onsdag 26 april 2023

Silverline i konkurs?

Jag fick tips i kommentarsfältet att blogga om den gamle skådespelaren Peter Harryson, kanske mest känd som Pehr Silver i Rederiet eller som programledare för Så ska det låta i ungefär hundrafemtio år. Inte för det utan för att han pratat privatekonomi under en intervju:

Som de flesta andra i min bransch var jag beroende av föreställningar och sådant, så pandemiåren knäckte mig väldigt mycket. Några sparade pengar finns inte kvar. Vartenda öre som jag hade lagt undan är borta. Nu börjar det kännas lite taskigt, men jag får hoppas att jag får lite jobb.

Att många skådespelare och artister drabbades av ekonomiska bakslag under Covid är jag med på, men Harryson har jobbat i fem decennier och varit extremt framgångsrik. Jag vet inte vad han tjänade på Så ska det låta, men under några år där måste han ha haft miljonlön.

Två år utan jobb (7-9 år efter att han blivit folkpensionär!) skulle alltså ha dränerat hans bankkonton? För övrigt har Harryson tidigare varit en flitigt anlitad inläsare av ljudböcker och röst i tecknad film, så hade han velat kunde han nog ha tjänat en del även när det var som mest nerstängt. Som jag skrev om Thorsten Flinck när han grät över spilld mjölk kunde han väl ha gett privatlektioner, skrivit krönikor eller vad som helst! Jobbet på institutionsteatrar måste ha institutionaliserat Harryson så till den milda grad att han nu helt saknar initiativförmåga.

Men hur kommer det sig att en framgångsrik 75-åring som jobbat hela livet lyckats undvika att skaffa sig någon som helst ekonomisk trygghet, så att ”vartenda öre är borta” efter minsta motgång? Hans intresse för ostron och champagne ger en ledtråd, men det kan knappast förklara allt. Det hade han kunnat skriva en bok om, hur det ens är möjligt. Jag hade läst den direkt.

29 kommentarer:

  1. Stackars honom, fattigpensionär och allt. Men han tycks ha en andra hälft som verkar ta hand om honom, hon har säkert lite pengar undanstoppade. Människan har ju levt i ett äktenskap över 50 år, konstigt att inte kunna spara något på två inkomster eller hon kanske har varit hemmafru./M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingen aning om hennes inkomster. Egentligen inte hans heller, men han måste ju ha tjänat väldigt bra när han stod på toppen. Att inte kunna jobba fullt när man är över 70 ska inte vara katastrof för privatekonomin.

      Radera
  2. 🤗🤭🤕😧😷🤑🤗😰😢🤠😎😣😖🤐🤮😍🤩😫😕🧐🤓😞🤠😦😠😈💀☠️💘💘💝💦🤘💪🙅‍♂️👨‍⚖️👨‍🏫👨‍🎓🙍‍♀️🏌️‍♂️👣👩‍👩‍👦🚴‍♀️

    SvaraRadera
  3. Att han var "beroende av föreställningar" behöver ju inte ha med ekonomi att göra. Han är helt enkelt, som estradör, beroende av uppmärksamhet.
    För mig blev han först känd som rösten till "den skrytsamme och själviske" Paddan på Paddeborg, som susar i full fart i sin T-Ford genom berättelsen Det susar i Säven. Ibland undrar man om de som letar röster till animerade filmer eller ljudböcker har någon egen baktanke.

    Spargrisen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Först säger han att han var beroende av föreställningar och i nästa andetag att pengarna tagit slut. Uppfattar det som att de t hör ihop, pengarna har tagit slut för att han ej har fått några jobb.

      Radera
    2. Visst kan det ha varit tufft psykiskt. Jag tänker att karriären inte främst tog slut för att det blev en pandemi utan för att han blev allvarligt sjuk och var 70+. Men nu säger han åtminstone att han är beroende av jobb för att rätta till ekonomin eftersom pengarna är slut.

      Radera
  4. Är nog bluff det där, annars åker man väl inte till London för att fira födelsedag. Han har väl även ett sommarhus som jag förstått det på Åstol (ö utanför Tjörn) som troligen kan inbringa en bra slant vid försäljning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han vill väl inte sälja, men jag tror också att han skulle klara sig om han likviderar allt, byter boende osv.

      Radera
    2. Han kanske kan söka jobb på sillesalteriet 😀

      /srednq

      Radera
    3. Får man ens vara anställd som 75-åring i Sverige?

      Radera
  5. Nästan alla snyfthistorier har något som skaver, idag i SVD var det en pensionär som inte kan få nytt bolån, och en googling visar att hon bor ensam i 91 kvadrat. Det finns regler som är knas, men folk borde bli bättre på att rätta mun efter matsäck.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag minns en "fattigpensionär" i 90-årsåldern för inte länge sedan som sa att han inte hade råd med annan mat än typ potatis. Någon kollade upp honom på Ratsit och åtminstone ett par av hans bilar skulle gå att sälja dyrt, och när man är 90 kanske man inte behöver 4-5 alternativ i garaget.

      Radera
    2. Problemet för pensionärer som ska byta boende är om de har lån på det gamla och även vill ha det på det nya. Även om det nya är billigare (mindre yta och bättre anpassad till äldre personer) och pensionären alltså har bevisat att den klarar kostnaderna så görs en ny kontroll och genomlysning. Inte säkert att pensionären får ett nytt lån, för man får ju inte flytta lånet utan det gamla ska avslutas och ett nytt påbörjas. Med ny kreditprövning och högre risk eftersom pensionären är äldre nu.
      (Har släktingar som genomgått detta. Trots försäljning av radhus så var det inte säkert att nytt lån som var hälften så stort som det gamla skulle beviljas.)

      Radera
    3. Det är ett problem. Har man möjlighet tror jag det bästa är att se till att vara av med sina skulder innan man avvecklar arbetslivet.

      Radera
  6. Eftersom det är Aftonbladet så vet man inte vilken typ av vinkling som gjorts. Men om man utgår från att citaten stämmer så verkar den gode Harrysson vara mer eller mindre ekonomisk analfabet genom att inte ha någon buffert efter hans långa karriär. Extra festligt att han firade födelsedagen med baluns i London (kan ju i.o.f.s. varit en bjudresa).
    Sedan har jag också hört det här om hus på Åstol från säkra källor så frågan är om det inte mörkas en del i den här historien. Han kanske bara har svårt att skilja på placerat kapital och pengar på kontot.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oavsett mediebolag förutsätter jag att man har någon slags agenda, men jag förutsätter också att citaten är någorlunda korrekta. Kanske är det inte han som har svårt att skilja på förmögenhet och kontanter, det kan lika gärna vara journalisten.

      Radera
  7. Han verkar bo i en hyresrätt på attraktiv adress dessutom. Just att höginkomsttagare har lyckats undvika köpa bostadsrätt när de haft möjlighet göra det jättebilligt på t ex 1990-talet är svårt att förstå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan det vara ett politiskt ställningstagande? Att han inte tycker att lägenheter ska ägas av någon annan än det allmänna i form av det kommunala bostadsbolaget? Det hedrar honom i så fall, men det kan han ju inte leva på.

      Radera
    2. Varför pengarna är borta?
      Det enkla svaret: Han är totalt korkad.

      Radera
    3. Jag känner inte att jag har den info jag behöver för att vara säker på det. Dessutom kommer jag ihåg från Rederiet att han var jätterik. "Tacka tacka tacka Siiiiilllveeeeer!!!"

      Radera
  8. Nej det är underligt, dessutom verkar han till skillnad från Flink ha alla hästar hemma samt inte missbruka annat än champange, ostron odyl...
    /JB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att Flinck har himla många hästar, de galopperar bara åt lite olika håll.

      Radera
    2. Du är skyldig mig ett nytt tangentbord efter att frustat kaffe över det. :-D
      /JB

      Radera
    3. Det var tråkigt att höra, men empirisk forskning har visat mig att tangentbord klarar väldigt mycket kaffe. Var det inte socker eller mjölk i det är det bara att lufttorka så hoppar det igång till slut :-)

      Radera
  9. Jag misstänker att det är med Peter Harryssons ekonomi som det är med Alex Schulmans nollsummespel. Att det bara är på pappret de inte har några pengar. Peter Harrysson har haft ett hus på ön Åstol i många år och flyttade till Linnégatan i Göteborg för några år sedan. Det vore konstigt om han inte tjänade flera miljoner på husaffären. Ett hus på Åstol går loss på 7-8 miljoner.

    Tom-Hjördis

    Själv säger han sig ha lagt pengarna på restaurang.

    "– Det finns inte mycket pengar kvar att testamentera. Jag har sagt till mina barn, det gjorde jag för många år sedan att vill ni ha något testamente, något efter er far, så får ni gå med mig på restaurang nu. Det är där jag lägger stålarna i så fall."
    https://www.expressen.se/noje/inte-mycket-pengar-kvar-att-testamentera/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han kan såklart ha kvar huset på Åstol eller gett det till sina barn men oavsett vilket har jag svårt att tro att han är så fattig som han påstår.

      Tom-Hjördis

      Radera
    2. Alex Schulman tror jag precis vad som helst om. Peter Harryson må vara dålig med pengar, men han verkar inte utvecklingsstörd.

      Radera
  10. Några hundra tusen att dryga ut pensionen med mellan 75 och 85 kanske han borde ha sparat, men annars vet jag inte om han gjort fel. Du kan ingenting ta med dig dit du går, som Cornelis sjöng.

    Tom-Hjördis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om han lider av att ha tomt på kontot och hoppas kunna täcka upp det genom att få jobb i en bransch han säger att han förmodligen är färdig med, så är min bedömning att han har gjort fel. Jag vet inte hur han känner inför sina arvingar, men ingen mening med att bli pank innan döden.

      Radera