måndag 19 februari 2018

Saker vi inte visste att vi inte behövde

Som snåljåp ställer jag mig alltid frågan “Behöver jag detta?” före inköp. För det mesta är svaret nej. Någon gång är det mer tveksamt, och jag är den förste att erkänna att jag ibland är för snål och låter bli att köpa saker som faktiskt skulle underlätta mitt liv.

Men det vanligaste är att jag inte ens funderar på saken utan istället undrar över hur någon annan kan komma till ett annat beslut. Häromveckan skrev jag om kryphjälmar, ett huvudskydd för barn som lär sig gå, och där föräldrarna inte vill riskera fallskador från två decimeters höjd.

Kryphjalmar känns som en typisk grej ingen enda människa behöver, men nu har jag hittat en ännu dummare grej, nämligen kuddhörnsutpetare.


Vad är det, kanske ni undrar. Det gjorde jag också. När två sökmotorer misslyckades med att ge mig svaret frågade jag personen som gav mig uttrycket. När man tvättat örngott och vänder dem ut och in finns risken att hörnen inte hänger med. Jag tänker mig att ett pekfinger skulle råda bot på problemet, men nu kan man alltså hämta sin kuddhörnsutpetare i trä inhandlad för 65 kr. Framställningskostnaden känns inte orimlig. Handgjord hemslöjd drar iväg och marknaden är knappast mogen för asiatisk massproduktion.

För detta är ju bara skit. Den som av någon märklig anledning skulle ha behov av den kan lika gärna använda en smörkniv i trä av den typ alla med barn som gått på träslöjd har hemma. I annat fall en glasspinne, blompinne eller penna med lock. Eller, som sagt, ett finger. Men någon köper dem, det kan vi vara säkra på. Kanske är det samma människor som köper myggholkar och USB-koppvärmare. Eller en nudelskål med inbyggt mobilställ.


Jag vore ingenting om du inte fanns”, sjöng Helen Sjöholm i Kristina från Duvemåla. Texten handlar om Gud, vars existens kan diskuteras. Att det däremot finns människor som ser helt meningslösa produkter och tänker Äntligen, som jag har längtat!” är ställt utom allt tvivel. Kuddhörnsutpetarproducenterna vore ingenting om de inte fanns.

38 kommentarer:

  1. Finns otroliga mängder skit som man undrar varför det har producerats. Som en äkta SNålgris ställer jag mig alltid frågan "behöver jag det här", och svaret är oftast nej. Tyvärr är det inte lika självklart med Fru Snålgris, som ofta hittar förvisso billiga men helt onödiga saker som kan verka fiffiga men som används ytterst sällan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fördomsfullt gissar jag att andelen manliga köpare av kuddhörnsutpetare är rätt låg.

      Radera
  2. Jag tycker att du ska ha en tävling i bloggen där vinnarna får en av dig signerad kuddhörnsutpetare! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan vara ett av de sämsta förslag jag någonsin hört :-).

      Radera
  3. Jag fyra stycken hemma en för varje hörn väldigt praktiskt och nödvändigt. Hur skulle livet te sig utan en kuddhörnsutpetare, bara undrar?
    Samtidigt tycker jag att du går lite för långt Sparo i ditt gissel av ett nytänkande utöver det gängse. För att du inte behöver en kuddhörnsutpetare, kanske andra har såna behov. Du borde visa lite mer förståelse för att alla vill ha olika. Jag tänker i alla fall fortsätta att använda mina, ett viktigt komplement till de veckade örngottsbanden,äntligen kom det jag har önskat mig så hett. Ha en bra dag/Svea

    SvaraRadera
    Svar
    1. Livet funkar även utan kuddhörnsutpetare, jag lovar :-). Jag jobbar på förståelse, jag vet att jag är dålig på det. Fast så mycket förståelse att jag kommer begripa varför någon köper kuddhörnsutpetare tror jag aldrig att jag uppnår.

      Men vad menar du - du krusar väl örngottsbanden?! "Veckade" låter som en halvmesyr ;-).

      Radera
    2. Naturligtvis menade jag krusade, hur kunde jag begå en sån blunder, nu blir livet aldrig sig likt mer:-)

      Radera
    3. Jag som trodde att stearinindränkta kottar (9 st. för 199 kr) var rekordet i onödighet! Dessutom är det återvunna kottar(!)

      Spargrisen

      Radera
    4. Vad skönt, Svea. Jag blev orolig där ett tag :-).

      Spargrisen: Senast jag var i en blomsteraffär sålde de löv för 5 kr/st. Färgglada och fina, bara det att det var i höstas. Utanför affären fanns miljontals blad på gatan helt gratis.

      Radera
  4. För 15-20 år sedan hördes ofta kommentaren om "det är ett problem som inte behöver lösas" underförstått att det inte är ett problem, och därmed överflödigt eller onödigt att lägga tid på detta eftersom det redan finns fullgoda tjänster som redan gör samma sak.
    Vad det var? Jo, VOIP eller som de flesta känner till det nu för tiden: Skype

    Klart onödig tjänst. Det tycker nog 300 miljoner skypeanvändare också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aldrig hört uttrycket, men fenomenet känner jag mycket väl igen :-).

      Radera
    2. eller som det heter på utrikiska
      "If it ain't broke, don't fix it"

      Radera
    3. Det känns betydligt mer bekant ja.

      Radera
  5. 2038 - 300 miljoner kuddhörnsutpetaranvändare. Den potentiella marknaden är enorm.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är tveksam till den analysen ;-). Å andra sidan låter det som när Anoto lanserade sin C-pen (en penna som läste OCR-nummer på räkningar och var ungefär lika nödvändig som kuddhörnsutpetaren).

      Radera
  6. Det är ju det man har garaget till, var ska man annars ställa all onödig skit man samlar på sig, med åren :) Jag har nu jobbat ca 2 månader på att tömma skit ut garaget, inte klar än.
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Två månader, det var inte mycket! Jag har jobbat på att tömma mitt källarförråd i tio år. Har sålt massor, men det är fortfarande fullt :-).

      Radera
    2. Jag är fascinerad av folks källarförråd. Att man kan klämma in så mycket onödigt skräp på ett ställe är fascinerande. Själv har jag tomma flyttkartonger och mellanlagring av avfall på väg till återvinning i mitt förråd, två resväskor och lite färgburkar. När grannarna sörjde över sitt översvämmade skräp vid översvämning lyfte jag bara lådorna högre upp på hyllorna.

      Radera
    3. Tricket är kanske att aldrig börja samla. Jag tror att jag har förhållandevis lite skit eftersom jag dels försöker låta bli att skaffa det och dels har sålt undan. Ändå är det rätt många kubikmeter i källaren.

      Radera
    4. Att flytta ofta hjälper för vem vill betala för att frakta massa grejer kors och tvärs över landet. För varje flytt blir också ribban lägre för att göra av med grejer. Vid min flytt för ca 17år sedan hade jag 3-4 kbm grejer och för ca 4 år sedan när jag flyttad en längre sträcka hade jag 6 kbm så jag är ganska nöjd med mängden grejer.

      Radera
    5. En lösning kan vara att bo i ett hus där råttorna är aktiva i källaförrådet. Nu i helgen hörde jag av grannen att det är råttor i källaren och att de funnit en hel där att äta. Blir lättare att slänga då... /Eva

      Radera
    6. Tror råttorna även börjat äta på mina bokstäver och ord här... /Eva

      Radera
    7. De är överallt...Så rolig tråd. Kommer att tänka på larmdiskussionen i min bekantskapskrets - alla har larm för att skydda sina dyrbarheter. Utom jag, jag tänker att det är winwin - jag får en gratis tvångsrensning och dessutom kanske några spänn från försäkringsbolaget. Bara de inte kommer när vi är hemma...

      Radera
    8. Plina: Jag har favoritmöbler med större volym än så. Och så kläder på det. Men visst vore det en dröm om man kunde flytta hela bohagen med en mindre skåpbil, får se vad jag lyckas kasta innan det är dags.

      Eva: Råttor är effektiva på att kassera andras ägodelar, även om jag inte riktigt kan se det som en lösning.

      FruEB: När jag bodde i hus och hade larm ledde det bara till att jag fick åka hem och ta hand om massa falsklarm. Ibland utlösta av Evas råttor :-).

      Radera
    9. Micke: De flesta av mina möbler kan skruvas isär så de tar mindre plats. T.ex kunde mina gamla köksstolar gå in i en banankartong och soffan säljer jag alltid för den är dyrare att frakta än den är värd.

      Fru EB: Förstår resonemanget precis. Jag har kommit till den punkten att det nog finns mindre än en flyttkartong med vad jag avser vara oersättliga grejer.

      Radera
    10. Soffor är svårflyttade. På plussidan är de billiga att köpa begagnade av andra som inte heller vill bära soffor.

      Radera
  7. Det finns sjukt mycket onödiga prylar och förutom den dåliga ekonomin i att köpa onödiga prylar så är det ännu ett sätt att förstöra vår planet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är svårt att se någon annan uppsida än att den som tillverkar skiten tjänar pengar.

      Radera
  8. Såg denna. https://www.coolstuff.se/Korv-giljotin

    Vad hände med en vanlig kniv? Sjuk värld.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En stor fördel med vanliga knivar är att de är lättdiskade och inte tar så stor plats. När man skurit tio skivor med den där korvgiljotinen fyller den upp halva diskbänken tills den är diskad, torr och kan ställas tillbaka.

      Radera
    2. Ställas tillbaka var då? Den där partyhöjande otroliga festsnackisen vill man ju ha ståendes framme på köksbänken hela tiden.

      Radera
    3. Då behöver jag ett större kök, men ägde jag en korvgiljotin skulle jag nog helst tala tyst om det :-).

      Radera
    4. Korvgiljotin, smakar man på ordet så är det inte precis falukorv man tänker på. Mer som ett hämndverktyg för försmådda fruar, huuu.

      Radera
    5. Du tänker makarna Bobbit, https://en.wikipedia.org/wiki/John_and_Lorena_Bobbitt? Nu har definitivt temat "saker vi inte behöver" spårat :-).

      Radera
  9. Ni verkar inte riktigt ha fattat syftet med kuddhörnsutpetare, pizzasax och andra livsförenklande pryttlar. Tanken är inte att vi ska köpa dem åt oss SJÄLVA utan det är "smarta presenttips" för människor som redan "har allt". Daaah!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har de inte kuddhörnsutpetare har de ju inte allt :-).

      Radera