torsdag 27 april 2023

Vände en Volvo V70

En kompis skulle sälja sin Volvo V70 Diesel från 2005. Han hade köpt den för 15000 kr för två år sedan, men tänkte sälja den för 10000 kr eftersom han ”ju åkt med den”. Så vad spelar det för roll? En begagnad bil (eller vad som helst faktiskt) är värd precis så mycket som någon vill betala för den.

Men det slutade inte där. Efter ett tag var han beredd att skrota den för att slippa sälja den, så jag köpte den för 5000 kr. I Norge får man 3000 kr för att skrota en bil, så jag köpte den med den uttalade målsättningen att tjäna pengar på min kompis lättja och han var helt okej med det. Tilläggas bör att jag först och utan framgång försökte övertala honom om att göra det själv.


Då har man en sån här då...

Så då satt jag med en Volvo V70 med några för- och nackdelar. En fjäder var av och behövde bytas, något lyse som inte funkade, bilen läckte lite diesel, olja och spolarvätska. Besiktningen var nästan utgången, så den kostnaden måste jag ta, med risk för fler fel.

På plussidan är det en fantastisk pendlarbil, är väldigt bekväm och den går på halvlitern. Dock inget jag vill ha själv. Förutom att den är så ny att det när som helst kan dyka upp fel som blir för dyra att laga kostar den för mycket i skatt och försäkring.

Jag började med att besikta bilen för att förvissa mig om att det inte var fler fel för då hade jag kanske fått skrota bilen och sett det som läropengar. Det var ett stabilisatorstag som behövde bytas och lite rost. Värt att fixa.

Så jag började beta av fel för fel. Spolarvätskebehållaren läckte i slangen/kopplingen ut till lysena. Den spolningen funkade ändå inte, och behövs inte heller, så jag tog bort slangen och pluggade den istället. Det här borde ha tagit en kvart, men eftersom allt på en ny bil (ja, för mig är en 18 år gammal bil ny) är krångligt var man tvungen att demontera hela fronten för att få ut spolarbehållaren.

Fjädern var ”bara” att köpa och byta. Den köpte jag begagnad för 400. Rosten lagades och behövde bättringsmålas lite under dörrarna. Så passade jag på att slipa och lacka om fälgarna för de såg för dåliga ut. Ska det göras seriöst får man lämna iväg dem på lackering, men så mycket tänkte jag inte lägga på det. Jag gjorde en provisorisk lackbox i garaget och blåste på dem med färgspruta. Färgen kostade 500 kr och för den slanten blev resultatet över förväntan.



Något annat som är billigt och som jag förvånas över att folk inte lägger mer tid på är rengöringen. Det kostar bara tid, och inte särskilt mycket av den varan heller, att tvätta bilen noggrant på utsidan, dammsuga och dammtorka invändigt och putsa alla fönster på bägge sidor. Snabbt och enkelt, men det ger bilen en helt annan känsla.

Avslutningsvis många bilder och en utförlig beskrivning av bilen i annonsen. ”Det ser de när de kommer” funkar inte om en för otydlig annons gör att de inte ens åker och tittar på objektet. Och visa felen också, för när de ser dem blir de bara förbannade om de inte framgick av annonsen.

Summa summarum: Bilen kostade 5000 kr, besiktningen 1500 kr, delar och färg 1664 kr och säljannons på 160 kr gör en total kostnad på 8324 kr. Efter sedvanligt prut såldes bilen för 24000 kr, vilket ger en vinst på 15676 kr.

Bra pengar för nedlagt jobb, men längs vägen lärde jag mig ändå att inte göra om det. Det kändes som att precis allt gick på räls nu, från antalet fel besiktningen hittade till kostnaden för delarna och försäljningsprocessen. Det var trots allt mycket jobb och nästa gång kanske det går jämnt upp eller ännu sämre. Man ska aldrig säga aldrig, men det känns som för stor risk.

22 kommentarer:

  1. Ska man ägna sig åt "flippande", oavsett vara, så gäller det i min erfarenhet att hålla på en del för att få koll på vad olika modeller betingar för värde, vart de ska köpas resp. säljas etc. Om du satte det i system kanske det skulle kunna bli en ok risk/reward och ett fritt jobb, men jobb är det ju likafullt.
    Alternativet är väl att vara väl inläst på prisnivåerna i ett intresseområde och bevaka, köpa prylar och sen sälja vidare utan jobb.
    Jag står själv med ett par aktiva högtalare vilka väntar på elektronik reparation och försäljning (köpta i spekulation medveten om skicket), men som förmodligen blir dyrare än vad jag hade hoppats..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kollade annonser innan jag köpte och under tiden jag ägde den så att jag skulle veta ungefär vad den skulle ge, men av allt man kan flippa tror jag bilar är bland det farligaste. Ett enda felmeddelande och denna bil hade varit nere i skrotvärdet igen.

      Högtalare låter som en bättre produkt för ändamålet. Lycka till med det!

      Radera
  2. Har för för mig att du skrivit att du inte kan meka med bilar, men jag nog misstagit mig för det där var riktigt bra gjort.

    Så en liten ekonomifråga: blir det skatt på vinsten? Vi vanliga löneslavar hade sluppit förstås, men du som är egenföretagare?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan verkligen inte meka, men med lite hjälp och mycket tålamod kan jag göra lite grundläggande.

      Nej, även företagare måste få ha en fritid och det här var verkligen ingen jobbgrej. Köper och säljer man tio bilar om året eller mer kanske frågeställningen kan komma upp.

      Radera
    2. Ja, jag tycker inte du heller ska skatta för det. Särskilt inte som skatteverket aldrig hade delat på en eventuell förlust. Men funderar ändå på hur reglerna är för någon som jobbar med lite av varje. Har man hobbynivå på ett flertal olika saker kan det rejäl omsättning totalt sett...

      Radera
    3. Det är nog bedömningar från fall till fall. Jag har fått känslan att den norska skattemyndighet som skulle kunna vilja ha del av kakan i detta fall är lite mindre hårda i sina bedömningar än den svenska.

      Hur som helst, just i detta fall ser jag det som otänkbart. Att köpa en bil, laga till den och sedan komma fram till att man inte vill ha den själv utan väljer att sälja den vidare borde aldrig kunna bli näringsverksamhet. Jag vet inte hur många bilar man ska göra likadant med innan man kan tänka tanken, men åtminstone fler än en.

      Radera
  3. Vill inte lägga sordin på stämningen. Men den där bilen kommer säkert rulla i minst 30 år till. Med Norges lägsta milkostnad. Tror det var köparen som gjorde en riktigt bra affär.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hoppas jag! Men för mig var den alldeles för dyr att äga och jämfört med andra V70:or i samma skick och ålder tycker jag att jag fick vad jag skulle.

      Radera
  4. Helt rätt. Dessutom skattefria kroner. De är ju de bästa pengarna 👍

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det blir åtminstone mycket lättare att räkna hem affärer där man får hela vinsten jämfört med dem där staten ska ha en tredjedel eller mer. OM det blir vinst alltså, eventuella förluster får man ofta inte chans att dela med någon :-(

      Radera
  5. Om det inte var din kompis som sålde den hade nog risken för oväntade fel ökat 3000%

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter mycket, men visst var det en klar fördel att jag visste att gamla ägaren hade tagit hand om bilen och inte haft några stora problem under de två år han ägt den.

      Radera
  6. Det där tycker jag du ändå gjorde väldigt bra Sparo !! En stor eloge till dig för din företagsamhet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Själv är jag mest lättad. Det var inte förrän i skarpt läge jag insåg hur dåligt den här affären hade kunnat sluta.

      Radera
  7. Skönt att du räddade den o samtidigt gjorde en finfin hacka! Skrota en Volvo -05 för ett par mindre fel... 0_0
    Hållit mig från Volvo hela livet pga dumma fördomar, men nu har jag en -05 själv, fast S60 T2.5 kompischippad till 270 hk och sparar även en deciliter/mil genom det.
    Lätt den bästa bil jag ägt. Usel vändradie och den kunde vara ännu snålare map förbrukning o ägandekostnader, men sedan är det banne mig slut med nackdelar. Kanonkärra. Rullar med den många år till om gud vill och byxorna håller.
    /JB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nya bilar (och för mig är denna ny) hamnar ju lätt i läget att de inte lönar sig att fixa. Nu hade den bara gått 5000 mil sedan förra kamremsbytet, men förståsigpåare sa att när det är dags nästa gång kommer det inte att löna sig, det är för mycket jobb.

      Jag har alltid tyckt att Volvo haft bra vändradie, i alla fall 140, 240 och 740. Men kanske har de blivit sämre efter det. Den här bilen hann jag inte köra tillräckligt för att bedöma det. Det som däremot störde mig var att den sluttande motorhuven gjorde det svårt att se var bilen slutar. Hade inte velat fickparkera med den.

      Radera
    2. 140, 240 o 740 är väl samtliga bakhjulsdrivna om jag inte är ute på velociped? S60 är framhjulsdriven på gott o ont och är rätt fullmosad i framvagnen med i mitt tycke usel möjlighet till stora hjulvinklar. Men det är en skitsak när man väl vant sig med att man rattar en oljetanker när det ska svängas tvärt. Allmän prestanda o komfort är världsklass och någon gång i framtiden när jag måste blir det Volvo nr. 2 för mig. Då antagligen snålaste dieselmodellen av det jag finner aktuellt.
      /JB

      Radera
    3. Stämmer bra och det kan mycket väl vara drivningen som är skillnaden i detta fall. Eller bara att Volvo bestämt sig för att bli sämre ;-)

      Radera
  8. Inte dåligt, du har inte berättat du var så duktig på att meka, och har kompressor med färgspruta samt kunskap att använda den! Jag håller på en del med att meka med våra egna bilar och är för snål för att köpa kompressor så jag håller kvar med sprayburkar. Kan dock lackera med spruta men snålheten bedrar visheten, hade 100 gånger hellre lackat om en reparerad framskärm med spruta än burk. Att byta fjädrar är ganska komplicerat tycker jag, spindelleder, styrstag och annat, nemas problemas.

    Hade behållit den där v70n över den gamla 245-an alla dagar. Går inte att jämföra bilar. Dock, kan man återställa den gamla 245-an till nyskick kan du nog begära vad som helst för den, som veteranbil.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har t o m två kompressorer, men kunskaper är jag inte säker på att jag har. Jag tittade på några Youtubevideos om hur man lackerar med färgspruta och tyckte inte att det var så svårt. Men man ska inte bortse från möjligheten att jag hade tur. Däremot märkte jag att jag borde ha lagt mer energi på underarbetet, men det anade jag nästan.

      Svårt att jämföra bilar, men kostnaderna går att jämföra. 245:an kostar 1400 kr per år i skatt och motsvarande trafikförsäkring, V70:an hade kostat mig 7000 kr eller ännu mer.

      Nyskick är inte aktuellt. Tycker tvärtom att det är skönt att ha en bil som inte är för fin.

      Radera
  9. Det är ju toppen detta. Med dina vanor har du nu betalt allt käk för mer än 1 år?
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera