronder mot varandra här. :-)
    /JB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker sånt här är intressant. Hur man reagerar och hur man "ska" reagera. Rätt nyligen hörde jag om någon som hade haft bråttom att tömma ett sjukrum efter sin anhörigas bortgång för att slippa betala för rummet, och den som berättade det kände viss avsky. Exakt det har jag gjort.

      Min pappa dog natten till den 31 januari (för ett par decennier sedan). Vi fick veta att vi skulle slippa uppsägningstid om vi städade ur rummet före månadsskiftet, så efter att ha skjutsat hem mamma tömde, dammsög och svabbade jag golv medan min far låg död i sängen mitt i rummet. Jag såg ingen anledning att vänta och jag vet att han inte hade haft något emot det.

      Jag kan ana vad gubben i reportaget här uppe som säger att "man ska ha respekt för de döda" genom att inte odla potatis i närheten av dem hade tyckt om min städdag, men det rör mig inte i ryggen.

      Radera
    2. Detta är precis där det skär sig och blir kognitiv dissonans för mig, pga att jag står på två olika ben som väldigt ofta, men ej jämt, lirar ihop.

      Jag har en mycket logisk och pragmatisk sida, som dock ständigt tar intryck från det andra benet, som går på känslor och tankar om vad liv och samhälle kunde vara. Även detta ben smittas i sin tur av logiska biten.

      Finns ju givetvis mera än så i soppan men i grova drag ganska rätt, tror jag.
      /JB

      Radera
    3. Jag hoppas och tror att vi alla balanserar mellan logik och känslor. Jag är inte heller en maskin :-)

      Radera
  5. Det bästa är nog att aldrig säga eller göra någonting alls i dagens samhälle? Det finns alltid någon jäkel som kan bli kränkt. Antingen av det du säger och gör, eller av raka motsatsen :)
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inget nytt. "Skriver man om synålar är det alltid nån enögd jävel som känner sig kränkt." - Fritiof Nilsson Piraten (som dog för över 50 år sedan)

      Radera
  6. Vi städade också ur rummet samma dag pappa dog.Han låg dock inte kvar i rummet.Varför vänta?

    SvaraRadera