söndag 16 september 2018

Hur mycket skit finns det i världen?

Jag hade lite tid att slå ihjäl på ett köpcentrum. Så jag gick runt några varv med en podd i öronen och tittade på en massa grejer jag inte begriper hur någon kan köpa.

Där fanns t ex en glassbar som sålde kulglass. Ett rån (och nu har jag förstått varför det heter rån) och tre kulor för 60 kr. Där jag handlar glass kostar två liter 13,90 kr. Alltså skulle man kunna köpa tre sorters tvåliterslådor, ta en kula av vardera och kasta resten – och det skulle ändå bli billigare! Men köpare fanns det.


I en annan butik sålde man morgonrockar där man kunde få sitt eget namn ingraverat. Hur ser kundgruppen ut – dementa sjusovare? Nu var det ett tag sedan jag bodde i en familj, men nog kunde vi hålla reda på våra egna kläder utan att märka upp dem med namn.

En annan affärsidé som i mitt huvud borde vara rätt smal är förlängning av ögonfransar. Jag skulle fatta det som en sidoverksamhet hos en frisör, men här var det en hel affär som enbart jobbade med ögonfransförlängningar. Och den var full!

Tomt på kontot, tomt i huvudet, men jag har klistrat fast en jävla ryamatta i ögonlocket!

Därifrån är inte steget långt till nagelsalonger. Givetvis fanns det 2-3 sådana också, men nagelbranschen har jag gett mig på förut, så de ska slippa den här gången.

Lyckligtvis ringde personen jag skulle möta innan jag hann göra fler observationer, så jag lämnade stället med bara aningen mindre tro på mänskligheten än innan. Jag låter George Carlin sammanfatta:

26 kommentarer:

  1. Håller arbetslösheten nere och BNP uppe. Behöver jag säga mer?

    SvaraRadera
    Svar
    1. läs "Prosperity without growth" av Tim Jackson, säger en del. Det ekonomiska systemet behöver en rejäl omförvandling för miljön skull,det kan inte byggas på en ständig tillväxt. Hög tid att tänka om! Har man dessutom barn, så borde ju de vara riktiga tankeställare./Marianne

      Radera
    2. Utan att ha läst den föreslagna boken (ska leta efter den) känns det fel att samhället ska byggas på att det konsumeras skit. Lite samma idé som att vi behöver invandrare för att klara framtida pensioner, som ett pyramidspel som inte slutar förrän hela jordens befolkning bor i Sverige. Det kan inte vara enda sättet.

      Radera
    3. Tror inte heller att ökad invandring är lösningen för att klara framtida pensioner. Invandringen kostar samhället mer än vad den ger. Ju fler som kommer desto fler har vi ju också att ta hand om. Många kommer inte ens ut i arbetslivet och då blir det inga pensioner inbetalda. Visst kan ibland vara positivt med invandring, men tycker att den tillför alltför mycket negativt som tjafs, motsättningar, kriminalitet och är för övrigt som ämne alldeles för mycket i fokus, vilket säger en del.
      Tänker också på Finland som inte haft någon större invandring, håller deras pensionsystem på att gå i stöpet? Jag vet inte, men har svårt att tro det./ Marianne

      Radera
    4. Ja, ska ekvationen gå ihop måste människorna tillföra pengar till systemet. Om de inte ens gör det på sikt kan det omöjligt funka. Sedan kan man ju förespråka invandring ändå, av andra skäl, men argumentet att flyktingar ska rädda våra pensioner har mycket att bevisa.

      Finsk ekonomi är rätt instabil just nu, men skulle jag som 46-åring välja land efter var jag tror mig kunna få pension vore valet mellan Finland och Sverige ändå självklart.

      Radera
    5. Läste precis att Finland har bland de bästa pensionssytem i världen. Arbetande i Sverige ska helst jobba till dödagar och förbjudas att bli gamla och skröpliga för såna vill ingen ha på arbetsmarknaden. Frågan är har vi ens jobb till alla?/ Marianne

      Radera
    6. Ja, jag fick inte riktigt ihop att vi behövde få hit fler för att klara pensionerna, så fick vi fler invandrare än någonsin 2015 vilket ledde till att pensionsåldern höjdes.

      Och nej, det verkar vi inte ha. För några decennier sedan fanns jobb som alla klarar. Det gör det inte längre. Jag har själv jobbat på sågverk. På 70-talet kunde du jobba där med att plocka brädor. Nu är det ingen mänsklig hand som rör virket från skogen till byggvaruhuset. Alla sågverksarbetare jobbar med datorer. Inte så att det kräver treårig högskoleutbildning, men man kan inte klara det med IQ 80.

      Radera
  2. Ha, ha kul inlägg. Ja allt kan tydligen säljas, och det ligger något i de som påstår att mänsklighetens IQ minskar här i Skandinavien.
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det verkar så, all skit tycks ha köpare. Om det beror på att vi blivit dummare eller något annat ska jag låta vara osagt. Gissningsvis en kombination.

      Radera
  3. Haha, bra observation. Men en glass kan jag lätt betala 60 kr för, man får ju mycket bättre glass än den billiga du nämnde. Annat är det med öl på krogen, en öl kan kosta tre gånger så mycket på en bar som ligger bredvid, trots att det är exakt samma öl. Det finns av någon anledning många ställen där en stor stark kostar 90 spänn samtidigt som den kostar 30 kr på andra ställen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag är nog en okänslig konsument. Generellt tycker jag att glass är glass. Visst kan det vara skillnad, men inte så att en sort är värd det dubbla, och definitivt inte det tiodubbla.

      Öl tycker jag smakar illa vad det än är för sort :-).

      Radera
  4. Haha, roligt inlägg och så tragiskt sant! Men hur tusan får man vanligt folk att förstå det här när det tyvärr är Bianca Ingrosso nästa generation drönare följer och inte Sparo!

    Hälsningar,
    mrFIRE
    svenskafire.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det faller sig naturligt att unga människor följer unga idoler (även om jag måste erkänna att jag inte fattar fenomenet Bianca Ingrosso, när jag hade idoler var de bra på något). Det är nog bara att ge dem tid. Fast många kommer aldrig begripa, det var inte sjuttonåringar som köade i dessa butiker.

      Radera
  5. Hahaha! Alltså citatet ”Tomt på kontot, tomt i huvudet, men jag har klistrat fast en jävla ryamatta i ögonlocket!” är ju helt genialt! :) Har också sett de där fransfiorna och förstår inte grejen med det.

    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi kanske är för gamla för att förstå? Jag tycker i och för sig att min smak är klockren, men ibland undrar jag om jag bara är en direkt fortsättning på den vuxengeneration som varnade för det omoraliska med jazzmusiken.

      Radera
    2. @Aktiepappa

      Larsson är på sitt sätt ett geni!

      Med vänlig hälsning

      Lars

      Radera
    3. Så långt skulle jag inte gå. Möjligen hyperintelligent ;-).

      Radera
  6. Undrar om inte det där prinsessidealet (där fransarna och naglarna ingår) för tjejer till stor del kommit med invandring från kulturer med annan kvinnosyn. När jag var ung såg ingen ut ens i närheten av det där. Det verkar sammanfalla med fokus på att som kvinna vara ett objekt och behaga män. Tvärtemot allt som har med feminism att göra, men även mot vanlig sund naturlighet. Har sällan sett någon personlighet hos en ung kvinna med stora lösfransar och långa lösnaglar. Tänker lätt att denna flicka/kvinna/docka bara verkar finnas till för att bli tittad på och använd. Som att be om att bli behandlad respektlöst. /Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. I så fall har det till stor del anammats av svenskor. Och snacka om att de siktar fel om de tror att män uppskattar lösnaglar och lösfransar. Nu ska jag inte prata för alla svenska män, men jag tror ni skulle bli förvånade hur lite vi lägger märke till exempelvis vad ni har för färg på naglarna.

      Radera
    2. "hur lite vi lägger märke till exempelvis vad ni har för färg på naglarna"

      Det är ungefär lika lite som vi lägger märke till vilka skor kvinnorna har...

      Radera
    3. Definitivt! Om vi ska gå igenom hela den mänskliga anatomin har jag hört kvinnor säga att de inte bär kort kjol eftersom de har så fula knän. Knän - ännu en kroppsdel ganska få män värderar :-).

      Radera
    4. Med tanke på att min sambo inte ens har märkt min klippning jag gjorde för två veckor sedan tvivlar jag på att ögonfransarna skulle ha någon effekt.

      Jag vet många svenskar som kör på det här, enligt dem själva för att då slipper de sminka sig. Alltså mörka fylliga ögonfransar och man slipper maskara. Men ibland alltså, bilden du la upp är inte långt från verkligheten, förutom att de sällan är så välborstade. Ser mest ut som en tovig ryamatta skulle jag vilja vara fräck och påstå. Jag är glad jag har lite invandrarbakgrundsblod så jag har mörka ögonfransar och aldrig behövt spendera pengar på vare sig maskara eller lösögonfransar som måste förnyas hela tiden eftersom de riktiga trillar av pga behandlingen.

      Radera
    5. Haha! Nej, jag säger ju det, många av oss är helt okänsliga på det viset :-).

      Andra män är... annorlunda. Tappa hakan har jag sett folk göra, men det här var första gången jag såg någon tappa ögonbrynen: https://www.youtube.com/watch?v=crugTGn1m28

      Radera
  7. @Eva

    Kloka ord!

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
  8. Ja men du förstår väl att de också vill vara fina? Har man inte sån tur som du, att ryamattan växer ut gratis av sig själv, måste man ju limma fast den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas verkligen att de tycker att ryamatta ovanför ögonen är fint (annars vore det tragiskt på riktigt), men jag kan inte säga att jag förstår det.

      Radera