måndag 16 augusti 2021

Hemester gone bad

Det har snackats en del om allemansrättens vara eller inte vara, och i samband med det har SVT tagit fram några exempel på fastboende som inte vill ha turister in på knuten. Fler som semestrar i Sverige ger fler konflikter.

Först har vi ett par i Visby som är gråtfärdiga över oljud från närliggande restauranger. Gillar man inte nattliv i juli månad ska man nog inte bosätta sig inne i Visby om man inte passar på att fjällvandra då. Samtidigt stör jag mig på den mesige miljöskyddsinspektören som söker dialog med krögarna som i sin tur skiter i honom. Får de inga repressalier av att inte följa reglerna lär de knappast börja nu.

Så har vi ett par som hastigt och olustigt fått galet mycket trafik på grusvägen som går genom deras tomt. De tycker jag är oskyldigare än Visbyparet. I Visby får man räkna med liv och rörelse, det har det varit ända sedan medeltiden. I en liten by vid Höga kusten ska man kunna få vara mer ifred. Men även här ligger det stora problemet hos slöa tjänstemän. I detta fall är det länsstyrelsen som känt till problemet och valt att försöka tänka bort det. Det gick sådär...


Länsstyrelsen, var god dröj ...

Svåraste problemet till sist. Husbilsägare som inte fattar regler eller väljer att skita i dem. T ex väljer de att inte förstå var och hur länge de får parkera. Det kanske inte vore hela världen. Värre när de kör sönder vägar för att de inte fattar hur tunga deras fordon är, eller hur man kör dem. Och så tömmer de sina latrintankar i naturen. Det sistnämnda handlar förmodligen om ren dumhet eftersom Trafikverket har rastplatser där man kan tappa ut sin skit helt kostnadsfritt.

Jag är rätt pessimistisk. Folk har en fantastisk förmåga att tycka att ”visst är det bra att det finns regler, och självklart ska de respekteras, men det behöver väl inte gälla mig och det här var förresten ett undantag”. Som jag läste i en länk jag fick från läsaren Michael måste folk ha lite hyfs och hänsyn för att allemansrätten ska funka. Så antingen måste lagöverträdelser beivras, och då måste det finnas en organisation för det, eller också kanske konceptet allemansrätt måste begränsas. Trist i så fall.

22 kommentarer:

  1. Är det månne hjärntrusten på länsstyrelsen du har på bilden?! Grymt!

    SvaraRadera
  2. Förhoppningsvis börjar folk låna till solresor igen, så vi andra kan njuta av lite lugnare somrar framöver.

    I den lilla turiststaden jag bor i har vi haft översvämning av folk som har glömt att vi fortfarande har en pandemi att försöka skydda oss emot.

    SvaraRadera
  3. "På de båda kalkstensöarna finns körvänliga, men känsliga, strandängar och andra platser som förstörs av tunga fordon."

    Aha, det var alltså därför som försvaret las ner på Gotland. Helt enkelt därför att en av de bärande försvarsstrategierna var att köra ner pansarvagnar/stridsvagnar till strandpartierna för att där avlossa skottsalvor ut mot angripande stridsbåtar ute till havs och därmed försvara Gotland.
    Men att köra med 40 till 60 ton tunga krigsmaskiner på den ömtåliga kalkstenen är väl i paritet med det Cementa håller på med på Gotland. Som sagt, det var bara att lägga ner.

    När kommer förresten miljövänligt/KRAV-märkt krut? Det verkar vara något som tyckareliten (ännu) inte uppmärksammat, de enorma miljöfarliga utsläppen vid skjutningarna. Tänk på vad som händer med mijön, människan är ju dödsdömd ändå så det spelar ju ingen roll är väl antagligen en fullt legitim åsikt i den gruppen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att de hade andra skäl att lägga ner. Kanske just avsaknaden av ekologiskt krut :)

      Radera
  4. Eventuellt bidrog jag till Visby-parets olycka då jag besökte deras stad denna sommar. Jag brukar dock vara rätt lågmäld av mig och inte kissade jag på mauren heller. Nej någon större sympati får de ej heller från mig då de bör ha förstått detta innan de flyttade in.

    Då har jag mer medlidande med dem som helt plötsligt får en paddelbana uppsmälld utanför häcken, ett ämne som jag tror du berört förut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, då är det ditt fel.

      Stämmer, padelbanor tog jag upp i en av mina många sportinlägg.

      Radera
    2. Paddelbana utanför häcken inlägget har jag missat, låter hemskt.

      Radera
    3. Vill minnas att inte många höll med mig där :)

      https://sparosverige.blogspot.com/2021/05/till-forsvar-av-padel.html

      Radera
  5. Många gånger är vi människor rätt egoistiska och glömmer att visa hänsyn, som med hyr-elscotrar i storstäderna. Vill vi ha kvar förmånerna måste vi uppföra oss så som det förväntas av oss. Det gäller också att vi har rätt förväntningar på varandra och myndigheter (Myndigheter som ska göra sitt jobb och bygga de vägar som behövs. (Vad skulle hända om det behövdes en brandbil eller ambulans till den där byn och den inte kommer fram?)).

    Jag tror det skulle vara bra med mer utbildning om allemansrätten men också att polisen gjorde lite kontroller och bötfällde de som gör fel. Kanske inrätta en ridande polis ;)

    Generellt är jag imponerad av Sveriges skogs- och markägare, ni är bra! :)

    Jag tror vissa inskränkningar kommer behövas i allemansrätten men det är en utmaning att komma på hur det ska lösas och efterlevas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är fint om alla andra följer reglerna, men det kan ju inte behöva gälla just mig. Jag är ju så snabb och försiktig.

      Radera
    2. He he ja så är det, jag är också en av de försiktiga ;)
      För övrigt så ska det givetvis finns motorvägar men inte där jag bor

      Radera
    3. Och varg, flyktingförläggningar, behandlingshem för narkomaner, vindsnurror...

      Radera
    4. Vindsnurror ja. Inte utan att jag tänkte på det under sommarens semester. Så fruktansvärt fula där de är uppsmällda, mycket långt ifrån Miljöpartisterna på Södermalm. Många av dem stod ju dessutom still i somras, så pass mycket så Sverige tvingades in med oljebränsle igen. Så kanske kunde man smälla upp väldigt många på Södermalm? För vad gör det om de står tomma? Det ser ju bra ut ändå tänker de väl.
      Mvh investera-pengar.blogspot.com

      Radera
    5. Vindenergitramset måste få ett stopp innan hela landet är förstört även naturmässigt...

      Radera
    6. Jag ser inte heller någon uppsida i vindkraften. Med tillverkningskostnad och skrotet som blir kvar verkar det varken lönsamt för kassan eller miljön.

      Radera
  6. Allemansrätten på Twitter har "förbjudits"
    Nu måste man va medlem för att göra sökningar och läsa kommentarerna...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är det verkligen så? Jag testade nu att i oinloggat läge läsa mina egna tweets och trådar och det gick fint. Testade även att skriva ord i sökfältet och det funkade också.

      Radera
    2. Bara på mobilen som det är så

      Radera