lördag 14 augusti 2021

Hittepåjobb

Jag är den förste att applådera när unga sommarjobbar, men det måste vara med något meningsfullt, och just på det temat fick jag ett tips från en läsare.

Det kan förvisso behövas någon vuxen (eller närapå) representation i en park, men att fylla den med ungdomar som får betalt för att spela kubb och badminton är väl ändå inte riktigt att jobba? Håller ni ändå inte med mig drar vi det ett snäpp till.

Istället för att plocka skräp och rensa ogräs har flera ungdomar fått möjligheten att skapa sina egna porträtt i Kulturskolan Unga Berättares regi. Det är 16-åriga Seif Othmans första jobb, berättar han.

Ledsen att sabba din världsbild, Seif, men att klistra flörtkulor på en pappskiva är inte ett jobb, det är förskoleterapi! Och vad är grejen med att sommarjobb numera tycks liktydigt med att arbeta åt kommunen? När jag var 16, och för delen tidigare också, uppvaktade jag släktingar i privata näringslivet och ringde företag för att be dem om sommarjobb. Det var skitnervöst, och jobben jag fick var inte alltid roliga, men de var på riktigt.

Om jag inte redan avfärdats som bitter gammal gubbe kommer det att göras nu. Jag anser nämligen inte att dessa ”jobb” i pysselverkstäder och parklekar gagnar någon. Inte sommarjobbarna, inte kommunerna och definitivt inte skattebetalarna. Låt skolungdomar städa, plocka skräp och rensa sly i kommunal regi, men ordna inte hittepåjobb åt dem när de riktiga är slut. Hur tusan ska denna generation ta över samhället om de fostras in i en fantasivärld av curlingjobb och konstprojekt?

57 kommentarer:

  1. På något underligt sätt så tycker jag den här typen av sommarjobb passar in perfekt i dagens Sverige.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förmodligen. Tragiskt ändå.

      Radera
    2. Touche! Länge sedan jag läste någon så träffsäker kommentar.
      Jag trodde inte detta förekom i Sverige, jag var naiv. Men nu förstår jag lite mer om varför Sverige utvecklas allt mer mot en icke fungerande nation.
      Mvh investera-pengar.blogspot.com

      Radera
  2. Ser det som att de skolas in i det bidragsindustriella komplexet, dvs det är någon form av förtäckt medborgarlön. Deras uppgift här i livet är att stödja och rösta på vänstern, säkerställa ett rättvist samhälle och bekämpa antidemokratiska krafter, dvs allt till höger om MP. Och det är minsann ett heltidsjobb, fråga vilken vänstermänniska som helst....

    Det är förresten mycket vitt på bilderna i tidningen, antar att tidningskoncernen Mitt-i är rasistisk och motståndare till alla människors lika värde ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är nog hyfsat lätt att få en skev bild av arbetslivet om ens första "jobb" är att rita självporträtt på wellpapp.

      Radera
  3. Citat från DN Färre sommarjobb i Stockholm:
    "Jag är så glad för jag ville verkligen få känna på hur det är att jobba och få en chans att börja bygga på min arbetslivserfarenhet i tid."

    Men det gav ju några handledare jobb i sommar iallafall :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltihop verkar så handlingsförlamat. Vill man ha jobb får man väl vända sig till arbetsgivare, inte sitta och vänta på att bli tilldelad ett låtsasjobb av kommunen.

      Radera
    2. Jag pluggar högskola och där jag sommarjobbat fanns det också en 16 el 17 åring som inte riktigt förstod vad det innebär att jobba. Första dagen satt han och klagade över lön och arbetsmiljön med mera, samtidigt så sa han att han hade ca 15 kr/h mer än en 2 år äldre kompis. Han ville helst kolla på telefonen å efter 2-3 veckor sa han upp sig för att det var för skitigt, detta var alltså inom tillverkningsindustrin.

      Radera
    3. Sannolikheten att han får ett vettigt liv med vettiga jobb känns rätt låg. Visst kan det hända att han växer upp, men vid 16-17 är man ju i princip vuxen.

      Radera
    4. Ja, om inte annat så lär man iaf börja inse att man på ett jobb måste arbeta och kan inte bara sitta å kolla på telefon. För han egen skull får man ju iaf hoppas att han kommer till insikt med det.

      Radera
    5. Det får man hoppas, men har inte polletten trillat ner än är jag rädd att den fastnat.

      Radera
  4. Orken att ta del av allt konstigt som sker i dagens Sverige är kraftigt minskande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åtminstone måste man ta det i små doser för att inte bli tokig.

      Radera
  5. Där jag bor ordnades sommarjobb i kommunens regi till niondeklassare.
    En grupp musikaliska ungdomar med sina instrument ställdes på Storgatan utanför en affär och där stod de och spelade låt efter låt hela dagarna.
    Gissa om de affärsanställda önskade sig ett par tre hörselskydd efter första timmen.
    Sedan kom corona och allt lades ner under jubel från tvångslyssnarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stackars jävlar! Har för mig att det finns begränsningar i Stockholm, att man inte får stå på samma ställe mer än någon timme åt gången. Antagligen just för att de som tvingas vara i området ska slippa höra Sweet Home Alabama på panflöjt fjorton gånger samma dag.

      Radera
    2. För c:a 15 år sedan, när jag bodde mitt i centrum var det ett gäng holländska indianer som spelade panflöjt i fyra dagar på gatan nedanför min lägenhet, i samband med ett annat större evenemang. De hade en CD-skiva med backingtrack, som loopade hela dagarna. Musikanläggningen fick ström från ett bensindrivet elverk, som också var igång hela tiden.

      Sedan dess har jag lite svårt just för panflöjt. Holländska indianer håller jag mig neutral till i övrigt.

      Radera
    3. Det är väl ingen som INTE har svårt för panflöjt, men din upplevelse låter som något utöver det vanliga :)

      Radera
    4. Holländska indianer !!?? Är det samma sak som australiensiska inuiter kanske...

      Radera
    5. Det är väl indianer (eller vad man får säga nu) som åkt tunnelbana i Amsterdam.

      Radera
    6. Det var väl närmast kulturell appropriering eller vad det kallas med woke-vokabulär. Holländare, klädda i indiandräkter.

      Radera
    7. Oj, idag hade det blivit tjära och fjädrar (och fjädrar hade de väl redan...).

      Radera
  6. Man blir så matt på allt. Händer detta i andra länder?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte allt och på en gång, tror jag. Inte så att Sverige är det enda land som gör dumma grejer, men att landet ibland upplevs som en ren experimentlåda för idioti tycker jag känns lite typiskt svenskt.

      Radera
  7. I framtidens Sverige där allt som räknas är miljö och genustänk så kommer det av naturliga skäl inte finnas några riktiga jobb. Det här är helt enkelt inskolningen av nuvarande tonårsgeneration till situationen där man tilldelas ett låtsasjobb av myndigheterna.

    När jag skrev detta insåg jag att det förmodligen bara delvis är ett försök till skämt. Deprimerande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och jag önskar att jag kunde svara att så illa är det inte, men det här är ju på riktigt, att sextonåringar "jobbar" med lekskolelekar.

      Radera
  8. Här i vårt område i Gbg, så får ungdomarna jobba med parkskötsel och dylikt. Då är det ungdomar som bor i närområdet som anställs. Har, som tur är, hittills inte sett någon spela kubb i utbyte mot skattekronor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle t o m kunna leva med om de tar en rejäl lunchrast med kubb och glass, men när DET är själva jobbet är det något som är galet.

      Radera
    2. Vad man gör på rasten är upp till var o en, så länge den är obetald.. Men ska man ha betalt via skattekronor så bör det va något många har nytta av.

      Radera
    3. Jo, men jag menar att även om de tar 90 minuters lunch och bara får avdrag för 45-60 minuter kan jag leva med det också. Men åtta timmar lek och måleri vill jag inte betala för.

      Radera
    4. Varje förslösad skattekrona är en stöld från folket

      Radera
    5. Visserligen, men i den allmänna konkursen räknar jag inte varje krona.

      Radera
  9. Kul att ungdomarna tar det hela på allvar. Men det finns problem att ta tag i - som klotter, trasiga och nedskräpade parker, skog som behöver återplanteras, om så kommunen i det läget får väldigt mycket arbetskraft över, kanske kunde de lösa en del av de problem som finns. Alla jobb lämpar sig inte för någon som är 15 år, men att i alla fall komma i kontakt även med dem kanske är nyttigt: "nej, jobba inom vården vill jag då rakt inte göra" är även det en lärdom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Allt de du nämner borde funka för femtonåringar, möjligen övervakade av en äldre arbetsledare. Och visst, det är väl det som är meningen, att man vid sidan om att få lära sig att ta ansvar får ett hum om vad man vill jobba med. Får man inte lära sig ett skit innan man är 25 är det nog så dags.

      Radera
  10. Håller med dig Sparo, det här skapar inte riktigt rätt bild av att jobba. Men när det kommer till just kultorskolan där Seif jobbade så är det kanske ändå precis så det kommer se ut om Seif blir konstnar och får ett jobb inom det... De allra flesta konstnärer och andra kulturjobb verkar vara just skattefinansierade och på låtsas.

    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan inte bedöma Seifs chanser att bli konstnär, men jag är tveksam till att detta sommar-"jobb" påverkar.

      Radera
  11. Detta är ju helt sinnes!
    Det visas gång på gång hur sjukt sverige är.. detta är ett exempel.

    Kommer ihåg mitt första riktiga sommarjobb då jag var 16 år och städade på ett värmekraftverk. Under sommaren var det folk där som sotade de stora skorstenarna vilket medförde att det blev svarta fotavtryck överallt. Jag och min kompis som jag städade med gjorde så gott vi kunde,, Kommer ihåg att jag svor en gång i ett kontorskorridor över de svarta avtrycken på golvet. Då kom det ut en gubbjävel ur ett fikarum och skällde ut med efter noter..! Jag fick veta att jag skulle vara JÄVLIGT glad som hade ett jobb!
    Det sitter kvar än idag, å jag önskar det skulle finnas mer av dess jävla gubbar..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är visserligen lite allergisk mot uttrycket att man ska vara glad för att ha ett jobb. Det har använts för många gånger av chefer som borde ha varit väldigt glada för att de hade mig på lönelistan, men jag förstår vad du menar. Det fanns poänger med att utföra ett riktigt jobb. Kanske gjorde man inte alltid så stor nytta även om det nog matchade lönen någotsånär, men man lärde sig vad ett jobb är. Dessa ungdomar lär sig att jobb är liktydigt med rent trams.

      Radera
    2. Haha sant! Det var säkert en riktig gråsosse som skällde ut mig, men det tar jag gärna! Detta var en tid då det var pinsamt att inte ha ett arbete och kunna göra rätt för sig. Idag ser man sällan den viljan, att göra rätt för sig.

      Inte mycket heder finns kvar.

      Förr kunde farfar jobba och farmor var hemma och tog hand om familjen. En man kunde försörja 3 personer.

      Idag jobbar både man och fru, iof så är det ingen större skillnad i försörjningen kanske, skillnaden är att idag så känner du inte dem som du försörjer.

      Radera
    3. Jag vet inte om ungdomar inte vill göra rätt för sig, men om de tror att det är att göra rätt för sig att leka och spela spel så är det ju inte så svårt.

      Radera
  12. Unga är nog inte så korkade att de tror det är riktiga jobb.
    Mer att nån soctant känner sig godhjärtat genom att de fixat lite extra pysselsättning.

    Vårt land är korrupt och folk har fattat det nu, inte alla men de flesta. Valet 2022 kommer visa hur sjukt det är då Löven kommer sitta kvar. USA valfusk kan slänga sig i väggen, snar kommer sverige 2022!

    Vart ska du flytta?

    Jag blir kvar här,, skickar fru och barn till Danmark. Men jag stannar :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker tyvärr att det låter som att de ser detta som jobb. Pysselsättning var ett bra ord!

      Jag återkommer med min destinationsort när allt är klart. Vore jag som du skulle jag hänga med familjen till Danmark.

      Radera
  13. Nej Micke!

    Vet att du menar väl, med Danmark. Men jag har svårt för övergrepp och översittare. Det ligger nog i mina gener, tyvärr.

    Min mormor flydde från ryssen i ww2, de bodde då i nuvaranande kaliningrad. Jag har läst hennes bok ett par gånger samt haft förmånen att kunna fråga ut henne ett par veckor under den sista sommaren.

    Alla flydde i sista stund, utan hennes morfar som stannade kvar på gården. Kanske var det han som gjorde att alla andra kom undan?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte vad som blir bättre av att stanna. Ogillar man ett system eller en tjänst känns det naturligt att "rösta med fötterna". Jag är djupt imponerad av din mormor, hennes morfar och en massa andra som gjort fantastiska insatser för Sverige, men hedrar du dem genom att stanna? Jag tycker inte att det är en lätt fråga.

      Radera
  14. vet inte om mina förfäder gjort några större saker för sverige. Kanske på min fars sida isf. Farfars far var med i landslaget i fotboll.
    Annars var det nog mest gruvarbete..

    Min morfar flydde ryssen från Lettland, mormor från tyskland och morfar från lettland träffades här i sverige. Efter en "trevlig"helg på ett slott (där mormors syster hade arbete). Blev min mormor gravid och tvingades mer eller mindre flytta hit och gilla läget..

    Mormor hade egentligen ett bra jobb i tyskland på ett försäkringsbolag, som finns kvar än idag. Men hennes mor var brysk och tvingade henne och att flytta upp stanna kvar här..

    Hon trivdes nog inte något särskilt, de skildes efter att fått fyra barn. Men min mormor klagade aldrig över sin situation. Hon lärde sig språket och fixade försörjning åt sina barn.

    Morfar drog ut på haven, söp, och skaffade andra barn.

    Jag träffade min morfar ett par gånger under de sista åren..

    Jävla resa...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gruvarbete känns i mina ögon som en betydligt större insats än att spela sportboll ;-)

      När man hör sådana historier blir det ännu tydligare hur galet det är att låta ungdomar få betalt för att kasta frisbee. När Karl XII var lika gammal som de här kidsen som "jobbar" med att skapa egna porträtt i kulturskolans regi så hade han redan varit kung i ett år!

      Radera
  15. Karl LL i all ära, men frågan är hur lämplig han var?
    Hur som, så ser man på saker, i olika vinklar. Allt som motsätter sin egen vinkel behöver inte vara fel. Men tror jag postat en rant om min mormors dagbok här tidigare (kanske år tillbaks?) Men hon förde bok på allt! Kanske lite tyskt? ordning och reda!
    Hur som kul att läsa om hennes inköp av mat som hon förde bok på :)

    Ungdomar ska icke ha betalt för att spela spel eller roa sig. Istället ska de in i försvaret. Göra värnplikt (utan genus) lära sig ordning och reda helt enkelt.

    Kolla bara på polisen och antagningar, lika värnplikt, hur ungdomar gnäller på jägarregementen i tv?!

    Ska man lära sig kriga & försvara sitt land i lumpen? eller ska det vara dagis?

    Idag är det dagis som för 4 åringar. När jag gjorde lumpen var det dagis för 18 åringar, och man blev nertryckt, påvisad, och upplärd. Alla kom ut med en större självkänsla och med självkännedom.

    Såklart pallade inte alla denna förnedring, en del gav upp på vägen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var inte min avsikt att recensera Kalles gärning. Den kan jag för lite om.

      Men måste vi verkligen inrätta ett försvar, det verkar jobbigt.

      Radera
  16. Ha!
    Att inrätta ett försvar..! jo det kan ju bli lite svettigt idag!
    Man kan väl tänka sig att det står ett gäng och viftar med pride flaggan vid gränsen. Det räcker väl?

    Idag får man nog mer tänka på sitt eget försvar.. och då ser man ju snabbt hur det ser ut...

    Allt detta med "sommarjobb" kasta freesbee eller limma bollar som du säger, påvisar ju samma sak! Alla som är friska som jobbar och sliter ser vart allt detta leder.

    Om inget visar sig i valet 2022, så vet vi att loppet är kört (tror jag iaf) Då om inte innan borde folk ha fått nog

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker mest synd om de här ungdomarna. Det gagnar inte dem att lura dem att lek är jobb.

      Så där har folk sagt om alla val sedan jag fick börja rösta, att det här är sista chansen. Jag är skeptisk.

      Radera
  17. Micke!
    Du har min största respekt, inte för vi tycker lika om allt.
    Men för att du får din röst hörd, skriver vad du tycker utan egen vinnings skull. Det inger respekt!
    Du går din egna väg och är inte rädd för att säga vad du tycker, du är en vego, brödbakande, man 40+, vit, priveligerad? och ett föredöme!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Vore trist om alla vore överens jämt. Men föredöme vete tusan. Privilegierad - kanske.

      Radera
  18. Alla ska inte var överens!

    Men kanske ses kan vi ses på dagis för +45 om detta fortsätter.
    Troligtvis inte om vi kan få folk att vakna, men tyvärr tycker jag de flesta har vaknat nu. Frågan är om det räcker..

    Om ryssen kommer har jag iaf ca 20 gurka som jag kan vräka på dem, alltid nåt ,(

    Nej vars, det finns planer här i denna lugna oas. Men det är icke något jag dryftar om.

    Ha det gott Micke!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har svårt att se vad ryssarna ska med Sverige till. Möjligen straffa Ann Linde, men det behöver de ju inte invadera hela landet för.

      Detsamma!

      Radera
  19. troligtvis så vet de redan allt, behövs nog ingen busringning..)
    De har vetat om vart enda militärt skyddsobjekt i detta land sedan iaf -40 år. De har detaljerade sjökort på varje m2 av våra hamnar (alla`)

    ...Jag sitter och laddar inför en dust i morgon,,ang min dotter.
    Min fru och jag är inte helt inne på samma linje just nu..

    Kommer bli ett litet mini krig här på gården i morgon. Jag vet att jag har rätt. Men min fru tyckte jag skulle läsa nån bok...

    Det hela handlar om att min barn inte tycker om sig själv..svår fråga.
    Jag är inne på en tysk linje, där det handlar om att träna, kämpa vidare och skita i vad andra tycker. Men jag ska läsa boken i morgon och se om det kan ge andra infallsvinklar. Man måste lyssna in motståndaren också ,)

    Min barn kommer alltid i första hand hur man än vrider på det hela..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så ska det vara med barn. Lycka till!

      Radera
  20. https://www.youtube.com/watch?v=hIvRkjOd1f8

    SvaraRadera