Hemtjänstpersonalen i Strängnäs anmälde sin arbetsgivare till Arbetsmiljöverket efter att ha jobbat femton timmar i sträck eftersom de har lagkrav på elva timmars sammanhängande dygnsvila inom en 24-timmarsperiod.
Jag sympatiserar med de anställda.
Kanske har arbetsgivaren medvetet dragit ut på att anställa mer
personal och kanske kände sig personalen tvingade att ställa upp,
trots att arbetsgivaren säger att det varit frivilligt.
Men var är personalens ansvar? Jag
utgår ifrån att problemet inte dök upp som en blixt från en klar
himmel utan att personalen under lång tid känt sig utnyttjade och
utslitna. Så vad gjorde de åt det? Slog de näven i bordet och sa
till på skarpen att de skulle vägra att jobba övertid tills ny
personal fanns på plats eller bet de ihop tills de inte orkade
längre?
Jag fattar att det är en svår
situation när man jobbar med människor. Hemtjänstpersonal vill
inte sätta sina brukare i klistret. Samtidigt blir det ingen rimlig
arbetssituation om anställda inte säger ifrån när de är
missnöjda. Fackförbund, lagar och regler kan inte kompensera för
absurd konflikträdsla.
Är du missnöjd med din jobbsituation
– säg ifrån! Inte när läget är helt uppgivet utan långt
tidigare. Och gör det till chefen, inte till Arbetsmiljöverket
eller annan myndighet. Om det ändå inte hjälper – byt jobb! Det
finns såklart människor som har ett drömjobb utan att någonsin ha
behövt höja rösten, men jag tror att det är rätt ovanligt. Ingen
av mina chefer har varit tankeläsare. Tvärtom har många haft rätt
dåliga känselspröt. Att få arbetsgivaren att förstå vad du
tänker om jobbet är en del av ditt jobb.
Jag har känt, sett och träffat så många människor som inte tydligt sagt ifrån på jobbet innan de en dag sagt upp sig i vredesmod. I det läget hade det inte gått att reparera skadan ens om viljan funnits.