tisdag 27 juli 2021

Överflödiga myndighetsbrev

Effektiviteten hos våra myndigheter kan och bör ifrågasättas. Det är våra skattepengar som driver deras verksamhet och oavsett vad vi vill lägga dem på kan vi nog alla enas om att det finns bättre ställen att stoppa dem än att slarva bort dem i administration.

För vad ska vi annars kalla det när de skickar ut helt meningslösa brev till sina medborgare. Här är ett exempel jag fick tillsänt mig:

Inte i samband med att de ändå skickade ett brev. Detta skickades fristående.

Skriver man in länken (för länkar i postbrev är inte klickbara även om man väljer att skriva dem i blå text) får man ett par (icke klickbara) länkar om EU:s dataskyddsförordning samt en förklaring vad som menas med personuppgifter, och fattar man inte det är man troligen för dum för att ens sprätta upp kuvertet.

Vad ska någon enda arbetssökande med denna information till? Det kan tyckas som en skitsak, men någon (förmodligen flera) har beslutat att brevet ska skickas ut, texten har formulerats, papper har tryckts, stoppats i kuvert, frankerats och skickats ut. Till hur många vet jag inte. Det kan vara några tusen, det kan vara en miljon.

Det här känns lika dumt som när MSB skickade ut ett sms till 22 miljoner telefonabonnemang med ”information från myndigheterna”. Kanske blev det billigare den här gången. Förhoppningsvis har inte Arbetsförmedlingen skickat 22 miljoner brev i alla fall. Nytt exempel:

Här får Astrids målsman (heter det så, eller är det målsperson numera?) reda på att föräldrapenningsdagar kan frysa inne om föräldrarna inte agerar i tid. Fast samtidigt står det ju att informationen finns på nätet bara mottagaren loggar in. Är det verkligen myndighetens ansvar att vara vårdnadshavarens vårdnadshavare?

Jag verkar säkert gammaldags nu, men jag tycker faktiskt inte det. Gör något vettigare med er av oss betalda arbetstid. Har ni inte det – minska arbetsstyrkan.

23 kommentarer:

  1. Pappersutskick med GDPR-info skickar de bara till personer som vägrar smartphone, har jag hört... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då har du hört fel för pappersutskicket här uppe skickades till en smartphoneanvändare.

      Radera
  2. Det passar bra, för det låter lika dumt som stora delar av hela GDPR och annat liknande skit som Bryssel har skänkt undersåtarna för de Miljarders Miljarder de kostar varje år.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag väntar fortfarande på att få höra någon säga att GDPR är bra grejer.

      Radera
    2. Det är bara att fråga närmaste dataskyddsombud (DPO) om du vill höra att GDPR är bra. GDPR sätter maten på bordet för dem.

      Radera
    3. Det kan jag i och för sig livligt föreställa mig :)

      Radera
  3. Och kallelser till vården skickas åtminstone i VG bara ut med posten och man kan inte få dom till Kivra. Det händer att jag inte får breven med Postnord med resultatet att läkartid missas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag jobbar inom vården och kan bara bekräfta det du säger. Jag blir arg och klagar när patienter missar sin läkartid pga sådana där dumheter. Men mina argument möts mest med en tom blick eller förklaringar om hur omöjligt det är att göra något åt. Patienten känns ibland som ett sidouppdrag som får hänga med om det finns tid. Jävla dumheter. Hela vården i Sverige präglas av liknande ineffektivitet och föråldrade kommunikation. Och jag, som enkel atbetare, har för låg rang för att min åsikt ska noteras.

      Radera
    2. Jag som inte har Kivra skulle föredra att de gjorde som Folktandvården som skickar SMS-påminnelse. Det känns mer eller mindre gratis.

      Tyvärr är det lika trögt åt andra hållet. I våras fick jag en kallelse jag inte bett om till Danderyds Sjukhus. Eftersom jag inte vill ha med den jävla skojarinrättningen att göra skrev jag och avbokade på 1177 (jag hade redan fixat en egen tid på annat håll). Trodde att det hela var klart när de plötsligt skickade ut en brevpåminnelse om en ny tid. Då ringde jag för att få dem att förstå att det inte var tiden som var problemet utan sjukhuset. De lovade boka av (inte bara boka om) tiden, men dagen innan den nya tiden fick jag ett sms för att jag inte skulle missa tiden (som jag inte ville ha och redan hade bokat av två gånger). Den tredje gången var jag VÄLDIGT tydlig, men jag ser det inte som uteslutet att de ändå blev förvånade när jag inte dök upp. Då hade jag emellertid lyckats få skriftligt på att de inte skulle kräva betalt av mig om de lyckades goofa en tredje gång.

      Radera
    3. Aningen oseriöst att kalla Danderyds sjukhus för "skojarinrättning" - eller?

      Radera
    4. Nej, jag tyckte möjligen att det var onödigt snällt baserat främst på egna upplevelser och möten med extremt inkompetenta idioter (se exempelvis min kommentar ovan), men även på andras:
      https://theworldnews.net/se-news/knarklakaren-far-jobba-kvar-pa-danderyds-sjukhus

      Radera
  4. Siegfried + Roy27 juli 2021 kl. 11:17

    Det öses på med onödig information så att du ska vara upptagen med dylikt. Under tiden så ägnar sig de som bestämmer åt helt andra saker, saker som du kanske får reda på långt efteråt och då endast konstatera "att så blev det".

    Det är som med trollkarlar:
    - titta här, säger dom,
    och så visar du upp något i vänster hand som du stirrar på medan trollkarlen gör något helt annat med höger hand (tex tar din plånbok eller din armbandsklocka).
    Och så blir du förstummad över hur duktig och charmant trollkarlen är och vilka trollkonster som dom kan göra. Först långt efteråt börjar du undra om du glömt plånboken hemma och om din Rolex ligger kvar i bankfacket?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sån tid tar det ju inte att sprätta kuvert och sopsortera avfallet, men med tanke på hur illa många samhällsfunktioner funkar tycker man ju att de borde ha bättre användning för pengarna.

      Radera
  5. På flygplatsen:
    - har du packat din väska själv?

    På banken:
    - är det här dina pengar?

    Onödiga frågor som inte leder någonvart, de tar upp tid och är helt omotiverade.

    Visserligen är de som polisen tar fast oftast på den lägre sidan av kompetenskurvan, men att tro att de som är ute efter att förleda eller utföra brottsliga handlingar skulle springa in på polisstationen och erkänna på egen hand (efter en fråga, kanske på ett papper) - ja det är synnerligen enfaldigt.

    Men det är väl så de ser på folket och på kunderna, ett samling bräkande får som man klipper ullen av med jämna mellanrum. Och däremellan föraktar och förleder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och de där bankfrågorna sker ju också ofta skriftligt nu när man regelbundet får svara på varifrån ens pengar kommit och framtida pengar förväntas komma ifrån. Samma banker måste inte verkar ha ställt en enda fråga till den som tvättat miljarder hos dem.

      Radera
    2. När jag får frågan om det är mina pengar svarar jag alltid nej.

      Och förklarar vidare att det är statens pengar men att de inte än kommit på hur de ska få tag på dem.

      Radera
    3. Bra svar! Det läskiga är att om Magdalena Andersson stått bredvid hade hon antagligen nickat instämmande.

      Radera
  6. Kanske du skulle kunna kommentera Cementia grejen och att hela sveriges ekonomi i princip rikserar att stanna i november?

    Tycker det är märkligt att detta inte diskuteras på ekonomibloggarna i sverige.. Förutom cornucopia. Har det flygit under allas radar eller tror alla att det inte alls är en risk? Värre ekonomiskakonsekvenser är covid är risken iaf.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att jag undvikit diskussionen beror på att mina kunskaper om cement är helt obefintliga, men jag tror absolut att detta är en risk. Värre eller mildare än covid, polisens förfall mm vet jag inte.

      Radera
    2. Du behöver inga kunskaper om cement för detta. Bara förstå att i princip alla företag/industrier/konserner använder sig av just-in-time eller LEAN när det kommer till produktion. Om Cementia stannar så försvinner mellan 60-80% av all tillgång till betong, så ca 60-80% av alla byggprojekt som behöver betong (vilket är i princip allt) kommer stanna av om det sker. Sen blir det kaskad effekter på transportfirmor och alla som behöver att saker blir färdigställt. Sen kommer det ta tid att få tag på ny betong någonstans ifrån även om det skulle visa sig gå att köpa från någon redan i november.

      Så worst-case är att hela byggbranchen stannar av i november/december och alla som är beroende av dessa på något sätt börjar rasa någon månad efter.

      Radera
    3. Cementa heter de väl, om vi ska vara petiga?

      Jag fattar att byggbranschen riskerar stopp och att det ger ringa på vattnet, men jag känner inte att jag kan tillföra något genom att resonera om det. Min enda något kontroversiella åsikt är att jag är övertygad om att man hittar en kompromiss som gör att produktionen får fortsätta efter oktober eftersom pengar alltid trumfar allt.

      Radera
    4. @Anonym

      Sedan kommer den yttersta konsekvensen - regeringen skyller på den forna Alliansregeringen för den uppkommna situationen.

      Radera
    5. Ja, just det tycks vara mer regel än undantag. Det minns jag även från min ungdom då borgarna (M plus de bägge vänsterpartierna Centern och Folkpartiet) tydligen förstört exakt allting 1976-1982 så att det tog hela åttiotalet att rätta till felen för den felfria S-regeringen.

      Radera