När jag var ung var Adidas högsta
mode. Nästan inget sammanhang var för högtidligt för att inte
bära träningskläder, bara de kom från Adidas. Enda undantaget var
ryggsäcken där det istället var Salomon som gällde. Hade man inte
Salomonryggsäck var man ett hopplöst fall och töntigast av allt
var såklart Fjällräven Kånken.
Tiderna förändras. Nu är Kånken skitdyra och märket Adidas förknippas framförallt med gängkriminella invandrare som ofta omskrivs som ”Adidaskrigare”. Men tydligen håller det på att ändras och Haglöfs är på väg in. För mig känns det som ett kvalitetsmärke för människor på tur i naturen, inte i betongdjungeln, men det har till och med kommit in i gangsterrappen även om just den textförfattaren hade svårt att stava:
”Fuck en förrädare,
Hagalöfs på jackan, då det en av ortens ägare.”
Fenomenet kallas ”hatejacking”, när
skräpmänniskor exploaterar framgångsrika märken. Fatta vad motigt
när du byggt upp ett varumärke under flera år och plötsligt
kopplas det ihop med en grupp du och många andra föraktar. Vad
tusan gör man åt det? Ingenting antagligen, väntar och hoppas att
det blåser över. Men det kan ju ta generationer. Adidas är kört
för mig för alltid. Tacka vet jag Daiads eller ännu hellre Pmua.