tisdag 22 november 2016

”Det är ju lätt för dig”

Jag tycker att det är kul att lyssna på människor som gjort egna val i livet, jag strävar efter att göra det själv. Det spelar inte så stor roll vad det handlar om, det är intressant oavsett om de bestämt sig för att resa jorden runt, börja odla ekologiska betor i Asien, sänka sina utgifter eller bygga en egen bil. Alla har vi våra egna drömmar och även om de är helt olika finns också många likheter. Den mest uppenbara är att det gäller att kasta loss och våga ta steget.

En annan gemensam nämnare är, tråkigt nog, att man ofta möter motstånd från omgivningen. Istället för att glädjas åt att en människa tar tag i sina drömmar kommer en lista över varför det inte går att följa efter. För att det inte kommer att lyckas eller för att det är en allmänt dålig idé, eller – min favorit - ”Det är ju lätt för dig, som...”.


Sedan följer olika argument för varför visionären bredvid är privilegierad att kunna ta tag i sina drömmar. Ofta lite förebrående, som om det vore exempelvis mitt fel att någon annan inte kan realisera sina drömmar. Det är lätt för dig som inte har några barn, som inte har ett hus, som har en fru/make som kan sköta marktjänsten eller med en fast och trygg inkomst, som har en akademisk examen, som inte har CSN-lån, som inte...

Så vems ”fel” är alla de där grejerna då? Med något undantag har man själv satt sig i den situation man befinner sig i. För att man velat det, eller för att man inte orkat realisera allt det där man hade velat ha istället. Inga av ovan nämnda ”hinder” är per automatik dåliga. Att vara gift, ha barn och hus är eftersträvansvärt för många. Att de samtidigt hindrar dig från att köpa en enkelbiljett till Bali eller starta en fårfarm på Öland ingår i dealen. Men om en fårfarm på Öland var din stora dröm borde du kanske ha tagit tag i den först.

”Blanda inte in oss i ditt dravel, jävla skäggmiffo!”

Eller gör det nu! Snacka ihop dig med familjen, sälj huset, flytta till Öland och köp får! På samma sätt som det alltid går att hitta skäl att inte ta tag i sina drömmar går det alltid att hitta någon som gjort det trots betydligt större uppförsbackar. Kanske har du inte ens en önskedröm, skaffa det då. Ingen annan kommer att göra det åt dig.

12 kommentarer:

  1. Det där resonemanget känner jag igen, människor som inte vågar ta steget för att göra det de vill, och ibland som jag upplever det lite bittert och snörpigt utrycker sitt avund. Vet inte vad det där beror på att vissa sätter sig på åskådarplats och har åsikter om hur andra lever sina liv, men inte tar tag i eget. Människor som har förutsättningar men trots det väljer att lägga energi på vad andra gör eller inte gör. Kanske beror det på olika personlighetstyper, men det är i vilket fall som helst ett fenomen som förbryllar mig. Tack för ännu ett tänkvärt inlägg. ME

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att det kan handla lite om att någon annan sticker hål på ens illusion. Så länge man lever i villfarelsen att man sitter fast är det uthärdligt, men om andra visar att de kan genomföra planer blir man osäker på om det även gäller en själv, och då blir man sur över det och "skjuter budbäraren".

      Lite på samma sätt som en som går ner i vikt kan känna irritation från andra tjockisar.

      Radera
  2. Exakt, fundera på vad du kan lära dig av andra istället för att försök hitta hålen i planen. Intressant nog tror jag dock att det är exakt samma människor som skulle säga att "det är enkelt för dig att säga Sparo för du är singel" som sedan kommer läser min blogg och sågar "Det är lätt för dig att säga som har fru som är med å resan". Det handlar helt enkelt bara om att validera de egna val man gjort och som man är missnöjd med genom att göra allt annat "omöjligt".

    Det är svårt att hitta dörren ur ekorrhjulet om man envisas med att springa med ögonen stängda.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det där går att vrida som man vill för att bygga det egna hindret. Eller tvärtom! Jag hörde en tjej som flyttat och bytt liv trots familj som sa att det var mycket lättare för då hade man ju i alla fall dem att dela äventyret med och slapp känna sig ensam.

      Radera
  3. Inte helt säker på det där sista. När jag behöver en önskedröm så kommer säkert min fru tala om för mig vad den är.. ;-)

    Var det inte analyspodden som pratade om fårfarm på Öland förresten? Det var kanske därifrån du fick tag på exemplet? Sen gillar jag fårens kommentar skarpt.

    Cheers,
    /Peter

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, så länge minst en i förhållandet har lite fantasi borde det funka :-).

      Vad roligt med Analyspodden! För nej, det var länge sedan jag lyssnade på den. Har inte kommit på något sätt att ladda ner den och lyssna på offline, vilket gör att den inte funkar för mig under löpning och promenader.

      Radera
  4. En vanlig variant till "det är lätt för dig" är nåt som vi ofta fick höra till leda när vi gjorde något ordentligt utanför normen med små barn. Nämligen:

    "Åh, det skulle jag också vilja. Men..."

    Lite mer positivt, men egentligen samma sak.

    MVH Avfart Frihet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den varianten går i alla fall att använda utan att det samtidigt blir ett sätt att peka finger mot andra. Men ofta kan det nog betyda samma sak. ...Jag måste ju ta ansvar, tänka på familjen, ta hand om ditten och datten.

      Underförstått: det är egoistiskt eller ansvarslöst av dig att förverkliga dig själv och göra vad du vill med ditt liv bara så där.

      Radera
  5. Jävligt tänkvärd ord alltihop!

    Jag har funderat mycket på varför det blivit så här att folk inte tror på sig själva och gör det som är bra för dem. Min enda slutsats är gud. Sen kristendomen kom till Sverige har vi ägnat oss åt att skuldbelägga och ha dåligt samvete och tro på gud, Jesus, Herodes och fan och hans moster istället för att tro på oss själva.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är bra, vi skyller på gud! Mycket skit har kommit och fortsätter komma från religion. Annars tror jag att det kan vara lite grann statens fel. Vi har vant oss vid att samhället ska styra våra liv så vi har glömt bort hur man gör.

      Och så jante. Du ska inte tro att du är något, och du ska inte tro att du är den enda som inte tror sig vara något...

      Radera
  6. Bra inlägg! Det är alltid intressant att få en påminnelse i hur jävla dumma folk är när de är avundsjuka och varför man själv ska hålla sig positiv (nåja, iallafall inte avundsjuk)

    I tillägg till allt det du nämner tycker jag även att tidsaspekten är något många gärna skyller på. "Åh, skönt för dig som har tid med det, jag skulle aldrig hinna.." etc. hör man ju väldigt ofta när det egentligen bara handlar om prioritering.

    //Daniel

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det. Samma människor som t ex säger att de aldrig hinner läsa har inga problem att hinna se på TV tre timmar om dagen. Inget fel med det om man vill, men fascinerande att man inte ser sambandet.

      Radera