fredag 20 augusti 2021

Vi hörs längs vägen!

Den här tiden på året brukar jag gå upp på dagligt bloggande efter sommarens halvfart, men ni som väntat på det får vänta lite till för nu är jag ute och reser och blir själv nöjd om jag orkar upprätthålla nuvarande frekvens, ett inlägg varannan dag.

Jag trodde att jag skulle ha flyttat från Sverige våren 2020, men det kom ett virus och lite annat emellan. Fler än mitt liv har satts på vänt, och många har drabbats betydligt värre, men jag skulle ljuga om jag sa att det inte är och har varit frustrerande.

Men nu är det förhoppningsvis på gång. I går drog jag iväg på en resa på obestämd tid med målet att köpa (eller i nödfall hyra) en bostad. Det ska bli intressant att se hur det funkar, och då menar jag inte bara bostadsshoppandet utan också hur det går att jobba och blogga längs vägarna. Ni som hört mig tala om digitala nomader vet att det inte är min högsta önskan att bo i ryggsäck.


Fast en del har storleken för att bo i.

Känner jag några av mina trognaste läsare rätt kommer det nu bli en del tjat om vart jag ska, men på den punkten har jag inte ändrat mig. Jag återkommer om det när allt är klart och inte en minut tidigare. Kommentarer av typen ”Hoppas det funkar bra i X-land” kommer att lämnas obesvarade. Jag hoppas förresten att jag kan lämna kommentarsfältet öppet och någorlunda omodererat utan att det blir mindre konstruktivt än vanligt.

62 kommentarer:

  1. Att hyra till att börja med för att verkligen känna att det är rätt land, område och gata, måste väll vara att föredra?
    Kalle56

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ÄR rätt land och område. Jag har gjort min research (alldeles för länge).

      Radera
    2. Sparo,

      En lysande cliff-hanger:-))
      MvH Lars

      Radera
    3. Det är inte min avsikt att cliffhänga, men jag vill inte säga saker jag inte kan stå för.

      Radera
  2. Passa på att njuta av resandet och bostadsletandet.

    SvaraRadera
  3. Kan du tänka dig att starta en familj nu när du kommer lämna Sverige?

    Frågan grundar sig på att man slipper skolplikten för barnen om man gör det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åtminstone kan jag säga att jag inte hade kunnat tänka mig att ha barn i svensk skola.

      Radera
  4. Kul att det går framåt med planerna. Har du riktat in dig på någon specifik plats i det nya landet? Eller reser du runt tills du hittar rätt?

    Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har en tydlig plan, men är också ganska flexibel. Hellre rätt hus på lite fel plats än tvärtom.

      Radera
    2. Jag tänker tvärtom,, hellre lite fel hus på rätt plats. Läget av huset går aldrig att renovera så det hamnar bättre, däremot kan man alltid renovera ett hus så det blir helt rätt. Lycka till.

      Radera
    3. Fast har man ingen personlig koppling till trakten spelar läget lite mindre roll.

      Radera
    4. Utsikten! Jag lider inte av tråkiga utsikter, men en fin utsikt kan lyfta vilken dag som helst! Sen är det ju olika vad man föredrar som utsikt, men jag håller med ovanstående, läget kan man inte göra nåt åt. Nå, vi är alla olika, lycka till med letandet, det kan vara roligt, uttröttande och alldeles underbart när man hittar rätt :)

      Radera
    5. Ja, utsikt är svår att bygga.

      Radera
  5. Lycka till,väntar med spänning att läsa vad du finner

    SvaraRadera
  6. Det är spännande, eller som de där på andra sidan pölen brukar säga:
    Breaking News, see it here as it unfolds

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det får vi se. Jag är spänd själv.

      Radera
  7. Cliffhangers, ständigt dessa cliffhangers...

    SvaraRadera
  8. När jag väl drar funderar jag på att använda Airbnb och testbo en månad eller så på tänkbara platser som uppfyller mina krav. Inte ohemult dyrt, bra sätt att få koll på grannskapet och kommunikationer. Visst, det är aningens omständligt, men hellre det än att flytta "på riktigt" och sedan inse att det inte blev rätt.

    Ser fram emot att höra mer om dina äventyr när du flyttar, Micke! Det kommer att gå utomoförträffligt bra.

    Wien-Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Äh, det låter fegt. Jag är beredd att slå till om jag tror att jag hittat rätt. Tack!

      Radera
  9. Vad spännande! Lycka till i letandet. Väntar ivrigt på avslöjandet var det blir.
    Vi bor så bra där vi bor i Sverige men planen är några månader utomlands varje vinter framöver. Men hyra så vi kan byta plats.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Får hoppas att utlandsresor är möjliga i framtiden. Ibland känns det inte så.

      Radera
  10. Spännande! Lycka till i letandet. Jag håller tummarna att det går vägen!

    Mvh

    Egon

    SvaraRadera
  11. Vart ska du flytta?

    SvaraRadera
  12. Som någon sa "go where you're treated best". Sverige är verkligen bra, och svenskarna är ett hyggligt folk. Problemen i Sverige (och många andra länder) är hur det styrs.

    Historien där 20-25% av befolkningen flyttade för att det fungerade så ohemult dåligt, glöms nästan bort. Visst gjordes det reformer, men i dagsläget stannar väldigt mycket upp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har full förståelse för att alla inte kan eller vill flytta från Sverige.

      Radera
  13. Det är nog en av de stora förmånerna med pengar, att passar det inte, så kan man lämna Sverige den dag man vill. Men, det tycks inte bekomma politrukerna att folk får nog. De kommer fortsätta sin linje tills det skiter sig helt på fler plan.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väl heller inte så många som fått nog, även om jag tror att kurvan blir brantare.

      Radera
  14. Kul att du vågar ta steget. Önskar dig all lycka med flytten. Kommer nog bli riktigt bra och blir det inte så, är det väl inte värre än att flytta tillbaka igen. Sverige lär ju finnas kvar i en eller annan form...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Möjligt att Sverige kommer finnas kvar, men det är inte mitt andraval.

      Radera
  15. Jag önskar dig all lycka i ditt nya hemland. Hoppas du hittar vad du söker. Schack, varma bad och kryddiga soppor är mycket trevligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Även vin, kvinnor, och sång. Även frihet, jämlikhet, och broderskap. Möjligen Gud, ära, fosterland. Men Bröd, jord, fred, och all makt åt sovjeterna - är det inte.

      Radera
    2. Redaktionen/ Sovjet finns inte längre och alltså inga sovjeter heller.

      Radera
    3. Är tyvärr inte mycket till soppkille. Inte schack heller längre även om jag kan sakna det ibland. Även Sovjet :)

      Radera
  16. Lycka till! Ska bli kul att se var du hamnar. Längtar själv som tusan tills vi kan flytta till Filippinerna.

    SvaraRadera
  17. Vad är det förresten som får dig att lämna Sverige och när kom de tankarna? Får jag gissa så var det när Reinfeldt tillsammans med Mp öppnade våra plånböcker, förlåt hjärtan. Därefter har det gått käpprätt med allt, från bidrag, skatter till energiförsörjning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tankarna har funnits längre än så och är lite för komplicerat för att skriva i en bloggkommentar med taskigt internet.

      Radera
    2. Blir nog enorma flyttningsströmmar i framtiden...
      Detta är nog bara början..
      Lycka till.
      Island kan jag rekommendera..
      Satsa ej på Asien eller Thailand som så många andra.. svenskar nu är SDs alla förtidspensionärer på väg hem..

      Radera
    3. Anonym/Vad får dig att tro att just SD:are har fler förtidspensionärer än andra?

      Radera
    4. Ingen aning om hur folk flyttar i framtiden (eller om vi ens får det). Inte många som föreslagit Island tidigare.

      Radera
    5. SD absolut största partiet i Thailand.
      Hört hur snacket går ibland långliggare..
      Ej många av dessa är kapabla att arbeta...

      Radera
    6. Att inte vara kapabel och att inte vilja, är inte samma sak.

      Radera
    7. Är inte många av dem 65+? Känns som att det är många sådana som flyttar till Thailand. Om det är särskilt vanligt bland SD-väljare vet jag inte.

      Radera
  18. Lycka till med din nya bosättning. Synd att du lämnar, skulle behövas fler som dig Sparo för att bygga upp och styra in Sverige på rätt kurs igen. Fast påverka går ju göra även på distans. ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har byggt klart :). Varken sugen att bygga samhälle i Sverige eller på distans.

      Radera
  19. Skall bli kul att följa. Förhoppningsvis blir din flytt som en instruktionsbok om hur man lägger upp en utvandring på bästa sätt.

    SvaraRadera
  20. Hoppas att bloggen lever vidare och att du fortsatt följer utvecklingen i Sverige, efter utvandring.
    All lycka till dig.

    SvaraRadera
  21. Skulle starkt uppskatta en blog post om dina funderingar och efterforskningar kring de skatter och rättsliga bekymmer som kommer upp vid utlands flytt, är något jag själv tänker mig om några år eller så. Lycka till med letandet!

    //Fredrik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kommer säkert, men det skiljer ju väldigt mycket beroende på vilket land man väljer.

      Radera
  22. Lycka till på vägen! Väntar med spänning på hur det går.

    SvaraRadera