onsdag 7 juli 2021

”Kan inte jag kan nog ingen annan heller”

I min förra text om buskörning i Stockholm verkade jag kanske försvara fridstörarna. Så är inte fallet, och det gäller lika mycket på Strandvägen som på Sveavägen. Men nu är ju inte detta en racingblogg, så vi går över till ekonomi. Denna såg jag på Twitter:

Först vill vän av ordning berätta att det går att göra en burnout med en skrotig Volvo för 5000 spänn, så ”Ali” behöver inte skuldsätta sig för det. Men vanföreställningen om vad en normallön inte räcker till tycker jag är intressant. Jag har aldrig haft någon fantasilön, inte vunnit på lotto och skulle ändå kunna köpa en Lamborghini. Vore den ny skulle den göra ett rejält hål i plånboken, men det skulle gå.

Det handlar om hur man prioriterar. Inte helt oväntat ligger inga lyxbilar på min önskelista, jag köper hellre frihet, men den som vill kan. Jag fattar inte alla dessa människor som är övertygade om att en vanlig svensk lön inte räcker till ett rejält sparande om man väljer det. Och ett rejält sparande räcker till leksaker, om man väljer det.


Tar dig från punkt A till punkt B.

Jag har en känsla av att alla dessa bittra kommentarer om att det inte går att bli rik på hederligt arbete – för det är det minsann bara kriminella som blir – kommer från människor som varken väljer det ena eller det andra. De uppgraderar sin bil trots att den funkar perfekt, åker på utlandssemester åtminstone vartannat år och renoverar kök och badrum långt innan det behövs av mer än estetiska skäl. För det är ju så man ”ska” leva.

Inget hindrar dig. Trivs du är det kanske till och med goda val (eller icke-val), men att andra prioriterar annorlunda är bara att hacka i sig. De behöver faktiskt inte ha rånat banker för det.

35 kommentarer:

  1. En nära släkting till mig har försökt köpa hus i minst 20 år. De bor 4 st i ett hyresradhus. Åker på utlandssemester, skidsemester och till Gotland i stort sett varje år. Men släktingen suckar fortfarande att denne inte kan casha 15% i kontantinsats på ett hus.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och ser inget som helst samband mellan semestrarna och oförmågan att spara? Fantastiskt!

      Radera
  2. Problemet verkar vara att även normalbegåvade människor inte riktigt lyckas förstå det där med ränta-på-ränta. Jag har hört bekanta säga "Att sätta av några tusen varje månad gör ingen skillnad". Det gör det naturligtvis om du ger det tid. Viktigast för mig i mitt sparande har varit tid. Denna ändliga resurs som du tack och lov (vanligtvis) aldrig kan kolla saldot på. Högt gaspådrag i början gör att du kan sätta på cruise control senare i livet och bara luta dig tillbaka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart det gör, och det går att bevisa med en enkel uträkning. Jag tror att problemet ofta är att de gör det i två månader, men redan andra månaden "lånar de tillbaka" lite från sitt sparande och resten försvinner på ett halvår. Lite som när jag försöker gå ner i vikt, tappar två kilo, går ett halvt, står still ett tag och rör mig sedan mot ursprungssiffran :(

      Radera
  3. Exakt. Lambo på normallön inget problem. Twittraren har ju ingen aning om hur Ali lever resten av sitt liv? I ett tält under en bro och kokar soppa på en spik för att ha råd att göra burnouts på sveavägen för att reta gallfeber på alla svennar med normallön

    SvaraRadera
    Svar
    1. Problemfritt behöver det inte vara (och så gissar jag att det mycket sällan rör sig om just lambos), men en del lever verkligen för att få ha en skrytbil och är beredda att försaka mycket för att uppnå det.

      Radera
    2. Jag hörde reportaget på SR och det var tydligen en hel del exklusiva muskelbilar. Lambo, Ferrari och BMW.
      "Titta! Ser du att den här har 4 avgasrör?"

      Radera
    3. Finns det en enda Lambo eller Ferrari skulle jag också nämna den om jag gjorde reportage, men redan på BMW har vi väl trillat ner några prisklasser.

      Fyra avgasrör ftw ;-)!

      Radera
  4. Gällande renoveringar som ej behövs beror väl delvis på att det höjer värdet på bostad men även att de kan göra avdrag för de pengarna vid försäljning.

    Mvh Anonym-m

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska man flytta må det vara hänt, men ska du bo kvar i tio år är renoveringen värd noll vid försäljning.

      Radera
    2. Stämmer att om badrummet är 10, 20 eller 30 år spelar ingen roll för värdet vid försäljning. Max ett par år tror jag om det ska höja.

      Avdragsrätten försvinner också efter 5 år om det är underhåll & reparationer (alltså ej standardhöjande utan bara ersätter tidigare).

      Förbättringsutgifter och tillbyggnad har dock ingen tidsgräns för avdrag men ska då tillföra något nytt.

      Radera
    3. Jag vet inte hur länge folk brukar bo på samma ställe, men hade jag haft gängse renoveringstakt hade mitt badrum rivits 3-4 gånger vid det här laget.

      Radera
  5. Håller ej med, sköter du om köket så är den fortfarande modern än ett sunkigt kök från 1900-talet och jo det har betydelse kan jag lova köket och badrum är två viktiga parametrar vid köp av bostad dels kostar dessa generellt mer samt livskvalité.

    Då jag ej är inne i bostadsmarknaden ännu så håller jag rätt okej koll gällande vissa lägenhetstyper. Någon kommer chansen att äga en andel.

    Mvh Anonym-m

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst, köksrenoveringen kan säkert höja livskvalitén och vara värdehöjande. Ser man den som nån form av investering så håller jag inte riktigt med, på samma sätt som jag inte tycker att BMWn med 4 avgasrör är en investering i annat än livskvalitet. Bostadspriserna har väl inte ökat med 30% för enbart bostäder med nyrenoverade kök och badrum? Som alltid är det ju svårt att se vart slantarna ger mest utväxling, börs, badrum, BMW, bitcoin.....?

      Radera
    2. Fast hinner man renovera köket tre gånger medan man bor i bostaden måste åtminstone de två första renoveringarna vara betydelselösa för priset. Sen har jag inget emot vare sig att sköta om sitt boende eller att renovera. Det är det regelmässiga och helt onödiga jag vänder mig emot.

      Radera
  6. Ni kanske tror att det kommer att kunna göras burnouts även med elbilar framöver? Då tror ni fel, för MP kommer att jobba stenhårt för att alla sorters bilar ska förbjudas, även elbilar - speciellt i innerstan där en klar majoritet av de som stöjder MP bor.

    Burnouts med elsparkcykel är kanske framtidens melodi? Lugn, bara lugn, det kommer att inrättas (fler) zoner i innerstan där man genom fjärrstyrning helt enkelt kopplar bort strömmen till elmotorn samt slår på bromsen på elsparkcykel.
    Undantag kommer dock att göras för eko-veganer med inköpta elcertifikat och som dessutom själva producerat eko-el tex i speciella träningscykelstationer där trampandet omvandlas till el som säljs direkt på elnätet.
    -Miljövänligt så det förslår, sa Bill
    -Så sant, sa Bull

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har jag ärligt talat inte funderat över, men det skulle förvåna mig om det inte görs. Är däremot inte lika säker på att Miljöpartiet finns i framtiden. Det tråkiga är att anledningen till min tveksamhet är att alla partier nu låter som miljöpartister.

      Radera
  7. Sparo, din dröm är uppfylld! Löfvén är åter bakom ratten. Grattis. För tredje gången! Hurra, hurra, hurra

    Äntligen kan vi återigen beträda vägen till framtida lycka och rikedom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och när har jag uttryckt den drömmen? Jag har möjligen sagt att jag trodde att det skulle bli så, för det trodde jag.

      Radera
    2. Man behöver inte vara matematiker för att förstå att 175 är mer än 174. I nästa val 2022 kan det vara tvärtom.

      Radera
    3. Ja, de hade behövt få över både V:s politiske vilde Kakabaveh och centerpartisten Lindahl som röstade emot Löfven förra gången det begav sig. Bägge kändes osannolika.

      Nästa val kan det bli något helt annat. Troligen ryker L, möjligen MP också.

      Radera
  8. Sparo, jag skojar bara med dig. Det är helt och hållet uppenbart för den som är det minsta läskunnig att du inte är på "team Löfvén".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är helt obunden, tror inte på något av lagen.

      Radera
  9. Svenskar har ofta jättedålig koll på hur folk som Ali lever sina liv i orten och vilka värderingar dessa har och hur dessa värderingar skiljer sig från svenskars.

    För Ali är bilen den främsta statusmarkören, inte att ha ett jättedyrt kök. Eller ens en egen bostad. För Ali bor som regel hemma hos mamma tills han skaffar sig en fru från hemlandet. Så av Alis lön från Scania är det inga problem att lägga 12000 kr i månaden på sin Audi. Alis arbetslösa pappa och mamma tycker inte det är dumt. För hela familjen drar nytta av den aura av framgång som Alis dyra Audi ger.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "För Ali är bilen den främsta statusmarkören, inte att ha ett jättedyrt kök."

      Det var lite det jag var inne på, att olika människor prioriterar olika, och tycker man att en statusbil är tillräckligt viktig går det att ordna pengar till det, även med "normallön".

      Radera
  10. Många lånar ju också till bilen, inte ett bra lån men 6% ränta på 500 000kr blir 2500kr/månad och så ränteavdrag på det. Inte direkt svindlande summor och man får rätt mycket bil för de pengarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ytterligare ett sätt att klara av en dyr bil på normallön.

      Radera
    2. Ja det verkar vara normen nästan, jag var och kollade på en bil för ett tag sedan (blev inget köp men ändå) det var i ca 250 000kr klassen och handlaren la utan att fråga fram ett förslag på månadskosnad via deras partners lån. Jag skulle aldrig ta ett billån, kan man inte betala den direkt, köp biligare

      Radera
    3. Det gäller ju tyvärr nästan allting nu, som hemelektronik för några tusenlappar där månadskostnaden vid avbetalning skrivs tio gånger större än kontantpriset som mest verkar stå där utifall att någon gammal stofil skulle vilja handla kontant, som på 1900-talet.

      Radera
  11. Det är ingen bromsolja under fötterna hos de lokalpolitiker som styr i stadsdelsnämnden, om de bara får lite hjälp på traven. Dvs om rätt personer utövar påtryckningar.
    Ser i SvD.se idag så sätts det ut betonglejon, bommar installeras mm. Det måste vara ett absolut topprekord tidsmässigt för agerandet. Annars brukar det ta månader och år; det ska diskuteras, det ska beslutas i nämnder och bland tjänstemän, det ska förankras inom organisationen, det ska kommuniceras, och det ska få plats inom budgeten. Nästa budget, kanske.

    Nä, tänk så enkelt och snabbt det kan gå om man verkligen vill. Frågan är väl närmast, vad var det för någon morot/piska man använde för att få saker att hända?
    Det är kanske som man säger om korvtillverkning och lagstiftning: du vill inte veta hur det går till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är en himla skillnad. Samma i riksdagen där Morgan Johansson kunde banka igenom gymnasielagen på några dagar medan annat ska utredas i 18 månader (och kommer utredningen fram till fel sak drar man igång en till innan man går till omröstning).

      Radera
  12. Själv bor jag i ett så kallat utsatt område bara för att en kontantinsats skulle äta ett så stort hål i portföljen (med ränta-på-ränta skulle det bli ett betydande bortfall). Får se hur länge man står ut...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där skulle jag dra gränsen :)

      Radera
    2. Inga utsatta områden ska finnas kvar efter 2030, säger liberalerna. Så nu vet du, ano 10:57, vad du ska rösta på om du inte vill flytta/ha kvar portföljen.

      Vad var det politikerna imånga år om sa om Landstingen; de ska bort, de ska vi avskaffa. Och visst gjorde politikerna det. För nu heter det Regioner istället för Landsting.

      Win-win, som det heter på politiska....

      Radera
    3. Ska en kurva brytas måste man nog ändra någon parameter. Och i och för sig tror jag att en sak kommer att ändras i svensk politik, nämligen att just "Liberalerna" försvinner. 2022 ur riksdagen, 2026 ur de flesta kommuner och innan 2030 är nog partiet avvecklat.

      Radera