tisdag 9 maj 2023

Anders Lindberg, Sveriges Streisand

Barbara Streisand lär ha varit sångerska innan hon gick in för att på heltid vara gnällande kändis. För mig är hon mest känd för Streisand-effekten. 2003 stämde hon en fotograf på femtio miljoner dollar för att denne tagit en bild på hennes hus. Resultatet blev att istället för att hindra folk att se bilder på hennes palats fick bilden mer uppmärksamhet än fotografen hade vågat drömma om. Rättsprocessen förlorade hon också.

Streisands kåk

Vad lär vi oss av detta. Streisand har vad det verkar inte lärt sig någonting, men vi andra ser kanske ett exempel på ”att tiga är guld”. Nu är ju detta tjugo år sedan och en del tycks ha glömt det. Aftonbladets ledarskribent Anders Lindberg t ex, men vi tar det från början.

Alternativmediekanalen Swebbtv lanserade ett eget rödvin, Swebbtv Montepulciano D’Abruzzo Organic, och fick det distribuerat genom Systembolaget. Detta fick tidskriften Expo att skriva en artikel där de kräver att Systembolaget inköpschef av politiska skäl tar bort det från sortimentet. Inköpschefen svarar att de inte tänker göra det eftersom leverantören följt reglerna.

Vi tar inte ställning till deras verksamhet, utan ser bara på om den produkt de säljer är legal eller inte.

Expo rasar över Systembolagets hållning och får stora delar av etablerad vänstermedia med sig. ”Verkligheten överträffar dikten” skriver Anders Lindberg till sina 75900 följare på Twitter.

Detta kickade i sin tur igång de politiska motståndarna. Chang Frick på Nyheteridag kör vinprovning och kallar produkten för ”ett helt okej rödtjut”. Tankesmedjan Timbro passar på att ge en känga till alkoholmonopolet: ”Upprörd? Hade vi inte bara haft Ett Systembolag, hade du kunnat bojkotta det.

Streisand-effekten! Utan Expos och Aftonbladets indirekta reklam hade många, mig själv inkluderat, missat det här vinet. Utan att veta gissar jag att det största försäljningshindret är just att få folk att överhuvudtaget känna till det.

Själv kommer jag inte att köpa oavsett. 298 kr för en treliterslåda gör Montepulciano D'Abruzzo Organic till ett av Systembolagets dyraste rödviner. Det är ekologiskt, vilket antagligen motiverar ett högre pris, men även om man bara tittar på ekologiska rödviner är det fortfarande ett av de allra dyraste.

Jag är för snål för att köpa det bara för att reta Anders Lindberg och jag har dessutom inte köpt vin på flera år. Min poäng är dock att Expo och Lindberg antagligen ökat försäljningen, tvärtemot deras vilja. Säljer det riktigt bra kan det hamna i Systembolagets ordinarie sortiment, lokalt eller nationellt. I så fall hoppas jag att Anders Lindberg får en egen box som tack för hjälpen.

39 kommentarer:

  1. Fundering: kanske att man som Expo och Anders Lindberg är betingade att helt automatiskt gå igång ordentligt på allt som inte är godkänt i vänstermanualen? Att det på något sätt står i deras arbetsbeskrivning? I min värld är det mer ett exempel på jaha-effekten, och jag bläddrar vidare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Definitivt Expo. Vad jag förstår bildades de för att ta strid med politiska motståndare, för enkelhets skull definierade som rasister. Anders Lindberg företräder en nyhetstidning (Sveriges största?) så av honom förväntar jag mig mer. Men jag tror att de bägge missat i detta fall är att fundera över vilka reaktioner deras utspel ska ge. De blev nog helt enkelt så arga för att Swebbtv (som om de kommit till innan internet antagligen varit hänvisade till flygblad för att få ut sitt budskap) nu har ett eget vin distribuerat av staten, att de glömde att tänka innan de började skrika efter censur. Och det resulterade i att gemene man istället för "jaha" eller "vadå" tänkte "Jaha!! Det där får man titta närmare på.".

      Radera
  2. Är det verkligen bland de dyraste? Strax under 99.33 kr litern motsvarar en vanlig flaska (75 cl) för 74:50 kr. Skulle snarare säga att det är relativt billig. Kanske dyrt för att vara box?

    Sen är det fullständigt absurt att folk protesterar mot att ett statligt monopol uppför sig politiskt neutralt. SVT borde se och lära.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag jämförde inte med flaska utan sorterade helt enkelt Systembolagets treliters bag-in-box efter pris. Jag minns inte exakt nu, men tror att minst 80 procent var billigare.

      De tänker nog att vissa principer och åsikter står över neutraliteten. Lite på samma sätt som många uttrycker att "det är klart att vi ska ha yttrandefrihet, men ..." med undantag för allt de tycker är fel. Eller ibland ännu värre, med undantag för allt som upprör någon.

      Radera
  3. Fjanten Lindberg är verkligen en av sossarna anställd propagandaminister. Han är alltid negativ till allt som kan kopplas till politiska motståndare. Likadant försvarar han allt som sossarna hittar på. Han hade förmodligen tyckt att samma vin hade varit en utmärkt produkt om sossarna stått bakom utgivningen. Likväl som han försvarar sossarnas A-lotteri.
    Som opolitisk häpnar man över hur folk uppför sig och bygger sin åsikt/agenda på partipolitik jämt och ständigt. Bryr mig varken om Swebbtv eller vinet f.ö. Och skräptidningen Aftonbladet ska vi bara inte tala om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och aldrig sen att byta åsikter efter partiet. När Hultqvist sa att han aldrig skulle försöka få Sverige med i Nato var Lindberg lika tvärsäker. När Hultqvist två veckor senare ansökte om svenskt Natomedlemskap var det lika självklart för Lindberg att vara helhjärtat för.

      Jag är som du i det fallet. Jag har både sett Swebbtv och läst Aftonbladet. Bägge får in en poäng ibland, men inte tillräckligt ofta för att jag ska följa dem. Det blir mest att jag går dit när någon länkar och jag tycker att det verkar intressant.

      Radera
  4. Det här öppnar samtidigt möjligheten för (S) att lansera lådvinet "Magda" för att på så sätt få uppmärksamhet från tänkbara väljare. Kanske en Expo-box, eller Lindberg-låda? Fyllan värmer vilsna väljare bäst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De har naturligtvis samma möjligheter, men det är inte nog. De vill ha möjligheter själva, men inte att politiska motståndare också ska ha dem.

      Radera
    2. https://www.youtube.com/watch?v=UqlJhVpPj_o

      Radera
    3. Den kopplingen gick över huvudet på mig. Det enda jag vet är att jag skulle vara tvungen att drinka minst tre liter vin för att stå ut med Så ska det låta.

      Radera
    4. Fyllan värmer bäst - i original Nationalteatern. Det var jag som skickade länken, gick fort sa glömde skriva under.
      /Annika

      Radera
    5. Jag såg klippet och känner till originalet, men jag förstår fortfarande inte kopplingen till detta.

      Radera
    6. Det var en association jag gjorde till Anonyms kommentar 13:20, sista raden.
      /Annika

      Radera
    7. Ah, såklart! Det borde jag ha räknat ut.

      Radera
  5. SVT, som ju både är saklig och opartisk, såväl oberoende som självständiga, har 2019 framfört att swebbtv är "vit makt miljö". Expo anser även så.
    Så det blir intressant att smaka på ett "vit makt"-vin. Undrar om leverantören/odlaren känner till att även de, och alltså även själva vinrankorna är vit makt? Ja, nu måste ju även jorden de växer i även den vara vit makt-jord.
    Och man måste ju lita på SVT, hur skulle det annars se ut?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då borde de väl ha satsat på att sälja ett vitt vin ;-)

      Jag vet inte vad som, rent objektivt, kan anses som "vit makt", men tycker inte heller att det spelar någon roll. Ett statligt bolag kan inte ha en uppsättning regler för en grupp och en annan för andra, förutsatt att alla bor i Sverige. I slutändan bör det vara kunden som får avgöra om den vill ha det.

      Radera
    2. Ett annat exempel är den sk videovåldsdebatten som svt höll i taktpinnen i, om nu någon längre kommer ihåg det.
      SVT syftade till att smutskasta hela videobranschen, med målet att konkurrerande rörlig bild skulle krossas, under förtecknet att video=våld=ungdomar börjar knarka eller iallafall ha ihjäl människor på samma sätt som i filmerna.

      Det enda det ledde till var som bekant att försäljningen av videoapparater exploderade och alla slags videofilmer var konstant uthyrda.
      Men staten la på en extra skatt på 30-40% på videomaskinerna och beskattade såklart videobanden så högt att de kostade dubbelt så mycket som innan.

      Så en separat vitmakt-vin-skatt kanske kan införas. Vad sägs om att swebbtv-bag-in-box kostar 895:- istället för 298:- och de extra pengarna fördelas jämnt mellan Expo och Socialdemokraterna?
      Jamenar det är inte mer än rättvist nu när regeringen avskaffar demokratin iom indragning av Socialdemokraternas lotteriverksamhet. Nån jävla ordning får det iallafall vara ;-)

      Radera
    3. Om den skatten införs är jag i alla fall säker på att Magdalena Andersson skulle motivera det som rätt och rimligt.

      Radera
  6. Har du blivit konsumentupplysningsman, Sparo? Det här var helt utanför min kännedom, eftersom jag bojkottar. Jag dricker inte ens vin, men nu fick jag verkligen lust att köpa in varsin låda till hela släkten. För den goda sakens skull.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan gott upplysa om konsumtion, men inte i detta fall eftersom jag inte druckit vinet. Däremot tycker jag att fenomenet nyttig idiot åskådliggjordes fint här.

      Radera
    2. Vad ska vi göra med dagens i stort kriminella vänsterpolitiker? De som anser att allt annat än deras egen makt är odemokratiskt. Hur ska denna situation som uppstått i Sverige ens saneras frpn all skit? Innan det är för sent.

      Radera
    3. Vilken sidas politiker som är mest kriminella har jag ingen aning om, men att låtsas som att det är ett problem för demokratin att man inte får sälja lotter till fattigpensionärer eller att partiledare för andra partier åker på semester tror jag kommer att bita dem i foten när de minst anar det.

      Radera
    4. På tal om det där, Hur var det med överenskommelsen de rödgröna gjorde med Preem? Kan det vara i enlighet med god etik och lagen? Skriv ett inlägg om det, värt att kommentera hur det går till i deras värld.

      Radera
    5. Jag ska klura på det, men jag är dåligt insatt och undrar om jag har något att tillföra på området.

      Radera
  7. Jag tycker att det är viktigt att journalister är konsekvensneutrala.
    https://sv.wikipedia.org/wiki/Konsekvensneutralitet

    Men Anders Lindberg är inte journalist. Han är är en svensk socialdemokratisk ledarskribent och tidigare kommunpolitiker.

    Frågan är om Anders Lindberg twittrade om vinet för att marknadsföra sig själv som värdegrundsprofitör eller för att motarbeta Swebbtv? Det förstnämnda lyckades han ju med.
    https://www.gp.se/ledare/v%C3%A4rdegrundsprofit%C3%B6rerna-lever-gott-i-dagens-sverige-och-du-betalar-1.20764211

    Tom-Hjördis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har aldrig sett/hört/läst en neutral journalist, på någon sida. Har du?

      Radera
    2. Det beror på vad man menar med "en neutral journalist". Att journalister är selektiva i valet av område som de granskar är inte konstigt och innebär inte per definition frånvaro av konsekvensneutralitet. Men enligt den här 10 år gamla studien var bara 2 % av journalisterna helt konsekvensneutrala.

      "Göteborgsforskarna har också frågat om journalister bör ta hänsyn vid utformningen av en nyhet (inklusive att hålla inne med viss information) i åtta olika scenarier. Till exempel om en narkotikautredning omintetgörs av en publicering eller om antidemokratiska stämningar underblåses.

      Resultatet visar att bara två procent av journalisterna är helt konsekvensneutrala, och alltså svarat att hänsyn absolut inte ska tas i de åtta olika exemplen."
      https://www.journalisten.se/nyheter/fa-journalister-ar-konsekvensneutrala

      Den nya spionlagen kan göra det extra svårt för journalisterna att vara helt konsekvensneutrala i vissa ämnen.
      https://sverigesradio.se/artikel/oro-bland-journalister-ny-spionlag-kan-stoppa-avslojanden

      Tom-Hjördis

      Radera
    3. Jag tror att alla journalister har egna åsikter och att det är omöjligt att inte låta det färga journalistiken. Som mediekonsumenter gör vi därför klokt i att inhämta information från olika sidor, tidningar, bloggar, poddar etc - höger, vänster och rakt fram.

      Radera
  8. "Verkligheten överträffar dikten" tycker jag personligen Anders Lindberg är ett levande exempel på, han bevisar denna min tes för mer eller mindre varje gång han dumpar en krönika.
    Alltid helt utan någon humor eller stilistisk knorr. Man tappar lite gnista varje gång man läst honom och tappar tron över sunt "bondförnuft". Egentligen är det en bedrift att lyckas stå ut som enastående mjällframkallande i det usla menageri till krönikörer Aftonbladet håller sig med.
    Det är enbart Jonatan Unge jag läser med behållning, även när han går rakt mot mina åsikter.

    Diametrala motsatsen för min del är Johan Hakelius.
    Han kan skriva en krönika om "Ode Till En Liten Grön Klet Som Jag Hittade I Armhålan En Midsommaraftons Morgon", jag vet innan jag börjar läsa att jag är en lite mera upplyft glad och en smula klokare människa när jag är klar, medhåll med hans tankar eller ej.
    /JB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, han tycks verkligen helt befriad från humor. Undrar vad han skrattar åt. Tanter som halkar på isfläckar?

      Radera
  9. Det skulle inte förvåna mig om Rasmus Paludans koranenbränningar lett till en viss Streisandeffekt vad gäller läsning av Koranen.

    Tom-Hjördis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tom-Hjördis, som av en händelse satt jag under två fria timmar under dagens nämndemannauppdrag i tingsrätten på ren åskådarplats under rättegång nr. frågetecken mot en handfull av de 100+ individer som identifierats som stenkastande, våldsverkande och/eller egendomsbrännande individer och fick se 2h oavbrutna kurerade filmupptagningar i syfte att bevisa ageranden av åtalade personer via drönare, polisens kroppskameror, polisen översiktsfilmare samt allmänhetens mobilvideos.
      Gjorde mig riktigt illamående.
      Så mycket värre än vad vår opartiska stadsmedia levererat.
      I mitt tycke.
      /JB

      Radera
    2. @JB

      Jag är mest förvånad över att Polisen inte var förberedd på kravallerna. Det kanske är sant som Paludan sa, att svenskarna inte förväntade sig kravaller eftersom svenskarna är dumma i huvudet.
      https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/paludan-vill-lamna-sverige-svenska-folket-fattar-inte

      Notera hur SVT får det till att det är Paludans valturné som kostat 84 miljoner kronor. Det är förstås inte sant. Det är de som startat kravallerna som kostat samhället 84 miljoner kronor.

      Tom-Hjördis

      Radera
    3. Tom-Hjördis, det var en del av det jobbigaste för mig att höra och förstå av dessa filmer som ej nått ut genom den media vi skattebetalare betalar över 9 milliarder för per år.
      Hur oförberedda poliserna var och hur stora stödtrupper från region Sthlm och region jag antar är Jönköping fick blixtinryckas.
      Paniken i deras röster hur sake o ting började barka. Tron på en polisklädsel som sköld mot en mobb om 6-800 skanderande "Allahu Akbar" och hetsande varann föll otäckt fort.

      Mina tankar är med de 120+ poliser som rapporterade skador efteråt. Tre frakturer, åtta hjärnskakningar, en bild på kravallhjälm med spräckt visir fullsmetad (!) med blod är det jag ej glömmer.

      Samt mobben som jublade när en konstapel sänktes av en gatsten i skallen.
      /JB

      Radera
    4. Jag tror inte att fler svenskar läst koranen nu än tidigare.

      Radera
  10. Det är alltid en stark köpsignal när Anders Lindberg eller Expo hetsar upp sig över något. Får bli en box till helgen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du låter alltså Anders Lindberg bestämma vad du ska handla ;-)?

      Radera