söndag 23 april 2023

Långsamt byggande

Det är inte för att jag är lat eller för att jag alltid tycks kasta ut fler bollar än jag har händer till som jag jobbar långsamt med gårdens byggprojekt. Det handlar lika mycket om att jag inte vill använda mig av tillfälliga lösningar utan göra rätt på första försöket. Det är svårt att veta hur man vill ha det, jag kommer ofta på det efter hand.

När jag totalrenoverade lägenheten i Stockholm avvaktade jag över ett år med köket. Det skulle visa sig vara rätt metod. Det kök jag satte in var jag helnöjd med hela tiden jag bodde där.

Enda anledningen till att jag överhuvudtaget gjorde om det igen var för att jag skulle sälja och tänkte att då bör allt vara i den superopraktiska färgen vitt, så den lattefärgade väggen fick bli vit liksom alla luckor och lådfronter.

Jag har ingen tydlig vision av hur jag vill förändra min nuvarande fastighet, jag vet bara att jag vill göra det. Men om jag skulle tvingas berätta hur jag vill att det ska se ut om ett antal år hade jag visat upp mina grannars tomt:

Det här är resultatet av 30-40 års arbete och det vi ser är hönshus, gäststugor, garage och mycket mer. Bakom stenmuren i mitten ligger en fiskdamm som skulle få Mr Miyagi att skämmas (svår filmreferens från 80-talet). Klädningen som syns tydligast på huset till höger kallas vildmarkspanel. Det är okantade brädor med 25-35 mm tjocklek. Man ”skivar” upp stocken och låter den bli så bred som naturen skapat den. Nuförtiden är det lite svårt att få tag i eftersom moderna sågverk inte fixar det. Men det är ju mindre jobb och därför inte jättedyrt.

Jag betvivlar inte att grannarna använt panelen för att de tycker att den är snygg, men den var antagligen billig också. De har själva berättat att det varit den största utmaningen med byggandet, att det inte fanns pengar. Därför har det tagit tid.

Men så har det också blivit väldigt bra och jag ser sambandet i det. Det är mer tidseffektivt att göra rätt direkt, men framförallt är det ekonomiskt eftersom B-lösningar oftast är ungefär lika dyra som A-lösningar och då kommer man ändå vilja göra om dem.

25 kommentarer:

  1. Kanske att begränsat med pengar = mer tid till eftertanke? Man måste inte ha bråttom med allt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tror att det kan ge många en chans att tänka en sväng extra.

      Radera
  2. Jag är definitivt för det vita köket, det murriga bruna är för mig 70-tal. Körde du metoden wax-on wax-off när du malade om :)?
    /Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi hade avokadogrön kyl och frys, mycket populärt på 70-talet. Och någon borde skriva en bok om den tämligen korta trenden med bidéer i badrummet …

      Radera
    2. Fniss, vi hade badrum ocksa i avokadogrönt, och tva toaletter, en i blatt (mitt val, tycker fortfarande är snyggt), och en i gräddvitt (mammas val). I det stora badrummet fanns en bide, som jag ofta använde för att tvätta fötterna i. Praktiskt och bra. Men känner ni till att det i Mellanöstern är vanligt att ha en flaska med vatten i badrummet för att tvätta sig i rumpan med efter nummer tva? De skulle behöva en bide.
      /Annika

      Radera
    3. Jag böt alla skåpluckor till stavlimmad björk som sågades till o lackades själv, nya skåpknoppar handgjorda i mässing sam var överblivna från ett jobb i Norska konglige slottet.
      Gamla skåpstommarna, väggar o tak målades vita, nytt mosaikkakel i några gråa varianter, nya antricitgråa spräckliga tjocka bänkskivor o ny diskbänk från IKEA. Ny effektiv fläkt i snygg men opraktisk bortad metall. Med tiden alla vitvaror, de från -79 var mkt trötta. Till sist ett nytt svartvitrutigt "klassiskt" köksgolv och effektivare o snyggare belysning.

      Det tog ett bra tag att gå i land med allt, men jag kunde då även fynda under resans gång och få till en riktig snåljåpsrenovering som i mitt tycke blev en grymt schysst uppgradering.
      /JB

      Radera
    4. Den nygifta engelska damen visas runt i sviten av hotelldirektören och ser bidén i badrummet. Hon förstår inte dess funktion. Efter ett tag går det upp ett ljus och hon säger: ”To wash the baby in?”. Hotedirektören, en indier, svarar : ”No, to wash where the baby come out!”.

      Radera
    5. Jag hatar vitt i allmänhet och i kök i synnerhet. Det "murriga" köket" satte jag in 2010. Innan dess var det släta dörrar i en intensiv orange nyans. DET var sjuttiotal :-)

      Jag hade gärna sparat skåpstommarna, men tror inte att de höll modern standard, så det hade nog blivit dyrare luckor då. För att såga luckorna själv var och är långt över min kompetensnivå.

      När det gäller användningsområdet för bidéer är det svårt att inte tänka på denna:
      https://www.youtube.com/watch?v=TwRmpmspgrg

      Radera
  3. Man bör ha en långsiktig syn i den man gör. Det blir oftast bäst så, enligt min erfarenhet. Det är som med sex, snabbt är inte alltid underbart.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men det blir ofta kladdigare att bygga :-)

      Radera
  4. Den dagen din granne vill sälja sin gård, säg till.
    Blir lite sugen på ei krasafaren bu.
    //Stefan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kanske köper den själv, men krasafaren tycker jag inte den är :-)

      Radera
    2. När vi förhandlar om priset är det ett bra argument :-)

      Radera
    3. Då kanske det hunnit bli mer slitet.

      Radera
  5. Ser förstås fint ut men inget för mig. Gillar inte hus/stugor/gårdar som består av en uppsjö byggnader. Jag vill ha allt i en byggnad och helst på ett plan. Ett kallförråd för krattor och spadar od. kan iofs vara fristående..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är lite tvärtom. Hade gärna haft en separat skrivarstuga, ett hus för biodlingen osv.

      Radera
  6. "Do. Or do not. There is no try." - Annan 80-talsfilmreferens.

    Nej, men jag kunde inte hålla med mera om inlägget i sin helhet, fort och fel har jag slutat med för länge sedan. Det får ta den tid det behöver ta, sedan är chansen hög att man får till något man är nöjd o stolt över och behåller för förutsebar framtid.
    Mr Miyagi gjorde aldrig något halvdant utan alltid med fullt fokus.

    "Close eye. Trust. Concentrate. Think only tree. Make a perfect picture down to last pine needle. Wipe your mind clean everything but tree. Nothing exists whole world. Only tree. Just trust picture."

    Grannens grova huspanel var fantastiskt vacker för övrigt!
    /JB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det första citatet fick jag duckduckgoa. Så dålig är jag på film :-)

      Den andra är jag såklart med på. Och jag tycker också att fasaden är fantastisk.

      Radera
  7. "Det här är resultatet av 30-40 års arbete och det vi ser är hönshus, gäststugor, garage och mycket mer. Bakom stenmuren i mitten ligger en fiskdamm som skulle få Mr Miyagi att skämmas (svår filmreferens från 80-talet)"

    Det krävs 30-40 års "wax on, wax off" skulle man kunna säga.

    Tom-Hjördis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mest wax on, gissar jag. Wax off brukar väder och vind greja.

      Radera
  8. Ser nu att Annika hann före.

    Tom-Hjördis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kände mig lite kränkt av att det skulle vara en "svår" filmreferens ;-)

      Radera
    2. Själv tycker jag Karate Kid (den ursprungliga filmen alltså!) är allmänbildning, men är man född 1995 är det nog inte det.

      Radera
  9. "Jag har ingen tydlig vision av hur jag vill förändra min nuvarande fastighet, jag vet bara att jag vill göra det."

    Hade dina grannar en tydlig vision? Jag föreställer mig att det krävs en tydlig vision för att få ett slutresultat som är estetiskt tilltalande.

    Tom-Hjördis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det vet jag inte. Jag gissar att det inte var så tydligt från början, men det är verkligen bara en gissning.

      Radera