måndag 10 april 2023

Självgod idag

Det är alltid skönt att få bekräftat att man är på rätt spår. En rådgivare på Livsmedelsverket som pratar grönsaker säger det jag trott mig veta, och inte minst att det jag gör är rätt. Nu ser jag inte Livsmedelsverket som facit, men denna kvinna tycks veta vad hon pratar om, och det inte bara för att hon låter bli att nämna ordet ”klimat” i varannan mening (som brukar betyda att man säger vad man tror att folk vill höra oavsett sanningshalt). Här är budskapen:

  • Ät kål och baljväxter. Check på den! Vitkål och röda linser nämns, och det är två favoriter i mitt kök. Så säger hon: ”De konserverade baljväxterna är nästan lika näringsrika som de man lägger i blöt och kokar själv. Verkligen mycket näring för pengarna.” Då undrar jag – vän av ordning och inte minst av pengar – varför hon valde att på detta sätt slå ett slag för konserver. Hon hade lika gärna kunnat säga: ”Köp torkade baljväxter så får du mer näring för pengarna än om du handlar konserverade och därigenom betalar för äran av att få frakta hem vatten.

  • Köp frysta grönsaker, de är lika näringsrika som färska grönsaker. Här nämner hon broccoli, som tillsammans med spenat alltid finns i min frys.

  • Konserver. Här slår hon ett slag för krossade tomater i burk: ”Den antioxidant som finns i tomat blir lättare för kroppen att tillgodogöra sig om tomaten har processats, till exempel konserverats.” Och som av en händelse är krossade tomater den enda konserv jag köper och äter regelbundet.

  • Färsk gurka, tomat och isbergssallad innehåller mest vatten. ”Men är du mer ute efter att få i dig näring, så köp hellre t ex kål, baljväxter, rotfrukter, andra grönsaker.” Det händer att jag köper färska tomater om det är extrapris, men det kan vara ett år sedan jag gjorde det senast.

Det enda tråkiga med att få rätt är att det ger dåligt med förbättringspotential. Det är som ”Sluta köp hem läsk och ät mindre godis” – ett meningslöst tips till den som inte gör det. Men att sura över det vore ju lite som Pippi Långstrumps idé om att börja i skolan för att få sommarlov.

55 kommentarer:

  1. Värt att uppmärksamma är priset på surkål från butik, jämfört med de få kronor det kostar att göra den själv. Och i princip alla kan odla en hel del tomater hemma, i lägenhet såväl som hus.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är inte säker på att just jag kan odla tomater. Det lyckas tamejfan aldrig.

      Radera
  2. Det finns ett klimatproblem som har skapats av människan. Tror du inte på forskning?

    SvaraRadera
    Svar
    1. För det första handlar vetenskap om att ständigt ifrågasätta. En del har förväxlat det med blind tro. Då är det inte vetenskap utan religion.

      För det andra tror ingen på alla forskningsresultat eftersom det inom alla forskningsområden finns studier som motsäger andra studier.

      Radera
    2. Alltid samma sak så fort någon inte blint följer massan vad det gäller klimatfrågan. ”Tror du inte på forskning?” Hur vore det om överbefolkningen någon gång kom upp på agendan? Det är den enda orsaken till miljöproblemen, ändå vill inte de gröna kommunisterna diskutera överbefolkning

      Radera
    3. Hej Baronens Böcker, jag är helt enig med dig, men jag förutsätter att du inte har barn själv da. Man ska ju förega med gott exempel.
      /Annika

      Radera
    4. Två vuxna som skaffar två barn är ett nollsummespel.

      Radera
    5. Förutsatt att föräldrarna dör när barnen föds.
      /Annika

      Radera
    6. Överbefolkning är väl knappast ett problem i Europa.

      Radera
    7. Nä, föräldrarna behöver inte dö när barnen föds för att det ska vara ett nollsummespel. Det räcker att de bara skaffar två barn totalt.

      Och nej, överbefolkning är inte ett problem i Europa, men globalt sett är överbefolkning ett problem.

      Radera
    8. Och när de tva barnen skaffar varsin partner och sätter tva barn var till världen medan föräldrarna fortfarande lever, hur är det da ett nollsummespel?
      /Annika

      Radera
    9. Räknat till varje generation ökar inte befolkningen.

      Radera
    10. Jag vet inte hur du räknar, men uppenbarligen inte likadant som jag. Var inte poängen att jorden är överbefolkad, och att en minskning vore önskvärd?
      /Annika

      Radera
    11. Intressant matematik. Om två mäniskor alltid ersätts av två nya kan inte mängden människor totalt öka om inte 1) vi blir äldre eller 2) skaffar barn tidigare. Nu går ju 1 och 2 i olika riktning så de kanske tar ut varandra. Sedan är det ett antal som dör i olyckor eller sjukdomar innan de hunnit skaffa barn samt ett antal som inte kan skaffa barn så två räcker inte för att det ska vara ett nollsummespel.

      I många Europeiska länder ligger antalet barn på 1,3 per kvinna. Söder om Sahara finns motsatsen - länder på uppåt 7. Sedan är överbefolkning lite av en filosofisk fråga. Om någon skaffar sju barn och själv försörjer dem med mat så ser inte jag något problem med det. Däremot om det är FN som står för maten blir det lite knepigt den dag de själva skaffar sju egna barn var...

      /Bilmek

      Radera
    12. Enkel matematik, om folk skaffade barn senare i livet så skulle befolkningen minska något...

      Radera
    13. D.v.s. behöver ju inte vara några j-vla kaniner...

      Radera
    14. Jo, poängen var att vi behöver minska. Men i vår del av världen har vi redan gjort det. Vi föder barn senare och färre barn per person. Därför behöver vi ställa krav på övriga världen att använda preventivmedel. Fler än 2 barn / par ökar mängden människor på planeten. Nettoökningen fortsätter och den kommer bli ett större problem än något annat vad det gäller miljön. /Baronen

      Radera
    15. Ja du Baronen, da gissar jag att du har tva barn och inte har bidragit ett skit till en befolkningsminskning. Du tänker kanske att det ska "alla andra" göra, framför allt i de länder som ligger langt bort fran din horisont. Men du kanske gör nagot för att hjälpa de som inte har natt din insikt?
      /Annika

      Radera
    16. Och varför ska han eller någon annan behöva "bidra" till befolkningsminskning i Europa? Här skriker ju beslutsfattarna (som också skriker om att klimatet håller på att gå åt helvete) om att vi måste bli fler, så när det inte föds tillräckligt med nya barn tar man hit miljon efter miljon från Afrika och Asien.

      Radera
    17. Vi kanske kan vara lite mer sakliga än så Annika än att du hoppar på mig med vad jag gjort eller inte. Är det en öm tå för dig för att du har fler än två barn så kan jag meddela att det handlar inte om dig eller mig, i vår del av världen. Indien, Kina, Pakistan står tillsammans för nästan hälften av världens befolkning. Deras samlade miljöpåverkan påverkar världen betydligt mer än vad du och jag gör med vårt barnafödande. I det här fallet handlar det om att "alla andra", där "alla andra"=länder som har en högre befolkningstäthet än snittet i Europa, behöver ta sitt ansvar. De är varje dag i veckan orsaken till att planeten har massiva miljöproblem (och nej, det är inte klimatproblem).

      Radera
  3. Tror att du är något på spåret helt klart.

    SvaraRadera
  4. Kål, rotfrukter, lök, frysta grönsaker, konserverade tomater. Där är jag redan sedan länge. Baljväxter finns en del kvar att jobba på definitivt för mig personligen.

    Du är jätteduktig. Jag är ganska duktig. Då vet vi det.

    SvaraRadera
  5. Intressant! Jag lärde mig faktiskt en del av detta, t ex att frysta grönsaker är lika nyttigt som färska och att krossade tomater i burk är nyttigare än färska.

    Baljväxter äter jag ibland, bl a via lins- och ärtsoppa (två separata rätter alltså). Kål är något jag inte riktigt tagit till mig (annat än rödkål till julbordet). Vad rekommenderas i kålsektionen?

    Mvh

    Egon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag lärde mig samma som du.

      Den kål jag främst äter är vitkål (funkar jättebra att steka ihop med lök och äta som den är eller som tillbehör), broccoli och brysselkål (funkar stekt som den är eller hackad i såser).

      Radera
    2. Hej Egon, coleslaw är ju jättegott, strimlad vitkal (jag använder en osthyvel), riven morot, lite finhackad rödlök, kryddor efter behag (jag tar salt, svartpeppar och lite lite socker), mixa med creme fraiche blandat med lite majo och senap. Mums!
      /Annika

      Radera
    3. Tack för tips till er båda!

      Radera
    4. Ugnsbakad vitkål (eller någon annan typ av kål), dela i lagom stora bitar (typ klyfta) och ringla på lite olivolja och flingsalt.
      // Vera

      Radera
    5. Ugnsbakning har jag aldrig försökt med vitkål. Jag är lite rädd att de ska bli för mjuka, vilket jag tycker förstör vitkål fullständigt.

      Radera
  6. Inget som man inte visste förut, men så har jag frysen full av frysta grönsaker och skafferiet fullt av baljväxter och konserver. Variationsmöjligheterna är oändliga, grönsaksbiffar sallader, grytor, pajer och soppor. Rotfrukter används en hel del. Skulle kunna räkna upp hur många maträtter som helst med trettio års erfarenhet. Märker inte av krisen nämnvärt vad det gäller maten. Gör precis som alltid, kastar aldrig mat, lagar den från grunden och passar på när det är extrapris. Mitt matkonto är mellan 800-900 kr. God mat och självgod bjuder jag på/M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har du något favorittips M, som är lättlagat, billigt o jättegott?
      /JB

      Radera
    2. Jag varierar mina recept och ofta blir det man tager vad man haver även om jag behåller grunden som i tex lasagne som man förutom bechamel och tomatsås kan använda lite av varje i och ta vara på ostkanter och överblivna grönsaker. Paj är också lätt att fylla med lite av varje, lika med grytor och soppor. Jag gillar typ vegetarisk husmanskost även om jag har gått kurser utomlands där de har varit en högre nivå men då blir allt så mycket dyrare och mer tidkrävande, vilket inte alltid passar ihop med vardagen, gillar inte krångel alltför mycket. Tror att det är det som gör att folk inte lagar mat från grunden, mat har fått något snobbigt över sig i o m alla matprogram och stjärnkockar, det har blivit för mycket perfektion.
      Jag tycker att man ska vara glad att det finns mat och att man kan äta sig mätt, givetvis ska den vara ätlig och god men också tillåtet att misslyckas. Mat ska uppskattas men inte som idag när det har blivit alltför mycket snobberi kring vad vi äter. "Portionen under tian" är en alldeles förträfflig bok. Där kan man hitta både det som är billigt och gott./M

      Radera
    3. Jag håller med. Jag är verkligen inget fan av snobbig mat utan gillar enkelt och gott. Älskar paj och funderar på någon variant där, potatis och vitlöksstekt vitkål dyker upp som första tanke, kanske med någon annan smakgivande topping.
      /JB

      Radera
    4. Nog märker jag av att maten blivit dyrare, men känner inte igen mediebilden av 3000-4000 kr i matkostnad.

      Radera
  7. Det var lite kul att vitkål, linser o krossad burktomat rankades högt, alla tre mycket omtyckta här.

    Får jag tipsa om min kålsortsfavorit Pak Choi? Finns att köpa och testa att tillaga och se om smaken faller på läppen!

    Om den gör det så rekommenderar jag ej att fortsätta köpa i butiken då den är långt från billig. Men den är enkel att lyckas med att odla och man får ut mycket mat per jordplätt. Lyckas jag så lyckas alla!
    /JB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samma här! Det kändes lite som att hon gått igenom mina skafferier och ville ställa sig in.

      Pak Choi har jag helt missat. Ser att Willys tar 95,60 kr/kg och om inte det ändrar sig radikalt lär det dröja innan jag provar. Mina odlingar är bara på idéstadiet än och det blir man inte fet av :-)

      Radera
    2. Jag började odla i liten skala, då känns det inte som så tungt jobb. Ja, ärligt talat har jag nog bara fyrdubblat från den lilla skalan, så det är i högsta grad ett hobbyprojekt och ej all out bonde. :-) Men nu ger det ändå en del mat in vilket är roligt, gott o ekonomiskt.
      Skulle ändå rekommendera att testa en påse om du hittar till rimligt pris, är du som jag vet du genast vad du är peppad på att odla.
      /JB

      Radera
    3. Bonde kommer jag inte bli, vare sig all-in eller all-out, men jag gillar tanken på att odla min egen mat. Just nu bara chili och rabarber, men jag skulle åtminstone vilja odla lite rotfrukter. När det kommer till kål skulle jag vilja börja med brysselkål. Jag gillar att den ska gå att skörda mitt i vintern.

      Radera
  8. Kör mycket frysta grönsaker vinterhalvåret, men fryst broccoli är ruggigt äckligt. Totalvägran från dottern som annars äter färsk broccoli som godis.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad märkligt! Jag äter färsk broccoli de få gånger den är billig och varken kokt eller stekt märker jag någon skillnad. Jag skulle inte vilja äta den frysta rå, men det skulle jag inte vilja med färsk heller.

      Radera
    2. Kan ju vara praktiskt att sakna den förmågan. Lätt att laga billig mat. :D

      Radera
    3. Ja, den frysta är nästan alltid billigare, även under säsong. Sedan är det väl många barn som överhuvudtaget totalvägrar broccoli och alla andra former av kål, så hellre färsk broccoli än ingen alls.

      Radera
    4. Här är det tvärt om, barnen ber att få fryst broccoli att gnaga på men ratar färsk eller kokt

      Radera
    5. Gnaga på fryst broccoli?! Vad är det med dagens barn? Själv bad jag om glass :-)

      Radera
    6. Haha jo självklart ber de om glass också. Jag förstår inte heller grejen med frysta saker, men dom gillart, jag är nöjd att dom får i sig grönt, varför lägga sig i hur :D

      Radera
    7. Ja, ber de om nyttig barn är det nog klokt att inte ifrågasätta, till och med när den inte (som i fallet broccoli) är billig.

      Radera
  9. Denna säsong skall jag pröva ett nytt odlingskoncept. Det används i moderna självplockodlingar av jordgubbar och amerikanska blåbär. Man plockar bären i ståhöjd. Jag har av spillvirke (ej impregnerat) snickrat ihop långsmala odlingsbänkar som står på 80cm höga ben. Slipper då att ligga på knä och rensa ogräs. Under bänkarna skall jag så gräs. Borde fungera för många olika sorter av grönsaker. Tror att jag blir duktigare och noggrannare när jag slipper att krypa omkring på marken. Vi får se efter denna säsong!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant! Jag är sugen på odlingslådor för att komma upp lite från backen, men då blir det nog snarare 30-40 cm än 80.

      Radera
  10. Vilken bevisad vetenskaplig studie kommer påståendet "Köp frysta grönsaker, de är lika näringsrika som färska grönsaker" i från??
    Räknas då vitaminer till de näringsrika ämnena...?
    Det är lite svårt att jämföra en fryst förpackad grönsak (innan den var helt mogen) med en solmogen grönsak...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att du får se det länkade reportaget och eventuellt mejla Livsmedelsverkets rådgivare Karin Fritz för ett uttömmande svar. Kanske menade hon inte att de är exakt på pricken lika näringsrika heller.

      Radera
  11. Det jag vet du kan förbättra är ditt brödbakande på vitt mjöl. Byt det till egenmald fullkorn det är dock inte så gott :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är väldigt sugen på att mala eget mjöl. Grannarna har lovat att sälja kornen, men jag hittar ingen kvarn som inte kostar skjortan.

      Radera
    2. En sådan borde väl hålla ett tag https://cdon.se/hushallsapparater/manuell-spannmalskvarn-bordsklamma-design-p122600881?utm_source=tradedoubler&utm_medium=cpo&utm_content=tradedoubler_3051100_Silver_RedBrainSE

      Radera
    3. Intressant! Det där verkar vara precis vad jag är ute efter, en liten och billig kvarn så att jag kan testa om det är värt det innan jag köper en kvarn för flera tusen. Det står visserligen "Perfekt för storkök" på den där. Det tror jag inte ett dugg på, men för det allra minsta hushållet kanske den funkar, i alla fall ett tag.

      Radera