torsdag 13 april 2023

Vårens första byggprojekt

Mellan vedboden och ladan stod ett utedass när jag köpte fastigheten. Jag har faktiskt bott med utedass en gång tidigare, men eftersom jag har innetoa nu känns det onödigt. Jag brukar hinna in när nöden tränger på.

Jag såg istället potential för en carport. Jag hade lite grus över och när jag ändå skulle få en grävare på besök i somras slog jag ikull dasset för att kunna jämna till marken.

Så småningom blir det tak här, det kräver inte ens bygglov, men mer akut är att rivningen gjorde ett hål i väggen till vedboden.

Jag köpte virke till detta i höstas. Tiden eller orken räckte inte då, men nu var det dags. Första steget blev att riva lite mer.

Sedan skarvade jag det undre brädlagret. När jag får tak över carporten hamnar detta mitt under taket, så jag tyckte inte att ett par skarvar skulle göra något.

Så återstod det bara att sätta dit de nya brädorna.

Jag kunde ha målat väggen också, men i sommar ska vedboden få nytt tak och efter det målar jag om hela huset, så jag lever med de grisrosa inslagen till dess. Nu fick det istället bli en snabb och nästan gratis start på byggåret 2023. Eftersom jag målade brädorna jag satte upp blev det ett tvådagarsprojekt, men den effektiva tiden var bara 2-3 timmar. Det är förresten ungefär så lång tid jag tycker att ett bygg- eller måleriprojekt är uthärdligt utan att se ett slutresultat.

28 kommentarer:

  1. Hur kommer det sig att du slipper bygglov? I Sverige har man lite friare tyglar när fastigheten klassats som lantbruk. Är det samma i Norge?

    SvaraRadera
    Svar
    1. I just det här konkreta fallet har jag frågat kommunen när jag ändå var där och pratade om bygglov och byggregler, så jag vet inte. I Sverige verkar det ju just vara taket som avgör. Du får bygga väldigt mycket utan bygglov så länge du inte sätter tak, medan ett sketet tak över en uteplats bedöms hårdare. Kanske är det annorlunda här, jag vet inte.

      Ja, lite friare på ett "gårdsbruk", men framförallt stor skillnad på att bygga i ett samhälle och att göra det utanför planlagt område. Som i Sverige.

      Radera
  2. Gillar färgerna skarpt! Jag skulle försöka behålla dem, för att visa litet av husets historia.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rosarandig vedbod? Nej, då är jag hellre historielös :-)

      Radera
  3. Snyggt jobbat. Carport är en våt dröm men fru IGMR tycker det förfular. Större garage som faktiskt går att använda till en bil är en ännu våtare dröm.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har plats till bilar i ladan, men tänker att det vore smidigt att ha en plats under tak till en bil eller släpvagn som visserligen är utomhus, men där det inte regnar. Och framförallt, som är lätt att backa in i.

      Radera
  4. Kul !! Roligt när byggsäsongen börjar. Fast jag har nog lite större tålamod med tiden för färdigställande :) Här är fortfarande allt dolt under 50cm snö, så ytterligare 1 månad innan det går att börja grovplanera och kanske gräva för lite markstenar som stödpositioner. Förlängning av trädäck för en tältpaviljong är mitt kommande första projekt. Carport...fast för bokläsande och sudokulösande kvinnor..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blir tvungen att ha mer tålamod med en del projekt, men skönt med lite sådana här lätta grejer där man ser resultatet direkt.

      Sudokulösande kvinnfolk kan väl hålla sig inomhus ;-)

      Radera
    2. Det gör vi sa gärna, sa kan manfolket fa hallas utomhus där de stör minst ;).
      /Annika

      Radera
    3. Jag är inte mycket för sudoku, men i det valet kör jag också hellre det.

      Radera
  5. Alltid kul att läsa om dina byggprojekt! Eller, projekt i allmänhet är kul att du delar med dig av :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du tycker det! Att döma av trafik och kommentarsflöde är det inte alla som delar det intresset, men jag bygger inte mer än att jag tänker att det får ni stå ut med. De dagar jag gör sånt här hinner jag inte skriva en blogg om något allmängiltigt, så då får det bli lite navelskåderi.

      Radera
  6. Jag gillar dina projektrapporter skarpt jag med, bara det att jag sällan har så mycket att kommentera kring det utom något hejarop, vilket känns lite som jag bara skulle smutsa ner kommentatorsfältet.

    I detta fall kan jag iaf säga några saker efter att ha levt med utedass i sommarstugor både som barn och vuxen.
    Behöver man ej ha skall man ej ha. Minns fortfarande lukten och synen av några kilon spyflugelarver/maggots som levde high life i det övre skiktet. Sanitär olägenhet. Får du knas på Wc'n så är det fräschare att gå ut o huka sig i skogen tills problemet är löst.

    Sedan måste jag gratulera till den fantastiska turen till placeringen av de båda kåkarna, helt optimalt för att få till en bra carport med minimal ansträngning.

    Slutligen konstaterar jag att jag funkar tvärtom, mina projekt måste få ta tid (samt för i h-e, ett i taget) annars blir det ej bra eller jag kanske tom lägger ner. :-)
    /JB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det förstår jag så väl, det är svårt att skapa en diskussion kring byggprojekt, särskilt om de är så grundläggande som att spika igen en vägg.

      Ja, jag kan inte ha en hel byggnad för att jag eventuellt kan behöva den några dagar per decennium, det känns bara dumt.

      Mina projekt tar nog också ofta en bra stund, men det är kul med dessa som inte gör det.

      Radera
    2. Håller med JB, intressanta och bra inlägg men skapar kanske inte så mkt diskussion mer än glada tillrop. Men i dagens inlägg verkar ju den grisrosa färgen ha potential till folkstorm! (Och för att bidra till raseriet så tillhör jag lägret som tycker den är förfärlig, näst intill kränkande!) ;-D

      Radera
    3. Den ÄR förfärlig, och det värsta är att röd slamfärg antagligen inte helt täcker den, så även om jag målar flera gånger finns det en risk att den rosa färgen lyser igenom. Men när detta hamnar under tak tror jag att det duger.

      Radera
    4. Eller sa väljer du att mala hela huset grisrosa, fast om jag förstar saken rätt skulle du hellre skära upp handlederna med en slö rakkniv. Har jag rätt eller har jag rätt?
      /Annika

      Radera
    5. Det kan gott stämma. Dessutom är ju resten av huset redan falurött, precis som ladan bredvid, så det är himla smidigt att köra samma färg på allt.

      Radera
    6. Dessutom Sparo, vore navelskåderi förbjudet eller hemskt så skulle jag inte kunna skriva en enda kommentar till, jag har inget annat än mina erfarenheter och lärdomar att (eventuellt) tillföra, skulle jag bara rapa upp konsensus från the hivemind så vore det komplett meningslöst. ;-)
      /JB

      Radera
    7. Ja, man måste ju använda sina egna erfarenheter i brist på andras, men en del inlägg är mer lättrelaterade än andra.

      Radera
  7. Så mycket som du tycks hantverka så förstår jag inte när du hinner jobba :)
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är helt klart ett problem. Jag vet inte riktigt hur allt ska hinnas med i sommar.

      Radera
    2. Här finns ju potential för "Bonderöven Norge", inklusive svensk ståuppare, så då kan du ju både bygga och få in kosingar samtidigt (win-win) ;-)

      Radera
    3. Jag är inte ståuppare längre och bonde blir jag aldrig, så det vore falsk marknadsföring.

      Radera
    4. Jag skulle ändå mycket hellre kolla på dig pula med grejer och komma med finurliga kommentarer än alla de "influencers" som visar upp sig provande sponsorkläder!!

      Radera
  8. Försynt undran. Vad var ursprunglingen syftet med att ha en öppning i väggen just där?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det satt ett handfat där, så jag undrar om de inte hade en vattendunk inne i vedboden så att vattnet kunde rinna ner i handfatet, på något sätt.

      Radera