söndag 30 april 2023

Resa för att komma bort

Jag följer en del husvagns- och husbilskonton på olika plattformar. Mer för att jag gillar idén av alternativt boende och egensinniga människor än att jag får lust att åka iväg med husvagn eller husbil. Det har jag ju testat:

Jag förstår dem som bor stora delar av året i husbil. Det jag däremot inte kan förstå är människor som drar iväg i någon variant av dessa fordon för att komma hemifrån, men fortsatt i närområdet. Att bo i husvagn under en längre resa är en sak, men att åka iväg till en sjö och bara hänga över en helg känns meningslöst. Om man åtminstone bor i tält blir det ju något annorlunda, men husbil i grannkommunen går bort för mig.

Ända ser jag fenomenet ibland och jag vill inte vara den som kritiserar folks liv bara för att. Trivs de ska de naturligtvis fortsätta. Det är inget egenvärde i att jag ska förstå, men skulle jag ha två dagar över hade jag hellre tagit tag i något projekt hemma. Det kräver ju heller inget resultat om alternativet är att inte göra någonting av värde, så då kunde jag ta tag i vad som helst och det är frihet för mig.

Nu invänder antagligen någon att syftet med ledig tid är att den ska vara just ledig, att det laddar batterierna att inte prestera. Jag tror att skälet till weekendresan hemifrån många gånger är att det förhindrar en från att ta tag i saker, att man helt enkelt inte kan göra det på resande fot och därför reser för att tvinga sig själv att vara ledig.

Kanske är det här de tappar mig i resonemanget. Det som laddar mina batterier är att minska stressen, och det gör jag bäst genom att just göra något som gnagt i bakhuvudet. Att vara ledig gör mig snarare urladdad. Men vi är alla olika, en del mer olika än andra.

17 kommentarer:

  1. Jag kan nog förstå tjusningen med att bara åka och ställa sig med husbilen vid någon vacker sjö. Själv gör jag något liknande fast jag tar båten och lägger mig vid någon vacker kobbe. Sedan dricker jag kaffe, läser en bok och kanske badar lite.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Båt har jag lättare att förstå. Det blir ju i alla fall något annorlunda från vardagen (om man inte jobbar på båt eller bor i skärgården). Alla har ju åkt bil liksom.

      Radera
  2. Jag håller med dig helt, att ta tag i ett byggprojekt, städa ur i utrymmet under trappen eller förrådet, byta olja på bilen. Det blir som rekreation för mig, sånt som legat och väntat på att bli gjort. Vi har två småbarn som kräver mycket tid, så att fixa med projekt aom tar längre tid kan ibland vara svårt. Då kan det vara skönt att åka iväg till någon släkting över dagen för att inte känna stressen över vad som behöver göras men som man inte kan ta tag i för tillfället. Men någon weekend till London lär det nog aldrig bli för mig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du får trösta dig med att barnen snart växer upp så att du kan delegera jobbet till dem.

      Radera
  3. Där satte du fingret på något som jag har haft väldigt svårt att förklara för andra: varför jag inte är så förtjust i att resa. Jag blir uttråkad av att bara glo på saker, eller ligga på en strand mer än tjugo minuter. Även om jag generellt är rätt slö vill jag känna att jag när som helst kan ta itu med något konstruktivt. Gräva, såga ner ett träd, måla, spänta ved, plantera. Inte för att jag alltid gör det, men jag vill ha möjligheten. Alltså blir jag rejält uttråkad på de flesta resor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag menar inte att man behöver jobba hela tiden, men känslan av att kunna göra det är mer lugnande än att ligga på en strand. För där funkar jag ungefär som du, 20 minuter räcker gott.

      Radera
  4. Bra reflektion där Micke. Själv eliminerade jag all tv tid för många år sedan. För jag kände det upptog alltför mycket tid som kunde nyttjas liv meningsfulla och utvecklande ting. Dessutom ville jag inte indoktrineras av media, kände ren avsky mot det faktiskt. På köpet blev jag piggare rent fysiskt, då jag inte såsar så mycket tid.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller helt med; tv är gravt passiviserande, och lakar ur intellekt och fantasi. Televisionen och alla sociala medier har aldrig fått fäste i mitt liv. Man måste kunna tillåta sig själv att ha litet långtråkigt ibland, ur det kommer inspiration till saker värda att satsa på.

      Radera
    2. Ja, när jag lyfte ut tv:n chockades jag av hur mycket tid jag frigjorde. Jag vet inte hur många timmar det hade hunnit bli under de tjugo år som gått, men många.

      Radera
    3. Där har jag en avvikande mening. Jag kollade nästan aldrig pa tv under 80-90-00-talet, sa jag har mycket att ta igen. Numera finns det ju jättemanga intressanta program, dokumentärer, filmer och serier som gar att streama mer eller mindre gratis. Dessutom har jag tid nu. Däremot har jag valt att inte vara pa sociala media, ingen facebook, instagram eller twitter. Läser nagra fa utvalda bloggar, bloggade faktiskt själv i 10 ar men inte nu sedan länge. Tänk sa olika vi kan vara och ända komma överens. Som Churchill sa: "demokrati är den värsta formen av styre, förutom alla de andra" (fritt översatt).
      /Annika

      Radera
    4. Jag tittar knappt på tv via datorn heller trots utbudet. Tycker det är mest skit :-)

      Radera
  5. Tycker man får ta viss hänsyn till vad folk har för fast boende. Boende i lägenhet utan egen trädgård förstår jag fullständigt även när det gäller kortare resor inom närområdet. Boende i eget hus med trädgård är ju en lite annan sak. Men en och annan kanske har störiga grannar som de vill komma bort från på helgerna.
    Har själv inga problem med att ta någon weekendresa per år (dock inte i närområdet) men det ena utesluter ju inte det andra. Har aldrig haft några problem med att göra både och. /D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, då blir det åtminstone större skillnad än om man redan har trädgård och/eller går mycket i naturen.

      Radera
  6. Det jag verkligen inte förstår är de som bokar plats på samma camping och ställer vagnen decennier på raken. Annars är jag varken förtjust i campingar eller husvagnar, husbil kan funka om man undviker campingar och ej är flera än två, annars blir det för klaustrofobiskt för mig.

    Konstigt nog har jag inte känt mig instängd när man har åkt runt två stycken i vanlig personbil 7-10 dagar åt gången, bara fäller sätena när det är sovdags, hittar natursköna undanskymda lägen när det är dags att göra kväll, äter enkelt o kanske grillar utanför bilen, letar upp en sjö och kombinerar bad o personlig hygien. Planerar från dag till dag. Jag har tagit en tre, fyra sådana snåljåpsroadtrips och de har undantagslöst varit mera att minnas än en vecka på mallis.
    /JB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då ser man väl vagnen som en renodlad sommarstuga. Och visst, fördelen med husvagn måste ju vara att man kan byta plats. Gör man inte det är det bara en dåligt isolerad sommarstuga som gungar om man rör sig för snabbt.

      Radera
  7. Jag reser för att komma hem!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har jag mer förståelse för.

      Radera