Markus Jonasson heter en man som satt en timme i
telefonkö för att klaga på en påminnelseavgift (svinigt hög –
450 kr!) för en obetald faktura han aldrig hade fått. När han kom
fram var de dessutom otrevliga. Jag kan i och för sig tänka mig att
han inte heller var jättetrevlig. Det hade inte jag varit i det
läget.
Hur som helst valde han att säga upp
avtalet, men när de inte tog bort påminnelseavgiften fakturerade han tiden i telefonkö, 795 kr plus moms.
Företaget betalade fakturan, vilket jag inte för ett ögonblick tror beror på något
annat än ett misstag, enligt samma mönster som när blufföretag
skickar ut tusentals bluffakturor i hopp om att personer och företag
utan koll ska betala utan att upptäcka att de inte borde.
Det får vara hur det vill med den
saken, men jag vill hylla Markus för hans motståndshandling.
Företag inbillar sig ibland att de kan behandla kunder hur de vill,
och myndigheter är ännu värre. Det finns bara ett sätt att stoppa
dem, genom att protestera. Det hjälper inte alla gånger, men
företag som beter sig oacceptabelt behöver få veta att det inte är
okej.
Jag gör vad jag kan. Senast klagade
jag på en avgift för pappersfaktura som jag fått enbart för att
företaget som skickade den inte klarat av att istället skicka ut en
e-faktura, trots att jag bett dem om det, först lågmält och sedan
allt mer … bestämt. Jag tar smällen när jag har gjort fel, men
det måste gälla åt bägge håll. Pappersfakturaavgiften
krediterades på nästa pappersfaktura, som jag också klagade på.
Och så vidare.
Till slut verkar de ha löst problemet
och mina reaktioner via telefon, chat och e-post gjorde det
definitivt till en förlustaffär för dem. Mig kostade det bara tid, men
kanske borde jag göra som Markus och fakturera den tiden. Givetvis
med ett pappersfakturatillägg.