tisdag 29 november 2016

Dålig mekonomi

Mekonomen är ett sånt där bolag som verkar helt rätt på pappret, men bara där. Jag har aldrig ägt aktien, men för att se långsiktig vinst på en sådan investering krävs att man har hållit fast vid den i sju svåra år eller längre.


Jag vet inte hur stor del av den uteblivna framgångssagan som beror på att man tagit flera nyckelpersoner från matbranschens sorgebarn Coop. Kanske hade Mekonomen varit lika dålig ändå, kanske inte. Bolaget gör visserligen utdelningar, men inte heller som utdelningsaktie borde den vara en favorit för den som kan räkna.

Mekonomen säljer ganska billiga bildelar och finns på många ställen. Som snål bilägare borde jag gilla det. Grejen är att Mekonomen ändå sällan är billigast, så det kvittar lite. Sen stör jag mig på personalens okunskap. Att sälja bildelar borde kräva andra kunskaper än exempelvis att jobba på McDonald's, men det känns som att de använt sig av samma personalpool. De kan utifrån bilnumret berätta vilken bildel man ska ha, men de kan absolut ingenting om bilar. Och av människor som handlar oftare där har jag förstått att lagersaldo snarast är att betrakta som en förhoppningsprognos.

Vidare har Mekonomen bilverkstäder. Eller rättare sagt, de har köpt fungerande bilverkstäder som nu drivs vidare under Mekonomenflagg. Jag brukade anlita en sådan verkstad. Innan de satte en Mekonomen-logga på dörren för efter det har de blivit så dyra att hälften vore nog.


Igår blev det offentligt att huvudägaren Axel Johnson sålt sina aktier till amerikanska LKQ varpå aktien tog ett glädjeskutt. Om det var för att aktieägarna hoppades få ett bud på sina aktier eller om de bara var less på Axel Johnson förtäljer inte historien. Kanske lite av båda.

Själv kan jag inte bedöma uppköpschansen, men passar på att gratulera nytillkomna ägare till klippet. Till äldre (och därmed mindre framgångsrika) ägare får jag med tanke på kopplingen till Coop säga: Se det som återbäring.

4 kommentarer:

  1. Inte kul att vara säljare av bildelar när elbilar kommer. Elbilar har ju betydligt färre delar att byta så kundbasen försvinner. Vidare om självkörande bilar skulle blinverklighet så minskar sannolikt bilparkerna i storlek och ytterligare mindre kundbas. Om låt säga merparten av bilar i större städer blir självkörande el-taxibilar inom bara 5-10 år som en del berömmer så är mekonomen i konkurs.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker i och för sig att det verkar finnas ganska många delar på en elbil också, men säger du att det är betydligt färre litar jag på det. Att städerna ska tas över av eltaxibilar tror jag kommer ta betydligt längre tid än 5-10 år, om någonsin. Då känns Mekonomens problem mer närliggande än så.

      Radera
  2. Jag har haft Mekonomen i några år i portföljen...och har haft en hyfsad avkastning baserat på direktavkastning och att jag blivit en ofrivillig swinggrader...det är så stor osäkerhet kring bolaget så kursen svänger kraftigt vilket har givit fina tillfällen att sälja av och sen efter nästa rapport köpa tillbaka....detta sagt blir jag mer och mer orolig för att det aldrig blir ordning på detta...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Swingtradingmöjligheten ska aldrig underskattas. Gör man bara ett kort utomstående nedslag är det svårt att få grepp om korta rörelser i aktier. Men jag delar din oro och föredrar att swingtrada i bolag jag tror mer på. Eller åt andra hållet, jag köper glatt säljpapper i Volvo varje gång den närmar sig hundralappen nerifrån.

      Radera