onsdag 5 april 2023

Bollen är rund och huvudet tomt

Tänk vad människor kan krångla till saker. Jag läser om ytterligare en idrottsstjärna som vänt mångmiljonförmögenhet till personlig konkurs med jätteskuld.

Jag är ingen skattesmitare, men jag har varit väldigt naiv och kronofogden har förföljt mig för obetald skatt under en tid. Allt jag haft har tagits ifrån mig. Om du får fel personer att ge dig råd kan det minska snabbt.

Men vem är ansvarig för ditt liv – du eller de rådgivare som råkar komma i din väg? Craig Bellamy tycks osäker. Kanske är det en automatisk försvarsmekanism för att inte gå under, men det gör det inte mer korrekt.

Själv skulle jag vilja hävda att råd 1A när det gäller ekonomi är att köpa något du begriper. Uppenbarligen var inte fastigheter och vinrestauranger Bellamys kompetensområde. Det märks inte bara på det han själv säger om ”fel personer att ge råd” utan också på att det gick åt helvete.

Jag har full förståelse för att gamla elitidrottare inte alltid är bra på eller intresserade av ekonomi. Men så köp ett par indexfonder då istället för att försöka bli affärsman! Det är ingen skam och behöver inte gå sämre (så mycket sämre än detta hade ändå varit omöjligt). Eller läs på, ägna tid åt pengarna. Vad du än gör, spring inte iväg och tro att du förstår dig på pengar bara för att du har bra syreupptagning och bollsinne.

25 kommentarer:

  1. Tror att det där är en sån där sak att om man är en lyckad idrottare (eller vad som egentligen) så tror man att man är jättebra på annat oxå. Hur svårt ska det va lixom, jag är ju redan bäst på xxx…

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske är det så. Fast man skulle lika gärna kunna vända det tvärtom. Är man väldigt bra på något borde man märka när man kommer till ett område där många tycks bättre än man är själv. Men kanske reflekterar de inte, de dyker bara ner i det.

      Radera
    2. Tror inte de reflekterar, tyvärr. De blir fartblinda med sin egen framgång.

      Radera
  2. Just det där med rådgivare har jag också funderat på ibland när jag läser sådana där historier. Varför inte bara köpa ett par olika indexfonder? Kanske är jag så insnöad att jag tror att ALLA förstår vad en indexfond är och att man absolut inte behöver någon rådgivare för att investera i en sådan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och tar man in rådgivare (jag gör det ofta, i många olika sammanhang) - lyd inte blint utan ta reda på vad de menar och hur saker funkar.

      Radera
    2. Tror fotbollsspelare (som det är i detta fall) är vana att lyssna på andra. Idag styrs deras karriärer till stor del av agenter så efter kanske 15 år utan att ta egna beslut kring livet så är de nog svenskt naiva till mycket.

      Dock inte en ursäkt!

      Radera
    3. Intressant teori, att oförmåga till eget ansvar i detta fall skulle kunna vara en slags arbetsskada. Kanske det.

      Radera
  3. Det är lite skönt att ha insett att man inte är någon större talang på börsen och oftast agerar fel när man agerar. Rätt bekvämt att köpa något tiotal indexfonder spridda över världsdelar och branscher man, rätt eller fel, tror på och sedan sitta stila i båten. Jag är ingen riktig klippare jag, men det funkar hyggligt.
    /JB

    SvaraRadera
  4. Min erfarenhet är att många inte har en aning om vad aktier och fonder är, ännu mindre vad indexfonder är. "Vanliga" människor vänder sig oftast till storbanken där de har sin lön och det blir oftast bankens egna förvaltade fonder, vilket säkert inte är det sämsta, även om jag tror att indexfonder vore bättre. Men om man är en idrottsstjärna duger det förstås inte med bankens råd, utan då ska det vara mer märkvärdigt med speciella rådgivare, som kanske inte alltid är så seriösa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att du överdriver. Så svårt är det ju inte att begripa fenomenen aktie och aktiefond. Det förstnämnda är jag rätt säker på att jag fattade ungefär i tioårsåldern. Och om bankens egna fonder blir ett fond-i-fond-helvete med tokhög avgift är det nästan säkert det sämsta. Eller ja, nu överdrev jag för det är ju sämre att köpa knark för pengarna, men du fattar.

      Radera
    2. Jag tror att Investeringsundersköterskan är nagot pa sparen. Alla är inte intresserade av att sätta sig in i hur det funkar med sparande och börsen. Ungefär som jag när det gäller pensioner, vilken jäkla snarskog, hu sa trist. Det enda jag gör är att försöka casha in sa fort det gar, och slippa ha kontakt med ett gäng bolag och myndigheter. Ge mig mina intjänade stalar nu och hall käft är sa jag tänker.

      Och jag haller fullständigt med om odugliga radgivare. Det är oftast ungtuppar/hönor pa väg i karriären som inte levde pa 80-talet och missade 90-talet pga att de var barn da. Jag har haft ett antal och numera har jag ingen. Jag sköter mina investeringar helt själv.

      Med det sagt borde fler lära sig i tidig alder att inget kommer gratis, och att man maste jobba sig till en förmögenhet med kunskap och arbete. Om alla lärde sig att förvalta pengar själva skulle ju inte pensioner behövas, dit kommer vi nog aldrig gissar jag.
      /Annika

      Radera
    3. Jag har full förståelse för det, men köp då en global indexfond (med låg avgift) som du i stort sett inte behöver förstå, istället för att köpa in sig i en IT-startup eller restaurang som du inte kommer begripa om du så lägger all vaken tid i tio år på det.

      Radera
    4. Jag är benägen att hålla med Annika där, jag är inte tappad bakom en vagn på många av livets områden, men vad gäller investeringar var det länge ett mysteriskt mörker som bankerna hanterade. Hade bara behövt en klok person (eller att själv aktivt sökt infon) som förklararat det mest grundläggande för mig för att hamna på banan, för jag sysslar ej med något mera avancerat nu.
      /JB

      Radera
    5. Klart att det är svårt från början, men det är ju ingen omöjlighet att lära sig det allra mest grundläggande. Särskilt om man som den här killen har ett ganska stort antal miljoner är det rimligen välinvesterad tid.

      Radera
  5. Är jag fördomsfull om jag tror att elitifrottare inte alltid har ett tresiffrigt IQ?

    Kombinera det med en arbetskultur där man ska leva glassigt, och där agenter och liknande sköter allt så kan jag absolut se att det går åt skogen för vissa.

    Men fortfarande är man själv ansvarig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingen aning om IQ faktiskt. Snackar vi boxning tror jag det kan stämma, men jag har inget belägg för det. Jag får fundera över det under dagens motionsrunda som börjar nu (men jag lovar att det inte är något elitistiskt över den).

      Radera
    2. Ett problem är väl att elitidrott är väldigt ohälsosamt. Det gör att när de är 35 är kroppen slut, å därefter ska de leva på intjänade medel - om det inte görs med måtta så tar pengarna slut för tidigt. Ett 'vanligt liv' är enklare.

      Radera
    3. Bellamy är inte den första och inte den sista idrottaren att gå i personlig efter karriären. Men att just han inte lyckades hålla i sina pengar förvånar nog inte många som följer den engelska fotbollen. Som den gamla tränaren Bobby Robson en gång sa ”Bellamy is the only man I know who could start an argument with himself.” Det summerar honom ganska bra :-)

      Radera
    4. Jag håller med om att elitidrott inte är friskvård, men det är väl inte för att det är ohälsosamt man inte kan jobba som konditionsidrottare när man är över 40.

      Själv hade jag fram till igår aldrig hört talas om den här killen, så allt jag vet är vad som stod i två artiklar om att hans pengar är slut.

      Radera
  6. Lite Björn Borg varning över denna Bellamy.
    Konstigt med Borg han var med Wallenberg, var inte Marcus ordförande för Tennis förbundet.
    Där borde ha funnits hjälp att få.

    Zlatan har Rottweiler till fru ifrån Lindesberg som sköter kulorna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Björn Borg ja... I likhet med Nalle Puh en björn med mycket liten hjärna :-)

      Zlatan har jag aldrig tänkt på om han är allmänt "street smart" och vad han gör med sina pengar. Jag är ju typen som slår dövörat till bara någon nämner fotboll.

      Radera
  7. Boris Becker är väl ett annat bra exempel, och han var ingen lagspelare

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast han försökte väl inte ens få pengarna att växa utan gick all-in på vin, kvinnor och sång?

      Radera