lördag 10 februari 2018

Securitas fortfarande fel?

Jag var inne på att köpa säkerhetsaktier i somras. Lyckligtvis gjorde jag inte det. Eller ja, hade jag väntat till september hade jag kunnat göra 15 procent på Securitas om jag haft vett att sälja av innan senaste rapporten nu vid månadsskiftet. Konkurrenten G4S har knappast glatt någon sedan dess.


Hursomhelst, i februari har Securitasaktien tappat 8,5 procent och är nere på 135,35 kr, en nivå vi inte sett sedan oktober. Detta har fått Affärsvärlden att treva efter köpknappen och lägga en riktkurs 26 procent upp. Kunde de garantera nästan 30 procents avkastning (inklusive utdelning) på ett år skulle vi alla inteckna våra ekonomier och köpa Securitasoptioner för rubbet, men som vanligt är det en chansning.

Det som gjorde mig sugen på Securitas från början är att efterfrågan på säkerhet i Europa och USA ökat, och i takt med att stölder och terrorism har en stadig tillväxt lär behovet knappast minska framöver heller.


Rapporten som fick aktien att börja sjunka (i samverkan med en allmänt sur börs) tycker jag inte heller var så farlig. Lite sämre marginaler än väntat, men högre försäljning och omsättning. Resultatet för fjärde kvartalet blev 1 procent lägre än vad analytikerna räknat med, men 1,264 miljarder kronor är ju också pengar, som jag brukar säga (eller nej, det har jag nog aldrig sagt tidigare).

Så är det läge för Securitas nu? Fråga inte mig, vad vet jag om säkerhet? Jag har för fan inte ens gjort lumpen. Någon annan med åsikter?

20 kommentarer:

  1. Utgår från att du har koll på att Securitas och Securitas Direct/Verisure är två helt olika bolag.

    Så om du tänker larm/kamera så är Securitas rätt "små" på den marknaden och min gissning är att den delen av bolaget inte är speciellt lönsamt i jämförelse med andra bolag i branschen.

    Så för mig är Securitas framförallt ett väktarbolag. Som jag tror peakade för denna gången i samband med byggandet av asylboenden som var.

    Kan tilläggas att Securitas fick in ett väldigt spännande namn i stystyrel i våras. https://www.securitas.com/sv/bolagsstyrning/styrelse/styrelsemedlemmar/dick-seger/
    Sen är frågan hur mycket han kommer att påverka bolaget.

    Jag har inte själv Securitas i min portfölj och skulle jag plocka in ett bolag från branschen så hade jag nog valt en tillverkare tex Assa som har riktigt bra produkter.(sen vet jag inte om det bolaget har andra problem)

    Synd att inte Axis finns kvar på börsen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Axis är kvar på börsen även om handeln är klart begränsad med tanke på att Canon äger 86% av aktierna.

      Radera
    2. Det har du helt rätt i, och med de förutsättningar som du beskriver ovan så är aktien i mitt tycke inget att gå in i.

      Radera
    3. Dacke, jag delar bilden av att Securitas främst är ett väktarbolag. Om det är för att det är så eller för att jag minns Securitasväktarna redan från min barndom ska jag låta vara osagt.

      Jag tror tyvärr inte att byggandet av asylboenden peakat (och därmed inte vaktbehovet därvid), och det finns ju fler ställen som behöver bevakning: https://www.affarsvarlden.se/bors-ekonominyheter/ncc-bygger-polisstation-i-rinkeby-6859342

      Radera
    4. Bara föra att förtydliga så på frågan om Securitas börsvärde är högt eller lågt så har jag inte kompetens att tillföra något här.

      Men jag tycker det är kul att diskutera branschen och affärsidén.

      Och där är Securitas väldigt beroende av personalen för att tjäna pengar. Vilket innebär att jag tror inte deras marginal blir bättre om det blir högre omsättning för dem. Däremot ett bolag som Assa kan tjäna mer om det finns ett ökat behov av säkerhet.


      Radera
    5. Jag hade också Axis innan Canon klev in - ett fint bolag som passade väl in i vår tids vilja att betala för säkerhet på andra sätt än via skatten, synd att aktien stannade i och med Canonköpet.

      Radera
    6. Ännu syndare att jag redan hade sålt Axis då :-(.

      Radera
    7. Jag försöker ha viss exponering mot civil säkerhet (äger G4S sedan ett par år) och militär (SAAB) säkerhet, bägge har gått bra.

      Radera
    8. På min graf häruppe känns dock inte G4S så kul på sistone.

      Radera
  2. Säkerhet är ett intressant område. Precis som någon annan skrev så skiljer även jag på tekniska lösningar och ren bevakning. När det kommer till bevakning har jag erfarenhet från både g4s (uttalas geforce för de som inte hängt med i internetslanget) och securitas. Att de ökar omsättningen i takt med fler uppdrag är en sak men jag ser inte hur man ska öka vinsten när idén är att ha patrullerande vakter. Det känns som att det inte går att effektivisera det segmentet. Det andra segmentet med larm och kameraövervakning tycker jag har mycket större potential. Kan se en stor del hem som i framtiden har kameror kopplade till mobilen när man åker på semester eller enbart är på jobbet. Lägg därtill de nya elektroniska låsen som kommer alltmer. För många kommer mobilen vara den enda nyckeln du behöver ha med dig. Du kan även fjärröppna ditt hem om någon skulle behöva komma in och hämta/fixa något. Nu är jag verkligen inte insatt i lås/larm utan tycker bara generellt att den delen verkar mer intressant för plånboken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Riktigt så hopplöst som att väktare går runt och skramlar med nyckelknippor på samma sätt som de gjorde för femtio år sedan är det väl ändå inte? Sedan beror det lite på vad man lägger in i ordet effektivisering, men i takt med att bevakningsbehoven ökar tar privata vaktbolag över en stor del av marknaden vilket borde innebära mer bevakning och inkomster per väktare.

      Radera
    2. Det tycker jag nog nästan att det är. De vaktar köpcentrum, företag, myndigheter etc. Innebär mer bevakning mer inkomster per väktare? Kanske om företaget vägg i vägg går med på att dela på vakten. Ser framför mig, nyanställningar med högre omsättning och ökad vinst med anledning av det men inte ökad per väktare. Sen ska jag inte vara alltför negativ. Det finns nog absolut områden de kan effektivisera med hjälp av tekniska hjälpmedel. Tror Securitas och liknande kommer vara en trygg placering framöver.

      Radera
    3. Precis så, "Kanske om företaget vägg i vägg går med på att dela på vakten". Där man förut hade en kund får man ett helt industriområde när det inte längre går att klara sig utan privat bevakning.

      Radera
    4. Det säljs vaktabonnemang till villaägare som lovas väktare på plats då larmen ljuder, vilket givetvis är lögn. Allt går enligt 90-talsdevisen "Let's not and say we did."

      Det enda manuella arbete de gör är att ringa på telefonen och säga att larmet har gått, vilket är en bra upplysning för den som har svårt att uppfatta sirenen i vardagsrummet.

      Det största hånet är när villaägaren ger bolaget extra telefonnummer till nära släktingar "för säkerhets skull". De har att se fram emot många sköna nattliga samtal där de får veta att ett larm har gått i ett hus många mil från deras eget. "Okej...?"

      Radera
    5. Om de inte åker ut måste det bli ännu billigare för vaktbolagen, så då borde man skaffa aktier och inget larm.

      Japp, med en siren i vardagsrummet är det ju svårt att höra vad man tänker, så då är det sista man vill att prata med någon i telefon :-).

      Radera
  3. I takt med att dekadensen och splittringen ökar i samhället vill de mer ordningssamma medborgarna öka sin säkerhet. När polisväsendet inte längre kan garantera säkerheten så måste man se till alternativa lösningar som säkerhetsbolag. Vi går redan mot gated communities och ett naturligt steg mot detta är att han en vakt i varje kvarter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar onekligen så. https://www.expressen.se/nyheter/polisen-ja-dom-hade-jag-behovt-i-natt/

      Radera
  4. Beroende på vilken riskaptit du har, så kanske Sensec Holding är ett alternativ. Är ett bolag som sysslar med olika typer av säkerhetsalternativ (skottsäkraglas / flygplatssäkerhet och verkar också ska syssla med utbilda väktare). Kan nog bli fina pengar att investera där.. eller pannkaka beroende på om de klarar av att skala upp verksamheten eller inte..

    /PorcupineSloth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min riskaptit varierar, men just nu känns det inte lockande att köpa ett förlustbolag med så lite handel i aktien. Det allmänna börsklimatet är på ett sådant humör att jag är rädd att sådana här bolag kan sänkas helt om det vill sig illa. Men jag tar med mig tipset in i framtiden.

      Radera
  5. Gracias por compartir información excelente sobre Securitas direct.
    Securitas Direct

    SvaraRadera