söndag 16 april 2023

”Ut på tur – aldri sur”

Rubriken är ett klämkäckt norskt talesätt, men det ligger något i det. Jag är sällan på dåligt humör efter att ha varit ute i naturen, vare sig jag sprungit eller gått. Och det är inget myt att norrmän går på tur. En del gör det inte så ofta, men snudd på alla gör det.

Eftersom jag både gillar naturen och försöker ta seden dit jag kommit gör jag det också. I påskas var jag ute med ett större gäng. Inga avancerade grejer, vi hade både pensionärer och barn med oss. Några kilometer uppåt, med eller utan stavar. Mat och fika på toppen, sedan ner igen. Hela äventyret var över på några timmar.

Det här tycker jag att nästan alla skulle överväga. Dra med era barn, svärföräldrar och kompisar ni inte ser så ofta. Det går att vara social, men det är inte nödvändigt. Går man fort orkar man inte prata hela tiden, det är helt okej att vara tyst ute i naturen och är man tillräckligt många är det alltid någon annan som håller låda även under rasterna.

Det är dessutom ett nöje som i princip är gratis. Ta med en ryggsäck som du fyller med mat och annat som går åt under turen, t ex en extra tröja och ett par strumpor utifall att du kliver i något blött. Har du inga vandringskängor kommer du långt med ett par promenadskor eller vanliga gympaskor.

Naturen är på plats året runt, har inga speciella öppettider och det behövs ingen entrébiljett. Har du ett par timmar eller ett par dagar över är det bara att stolpa ut. Ofta finns iordningställda vindskydd och grillplatser som går att hitta med ett par knapptryck på nätet. Använder man huvudet brukar annars både det ena och andra finnas där ordnat av naturen själv. En stubbe som sittplats för att äta medhavd matsäck kräver inte kommunens fritidsnämnds medverkan. Du behöver bara bestämma dig och se till att det blir av.

24 kommentarer:

  1. Har vandrat i bergen i Bergen, synnerligen trevligt. Omgången av spänstiga pensionärer hela tiden … (Bergen är för övrigt en stad värd att besöka, men ta med paraply.)

    SvaraRadera
    Svar
    1. I blötaste laget, ja, och så skorrar de så obehagligt när de pratar. Annars är det fint.

      Radera
  2. Jag brukade göra det innan jag blev lat och bekväm av mig. Jag har turen att bo 10 min gangväg fran en skog (en liten). Där finns en parkour-slinga med 15 naturliga hinder, och bilder pa hur man ska göra. Det är inte parkour pa hög niva, det är typ steppa upp och ner pa stubbar i olika storlekar (jobbigare än man kan tro), armhävningar, hopp, stretch och böj i olika former. Riktigt kul, och nu när jag skriver inser jag att jag borde börja igen. Varen är ju pa väg, och dessutom finns det fina djur att titta pa, radjur, rävar och faglar bl.a. Jag är verkligen inte typen som har hörlurar när jag är ute, och jag tycker alltid synd om dem som missar det fina med naturen genom att lyssna pa musik eller nagon onödig podd.
    /Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Parkour, eller "Inte nudda golvet" som det hette när jag var liten, har jag aldrig riktigt sett vitsen med. Däremot tycker jag mig kunna multitaska en onödig podd med att ta in ljud från naturen.

      Radera
    2. Vad roligt det lät med parkourslingan! :D tror inte jag sett något sådant i skogen någonstans!

      Radera
  3. Någon timma i skogen med eller utan svampletning eller plocka blåbär är världens bästa och billigaste terapi för mig när jag är stressad eller grinig och behöver rensa upp i huvudet.
    /JB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag ser fram emot sommarens blåbärsplockning. Inte minst eftersom det höjda priset på lingonsylt gjort att blåbärslagret kommer att vara slut senast i juni, men också för meditationen det innebär att systematiskt tömma glänta på glänta på bär.

      Radera
  4. Blev det någon Påskekrim då?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan man kanske säga för jag betade av en Jo Nesbø-deckare från biblioteket.

      Radera
  5. Så talar en redig norrman :)
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ett hopplöst projekt, men jag försöker ändå.

      Radera
  6. Helt Enig. Det är en god kännsla. Bott nu 17 år i Gjerdrum och inget bättre än å komma ut i det fria. Sedan några år tillbaka är det mucket ”stolpejakt” med tilgørende app som är väldigt kul. Testat det? Tack för en kanonblog

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, inte testat stolpejakt, men det var något av det första jag såg i Norge, medan jag själv var på husjakt, så jag var tvungen att fråga ett stolpjagande par vad de höll på med och fick en snabblektion.

      Tack själv, det är kommentarerna som gör den.

      Radera
  7. Naturupplevelser är i det närmaste inflationsskyddade. En gissning kan vara att fler får börja med nöjen som inte måste kosta pengar - som att dansa hemma hos varandra, eller gå ut i naturen. Det kaffe man kan få på café är kanske bättre än det man gör själv, men risken är att man blir sittande 2 timmar i en bekväm fåtölj

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker hemmakaffe är underskattat även om det smakar ännu bättre i skogen. Det kan bli positiva effekter av tuffare ekonomi, att fler upptäcker det.

      Radera
  8. du gör lite för svagt kaffe, tar lite för torrt bröd med lite för smält smör och lite för torr ost. sen går du rakt ut i skogen och sätter dig på en stubbe. då smakar det kaffet och den ostmackan helt underbart :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är ett stort fan av det andra svenskar skulle kalla lite för svagt kaffe. I Norge är det däremot precis genomsnittligt :-)

      Radera
  9. Av olika skäl var jag ensam hemma på annandag påsk. Eftersom städning inomhus inte lockade så lånade jag en grannhund (dessutom en grann hund), packade en ryggsäck med smörgås, kall dryck (för det skulle vara varmt ute), ett äpple och lite godis. Dessutom ett sittunderlag och mutor till hunden (ett grisöra).
    Naturkartan.se är en hemsida där man kan hitta väldigt många vandringsleder, där hade jag skrivit ut en lämplig rutt en bit hemifrån.

    Det var omväxlande skog, fält med tranor, betesängar, isigt, lerigt, utsikt, sitta vid havet (väldigt kort stund - så lång tid som det tar att äta upp ett grisöra), titta på "naturfenomen" (sevärd sak med infoskylt bredvid) och lite möten med andra människor (men inte mycket).

    Det hade varit trevligt med mänskligt sällskap, men i påskhelgen så är de flesta människor ofta redan upptagna sedan länge och jag kom på att jag skulle göra detta så sent som dagen innan.

    Tips: se till att ha utrymme i ryggsäcken för jackan/varma tröjan.
    Tips2: De där grillplatserna är tyvärr ofta väldigt skräpiga, undviker dessa om jag har hund med (risk att skada tassar eller äta något olämpligt).

    Det var inte alls synd om mig den dan! Det tog 3 timmar att gå 12 km, men det gick inte fort pga ibland väldigt leriga stigar och lite omvägar till intressanta saker och vad gör det? Det var ingen tävling!

    Vad vill jag säga med den här texten då? Jo, att Sparo har rätt i att det är lätt att ta sig ut, det är inte dyrt och man mår bra.

    Spargrisen


    SvaraRadera
    Svar
    1. Istället för "stolpejakt" så letade jag upp ett par lätta geocachingburkar längs vägen. Det är också en hyfsad "enkel" hobby. Om man vill.

      Spargrisen

      Radera
    2. Här var det väldigt rent och snyggt vid grillplatsen, men som vegetarian har jag inte mycket där att göra, så jag tog med hemlagad pastasallad och hembakt bröd istället.

      Vad hände med Pokemon Go som varenda unge var ute och lekte/spelade?

      Radera
    3. Det är deras föräldrar som har fortsatt med det :-)
      (Jag har aldrig börjat). Men visst, det är ett sätt att få med ovilliga ättlingar ut.

      Radera
    4. Jag har heller aldrig provat, men jag minns i början när man kunde se de ungdomar som normalt är de lataste av de lata springa runt i parker.

      Radera
    5. Angående grillning med annat än kött som går snabbt så kan jag rekommendera pinnbröd, går även bra o platta till o göra platta mackor om man tröttnar ^^
      /Kemoko

      Radera
    6. Grejen är ju att på en normal grillplats kommer minst 95 procent av det som ligger på grillen vara kött och då har jag en känsla av att även pinnbröd kommer att lukta bacon. Hade jag varit road av grillning hade jag kunnat skaffa en egen vegetarisk grill, men jag tycker att grillning är ett rätt opraktiskt sätt att laga mat.

      Radera