onsdag 20 november 2019

Jag var på banken

Ibland räcker det nästan med en rubrik för att förmedla en upplevelse. Ni har alla varit där, så ni anar ungefär vad jag ska berätta nu. En lokal Stockholmsvariant av detta är ”Gröna linjen”. Två enkla ord som förklarar varför man både är försenad och förbannad.

Nyhetsartikel varje år sedan 1982.

Men tillbaka till banken. Ingen går längre på banken för att starta ett konto eller ta ut pengar. Förmodligen går det inte ens. Man går dit när man måste, i ärenden som kräver personlig närvaro. Jag tyckte att det började bra. När jag kom in skulle kunden före mig precis börja betjänas, så jag var först i kön. Eftersom banken var full av personal och det fanns flera kassor hade jag en naiv förhoppning om att någon skulle hoppa fram och hjälpa mig direkt.

Men nej då. Av det tiotal banktjänstemän jag såg var det bara en som tänkte hjälpa kunder vid kassorna. Kunden före mig skulle fixa bank-ID till sina barn som för övrigt var som barn brukar vara, högljudda och jobbiga. Blanketter signerades, kopierades och arkiverades i en ständigt strid ström.


Då och då hade kunden en lunta att skriva på. Under tiden blev kassörskan ledig, men inte tillräckligt ledig för att hjälpa mig. Istället tog hon promenader och flyttade på pappershögar, nästan demonstrativt ointresserad. Så där stod jag (ja, nästan lika demonstrativt valde jag att stå istället för att sitta) och tittade på bankens affischer med två av dess motton:
Vi gillar att finnas där du finns.
Vi tror på det personliga mötet.

I vilken parallell verklighet då, tänkte jag.

27 kommentarer:

  1. Fast du har nog bara missuppfattat deras motto.

    De gillar helt enkelt att se på när deras kunder har personliga möten med varandra i deras lokal. Dessa möten skapas genom att tråka ut dem tills folk börjar prata. Är nog därför det är mest pensionärer och ensamma människor på banken!

    För övrigt här är en satsning som du eventuellt kan skriva något positivt om:
    https://www.kronofogden.se/skuldkollen.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kan det absolut vara. Lite som att folk börjar prata med okända när det är snökaos eftersom man plötsligt har något gemensamt.

      Tack för tipset! Ska kolla på det och utröna om jag tycker att det är positivt eller något annat.

      Radera
  2. Jag var på inne på bankkontoret för att starta ett konto. På Nordea faktiskt. Det tog tre dagar från det jag var inne på banken första gången till dess att kontot var fungerande och åtkomligt från nätet. Var inne vid två separata tillfällen på kontoreta och vid vardera tillfälle var det att signera papper, ett hummande och aha-ande från kontorspersonal, ett tillkallande av övrig personal på kontoret, ett upprepande av samma frågor om och om igen till mig (kunden). Och det var timavis vid varje tillfälle.
    Ja, det var övertydligt att öppna någon kapitalförsäkring inte var något som Nordea vill göra, utan försöker trötta ut kunden så mycket som möjligt, i hopp om att de helt enkelt ska ge upp.
    Men den här kunden gav sig inte, speciellt inte när de började prata om "om det är av någon speciell anledning" att jag ville öppna en KF, och att det var bättre om jag istället öppnade ett ISK-konto istället.
    Såg att det var många kunder som ville ha hjälp av kontorspersonalen med att få banktjänsterna i smartmobilen att fungera - men, se här var det tvärt nej, "det kan vi inte hjälpa till med, det är din telefon".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag funderar mest över varför du inte gav dig och öppnade en KF hos Avanza eller Nordnet istället. Är Nordeas villkor verkligen så bra att det är värt krånglet?

      Radera
    2. Sparo det har jag redan, sedan många, många år, mer än tio-femton år.
      Fördelen med Nordeas KF är mycket lägre courtage på samtliga marknader och speciellt på utlandsmarknader samt att du får tillbaka utländsk källskatt inom några veckor på Nordea, jämfört med åratal av väntan hos Nordnet och Avanza, eller som Avanza flaggade för häromdan i mail till sina kunder: det kan dröja mycket länge, alltså ännu fler år än de ursprungliga ca tre år, vilket betyder fyra, fem, sex, sju år?? ja, vem vet?

      Krångel förresten? Det är att avsätta ett antal timmar och se på medans kontorspersonalen arbetar med ditt ärende. Skulle inte kalla det krångel, mer tålamodsprövande. Ett sätt är att ha samma inställning som när man är med små barn, eller som när man går ut med hunden. Man måste gå in med rätt förväntansnivå, alltså en låg sådan.

      Förvånar mig Sparo, att du inte har koll på avgifterna och kostnader hos Avanzas och Nordnets konkurrenter, här finns stålar att spara. Det kan summera till flera löparskor om året, beroende på hur stor omsättning du har i portföljerna. Men antar att har PB- eller Pro-lista för avgifter och i så fall kanske det inte är intressant?

      Radera
    3. Nog måste det kunna betecknas som krångel att behöva spenderas "timvis" med tid vid två banktillfällen.

      Jag tror du övervärderar min omsättning. Jag har jämfört, men det var ett tag sedan. Då såg jag inte poängen.

      Jag är platinakund hos Avanza där jag gör merparten av mina affärer, mer vip än så är jag inte.

      Radera
    4. Haha! Jag försökte tidigare idag öppna ett KF online på Nordea. Det var bland det krångligaste jag varit med om. Först måste man ansöka om att bli depåkund och det gör man inte på Nordea Investor utan då måste man logga in på internetbanken. De verkar varken vilja ha kunder på sina bankkontor eller sina websajter. Varje gång jag försöker göra något som kund på Nordea vill jag sälja mina Nordeaktier direkt, men då får jag lugna ner mig och tänka på direktavkastningen.

      Radera
    5. Märkligt beteende! Vinstdrivande företag borde vilja ha kunder.

      Radera
  3. Haha, nu blir man ju såklart sugen på del 2 när en svavelosande Micke slår näven i disken och ryter "ska det vara på detta viset".

    Jag tackade för mig hos SHB efter ett möte med den nog typigaste banktjänstemannen i mannaminne. Det var droppen. Och då blev jag riktigt förbannad också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Till saken hör att jag var där för att avveckla ett dödsbo och jag är själv inte kund i den banken. Ska jag ta "SKA DET VARA SÅ??!!"-samtalet får det vara på en bank jag är säker på att drabbas av igen.

      Bra gjort där! Det ska kosta att ge dålig service.

      Radera
  4. Ja, nog är det märkligt hur bankerna är noga med att ha kontor. Men, de få gånger man väl är där så har det varit mycket få tillfällen då det kunnat räknas in som en rakt igenom positiv upplevelse.

    Numera brukar jag försöka undvika all onödig kontakt med dem. Är det inte allmänt kass service så kan man ge sig på att det är ngt annat som gör en tokförbannad. Som tex när självaste Sverige vdn för Danske Bank går ut och pratar om kvotering och i princip allmänt hat av alla män. Det fick mig att plocka ut pengar ur banken direkt.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här var jag nere i ett annat ärende och passade då på att fråga om jag skulle boka tid för detta. Det skulle jag, så ett par veckor senare ringde jag för att göra det, men då hade de ändrat rutinerna så att man "bara behövde komma ner" (och vänta en halvtimme i kö).

      Jag har ju fördelen av att kunna komma vilken tid på dagen som helst så jag skulle för det mesta vilja ha en exakt tid att anpassa mig till än att behöva köa.

      Det är rätt, rösta med fötterna! Ändå inte lika dumt av Danske Bank som när Gillette gick ut och hatade män lite så där allmänt progressivt, eller Audi. Man får ju titta lite på vad man har för målgrupp och se till att inte skrämma bort hela den.

      Radera
  5. SEB är inte ett dugg bättre. Jag och mina syskon har försökt avsluta ett konto (dödsbo) i mer än ett halvår. Tack och lov så är vi flera, så vi har turats om att gå till kontoren (på dagtid). Ja kontoreN, plural, vi har varit på ungefär 4-5 olika, flera gånger på varje (för SEB, sen samma sak för de andra bankerna). Ibland tycker de att vi ska åka 60 mil då konto och depå är öppnat där, på ett kontor som är nerlagt (varför kan vi inte lösa det på vår hemmaplan då, när allt är elektroniskt?)!
    Mest fattar de inte vad vi vill.
    Känns märkligt att JAG måste utbilda deras kontorsråttor i deras egna rutiner och regler från Skatteverket. Och då har vi ändå förvarnat via mail vad vi vill och bokat tid.

    Och alla banker har egna (olika) blanketter för fullmakter som måste skrivas på av alla dödsbodelägare för att överhuvudtaget kunna göra något.
    Det blir lite komiskt när vi ber en bank om deras fullmaktsblankett och får till svar "vad ska ni med det till?"


    Spargrisen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med tanke på att det dör ca 90 000 personer i Sverige varje år borde det inte komma som en överraskning hos banker att väldigt många dödsbon måste hanteras varje år - och kommer att fortsätta vara så framöver. Det verkar ju extremt kontraproduktivt att inte ha en snabb och konkret behandling av dessa kunder. Javisst ja, de kan ju inte klaga så då gör det ju ingenting. Dessutom kan vi på banken inte tjäna pengar på dem längre. Alltså en absolut lägsta prioritering. Måhända rationellt sett ur bankens perspektiv, men missar naturligtvis att de har att göra med andra kunder i banken (som ju fått detta knät utan att kunna välja själva), alternativt potentiella kunder i banken.

      Radera
    2. Det var anledningen till att jag inte nämnde vilken bank jag var på (någon insatt kanske kan räkna ut det utifrån deras slogans, trots att de på intet sätt var originella), att jag har en känsla av att det är likadant överallt.

      Och nej, jag tror inte att det är rationellt. Familjen har säkert ofta samma bank eftersom man vanligtvis öppnar sitt första bankkonto på den bank föräldrarna använder, och krångliga rutiner är definitivt skäl att leta alternativ.

      Radera
  6. En kompis till mig blev änka och tvungen att åka till Island för att avsluta ett typ tomt konto i en bank där - hennes man kom därifrån i ungdomens dar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag trodde isländska bankkonton tömdes by default för tio år sedan ;-). Men skämt åsido, det låter ju helt galet! Tomt eller inte, de är väl uppkopplade på nätet även där.

      Radera
    2. Så är det i alla länder. Man måste åka dit för att avsluta kontot. Dessutom så är det en annan fullmaktsblankett som måste fyllas i och lämnas in fysiskt än den man redan har lämnat på samma bank i Sverige, den blanketten gäller inte.
      Vi tänkte över noga om det var värt att avsluta kontot i utländet. X st syskon måste åka dit och fysiskt lämna fullmakten, om inte alla syskon kan vara med samtidigt. Sisten som åker tar med sig fullmaktskopiorna (för säkerhets skull) och avslutar. Och har koll på alla syskons IBAN nummer som kapitalet ska föras över till.

      Spargrisen

      Radera
    3. Märkligt att inte detta ska gå att göra från det nordiska grannlandet Sverige. Om inte på ett vanligt bankkontor så hos notarius publicus. Jag tycker att vi bestämmer att de får ändra på det nu :-).

      Radera
  7. Ref allt ovan här. Många klagar på sin bank i tid och otid både i verkligheten, på nätet och i kommentarerna här. Det är idel klagomål på i princip samtliga storbanker med lik förbaskat är det ytterst få som byter bank.

    Jag förstår verkligen inte. Jag skulle aldrig orka lägga så mycket tid på att klaga på något som är helt i min makt att förändra. Byt bank!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har bytt bank. Faktiskt från den bank jag beskriver ovan. För många år sedan, men nu drabbades jag ändå.

      Men sen tror jag att vi som klagar känner att det inte är grönare på andra sidan staketet heller. Hittills har jag aldrig gillat allt hos en bank, och heller inte träffat någon annan som gör det.

      Radera
    2. Det var inte riktat mot dig eller alla utan en generell reflektion över att det är ofantligt med klagomål på banker i princip överallt. Ändå sitter folk där med sin jävla dosa från swedbank och gnäller om att inget fungerar efter 10 år som kund.

      Jag gillar nästan allt hos min bank, det fåtal gånger jag inte gillat allt är det mer för att någon handläggningstid varit lång i samband med att någon process ändrats och de inte har ökat personal eller dylikt. De gånger jag provskottat någon annan bank (storbank) har jag verkligen skämts över hur uselt deras erbjudande är och raskt lämnat dem.

      Sen kan man ha flera banker för olika saker det är inte direkt jobbigt.

      Radera
    3. Det är lugnt, här får man kritisera fritt så länge man är nyanserad.

      I princip håller jag med dig. Många har alldeles för svårt att släppa taget om en dålig leverantör. Är den tillräckligt dålig ska det inte spela någon roll vad man får, och att byta bank går snabbt och smidigt.

      Men jag tror att det är få som är så nöjda med sin bank som du. Jag tror fler är som jag, att vi känner att vi väljer mellan halvdåliga och sämre alternativ. En och annan nischbank kan vara bättre, men då är det inte säkert att man kan betala räkningar och administrera sitt företag där. Då är det en bra idé att dela upp sin ekonomi. Min heltäckande storbank får bara ha hand om någon procent av mina pengar.

      Radera
    4. Jag använder faktiskt min bank till allt då det är en fullsortimentsbank. Utöver det använder jag både avanza och nordnet för sparande.

      Vet dock inte om jag kan administrera ett företag i min bank.

      Radera
    5. Jag förstår inte varför inte exempelvis Avanza och Nordnet ordnar så att man kan betala räkningar där. Tror att de skulle ta rejäla marknadsandelar. För även om du är nöjd med din fullsortimentsbank är det helt klart många som inte är det.

      Radera
    6. Det är svindyrt att driva bank. Jobbade för länge sen på en arbetsplats som hade liv, pension och sparkonton på plats som hade en dröm om att även bli en bank och ha betalkort och annat som hör till. Tror man tryckte ner cirka 60 miljoner om inte mer innan man la ner projektet och skrev upp det på förlustkontot. Någon utökad bankverksamhet blev det inte.

      Det kan vara därför.

      Radera
    7. De är ju redan banker i lagens mening, men du kan ha rätt.

      Radera