Mina förväntningar var inte högre
nu, men det här var faktiskt helt okej. Skådespelarinsatserna är
kanske inte på topp, men ett klart steg framåt. Dessutom har de
Bengt Järnblad som speakerröst och efter att jag sprang ihop med
honom på Stadsteatern för ganska exakt hundra år sedan och han
berömde mitt manus kommer han undan med vad som helst. Dessutom var han
klockren som präst i Tre kronor.
Då är det värre med textmaterialet.
Det här vänder sig alltså till normalbegåvade barn på högstadie-
och gymnasienivå, det är svårt att tro det ibland. Den elev som
nickar instämmande till påstående 3 och 5 borde få en hård
linjal över fingrarna.
Sen undrar jag lite över utgifterna –
dyra mobiler, fika med kompisarna och skadestånd efter skadegörelse.
Om jag (som knappt träffat barn i den här åldern sedan jag själv
var det) skulle kläcka tre förslag på typiska utgifter som kan
drabba unga hade det blivit dessa. Antingen är jag ”down with the
kids” eller också är manusförfattarna inte heller det. Jag tror
på det sistnämnda, får lite Staffan Hildebrand-vibbar av hela det
här undervisningsmaterialet.
Men på det hela taget tycker jag detta
var ett stort kliv åt rätt håll, och ett myndighetsproducerat
informationsmaterial som får godkänt hör inte till vanligheterna.
Däremot hade jag gärna sett ett positivt budskap också. ”Det här
ska du göra när det gått åt helvete” är inte så uppbyggligt.
Men herregud. Vem riktar sig den här smörjan egentligen till? Är det sannolikt att de som verkligen behöver se detta kommer att göra det?
SvaraRaderaVarför tar samhället på sig det som är självklarheter bland föräldrarnas uppgifter?
Mvh investera-pengar.blogspot.se/
Högstadie- och gymnasieelever. Vill de ha betyg är det väl ändå skapligt sannolikt. Sedan kan man ju aldrig tvinga någon att greppa information.
RaderaOch ja, har man hunnit bli 16-17 innan man ens funderar på hur lån, räntor och indrivning funkar är man illa ute. Det här bör föräldrar introducera kanske tio år tidigare. Men alla gör ju inte det.
Nu har jag inte orkat ta mig igenom utbildningsmaterialet men kan ändå passa på att ge ett litet instick på ämnet. Kommuners skyldighet enligt Socialtjänstlagen att bedriva budget- och skuldrådgivning regleras enligt 5 kap. 12 § SoL där även Konsumentverket ska finnas som stöd. Samarbete sker även med KFM och övriga aktörer.
SvaraRaderaJag har själv jobbat ett par år inom just detta i kombination på försörjningsstöd och som just rådgivare med kontakt mot både fordringsägare, inkasso och fogden. Det är förvånansvärt att det förekommer väldigt likartade problem mellan olika socioekonomiska grupper i samhället. Något jag dock har med mig är att det är väldigt många individer som saknar väldigt grundläggande kunskaper på ämnet där ofta tyvärr varken förälder eller samhälle varit involverat initialt. Det behövs ofta mycket mer grundläggande kunskaper än vad man kan tro när det kommer till att lösa dessa problem. Har ju vart om en hel del gånger då personer kommer in på kontoret med 2 fulla Icakassar med oöppnade brev från Inkasso och lagt på bordet. Där lösningen oftast har varit mer sms lån för att betala andra lån. Men som sagt, jag orkade inte ta till mig materialet i inlägget.
Lite kuriosa:
https://www.konsumentverket.se/om-konsumentverket/vart-arbete/stod-till-kommuner/budget-och-skuldradgivning/
https://www.stockholm.se/FamiljOmsorg/Socialt-och-ekonomiskt-stod/Ekonomiskt-stod-och-radgivning/Budget--och-skuldradgivning/
Kul! Om jag skulle tvingas försöka mig på en karriär som anställd hade jag satsat på budget- och skuldrådgivare. Fast jag undrar hur länge jag hade orkat med klienter som kommer in med Icakassar av inkassobrev :-).
Radera